یک شیرینی فروشی کوچک و یک کارخانه بزرگ تولید شکلات را در نظر بگیرید. این دو چه تفاوت هایی را با یکدیگر دارند؟ برای داشتن فروش مناسب در فروشگاه شما به یک فروشنده قوی، با دانش در زمینه فروش محصولات به مشتریان دارید. همچنین باید با ارائه بسته بندی های جذاب و زیبا توجه مشتریان بالقوه را به سمت محصولات درون فروشگاه خود جلب نمایید.

در نقطه مقابل کارخانه تولید کننده باید بتواند یک توافق امن و سودآور را میان دو طرف برقرار کند. یک تولید کننده باید روی کیفیت، قیمت و جذاب بودن محصولات خود برای مشتریان کار کند تا بتواند یک مغازه شیرینی فروشی را متقاعد کند که از آنها خرید کند. در این مقاله تلاش بر این است تا شما را با نوع کار تولیدکنندگان محصولات یا خدمات و سبک بازاریابی آنها که اصطلاحا با نام بازاریابی صنعتی شناخته می شود، آشنا کنیم.

بازاریابی صنعتی چیست؟

بازاریابی صنعتی

اگر می‌خواهید بدانید بازاریابی صنعتی چیست، خوب به این مثال توجه کنید. شما صاحب یک مغازه شکلات فروشی هستید که حضورا به مشتریان شکلات می‌فروشید. یکی از دوستان شما هم صاحب یک برند تولید شکلات و آب نبات است که روزانه هزاران بسته شکلات را به مشتریان مختلف می‌فروشد. کسب و کار دوست شما در دسته بازاریابی صنعتی قرار می‌گیرد؛ حال آنکه شما در حوزه بازاریابی b2c  مشغول به کار هستید. در ادامه بیشتر با این مبحث بازاریابی آشنا خواهید شد.

هرچند در مغازه خود نیز برای فروش شکلات به مشتریان حضوری به دانش و اطلاعاتی در مورد سلایق و علائق شخصی نیاز دارید؛ اما مطمئنا وقتی پای فروش یک برند شکلات به یک یا چند مشتری صنعتی در میان باشد، بسته بندی جذاب و دلربا تنها یکی از دغدغه‌های شما خواهد بود.

اولین و مهم‌ترین دغدغه شما به عنوان یک بازاریاب صنعتی دستیابی به یک توافق امن و سودمند بین دو سازمان (شما و مشتری شما) است. در واقع شما به عنوان یک تولید کننده، باید با در نظر گرفتن موارد زیر، مشتری خود را متقاعد سازید تا از برند شما شکلات بخرد:

  • کیفیت
  • قیمت
  • جذابیت

به عبارتی دیگر، شما به عنوان یک بازاریاب صنعتی وظیفه دارید که با ایجاد شرایط خرید آسان و مناسب، تجربه هیجان انگیزی را برای مشتری صنعتی خود خلق کنید.

بازاریابی صنعتی که به آن بازاریابی b2b یا (business to business) هم گفته می‌شود، یکی از زیرشاخه‌های ارتباطات و فروش است. در بازاریابی صنعتی، عملیات خرید و فروش بین دو کسب و کار یا سازمان متفاوت صورت می‌گیرد. در واقع، در این نوع مارکتینگ دیگر خبری از مشتریان فردی یا حقیقی نیست.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های بازاریابی صنعتی سفارش‌ها و روابط دراز مدت فروشنده و مشتری است. معمولا فرایند ثبت سفارش تا خرید نهایی در بازاریابی صنعتی، قدری پیچیده و زمانبر است. به همین دلیل، چنانچه تا به حال تنها تجربه فروش به مشتریان انفرادی را داشته‌اید، شاید برای‌تان کمی عجیب به نظر برسد.

