استعفا جف بزوس خبرساز شد. ثروتمند ترین مرد جهان از وظایف روزانه خود در حوزه تجارت کناره گیری کرده و آنها را به اندی جسی واگذار می کند.

مالک و موسس آمازون، جف بزوس، به طور رسمی از سمت سرپرستی و مدیریت شرکت آمازون کناره گیری کرده است. اندی جیسی، جانشین او شده است. این تغییر به منظور تمرکز بیشتر سازمان بر روی محصولات جدید آمازون و نوآوری های پیش رو می باشد. بر اساس شاخص ثروتمندان بلومبرگ، ثروت کلی جف بزوس 203 میلیارد دلار (معادل 146 میلیارد یورو) می باشد. این مرد 57 ساله حالا می خواهد زمان و منابع بیشتری را بر روی پروژه های شخصی خود سرمایه گذاری کند.

در میان تمام ماجراجویی های آقای بزوس، سفر به فضا با کمک سفینه فضایی ساخته شده توسط شرکت خصوصی وی، یعنی بلو اوریجین، در بیستم جولای امسال سر و صدای زیادی به پا کرده است. وی به همراه برادر خود، مارک، یک مشتری ناشناس که مبلغ 28 میلیون دلار (معادل 20 میلیون پوند) را برای یک صندلی در این فضاپیما پرداخت کرده است و ماری والاس “والی” فانک 82 ساله در این سفر فضایی شرکت می کند. مالک آمازون همواره اعلام کرده است که می خواهد زمان بیشتری (و طبیعتا سرمایه بیشتری) را بر روی مبارزه با بحران تغییرات آب و هوا و همچنین مدیریت روزنامه شخصی خود، یعنی واشنگتن پست، سرمایه گذاری کند.

بزوس با چه میزان قدرت خداحافظی می کند؟

بزوس در 27 امین سالگرد تاسیس آمازون، از سمت فعلی خود در این شرکت کناره گیری کرد. اما او واقعا آمازون را ترک نمی کند. وی همکاری خود با آمازون را در سمت مدیر اجرایی ادامه می دهد. این همکاری نوعی مشاور استراتژیک مدیر عامل محسوب می شود. این انتقال از نقش مدیر عامل به مدیر اجرایی، قبلا در بسیاری از شرکتهای بزرگ و جهانی نیز رخ داده است. به عنوان مثال، بیل گیتس در مایکروسافت و اریک اشمیت در گوگل نیز به همین شیوه سمت مدیریت عاملی خود را ترک کرده اند. این فرایند مدلی برای کارآموزی جانشینی در شرکت های بزرگ و رده های بالای مدیریتی محسوب می شود. برایان الساوسکی، مدیر مالی آمازون در این خصوص به خبرنگاران گفت:”بزوس در کنار ما می ماند. در این مرحله کار وی بیشتر بازسازی و نظارت بر فعالیت بخش های مختلف شرکت است”.

بزوس چیزی در حدود 10 درصد از سهام آمازون را دارد. بدین ترتیب، وی بزرگ ترین سهام دار شرکت محسوب می شود. بر این اساس وی شخصیتی تاثیرگذار در شکل گیری تصمیمات مدیر عامل جدید آمازون خواهد بود. این امر به خصوص در شرایطی که وی با جهت گیری های استراتژیک شرکت مخالف باشد، اهمیت پیدا می کند.راس مولد، مدیر سرمایه گذاری شرکت AJ Bell در این خصوص بیشتر توضیح می دهد.

“اگرچه بزوس از سمت مدیریت عامل آمازون کناره گیری می کند، اما در حقیقت وی هیچگاه آمازون را ترک نمی کند. او به عنوان مدیر اجرایی آمازون نقش مهم و کلیدی خود را ادامه می دهد. وظیفه اصلی مدیر اجرایی آمازون این است که بر روی فعالیت های رئیس اجرایی نظارت داشته باشد. همچنین به وی در انجام امور کمک کند. بنابراین، بزوس همچنان در آمازون حضور دارد. او می تواند در خصوص طیف وسیعی از موضوعات، راهنمایی های استراتژیک ارائه کند. وی همچنین سهامدار عمده آمازون است. به همین خاطر، بزوس نقش مهم و کلیدی را در اداره این تجارت ایفا می کند”.

استعفا جف بزوس: جانشین بزوس کیست؟

اندی جیسی اکنون مدیرآمازون و جانشین بزوس است. او در سال 1997 به این کمپانی پیوست و پلتفرم رایانش ابری آمازون، تحت عنوان Amazon Web Service (AWS) را رهبری کرد. AWS موفقیت بسیار بزرگی را برای آمازون به همراه داشت. امروزه تقریبا 42 درصد از مجموع سرمایه آمازون را شامل می شود. AWS همچنین نقش مهمی را در تبدیل شرکت از یک فروشگاه آنلاین به یک شرکت پیشرو در فناوری، ایفا کرد. این سرویس، آمازون را در رقابت مستقیم با غول های تکنولوژی، مانند مایکروسافت، گوگل و اوراکل قرارداد. همچنین جایگاه این شرکت را در صنعت زیرساخت های اینترنتی مستحکم کرد.

AWS برمدل تجارت ” حاشیه کم و حجم بالا” تاکید داشت. این مدل را در جذب مشتریان بیشتر و ارائه سخت افزارهایی برای پشتیبانی از خدمات Cloud برای کمپانی های بزرگی مانند Netflix و Spotify پیاده کرد. AWS با مدل تجاری فعلی خود همچنین در بیشتر خدمات عمرانی انگلیس و همچنین آژانس اطلاعاتی آمریکا نیز مورد استفاده قرار گرفته است.

اندی جیسون بیش از بزوس در خصوص مهم ترین اختلاف نظرات در امریکا صحبت می کند. او در خصوص مرگ برونا تیلور در سال گذشته توییت کرد:”ما هنوز این مسئله را در آمریکا متوجه نمی شویم. اگر شما مقامات پلیس را مسئول مرگ سیاهپوستان ندانید، هیچ گاه طعم عدالت و تغییر در کشور را نخواهید کشید. در نتیجه آن کشوری که آرزو داریم (و ادعا داریم) نخواهیم بود”.