عبارت یونانی معروف “خودت را بشناس” دیگر این روزها به یک جمله کلیشه ای بدل شده است. بسیاری معتقد هستند که این جمله اخلاقی به واسطه وجود دو کلمه کلیدی و مهم که واقعیت زندگی را با خود حمل می کنند، به یک کلیشه بدل شده است. در واقع این دو کلمه حاوی بزرگ ترین و ارزشمند ترین درس های اخلاقی برای انسان مدرن می باشند. امروزه روانشناسی مدرن و پیشرفت علوم ما را بیش از پیش قادر ساخته اند تا خود را بیشتر و بهتر بشناسیم. اما در عین حال این حجم از اطلاعات نشان می دهند که وجود انسان تا چه حد پیچیده و گسترده است و ما چقدر در زمینه شناخت محدود هستیم. بنابراین یک سوال ممکن است مطرح شود: انسان مدرن چگونه می تواند خود را بهتر بشناسد؟ این شناخت بیشتر چه تاثیری در زندگی ما و مذاکره با خود خواهد داشت؟ موفق شو در این مقاله به این پرسش پاسخ می دهد.

یوری کورمن مشاور و مجری منابع انسانی است. تخصص وی ارائه مشاوره به شرکت هایی می باشد که به شکل سریعی رشد کرده و گسترش یافته اند. او به شرکت ها کمک می کند تا بهترین نیروی کار را برای رشد و توسعه خود و دستیابی به اهدافشان، انتخاب کنند.

کورمن اخیرا کتابی تحت عنوان “فرمانده و ژنرال خود باش” را منتشر کرده است. کتابی که یکی از 21 کتاب برتر فوربس در سال 2021 معرفی شده است. این کتاب یک راهنما برای تمام زمینه های زندگی محسوب می شود. همچنین می تواند مسیر های روشن و دقیقی را برای ایجاد نظم در زندگی و توسعه میزان تاثیرگذاری افراد، به آن ها ارائه کند. بهترین و مهم ترین نکاتی که در این کتاب، در خصوص شناخت بهتر  و مذاکره با خود ارائه شده اند، کدامند؟

مذاکره با خود: قدرت کلام خود را مهار کنید

مذاکره با خود

زبان عضوی بسیار قدرتمند است. این موضوعی است که اکثر سیاستمداران موفق دنیا آن را خیلی سریع تشخیص می دهند. کلماتی که انتخاب می کنید، بیانگر چارچوب فکری شما هستند. به عنوان یک مثال بارز در این زمینه، به قدرت انتخاب کلمات در زمینه اصلاحات نظام مراقبت های بهداشتی آمریکا در زمان ریاست جمهوری پرزیدنت اوباما توجه کنید. در بخشی از این اصلاحات، اصطلاح “پنل های مرگ” به کار برده شده بود. این امر تاثیر منفی را هم بر روی بیمار و هم بر روی کادر درمان می گذاشت. همین فرایند در کشور انگلستان، تحت اصطلاح NICE (به معنای خوب و زیبا) انجام می شود و بار معنای منفی کمتری را به همراه دارد.

کرومان در این خصوص می گوید:” زمانی که صحبت می کنیم، در حال خلق واقعیت هستیم. زمانی که لب به سخن باز می کنیم، فقط با دیگران حرف نمی زنیم. بلکه خودمان نیز در مقام شنونده قرار داریم. تحقیقات حوزه علم عصب شناسی نشان داده اند، زمان که انسان صحبت می کند، دو وجه پیدا می کند. یکی گوینده و یکی شنونده. این دو وجه از وجود ما کاملا با هم متفاوت هستند. این امر خود را در دنیای بیرون نیز به خوبی نشان می دهد”. سوال مهم این است که ما چگونه در مورد خود صحبت می کنیم؟ آیا خود را مانند یک LinkedIn سخنگو معرفی می کنیم؟ آیا خود را در پوسته حرفه مان به دیگران می شناسانیم یا بر روی حساب بانکی خود تاکید داریم؟ بررسی و تصحیح صحبت های درونی ما با خود می تواند به ما کمک کند تا نگرش و رفتارمان را به شکل مثبت و مفید تری شکل دهیم.

 این یک بازی است، بازی شما با خودتان!