در واقع، در بازاریابی معمولی یا b2c، شما تنها روی تعامل یک به یک بین خود و مشتری‌تان تمرکز دارید. در حالی که در بازاریابی صنعتی یا b2b، معمولا مشتری شما یک صنعت، سازمان، شرکت و یا گروهی از مشتریان است که برای رفع نیازهای صنعتی خود از محصولات شما استفاده می‌کنند. البته، پیش از این‌که به عنوان یک تولیدکننده (فروشنده) بتوانید محصولات خود را روی قفسه‌های مشتریان صنعتی خود تصور کنید، باید هر دو طرف به یک توافق برسید. شما می‌توانید با مذاکره در موارد زیر، با طرف خود وارد معامله شوید:

  • تولید
  • فروش
  • ارسال

جالب است بدانید که در خلال سال‌های 2011 و 2012 ، بازاریابی صنعتی در ایالات متحده، تلاش و بودجه قابل توجهی را در زمینه پیشبرد استراتژی‌های بازاریابی اطلاعات محور به کار بست. در این سال مالی، بلاگ نویسی کلیدواژه محور، با رشد 13درصدی همراه بود. همچنین، محتواهای ویدئویی و ایبوک‌ها نیز در پی این بلاگ نویسی‌ها خوش درخشیدند.

عملکرد بسیاری از شرکت‌ها کاملا صنعتی است. یعنی بسیاری از کسب و کارها در حال حاضر طوری برنامه ریزی و هدایت شده‌اند که یا اصلا مشتری شخصی نداشته باشند و یا به ندرت با این نوع مشتری‌ها در ارتباط باشند. به همین دلیل، تنها مشتری این نوع کسب و کارها یک کسب و کار دیگر خواهد بود. به عنوان مثال، آیا می‌توانید تصور کنید که یک شرکت بزرگ تولیدکننده ماشین آلات در مقیاس کلان، بتواند مشتری شخصی داشته باشد؟ اصلا آیا چنین شرکتی توانایی پاسخگویی به مشتریان شخصی را خواهد داشت؟ قطعا پاسخ منفی است؛ چرا که مشتری حقیقی:

  1. قادر به پرداخت هزینه‌های این محصولات نیست
  2. نیازی به تهیه محصولاتی در این حجم کلان ندارد

به همین علت، این ماشین آلات تنها به بیزینسی دیگر فروخته می‌شوند که هم منابع و بودجه کافی برای خرید محصولات را داشته باشد و هم بتواند با خرید خود، نیازهای تجاری خود را برطرف سازد. به طور مثال، یک شرکت تولید اسباب بازی می‌تواند با خرید محصولاتی چون پیچ و مهره، سالانه میلیون‌ها اسباب بازی یکسان (مانند ماشین، هواپیما، هلی کوپتر و …) تولید کرده و به دست مشتری نهایی خود برساند.

بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده کالاهای مصرفی، از بازاریابی صنعتی برای فروش محصولات خود استفاده می‌کنند. به طور مثال، تولیدکنندگان مبلمان را در نظر بگیرید. این شرکت‌های تولیدی، علاوه بر این‌که می‌توانند مشتری شخصی و خصوصی داشته باشند، با تولید و ارائه انواع مبلمان و اثاثیه ادرای، به بیزینس‌های دیگر نیز خدمات رسانی می‌کنند. البته دریافت چنین سفارشاتی مشروط به این است که شرکت تولیدکننده توانایی تولید محصول در مقیاس بالا را داشته باشد. شرکت‌های خدماتی نیز معمولا برای این‌که قراردادهای آنچنانی ببندند، سعی در جذب موکل و مشتری‌های تجاری دارند. به طور مثال، یک شرکت فعال در حوزه مقررات مربوط به معاهدات، می‌تواند با کمی خوش فکری حوزه فعالیت خود را گسترش دهد. در نتیجه، دیگر لازم نیست به پرونده‌های شخصی افراد رسیدگی کند؛ بلکه می‌تواند با عقد قراردادهای درازمدت و کلان با سازمان‌ها، شرکت‌ها و بیزینس‌های بزرگ وارد حوزه بازاریابی b2b شده و به سوددهی بیشتری برسد.

گام‌هایی برای شروع بازاریابی صنعتی

1. شناسایی مشتری

اولین قدم برای ورود به عرصه بازاریابی صنعتی دقیقا شبیه به اولین مرحله دیگر انواع بازاریابی است. در اولین مرحله شما باید یک طرح بازاریابی برای خود تعریف کنید و این طرح چیزی نیست جز شناسایی مشتری. شما باید در وهله اول بدانید که چه نوع کسب و کارهایی ممکن است از محصولات و خدمات شما سود ببرند. در واقع کسب آگاهی در این حوزه، پایه و اساس باقی مراحل بازاریابی شما را شکل می‌دهد.

