آموزش هوش مالی از راه بازی یکی از رویکردهای تاثیرگذار و کارآمد آموزشی است که باعث می‌شود بچه‌ها از سنین کودکی با سازوکارهای مالی آشنا شوند. این بازی‌ها می‌توانند برای سنین کودکی تا نوجوانی مورد استفاده قرار بگیرند. در واقع بازی‌ها یک فرصت مناسب برای آموختن مهارت‌های مالی به شمار می‌روند و می‌توانند در قالب یک تله و لنگر عمل کرده و در کنار یک دوره آموزشی به بهبود روند یادگیری کمک کنند.

بازی‌ها در آموزش مهارت‌های اقتصادی مانند یک دام عمل می‌کنند، بله درست شنیدید دام و تله‌ای که دانش‌آموزان به صورت ناخودآگاه در آن گرفتار شده و در خلال رهایی از این دام بازی‌مانند بسیاری از مهارت‌های مربوط به هوش مالی را یاد می‌گیرند.

یک بازی می‌تواند در یادگیری مطالب و خصوصا فراهم کردن زمینه مناسب برای کاربرد محتوای آموزشی نقش قابل توجهی داشته باشد به این معنا که دانش‌آموزان حین بازی بتوانند محتوای مربوط به هوش مالی را به صورت عملی و هیجان‌انگیز تجربه کنند. طبیعی است تجربه فرآیندهای آموزشی باعث تحکیم یادگیری و جای‌گیر شدن محتوای آموزشی در ذهن آنها خواهد شد به طوری که این آموزش‌های سرگرم‌کننده در بزرگسالی نقش قابل توجهی در سازوکارهای مالی و اقتصادی آنها داشته باشد.

بنابراین اگر به دنبال آموزش سواد مالی به دانش‌آموزان هستید به بازی‌ها اعتماد کرده و سعی کنید در قالب بازی‌های هیجان‌انگیز شاد و سرگرم‌کننده فرآیند آموزشی بچه‌ها را شکل دهید. بازی‌های زیر ابزارهای موفقی هستند که می‌توانند در فرایندهای آموزشی امور مالی و اقتصادی تاثیرگذار باشند.

بازی آموزش هوش مالی

برایان پیج: پژوهشگر بازی در آموزش هوش مالی

Brian Page  پژوهشگری است که در زمینه سواد مالی و آموزش هوش مالی از طریق بازی فعالیت می‌کند. او که تحصیلات تکمیلی خود را در دانشگاه اوهایو و در سال 2011 به اتمام رسانده است خالق بازی‌ای به نام Awesome Island است و مجله‌ای به نام (Money Hero) نیز دارد. در واقع برایان بانک اطلاعاتی عظیمی از بازی‌ها را در اختیار دارد که می‌توانند در زمینه آموزش هوش مالی در هر سنی مفید واقع شوند ضمن اینکه بازی‌های مذکور مطابق با استانداردهای ملی و متداول در زمینه امور مالی هستند.

باوجود گستردگی بازی‌هایی که این پژوهشگر در اختیار دارد نمونه‌های زیر از جمله بازی‌های مورد علاقه او به شمار می‌روند که می‌توان از آنها به عنوان یک راهکار موثر برای آموزش هوش مالی در کلاس درس استفاده کرد.

 هوش مالی در بازی Bite Club

بازی Bite Club در قالب یک باشگاه برای خون‌آشام‌ها طراحی شده است و بازیکنان باید در یک فرآیند چند مرحله‌ای به نام (day club) بازی مذکور را انجام دهند. این بازی که برای دانش‌آموزان مقطع دبیرستان مناسب‌تر است بچه‌ها را با سه مفهوم وام گرفتن خرج کردن پول و پس‌انداز آشنا می‌کند.

