آلفرد هیچکاک یکی از معروف‌ترین فیلم‌سازان دنیا است که از نوعی حس تعلیق (حس ترس و دلهره) روان‌شناختی در فیلم‌های خود جهت ایجاد تجربه متمایز در بیننده استفاده می‌کرد و در همین راستا به‌عنوان “استاد تعلیق ” شناخته‌شده است. در سایت موفق شو با حقایق ذهنی و نگرشی این کارگردان معروف دنیا آشنا خواهید شد.

آشنایی با هویت آلفرد هیچکاک

زندگینامه آلفرد هیچکاک

کارگردان و فیلم‌ساز مشهور، آلفرد هیچکاک قبل از ورود به صنعت فیلم در سال 1920 مدت کوتاهی در رشته مهندسی کار کرد. وی در سال 1939 به هالیوود رفت، جایی که اولین فیلم آمریکایی خود به نام ربکا را ساخت. این فیلم برنده جایزه اسکار بهترین عکس جهان شد. هیچکاک بیش از 50 فیلم از جمله کلاسیک‌های Rear Window، The 39 Steps و Psycho را ساخت. هیچکاک با نام مستعار “استاد تعلیق ” در سال 1979 جایزه دستاورد زندگی AFI را دریافت کرد. وی در سال 1980 درگذشت.

دوران کودکی و جوانی آلفرد هیچکاک

همسر آلفرد هیچکاک

آلفرد جوزف هیچکاک در 13 اوت سال 1899 در لندن انگلیس متولد شد. والدین وی بسیار سختگیر و دارای مذهب کاتولیک بودند و وی در چنین محیطی بزرگ شد. او دوران کودکی تنها و خسته‌کننده‌ای داشت و اغلب این مشکل را به چاقی‌اش نسبت می‌دهد. آلفرد از یکی از خاطره‌های کودکی‌اش یاد می‌کند که در آن به همراه یادداشتی از پدرش به کلانتری محلی فرستاده شد. پدر وی از مأمور خواسته بود که به مدت 10 دقیقه پسرش را به خاطر رفتار بدش مجازات کند. وی همچنین خاطرنشان می‌کند که مادرش برای مجازات وی، او را مجبور می‌کرد که ساعت‌ها در کنار تخت خود بایستد (صحنه‌ای که در فیلم روانی به آن اشاره‌شده است). این برخوردهای شدید یا متهم کردن به‌اشتباه، بعدها در فیلم‌های آلفرد هیچکاک بازتاب می‌یابد.

استاد تعلیق

فیلم پرندگان آلفرد هیچکاک

آلفرد هیچکاک قبل از رفتن به دانشگاه لندن، در دوره‌های هنری در دانشکده Jesuit کالج سنت شرکت کرد. وی سرانجام به‌عنوان طراح تبلیغاتی شرکت Henley’s مشغول به کار شد. وی در حین کار در این شرکت شروع به نوشتن کرد و مقالات کوتاهی برای نشریات داخلی ارسال کرد. در نخستین اثرهایش، تم‌های مربوط به اتهامات دروغین، احساسات متناقض و پیچیده را بامهارت چشمگیر به کاربرد. در سال 1920، هیچکاک شغل تمامی وقتی در شرکت فیموس پلیرز-لاسکی یافته و به طراحی بخش‌های ساکت فیلم مشغول شد. او توانست در طی سال‌های بعدی دستیار کارگردان شود.

در سال 1925، آلفرد هیچکاک اولین فیلم خود را کارگردانی کرد و شروع به ساخت “تریلرها ” کرد. او با انجام این کار در سراسر جهان شناخته شد. گفته می‌شود فیلم “باج‌خواهی ” او در سال 1929 اولین فیلم با گفتگوی انگلیسی است. او در دهه 1930 فیلم‌های کلاسیک تعلیقی یا هیجانی و ترسناکی مانند The Man Who Knew Too Much (1934) و The 39 Steps (1935) را کارگردانی کرد.

فیلم‌های “ربکا “، “روانی ” و “پرندگان “

فیلم روانی آلفرد هیچکاک

در سال 1939 آلفرد هیچکاک انگلیس را به مقصد هالیوود ترک کرد. اولین فیلمی که او در ایالات‌متحده ساخته بود، ربکا (1940) بود که موفق به دریافت بهترین عکس جایزه اسکار شد. برخی از مشهورترین فیلم‌های او عبارت‌اند از:Psycho (1960)، The Birds (1963) و Marnie (1964). آثار او به‌واسطه تصویرگری از خشونت بسیار مشهور شدند، گرچه بسیاری از ترفندهایش صرفاً به‌صورت طعمه کارکرده و به‌عنوان ابزاری برای درک شخصیت‌های پیچیده روان‌شناختی مورد استفاده قرار می‌گرفتند. حضور وی در فیلم‌های خودش و همچنین مصاحبه‌های او، تریلرهای فیلم و برنامه تلویزیونی آلفرد هیچکاک Presents (1955-1965)، او را به
یک نماد فرهنگی تبدیل کرد.

مرگ و میراث آلفرد هیچکاک

آلفرد هیچکاک بیش از 50 فیلم سینمایی را در مدت شش دهه کارگردانی کرد. وی در سال 1979 جوایز زندگی مؤسسه فیلم آمریکایی را دریافت کرد. یک سال بعد، در 29 آوریل 1980، هیچکاک با آرامش در خواب در کالیفرنیا درگذشت. آلما ریویل شریک زندگی او، دستیار کارگردان و نزدیک‌ترین همکارش بوده که همچنین با نام “لیدی هیچکاک ” نیز شناخته می‌شده است که او هم در سال 1982 درگذشت.