2. معرفی محصول

گام دومی که برای شروع فرایند بازاریابی صنعتی باید بردارید این است که محصول خود را به مشتری احتمالی معرفی کنید. هرچند روش‌های سنتی بازاریابی شبکه‌ای که عمدتا نیازمند تعامل حضوری با مشتری بودند همچنان در بازاریابی صنعتی قابل استفاده هستند؛ توصیه می‌کنیم به هیچ عنوان از حضور در فضای آنلاین غافل نشوید. یادتان باشد که مشتری‌های احتمالی شما همیشه پیش از مذاکره برای خرید محصولات و خدمات مورد نظر خود، در اینترنت به جستجوی آن خواهد پرداخت. بنابراین، اگر حضور فعال و پررنگی در فضای آنلاین نداشته باشید، شانس دیده شدن برند خود را به حداقل خواهید رساند. برای اینکه از قافله بازاریابی دیجیتال عقب نمانید، حتما یک وبسایت راه اندازی کنید. وبسایت شما می‌تواند با ارائه اطلاعات دقیق اما نه چندان تخصصی راه را برای انتخاب مشتریان احتمالی و تبدیل آنها به مشتریان وفادار هموارتر سازد. شما در این وبسایت می‌توانید در رابطه با برند، شرکت، محصولات و خدمات خود اطلاعات کافی را به نمایش بگذارید و تصویر برند خوبی را ارائه دهید.

دوباره توجه شما را به مثال شکلات فروش و برند شکلات جلب می‌کنیم. در این مثال، تولید کننده شکلات در مقیاس انبوه، می‌تواند با راه اندازی یک وبسایت با طراحی زیبا و محتوای مخاطب پسند در مورد سوابق شرکت و شکلات تولید آن، تصویر خوبی از برند خود به نمایش بگذارد. شما نیز می‌توانید پس از تثبیت وبسایت خود ، با روش‌های زیر دیجیتال مارکتینگ را به بخش لاینفک بازاریابی صنعتی خود تبدیل سازید:

  • ایجاد یک وبلاگ با محتواهایی به روز شده در مورد محصولات جدید
  • ایجاد صفحاتی در پلتفرم‌های مجازی برای اطلاع رسانی به مخاطبین در خصوص مواردی مانند شعبات و نمایندگی‌های مختلف فروش

3. جلسات حضوری

وقتی که مشتری احتمالی شما به قدر کافی به برند شما جذب شد، نوبت آن است که یک قدم فراتر بروید. در این مرحله دیگر نیازی به ادامه معرفی محصول نیست. چرا که شما همه اطلاعات لازم و کلی را در اختیار مشتریان قرار داده‌اید. در این مرحله شما باید به صورت شخصی و حضوری، جلساتی با مشتریان احتمالی خود ترتیب داده و به صورت حضوری به پرزنت کردن محصولات برند خود بپردازید. البته همیشه این احتمال وجود دارد که حتی پس از تشکیل جلسات حضوری، با مشتری به توافق نرسید و قراردادی بین شما بسته نشود. با این حال، زمانی که شما و بیزینیسی که به چشم مشتری به آن نگاه می‌کنید درک و شناخت حرفه‌ای کامل‌تری از هم داشته باشید، آینده روشن‌تری برای همکاری بعدی شما در پیش خواهد بود.

4. پایان مرحله بازاریابی

پروسه بازاریابی یا مارکتینگ زمانی به اتمام می‌رسد که مشتری با شور و اشتیاق، کنجکاوی خود را در مورد جزئیات قرارداد ابراز کند. یادتان باشد که این مرحله بسیار حیاتی است. پس سعی کنید تمام هم و غم خود را بر ایجاد و حفظ یک رابطه کاری سودمند و مبتنی بر اعتماد متمرکز کنید. به طور مثال، اگر شما جای تولید کننده شکلات هستید، لازم است که در خصوص موارد زیر با مدیران فروش خود وارد مذاکره شوید:

  • ارسال ایمیل‌ برای مشتریان (در اینجا نماینده شکلات فروشی)
  • تماس تلفنی با مشتریان
  • اطلاع رسانی به مشتریان در خصوص تولیدات جدید

یادتان نرود، از آنجا که این مشتری (شکلات فروشی) از یک مشتری احتمالی به یک مشتری واقعی تبدیل شده، روش ارتباط با آن نیز بالطبع تغییر خواهد کرد. در واقع باید با هر مشتری صنعتی، طوری ارتباط برقرار سازید که مختص تجربه خرید آن از برند شما باشد.

