بسته به نوع کسب و کاری که دارید احتمالا اخیرا به دلیل آمدن ویروس کرونا متوجه افت فروش و درآمد خود شده اید. برخی از بخش های کسب و کارها متوقف شده اند و افراد مجبور هستند برای بقا به نوآوری روی بیاورند. این امر سبب شده است که بازاریابی برای کسب و کارهای مختلف به یک امر بسیار مهم و حیاتی تبدیل شود. بیشتر کسب و کارها نیاز دارند که بتوانند به صورت آنلاین فعالیت کنند و هزینه برای تبلیغات سنتی مثل تبلیغ ددر تلویزیون برای بسیاری از کسب و کارها ضرر آفرین شده است.

مطمئنا دلایل بسیار قانع کننده دیگری نیز وجود دارد که بتواند شما را متقاعد کند که روی بازاریابی آنلاین تمرکز کنید. چرا که افراد در شرایط فعلی بیشتر وقت خود در خانه می گذرانند و به همین دلیل تمایل بیشتری به رفتن در دنیای اینترنت دارند. در ادامه برخی از ایده های بازاریابی که می توانید از آنها در زمان حضور ویروس کرونا استفاده کنید را در اختیار شما قرار می دهیم.

ایده های بازاریابی در زمان حضور ویروس کرونا

  1. در شرایط وحشت و نگرانی بدون فکر عمل نکنید
  2. با مشتریان خود از طریق رسانه های اجتماعی در ارتباط باشید
  3. از هر فرصتی که می تواند به افراد در شرایط بحرانی کمک کند، استفاده کنید
  4. حضور خود در دنیای آنلاین را بهبود ببخشید
  5. سئو وب سایت خود را ارتقا دهید
  6. از تبلیغات PPC استفاده کنید
  7. پیشنهادات خود را با توجه به شرایط موجود ارائه دهید
  8. برای پاسخگویی به نیازهای مشتریان خود آمادگی کامل داشته باشید
  9. اصلی ترین معیارهای بازاریابی خود را دنبال کنید
  10. از همین الان برای بازاریابی خود در آینده برنامه ریزی کنید

 

  1. در شرایط وحشت و نگرانی بدون فکر عمل نکنید

در حال حاضر شرایط سخت شده است و کسب و کارها با افت شدیدی رو به رو شده اند. حتی ممکن است شما بنا بر دلایل مختلف مجبور به تعطیل کردن کسب و کار خود شده باشید. اما شرایط بهتر خواهد شد. چین نشان داده است که ویروس کرونا به یک پیک رسیده و سپس ریزش خواهد کرد. قرنطینه ها شکسته شده و کارگران و کارمندان دوباره به سر کار خود برگشتند. حتی صادرات و واردات نیز دوباره از سر گرفته شده است. اگر چه تا زمانی که واکسن ویروس کرونا مسافرت بین المللی ممنوع خواهد بود اما جهان از این مرحله نیز عبور خواهد کرد.

البته این بدین معنا نیست که تاثیرات وحشتناک و اینفودمی کرونا را نادیده بگیریم. ویروس کرونا واقعی است و تاکنون تعداد زیادی از افراد در سرتاسر جهان به آن مبتلا شده و تعداد آنها نیز در حال افزایش است. حتی بسیاری از مبتلایان نیز در حال مرگ هستند. به همین دلیل شما مجبور هستید کسب و کار خود را برای مدتی متوقف کنید. اما این بدین معنا نیست که بخواهید از روی وحشت و نگرانی حاصل از شرایط فعلی بدون فکر عمل کنید. اگر می خواهید از این شرایط عبور کرده و مجددا کسب و کار خود را احیا کنید، باید با ترس به وجود آمده به شکلی هوشمندانه رو به رو شوید.

حتی اگر درآمد شما صفر شده است و شاید حتی نیاز داشته باشید که از سمت دولت حمایت شوید هم باز باید بازاریابی دیجیتال را ادامه دهید. این کار اسم شما را در معرض دید مشتریان بالقوه قرار می دهد و در زمانی که شرایط بهتر می شود به طور قطع به سراغ شما خواهند آمد.

  1. با مشتریان خود از طریق رسانه های اجتماعی در ارتباط باشید

بازاریابی رسانه های اجتماعی در کرونا

در حال حاضر افراد بیشتر از هر زمان دیگری به حساب های خود در رسانه های اجتماعی مراجعه می کنند. دلیل این اتفاق نیز بیشتر می تواند این موضوع باشد که آنها می ترسند یا دقیقا نمی دانند که چه اتفاقاتی در اطراف آنها در حال افتادن است. اگر شما در جایی زندگی می کنید که قرنطینه شده است، پس رسانه های اجتماعی می توانند بهترین گزینه برای برقراری ارتباط به دیگران باشند.

