یکی از انواع مختلف بازاریابی دیجیتال که مورد توجه بسیاری از صاحبان کسب وکارها قرار گرفته است، بازاریابی درونگرا یا ربایشی است. بازاریابی درونگرا در واقع نوعی از بازاریابی است که در آن راه حل ها و فرصت هایی ارائه می شود که روی کسب و کار شما و افراد درگیر در آن تاثیر مثبت می گذارد. اما سوالی که مطرح می شود این است که این اتفاق به چه شکلی پیش می رود؟

بازاریابی درونگرا چیست؟

بازاریابی درونگرا چیست

استراتژی بازاریابی درونگرا در اصل کانال های مختلف و انواع گوناگونی از محتوا را شامل می شود که به کمک آنها اقدام به جلب نظر مشتریان به وب سایت خود می کنید. به خاطر داشته باشید که این نوع از بازاریابی فقط بخش کوچکی از حرکت رو به جلو کسب و کارهای حاضر در جهان را دربر می گیرد. باید این موضوع را در نظر داشت که تنها داشتن ایده بازاریابی برای جلب نظر مخاطبین به سمت وب سایت خود کافی نیست. بعد از درگیر کردن آنها به عنوان مشتری خود باید به صورت مداوم به آنان کمک کرده، پشتیبانی نموده و همواره در راستای توانمندسازی این افراد تلاش کنید.

رمز رشد یک کسب و کار دقیقا همین است. شما باید همواره در فرآیندهای بازاریابی، فروش و خدمت رسانی روی چگونگی کمک به مشتریان فعلی و آینده خود تمرکز کنید. در بازاریابی ربایشی به جای استفاده از قیف فروش ، از گردونه یا flywheel استفاده می شود. در این روش بعد از تبدیل مشتریان بالقوه به مشتریان بالفعل شما آنها را به حال خود رها نمی کنید. در واقع بعد از اولین خرید آنها وارد گردونه کسب و کار شما شده و به مشتریان دائم شما تبدیل می شوند. این گردونه شامل سه بخش کلی می شود:

  • جذب کردن
  • درگیر نمودن
  • لذت بردن

اگر کسب و کار شما بتواند در این سه مرحله عملکرد مناسبی را داشته باشد، می تواند به سرعت رشد کرده و بهبود پیدا کند.

مفهوم بازاریابی درونگرا یا ربایشی چیست؟

زمانی که کاربران اینترنتی وارد وب سایت شما می شوند تیم فروش شما می توانند با استفاده از ابزارهای ارتباطی خود مثل ایمیل یا چت آنها را درگیر کنند و درباره برند شما به آنها اطلاعات لازم را ارائه دهند. سپس تیم خدمات پس از فروش شرکت شما می تواند تا مدت ها با آنها در ارتباط بوده و رضایت و خشنودی آنها را برای کسب و کارتان به همراه داشته باشند. این کار با همراهی آنها به عنوان یک مشاور همدل و متخصص در حوزه فعالیت وب سایت صورت می گیرد.

اینباند مارکتینگ یک روش مناسب برای جذب، درگیر نمودن و کسب رضایت دائمی مخاطبین به منظور رشد کسب و کار است. با این کار شرکت ارزش های مورد نظر خود را به دست آورده و می تواند اعتماد لازم را در کاربران خود ایجاد نماید. در واقع با روی کار آمدن تکنولوژی های جدید، بازاریابی درونگرا با هدف ارائه خدمات مفید و انسانی روی کار آمد. از استراتژی های آن به عنوان راهی مناسب برای بازاریابی و روشی بهتر برای فروش و مسیری مناسب تر برای خدمت رسانی به کاربران استفاده می شود. چرا که اگر مشتری بتواند ارتباط خوب و رضایت بخشی با شرکت شما داشته باشد به مشتری همیشگی شما در طولانی مدت تبدیل می شود.

در بحث بازاریابی ربایشی به هیچ عنوان نباید از نقش موثر محتواهای وب سایت خود غافل شوید. چرا که با ایجاد محتوای مناسب برای پاسخ دهی به مشکلات و نیازهای مشتریان ایده آل خود می توانید آنها را به وب سایت خود جذب کرده و اعتماد و اعتبار مورد نظر خود را ایجاد نمایید.

استراتژی های بازاریابی درونگرا

استراتژی های بازاریابی درونگرا

استراتژی هایی که در ادامه به معرفی آنها خواهیم پرداخت به شما کمک می کنند تا با مخاطبین هدف خود به روشی مناسب ارتباط برقرار کنید. شما می توانید در ادامه با استراتژی های مناسب برای هر یک از مراحل اینباند مارکتیگ یعنی جذب کردن، درگیر نمودن و لذت بردن به منظور رشد کسب و کار آشنا شوید.