چه کسانی از بازاریابی صنعتی استفاده می کنند؟

بازاریابی صنعتی

بسیاری از شرکت ها محصولاتی را تولید و وارد بازار می کنند که برای افراد به صورت شخصی استفاده ندارد. بنابراین مشتریان آنها تنها کسب و کارهای دیگر می باشند. به عنوان مثال شرکتی که در زمینه تولید ماشین آلات صنعتی فعالیت دارد، تقریبا بعید است که بتواند محصولات خود را به یک فرد برای نیازهای شخصی خود به فروش برساند چرا که شما نمی توانید هیچ کس را پیدا کنید که در خانه خود به یک ماشین آلات صنعتی غول پیکر نیاز داشته باشد.

در این حالت تنها مشتری محصولات این شرکت، کسب و کارهای دیگر است. کسب و کارهایی که منابع و تولیدات خود را دارند و از این محصولات در راستای تولید محصولات خود استفاده می کنند. مثل یک کارخانه اسباب بازی که برای تولید انبوه محصولات خود به ماشین آلات صنعتی بزرگ تولید شده توسط یک شرکت دیگر نیاز دارد.

در چنین حالتی شرکت هایی که چنین محصولاتی را ارائه می دهند نیاز به یک بخش برای بازاریابی صنعتی دارند. کارخانه های تولید کننده مبلمان، میز، صندلی یا نیمکت می توانند محصولات خود به شرکت های دیگر به فروش برسانند. در نتیجه باید برای محصولات خود بازاریابی کنند. خریداران خدمات یا محصولات چنین شرکت هایی معمولا به صورت عمده خرید می کنند و همواره به دلیل بالا بودن جمع کل خرید، تخفیفاتی را نیز دریافت می کنند.

فرآیند بازاریابی صنعتی به چه شکلی است؟

بازاریابی صنعتی

اولین گام که باید برای تهیه یک برنامه بازاریابی صنعتی برداشت همان گامی است که برای دیگر روش ها بازاریابی ها برداشته می شود؛ باید مشتری را شناسایی کرد. تولیدکننده باید درک کند که چه کسب و کارهایی می توانند از محصولات یا خدمات او بهره ببرند تا بتواند برنامه بازاریابی خود را بر اساس آن پایه گذاری نماید.

در مرحله بعد، تولیدکننده باید بتواند خود را به شکلی مناسب به مشتریان بالقوه معرفی کند. اگرچه هنوز جذب مشتری به روش های قدیمی هنوز منسوخ نشده است اما حضور قوی بصورت آنلاین نیز می تواند در این زمینه نقش بسزایی ایفا کند. مشتریان بالقوه همیشه قبل از اینکه با تولید کنندگان وارد مذاکره شوند درباره آنها تحقیق و جستجو می کنند. در نتیجه داشتن یک وب سایت با محتوای دقیق که به شکل مناسبی محصولات شرکت را معرفی کرده است می تواند بسیار مفید باشد.

به عنوان مثال کارخانه تولید کننده شکلاتی که درباره آن صحبت شد، می تواند یک وب سایت زیبا و چشم نواز ایجاد نموده و در آن درباره تاریخچه شرکت صحبت کرده و خدمات خود را به صورت مرتب به مشتریان خود معرفی نماید. حتی می تواند فروشگاه های طرف قرارداد خود را نیز معرفی کند تا خریداران بهتر بتوانند در خصوص همکاری تصمیم گیری کنند.

پس از آن اگر شرکتی به خرید از تولیدکننده مذکور تمایل نشان داد، زمان برگزاری جلسات و ارتباطات بیشتر فرا می رسد و حتی اگر مشتریان هنوز برای عقد قرارداد آماده نباشند، شما باز می توانید ارتباط حرفه ای خود را با آنها حفظ نمایید. چرا که برقراری ارتباط با مشتریان بالقوه از طریق ایمیل، مکالمات تلفنی یا جلسات حضوری می تواند به تقویت روابط تجاری شما کمک کند.