مصرف اینترنت در ماه اخیر به طرز چشمگیری افزایش پیدا کرده است. چرا که افراد مختلف از این مجرای ارتباطی برای رسیدن به اهداف خود استفاده می کنند. در واقع رسانه های اجتماعی بهترین گزینه ای است که افراد می توانند در این شرایط برای داشتن ارتباط با جهان پیرامون خود داشته باشند.

مطمئنا افراد نمی توانند به آرایشگاه، تعمیرگاه، رستوران و خیلی از مکان های عمومی دیگر بروند. اما همچنان به این محیط ها علاقه مند هستند. آنها به محض حل مشکل کرونا دوباره به اجتماع بازمی گردند و به همین دلیل است که شما باید در این برهه با کمک بازاریابی رسانه های اجتماعی به خوبی به معرفی کسب و کار خود به آنها بپردازید. چرا که آنها نام شما را به خاطر خواهند سپرد.

  1. از هر فرصتی که می تواند به افراد در شرایط بحرانی کمک کند، استفاده کنید

بهترین شکل بازاریابی زمانی است که شما با حسن نیت این کار را انجام دهید. افراد همیشه کارهای خوبی که کسب و کار شما انجام داده است را به خاطر خواهند سپرد. اگر شما می توانید در این برهه زمانی حساس به دیگران کمک کنید، حتما این کار را انجام دهید. به عنوان مثال در نیوزلند خیلی از کارخانه های تقطیر خطوط تولید خود را به ساختن مواد ضدعفونی کننده تغییر داده اند.

البته شاید هدف اصلی این کارخانه ها و دیگر کسب و کارهایی که اقدامات مشابه ای داشته اند بازاریابی نبوده است. اما با این وجود افراد آنها را به خاطر سپرده و در شرایط نرمال پول خود را دوباره با خرید از همین موارد خرج می کنند.

  1. حضور خود در دنیای آنلاین را بهبود ببخشید

همانطور که بارها گفته شده است، امروزه تعداد افراد آنلاین بیشتر شده است. آنها حتی این امکان را ندارند که ارتباطات معمول قبلی خود را داشته باشند و همین بیشتر آنها را به سمت اینترنت و جستجو در آن می کشاند. شاید شما هم جزء شرکت هایی باشید که بودجه ای را برای نمایشگاه و به طور کلی حضور فیزیکی در میان مردم اختصاص داده باشید. اما با آمدن ویروس کرونا این رویدادها به طور کامل کنسل شده اند.

در نتیجه شما می توانید همین الان اقدام کرده و وب سایت خود را تغییر دهید. وب سایت شما باید به بهترین نحوه ممکن پاسخگو نیازها و تقاضاهای فعلی باشند. به عنوان مثال اگر یک مجموعه فروشگاهی بزرگ هستید، می توانید به جای تمرکز روی اجناس آنتیک روی مواد غذایی ضروری متمرکز شوید. به خاطر داشته باشید که بازاریابی دیجیتال نسبت به سایر روش های بازاریابی یک مزین مهم دارد و این مزیت این است که شما نیازی به ملاقات حضوری با افراد ندارید.

  1. سئو وب سایت خود را ارتقا دهید

اینکه در دنیای دیجیتال حضور داشته باشید امری بسیار مناسب است اما اگر افراد نتوانند شما وب سایتتان را پیدا کنند، این حضور ارزشی نخواهد داشت. همه کسب و کارها به یک وب سایت نیاز دارند که به خوبی برای موتورهای جستجو بهینه شده باشند. در غیر این صورت در رقابت با رقیبان خود شکست خواهند خورد. گوگل و سایر موتورهای جستجو به طور مداوم الگوریتم های خود را تغییر می دهند. بنابراین باید مطابق با این تغییرات پیش بروید تا بتوانید همیشه در بهترین جایگاه موتورهای جستجو قرار بگیرید.

هدف از سئو این است که هر زمان که مشتریان بالقوه شما به دنبال نتایج برای کلمه کلیدی مشخصی بودند، وب سایت شما به عنوان نتایج اولیه نمایش داده شود. معمولا افراد روی چند نتیجه اول برای یک کلمه کلیدی خاص کلیک می کنند. قرار گرفتن در نتایج ابتدایی نیز تنها زمانی میسر خواهد بود که شما روی سئو وب سایت خود کار کرده باشید.

  1. از تبلیغات کلیکی PPC استفاده کنید

تبلیغات کلیکی در کرونا

این موضوع تا حد زیادی به نوع کسب و کار شما بستگی دارد اما اکنون می تواند زمان مناسبی برای افزایش تبلیغات کلیکی (PPC) باشد. اکنون تعداد افرادی که در اینترنت گشت و گذار دارند بیش از هر زمان دیگری است و این نشان می دهد که شما شانس بیشتری برای دیده شدن تبلیغات کلیکی خود خواهید داشت و این یک مزیت رقابتی بزرگ برای کسب و کار شما به شمار می رود.