از آنجایی که خون‌آشام‌ها برای همیشه زندگی می‌کنند بازیکنان از طریق این بازی با مفهوم زمان طولانی در هوش مالی آشنا می‌شوند به این معنا که تاثیر پس‌انداز طولانی‌مدت را که بالغ بر 45 سال است درک می‌کنند. هدف از این بازی درک سه مفهوم مهم است:

پس‌انداز پول برای بازنشستگی

پرداخت بدهی‌ها

مدیریت مصرف فعلی

دانش‌آموزان در خلال این بازی مهیج مهارت‌های هوش مالی خود را تقویت کرده و یاد می‌گیرند هزینه‌های خود را به درستی مدیریت کنند و در صورت دریافت وام آن را به موقع تسویه کنند ضمن اینکه با فرآیند پس‌انداز و اهمیت آن برای دوران بازنشستگی نیز آشنا می‌شوند.

برایان خاطر نشان می‌کند: این بازی که به صورت آنلاین انجام می‌شود انتخاب مورد علاقه دانش‌آموزان دختر است او همچنین پیشنهاد می‌دهد که این بازی برای تقویت هوش مالی در سنین دبیرستان مورد استفاده قرار بگیرد.

بازی ژنرال انقلاب

این بازی نیز برای دانش‌‌آموزان دبیرستانی طراحی شده و توسعه پیدا کرده است و توسط شورای آموزش اقتصادی اداره می‌شود. بازی ژنرال انقلاب این فرصت را برای دانش‌آموزان فراهم می‌کند که ضمن یادگیری مهارت‌های مهم در زمینه هوش مالی امکان رقابت با یکدیگر را نیز داشته باشند.

ژنرال‌ها با ماموریت‌های مهم خود شناخته می‌شوند؛ به طوری که هر ژنرال بزرگی، رهبری ماموریت‌ها و برنامه‌های مهمی را بر عهده دارد و در پایان نیز باید بتواند برنامه‌های مذکور را نجات دهد. بر همین اساس نیز بازی ژنرال انقلاب در قالب 15 ماموریت نجات مالی شکل گرفته است. یعنی دانش‌آموزان باید طی 15 مرحله فرآیند مالی خود را نجات داده و به یک هوش مالی قابل قبول دست پیدا کنند.

به گفته برایان، این بازی مناسب‌ترین روش آموزشی برای دانش‌آموزان دوره متوسطه است تا بتوانند هوش مالی خود را ارتقا دهند. بازی ژنرال انقلاب که در 15 ماموریت انجام می‌شود شامل 21 درس اساسی در زمینه آموزش سواد مالی است.

آموزش هوش مالی با فوتبال

آموزش هوش مالی با فوتبال

الگوی بازی فوتبال مالی بر اساس یک بازی تعاملی و سریع شکل گرفته است که دانش‌آموزان را با مهارت‌های لازم برای مدیریت پول آشنا می‌کند. رقابت اصلی در این بازی بر مبنای پاسخگوی به سئوالات مالی است یعنی دانش‌آموزان بر اساس میزان پاسخ‌هایی که به سئوالات مذکور می‌دهند حیاط بازی و امتیازات لازم را دریافت می‌کنند.

سئوالات این بازی مبتنی بر سناریو شکل می‌گیرند که برای دوره‌های آموزشی مناسب هستند. این بازی سه سطح دارد: تازه‌کارها که برای سنین 11 تا 14 سالگی مناسب است، طرفدارها مختص سنین 14 تا 16 سال و تالار مشاهیر که برای سنین بالاتر از 18 سال طراحی شده است. بر این اساس روند آموزش هوش مالی در سطوح سنی مختلف فراهم می‌شود.

طبیعی است که هر سطح سنی تمایزهای خاص خود را دارد و می‌توان برای دانش‌آموزان مقطع ابتدایی، راهنمایی و متوسطه رویکرد آموزشی مناسبی را پیاده کرد. همچنین بازی فوتبال مالی در قالب اپلیکیشن آی‌پد و آیفون نیز ارائه می‌شود که امکان یادگیری هوش مالی را از طریق ابزارهای دیحیتال فراهم می‌کند.

برایان در زمینه استفاده از فوتبال مالی می‌گوید: من ترجیح می‌دهم از این بازی در قالب مسابقات استفاده کنم. این بازی می‌تواند برای مربیانی که به دنبال آموزش مشارکتی هستند مفید بوده و مهارت‌های مربوط به هوش مالی را به صورت عملی تقویت کند.