به این مفاهیم دقت کنید: مفهوم تفکر منطقی، اشکال هندسی روی زمینه خاکستری، مفهوم ساختاری تجاری. بازی سازی در علوم اقتصادی و رفتاری، تکنیکی رایج است. از طراحی هوشمندانه می توان برای ترویج عادت های خوب استفاده کرد. مثل ورزش کردن و یا سالم غذا خوردن. همچنین در ترویج عادت های بد، مانند اعتیاد به بازی های کامپیوتری و ویدیویی، قابل استفاده است. این تکنیک یک ابزار قدرتمند برای پیشرفت و تشویق خود در جهت بهتر شدن است. اما باید مطمئن باشید که بازی درستی را برای خود انتخاب کرده اید. کرومن در این خصوص معتقد است:”آنچه که اهمیت دارد، نقاط و باورهای مرجع درونی شماست. آیا عملکرد شما با پتانسیل درونیتان مغایرت دارد؟

پاسخ شما به این پرسش بسیار مهم است. این پاسخ می تواند نقطه اوج عملکرد شما در حوزه های مختلف را تعیین کنید. بیاید فرض کنیم که میخواهید وارد لیگ NBA بسکتبال بشوید. اگر سن شما بالا باشد، اضافه وزن داشته باشید و در بازی بسکتبال مهارت نداشته باشید، پتانسیل انجام این تصمیم را ندارید. آیا حاضرید در کاری که پتانسیل انجام آن را ندارید، زمان و هزینه خود را سرمایه گذاری کنید؟ اینکه بخواهید خود را با توانمندی ها و دستاوردهای اشخاص دیگر بسنجید، احمقانه ترین کار در جهان است”.

 انتظارات خود را مدیریت کنید

به همان اندازه که انتخاب کلمات اهمیت دارند، انتظارات شما از خودتان نیز مهم هستند. وقتی در مورد خدمات مشتریان و یا ارتباط با دیگران صحبت می کنیم، تعهد دادن و ارائه بهترین کیفیت در زمان مناسب، راه حل هایی مطلوب برای پاسخگویی به انتظارات دیگران محسوب می شوند. اما شما نمی توانید این تکنیک را در مواجهه با خود پیاده کنید. علاوه بر آن، شما باید مطمئن شوید که انتظارات شما، تنها توسط شخص خودتان و نه مواردی که والدین، دوستان و یا جامعه به شما تحمیل کرده اند، تعیین شده باشند.  کورمن در این خصوص می گوید:” یکی از روش های مدیریت انتظارات، ایجاد یک جریان مثبت و مناسب است. اگر شما نتوانید انتظاراتی که از خودتان دارید را برآورده کنید، احساس یاس و شکست خواهید کرد. اما اگر این انتظارات متناسب با توانمندی ها و خواسته های شما طراحی شده باشند، شانس پیروزی و افزایش اعتماد به نفس شما بالا خواهد رفت”.

کرومن در این مورد مذاکره با خود توصیه هایی دارد. اینکه به جای انتخاب اهداف بزرگ و دور از دسترس (مانند برنده شدن جایزه نوبل یا احداث یک کارخانه بزرگ)، قدم های کوچک اما منطقی را با توجه به اهدافتان انتخاب کنید. فراموش نکنید که انتظارات شما باید با اهدافتان از زندگی، گره خورده باشند. کورمن ادامه می دهد:”ماموریت شما هرچه که باشد، باید در موردش با خود روراست و شفاف باشید. آیا شما در زندگی خود معنایی را جستجوی می کنید؟ آیا درزندگی خود و اطرافیان فردی تاثیرگذار هستید؟ به این پرسش ها پاسخ دهید و سپس موفقیت به صورت یک محصول جانبی به سراغتان خواهد آمد.

مذاکره با خود: فلسفه خود را بسازید!  

بسیاری از توصیه های کرومان در کتاب جدیدش، به گفته ها و آموزه های فیلسوفان یونان باز می گردد. این آموزه ها به بررسی این سوالات اساسی می پردازند. اینکه واقعیت زندگی چیست و ما چه هدفی را بر روی زمین دنبال می کنیم؟ با این حال، توصیه های کرومان یک تفاوت اساسی دارد. کرومان توصیه می کند به جای آنکه به دنبال فلسفه زندگی خود بر روی کره زمین باشیم، هدف، واقعیت و فلسفه زندگی خود را شکل دهیم. با این اتفاق، ما می توانیم موفقیت را برای خود تعریف کنیم و به آن دست پیدا کنیم. تمامی این اتفاقات با توجه به توانمندی ها و زمان بندی خود ما رخ می دهند، فارغ از آنچه که دیگران ممکن است در مورد ما قضاوت کنند.