به عنوان مثال در حال حاضر نیاز به نرم افزارهای کاربردی برای استفاده در منازل بسیار بیشتر شده است. به همین دلیل اگر شرکتی بتواند پاسخگو این نیاز باشد، می تواند به موفقیت بسیار مناسبی دست پیدا کند. در حال حاضر خرید و فروش محصولاتی ضدعفونی کننده، ماسک، دستکش، دماسنج و … نیز رشد بسیار زیادی داشته است.

  1. پیشنهادات خود را با توجه به شرایط موجود ارائه دهید

آیا تاکنون دقت کرده اید که بیشتر تبلیغاتی که این اواخر در تلویزیون نمایش داده می شود ارتباط چندانی با شرایط فعلی ندارند؟ ممکن است تبلیغاتی مربوط به آژانس های مسافرتی یا مواردی را مشاهده کنید که هیچ سنجیتی با شرایط فعلی ندارند. احتمالا این تبلیغات برای بلند مدت به کار می روند و آنها به دنبال فروش آنی محصولات یا خدمات خود نیستند. به ویژه اگر شما ساکن کشوری هستید که در حال حاضر در قرنطینه به سر می برد.

بازاریابان موفق به سرعت حرکت می کنند و خودشان را با شرایط وقف می دهند. اینکه شما چیزی را تبلیغ کنید که مشتریان شما در حال حاضر امکان خرید آن را ندارند، کاملا حرک اشتباهی است. سعی کنید خودتان را با شرایط سازگار کنید

  1. برای پاسخگویی به نیازهای مشتریان خود آمادگی کامل داشته باشید

بازاریابی مشتریان در زمان ویروس کرونا

این مورد به موضوع عنوان شده در مورد قبل مرتبط است. شما نیاز دارید که به شکلی مناسب برای پاسخگویی به نیازهای مشتریان خود آماده شوید. فورد یک نمونه مناسب برای این گفته است. در حال حاضر تقاضای افراد برای خرید ماشین جدید به شدت کاهش پیدا کرده است. در برخی از کشورها فروش یه صفر نیز رسیده است. به همین دلیل فورد نیز جزء شرکت هایی شده است که تولید خود را با توجه به نیاز فعلی تغییر داده است. این شرکت اقدام به تولید تجهیزات پزشکی کرده است.

کسب و کارهای کوچک تر نیز نیاز دارند که عملکرد خود را با توجه به شرایط موجود تغییر دهند. اگر شما صاحب یک فسد فودی در منطقه ای که قرنطینه نشده است می باشیند، می توانید غذاخوری خود را موقتا تعطیل کرده و به شکل بیرون بر فعالیت کنید. همچنین اگر صاحب یک سالن ورزشی هستید، موقتا به صورت ویدیویی و از خانه پیگیر تمرینات افراد خود باشید.

  1. اصلی ترین معیارهای بازاریابی خود را دنبال کنید

در حال خاضر بیشتر از هر زمان دیگری باید به داده هایی که از بازاریابی خود دریافت می کنید، دقت داشته باشید. بررسی کنید که چه کارهایی مفید بوده است و همان کارها را انجام دهید. اگر استراتژی بازاریابی قبلی شما که موفقیت آمیز نیز بوده است، اکنون جوابگو نیست، آن را برای مدتی کاهش داده یا متوقف کنید.

البته این کار باید به یک حرکت روزانه شما تبدیل شود. اطلاعاتی مثل روند تغییرات را بررسی و در صورت لزوم تغییرات مورد نیاز را اعمال نمایید. محاسبه ROI در خصوص فعالیت های مربوط به بازاریابی دیجیتال کاری تقریبا ساده است. شما تنها باید یک هدف بازاریابی مشخص را برای خود تعیین کنید و معیارهای مربوط به آن را مورد بررسی قرار دهید.

  1. از همین الان برای بازاریابی خود در آینده برنامه ریزی کنید

اگر شما در یک شهر قرنطینه شده زندگی می کنید، احتمالا زمان بیشتری را در اختیار دارید که می توانید به شکلی موثر از آن استفاده کنید. اینکه در حال حاضر به خاطر ویروس کرونا در خانه مانده اید به این معنا نیست که نمی توانید برای بعد از این برهه برنامه ریزی کنید.

بسیاری از بازاریابان همواره از اینکه زمان کافی برای تجریه و تحلیل عملکرد خود نداشته و همیشه درگیر کار هستند، گلایه می کنند. اما اکنون دیگر جایی برای گلایه باقی نمی ماند. چرا که افراد به راحتی می توانند از فرصت پیش آمده برای این کار استفاده کنند. اکنون بهترین زمان برای برنامه ریزی برای آینده کاریتان است. شما می توانید در این برهه روی بازاریابی خود کار کرده و آن را بهبود ببخشید.

در واقع در کنار بررسی عملکرد وب سایت و بازاریابی خود نیاز است که روی ایجاد تغییرات و بهبود شرایط آنها نیز زمان بگذارید. محتوای جدید بنویسید، ویدیو جدید بسازید، نوشته ها و داده های قبلی را ویرایش کنید و به طور کلی یک حرکت رو به جلو داشته باشید.