درنهایت نیز زمانی که مشتری برای صحبت درباره جزئیات قرارداد آماده شد، فرآیند بازاریابی شما تقریبا به پایان می رسد. در این مرحله تمرکز شما باید روی حفظ روابط کاری خوب با مشتریان قرار بگیرد. به عنوان مثال می توانید محصولات یا خدمات جدید خود یا تخفیفات و پیشنهادات ویژه خود را از طریق ایمیل یا تماس تلفنی به آنها اطلاع رسانی کنید.

فرصت های شغلی در بازاریابی صنعتی

بازاریابی صنعتی یک حوزه بسیار بزرگ است که نیازمند تعداد نفرات بالایی می باشد. در این نوع از بازاریابی، افراد با نقش های مختلف فعالیت خواهند داشت که در ادامه به برخی از آنها اشاره خواهد شد.

مدیر بازاریابی

مدیر بازاریابی

تصویر یک محصول اولین چیزی است که مشتری می بیند. مدیر یک مجموعه باید روی تهیه یک تصویر جذاب و حفظ ارتباط مثبت مشتریان با ظاهر محصول تمرکز کند. مدیر مذکور باید مسائل هنری، کپی رایتینگ، حضور در رسانه های اجتماعی و همکاری با شرکت های تبلیغاتی به منظور افزایش آگاهی درباره خدمات یا محصولات شرکت را در دستورکار خود قرار دهد.

بهتر است فردی که این مسئولیت را برعهده می گیرد در زمینه بازاریابی، تجارت یا ارتباطات تحصیلات دانشگاهی داشته باشد. همچنین گذراندن دوره های مدیریت بازرگانی (MBA) نیز می تواند بسیار مفید باشد. در کنار آن به دلیل نقش پررنگ فضای آنلاین لازم است که مدیر بازاریابی صنعتی اطلاعات کافی درباره دنیای کامپیوتر و اینترنت و پلتفرم های رسانه های اجتماعی داشته باشد. داشتن توانایی تولید محتوا و طراحی وب سایت نیز از دیگر ویژگی های یک مدیر بازاریابی صنعتی خوب است.

مدیر مالی

مدیر مالی

زمانی که مشتریان بالقوه تمایل خود به همکاری با شما را نشان می دهند کار تیم بازاریابی صنعتی به پایان رسیده و وظیفه مدیر مالی آغاز می شود. هدف مدیر مالی باید نهایی کردن فروش های انجام شده توسط تیم بازاریابی باشد. در نظر داشته باشید که مدیران مالی در واقع چهره اصلی شرکت شما به شمار می روند.

آنها باید از مهارت های ارتباطی قوی برخوردار بوده و قدرت مذاکره بالایی داشته باشند. همچنین نیاز است که از شناخت بالایی درباره خدمات یا محصولاتی که توسط شرکت ارائه می شود برخوردار باشند. در کنار تمامی موارد گفته شده باید در زمینه محاسبه و ریاضیات نیز بسیار قوی باشند. بهتر است این افراد در زمینه بازاریابی، تجارت یا امور مالی تحصیل کرده باشند و داشتن تجربه کار در این زمینه نیز بسیار مهم است.

تحلیلگر داده

تحلیلگر داده

در تمام فرآیند بازاریابی شما به فردی نیاز دارید که به طور دائم میزان اثربخشی فعالیت های بازاریابی شما را بررسی و دنبال کند. این کار علاوه بر اینکه به بهبود عملکردتان کمک می کند می تواند مسیر آینده را برای شما روشن تر کند. این کار در دنیای بازاریابی صنعتی بسیار حانز اهمیت است. یک تحلیلگر داده با بررسی اعداد و ارقام مربوط به برنامه های بازاریابی می تواند میزان موفقیت آنها را تخمین زده و برای اقدامات آینده استراتژی های مناسب دیگری را پیشنهاد دهد.

به همین دلیل تحلیلگر داده باید تسلط بالایی در ریاضیات داشته و در زمینه کامپیوتر و نرم افزارهای تحلیلگر نیز از دانش بالایی برخوردار باشد. داشتن مهارت ارتباطی خوب نیز لازم است. یک تحلیلگر داده بهتر است در رشته های بازاریابی، تجارت یا ریاضی تحصیل کرده باشد. داشتن سابقه کار مرتبط نیز مزیت محسوب می شود.