استراتژی های جذب کردن مشتریان در بازاریابی درونگرا یا اینباند مارکتینگ

استراتژی هایی که در بازاریابی ربایشی به منظور جذب مشتریان مورد استفاده قرار می گیرند در زمینه تولید و ارائه محتواهای کاربردی استفاده می شوند. برای دسترسی به مخاطبین هدف خود باید شروع به تولید و انتشار محتواهای مناسب و ارزشمند کنید. شما می توانید این کار را در قالب مقالات وبلاگ، پیشنهادات محتوایی یا رسانه های اجتماعی انجام دهید.

در این محتواها باید درباره نحوه استفاده از محصولات یا خدمات خود آنها را راهنمایی کنید. همچنین باید اطلاعاتی درباره راه حل های خود برای رفع مشکلات آنها و جزئیات مربوط به تبلیغات یا تخفیفات را ارائه دهید. به منظور جذب قوی تر و گسترده تر مخاطبین هدف خود به کمک بازاریابی درونگرا باید روی بهینه سازی محتواهای خود برای موتورهای جستجو نیز دقت لازم را داشته باشید. شما باید روی کلمات کلیدی مرتبط با محصولات یا خدمات شرکت خود کار کرده و اصول سئو را در محتواهای خود رعایت نمایید.

این کار به شما این امکان را می دهد که محتواهایی را تولید نمایید که هم مورد تایید موتورهای جستجو است و هم برای مخاطبین هدف شما جذاب است. به همین دلیل می توانید خیلی راحت نتایج ابتدایی موتورهای جستجو کلمات کلیدی مورد نظر خود را تصاحب نمایید.

استراتژی های درگیر نمودن مشتریان در بازاریابی درونگرا

زمانی که از استراتژی های درگیر نمودن مخاطبین هدف خود استفاده می کنید باید اطمینان حاصل کنید که به شکلی موثر با آنها ارتباط برقرار کرده و معاملات خود را شکل می دهید و با استفاده از یک ارتباط مناسب می توانید آنها را به مخاطبین دائمی خود تبدیل کنید. در این ارتباطات شما باید به آنها درباره ارزش کسب و کار خود و خدماتی که ارائه می دهید اطلاع رسانی کنید.

استراتژی های درگیر کردن مشتریان شامل نحوه برخورد و مدیریت تماس های برقرار شده با شرکت می باشد. شما باید روی نحوه برخورد تیم پشتیبانی شرکت با مشتریان و مدیریت تماس های صورت گرفته توسط مشتریان تمرکز کنید. علاوه بر آن باید اطمینان حاصل کنید که همیشه به جای فروش صرف یک محصول، راه حلی که آن محصول برای بهتر نمودن زندگی مشتریان بالقوه دارد متمرکز شوید. این کار این تضمین را به شما می دهد که در تمامی معاملات خود یک توافق متقابل داشته باشید. توافقی که هم برای شما و هم برای مشتریانتان مزایا داشته باشد.

استراتژی های لذت بردن مشتریان در بازاریابی درونگرا

استراتژی های مربوط به این بخش در واقع به شما کمک می کند تا اطمینان حاصل کنید که مشتریان بعد از خرید نیز همچنان خوشحال و راضی بوده و پشتیبانی لازم را دریافت می کنند. این استراتژی ها شامل تبدیل شدن مشتریانتان به مشاوران و متخصصان همراه مشتریان در هر زمانی است.

پاسخگو بودن به موقع و مناسب، ارائه پشتیبانی همیشگی و درخواست بازخورد از مشتریان مجموعه ای عالی برای کسب رضایت مشتریان است. همچنین می توانید با ارائه نظرسنجی های مناسب و دقیق میزان رضایت مشتریان خود را نیز ارزیابی کنید. یکی دیگر از استراتژی های مهم لیست های رسانه های اجتماعی است. فالوورهای رسانه های اجتماعی از این شبکه ها برای ارائه بازخورد خود، سوال پرسیدن یا به اشتراک گذاری تجربیات خود درباره محصول یا خدمت شما استفاده می کنند.

روش های اثبات شده برای رشد کسب و کار شما

بازاریابی درونگرا

طی چند سال گذشته، تغییرات در رفتار خرید مشتریان روی تجربه خرید آنها تاثیرگذار بوده است. در واقع نحوه ارتباطات و انتظارات آنها نیز دستخوش تغییرات شده است. خبر خوب این است که روش های بازاریابی درونگرا به صورت مداوم به کسب و کارها کمک می کند تا با تغییرات سازگار شوند. این سازگاری تنها به بحث بازاریابی محدود نمی شود و در واقع تمام تجربه خرید مشتری را دربر می گیرد.

بازاریابی درونگرا در اصل یک پلتفرم کامل است که از آن برای فروش، بازاریابی، خدمات دهی و مدیریت ارتباطات با مشتریان استفاده می شود. شاید هر یک از آنها به تنهایی بتواند تاثیر مثبت زیادی داشته باشد اما همه آنها در کنار هم می توانند تغییرات بسیار عمده ای به همراه داشت باشند. تغییراتی که در نهایت به بهبود کسب و کار شما منجر می شود.