B2B در مقایسه با روش های بازاریابی دیگر از پیچیدگی بیشتری برخوردار است. در واقع بازاریابی صنعتی به مجموعه ای از مهارت ها نیاز دارد. برای اینکه بتوان در این زمینه عملکرد موفقی داشت باید به خوبی روی این مهارت ها کار کرده و به شکلی درست در این مسیر پیش رفت.

نقش بازاریاب در بازاریابی صنعتی چیست؟

بازاریابی صنعتی یک حوزه بازاریابی بسیار وسیع است. به همین دلیل، نقش بازاریابان در پیشرفت شرکت‌ها و صنایع مشغول در عرصه بازاریابی b2b بسیار حائز اهمیت است.

همانطور که می‌دانید، اولین چیزی که از یک برند به ذهن مشتری احتمالی می‌رسد، تصویر برند است. مهم‌ترین وظیفه مدیر برندینگ این است که از طریق انواع شبکه‌های اطلاع رسانی، یک تصویر مناسب و عالی از برند را در ذهن مخاطب ایجاد کند. البته این پایان ماجرا نیست، یک بازاریابی بی‌نقص زمانی اتفاق می‌افتد که مشتری همیشه با شور و شوق از برند شما یاد کند. برای ایجاد این تجربه به یاد ماندنی در ذهن مشتری، رعایت موارد زیر الزامی است:

  • رعایت جنبه‌های زیبایی شناختی در طراحی برند
  • کپی رایتینگ محصول
  • حضور پررنگ برند در فضای مجازی
  • تبلیغات مناسب

بازاریاب صنعتی باید از چه سواد و تجاربی برخوردار باشد؟

شما به عنوان یک بازاریاب صنعتی باید حداقل دارای مدرک لیسانس در یکی از رشته‌های زیر باشید:

  • بازاریابی
  • مدیریت
  • بیزینس
  • ارتباطات

لازم به ذکر نیست که اگر مدرک فوق لیسانس MBA داشته باشید، هم موفقیت شغلی بیشتری در انتظار شماست و هم دستمزدتان بالاتر خواهد رفت. علاوه بر مدرک آکادمیک (خواه لیسانس خواه فوق لیسانس) شما باید دانش کامپیوتر و اینترنت بالایی نیز داشته باشید. در حال حاضر، موفق‌ترین برندها برندهایی هستند که در حوزه دیجیتال مارکتینگ و دیجیتال برندینگ خوش درخشیده‌اند. شما نیز به عنوان بازاریابی صنعتی باید از توانایی و دانش کافی در عرصه بازاریابی دیجیتال برند خود برخوردار باشید. این اطلاعات و تجارب تنها محدود به سواد رسانه‌ای نیست و کار با انواع نرم افزارهای طراحی را نیز شامل می‌شود. بسیاری از مدیران برند در آغاز کار خود را با مشاغلی مانند تولید محتوا یا طراحی سایت آغاز می‌کنند.

کار مدیر فروش چیست؟

مدیر فروش بازاریابی صنعتی

وقتی که مشتری صنعتی برند شما علاقمندی خود به همکاری و عقد قرار داد با شما را ابراز کرد، با مدیر فروش شما وارد مذاکره خواهد شد. مشخصا هدف نهایی مدیر فروش، بستن قرارداد فروش محصول است. این پست پستی است به شدت مردمی؛ به همین علت برخورداری از روابط عمومی عالی و درکی مناسب از محصول یا خدمات قابل فروش از بایدهای مدیران فروش محسوب می‌شود. یادتان باشد که مدیر فروش صرفا یک فروشنده نیست. در واقع، مدیر فروش به عنوان نماینده، چهره‌ایست که مشتری از شرکت یا کمپانی شما می‌بیند. به همین علت پست مدیریت فروش، در سطح متوسط رو به بالا، مستلزم برخوداری از این مهارت‌هاست:

  • روابط عمومی بالا
  • توجه دقیق به جزئیات
  • قابلیت حسابگری و برخورداری از هوش ریاضی

شما به عنوان مدیر فروش باید در یکی از رشته‌های بازاریابی، بیزینس و یا مدیریت مالی مدرک لیسانس خود را اخذ کرده باشید. البته داشتن سابقه کاری در عرصه‌هایی مانند خدمات امور مشترکین، صنایع غذایی خرده فروش، و یا کار به عنوان دستیار یک حسابدار نیز به سود شما خواهد بود.

مشاغل به طور پیوسته در حال بهبود بخشی به اثربخشی کمپین‌های بازاریابی خود هستند. به همین دلیل شدیدا به داده‌ها و اطلاعات کامل برای پیشبینی آینده تجاری خود نیاز دارند. لزوم این نوع اطلاعات در حوزه بازاریابی صنعتی شدیدا احساس می‌شود؛ چرا که روند‌های مختلف بازار، نه تنها رفتار مشتریان انفرادی که حتی مشتریان صنعتی را نیز دستخوش تغییر و تحول قرار می‌دهد. وقتی شما در شرکت خود که در عرصه بازاریابی b2b فعالیت می‌کند از یک تحلیل‌گر بازار دعوت به عمل می‌آورید، در حقیقت به دو دستاورد مهم خواهید رسید:

  1. دستیابی به اطلاعات و آمار و ارقامی در رابطه با برنامه‌ها و استراتژی‌های بازرگانی شرکت در گذشته
  2. پیشبینی و ارائه برنامه‌ها و استراتژی‌های مارکتینگ اثربخش‌تر برای آینده شرکت

اما چه کسی می‌تواند چنین اطلاعاتی را به طور جامع و کامل در اختیار شما قرار دهد؟ یک تحلیل‌گر بازار که دارای مهارت‌های زیر باشد:

  • سواد ریاضی
  • روابط عمومی
  • کار با کامپیوتر

معمولا تحلیل‌گر بازار از دارندگان مدرک لیسانس یکی از  رشته‌های ریاضی، بیزینس و یا بازاریابی انتخاب می‌شود. سابقه کار در حوزه کامپیوتر و یا داشتن مدرک فوق لیسانس و بیشتر با افزایش دستمزد و ارتقای شغلی این تحلیلگران‌ همراه خواهد بود.

جمع بندی

بازاریابی صنعتی یا b2b به مجموعه‌ای از مهارت‌های مختلف نیاز دارد. افراد از حوزه‌های مختلف بیزینس می‌توانند در عرصه بازاریابی صنعتی مشغول به فعالیت شوند. این شاخه از بازاریابی شامل زیرشاخه‌های مختلفی مانند تبلیغات، ارتباط از راه دور، فروش و … است. یک پروژه بازاریابی صنعتی موفق و جامع می‌تواند شرایط را برای موفقیت و پیشرفت شغلی بسیاری از افراد فعال در عرصه بیزینس فراهم آورد.

کلاس‌های بازاریابی (دانشگاهی و غیر دانشگاهی) با آموزش‌های متنوعی که در عرصه‌های مختلف بازاریابی ارائه می‌دهند، شما علاقمندان را برای ورود به حوزه بازاریابی صنعتی آماده می‌سازند. در صورت علاقمندی، می‌توانید در حوزه‌هایی مانند کار با نرم افزارهای تحلیل داده، انجام امور تبلیغاتی و اصول مدیریت شرکت و … آموزش دیده و وارد دنیای مارکتینگ صنعتی شوید. معمولا کلاس‌های آموزشی رشته‌های بازاریابی، با موضوعاتی کلی در خصوص بازاریابی شروع می‌شوند. شما پس از کسب آموزش‌های کلی در حوزه مارکتینگ، می‌توانید رفته رفته حوزه علاقمندی خود را مشخص کرده و به طور تخصصی در آن زمینه تحصیل کنید.

در صورتی‌که موفق شوید از آکادمی‌های خوب و با کسب مهارت‌های کافی بازاریابی فارغ التحصیل شوید، شک نکنید که می‌توانید در انواع کسب و کارهای صنعتی مشغول به کار شوید. تجاربی که در جریان کلاس‌های آموزشی مارکتینگ کسب کرده‌اید این موقعیت را در اختیار شما می‌گذارد تا بتوانید انتخاب کنید که تحلیلگر داده‌های بازاریابی یک شرکت باشید و آینده آن را رقم بزنید، یا اینکه شخصا مسئولیت عقد قرارداد با مشتریان صنعتی شرکت‌ها را بر عهده گیرید. البته این‌ها تنها چند مورد از بی شمار موقعیت شغلی در حوزه مارکتینگ صنعتی هستند که می‌توانید در آن رشد و پیشرفت کنید.