والت دیزنی (1901 – 1966) تهیه‌کننده، شخصیت رسانه‌ای و بنیان‌گذار شرکت Walt Disney بود. او چهره‌ای نمادین در صنعت رسانه و سرگرمی قرن بیستم محسوب شده و در تولید فیلم‌های بسیاری نقش قابل‌توجهی داشت. او با همکاری کارمندان خود بسیاری از شخصیت‌های معروف کارتونی مانند میکی موس و دونالد اردک را ابداع نمود. همچنین پارک‌های سرگرمی موفق بسیاری با عنوان والت دیزنی ایجادشده‌اند. وی در طول زندگی با 59 نامزدی دریافت جایزه اسکار در این زمینه رکورددار است و موفق به دریافت 22 جایزه اسکار شد. در سایت موفق شو با نبوغ بالای این شخصیت محبوب و اسرار موفقیت وی آشنا خواهید شد.

دوران کودکی والت دیزنی

جوانی والت دیزنی

والت دیزنی در 5 دسامبر سال 1901 در شیکاگو متولد شد. والدین وی تبار آلمانی – انگلیسی و ایرلندی داشتند. در زمان کودکی، خانواده دیزنی ابتدا به کانزاس سیتی نقل‌مکان کرده و سپس دوباره به شیکاگو بازگشتند. والت دیزنی جوان به هنر علاقه فراوانی نشان می‌داد و در مؤسسات هنری کانزاس و شیکاگو آموزش‌هایی فراگرفته بود. او در دوران مدرسه کاریکاتوریست مجله مدرسه‌اش شد.

هنگامی‌که آمریکا در جنگ جهانی اول شرکت کرد. والت دیزنی از مدرسه انصراف داده و تلاش کرد تا در ارتش ثبت‌نام کند. ولی به دلیل پایین بودن سنش از ارتش رد شد و بعدها توانست عضو صلیب سرخ شود و در اواخر سال 1918 به‌عنوان راننده آمبولانس به فرانسه اعزام شد.

والت دیزنی در سال 1919 به کانزاس سیتی بازگشت و در آنجا به کارهای مختلفی مشغول شد ولی باگذشت زمان توانست در بخش موردعلاقه‌اش یعنی صنعت فیلم شغلی پیدا کند. شرکتی که وی در آن کار می‌کرد درزمینهٔ ساخت کمپانی تبلیغاتی در کانزاس سیتی فعال بود و این فرصت برای والت دیزنی فراهم گردید که درزمینهٔ نسبتاً مدرن انیمیشن شروع به کار کند. والت دیزنی در اولین کار خود از استعداد خود به‌عنوان کاریکاتوریست استفاده کرد.

زندگینامه والت دیزنی

موفقیت کارتون‌های اولیه او باعث شد تا استودیوی خود را با نام Laugh-O-Gram راه‌اندازی کند. بااین‌حال، محبوبیت کارتون‌ها منجر به تجارت سودآوری برای او نشد. شرکت به دلیل هزینه‌های بالای ایجاد انیمیشن ورشکست شد. پس از اولین شکست، وی تصمیم گرفت به هالیوود کالیفرنیا که محل رو به رشدی برای صنعت فیلم در آمریکا بود، نقل‌مکان کند. توانایی غلبه بر سختی‌ها از ویژگی‌های بارز شخصیتی والت دیزنی در کار حرفه‌ای بود.

“تمام سختی‌هایی که در زندگی‌ام داشته‌ام، همه مشکلات و موانع من مرا تقویت کرده است … ممکن است که نتوانید درک کنید اما مصر بودن و پافشاری بر روی خواسته‌هایتان بهترین کاری است که می‌توانید در جهان انجام دهید”.

نقل‌قول از کتاب داستان والت دیزنی (1957)

والت دیزنی به همراه برادرش روی، شرکت دیگری را راه‌اندازی کرد و به دنبال یافتن شرکت پخشی برای فیلم جدید خود – کمدی‌های آلیس – بر اساس ماجراهای آلیس در سرزمین عجایب بود.

میکی موس: شخصیت محبوب کارتونی بسیاری از افراد دنیا

والت دیزنی و میکی موس

استودیوی دیزنی در سال 1927 درگیر تولید موفق ” اسوالد خرگوش خوش‌شانس ” بود که توسط Universal Pictures پخش شد. بااین‌حال، به دلیل کنترل‌های کمپانی پخش یونیورسال پیکچرز سود آن‌چنان بالایی نصیب والت نشد. درنتیجه وی پیشنهادهای یونیورسال را رد کرده و کار خود را دوباره آغاز نمود.

شخصیت میکی موس در این زمان بود که خلق شد (میکی موس در ابتدا مورتیمر موس نامیده می‌شد). آب آیورکس میکی موس را طراحی کرده و والت دیزنی برای او صداگذاری کرد.

کارتون‌های میکی موس با موسیقی متن فیلم بسیار محبوب شدند و شهرت و قدرت روزافزونی به دیزنی پروداکشن بخشیدند. مهارت والت دیزنی در این بود که به کارتون های خود ویژگی های زندگی واقعی را داده و اینگونه آنها را جذاب می کرد. شخصیت ها به واسطه حضور در داستان های بلند و دارا بودن خصوصیات اخلاقی انسان ها بسیار ماهرانه به تصویر کشیده شده و تخیل مخاطب را به خود جذب می نمودند.

والت دیزنی در سال 1932 اولین جایزه اسکارش را برای ارائه بهترین کارتون با موضوع کوتاه دریافت کرد. کارتون سه رنگ “گل و درخت ” او همچنین جایزه ویژه آکادمی برای شخصیت میکی موس را دریافت نمود.

او در سال 1933 موفق ترین کارتون خود در تمام دوران را با عنوان “سه گربه کوچک ” (1933) با آهنگ معروف “که می ترسد از گرگ بزرگ بد ” ساخت.

زندگینامه والت دیزنی

والت دیزنی در سال 1924 جاه طلبانه ترین پروژه خود را تا به امروز آغاز کرد. او آرزو داشت یک فیلم بلند انیمیشن با عنوان “سفیدبرفی و هفت کوتوله ” بسازد. بسیاری انتظار داشتند که این کار یک شکست بزرگ تجاری خواهد بود؛ اما با استفاده از تکنیک‌های جدید فیلم‌برداری، این تولید با آینده درخشان روبرو شد. تقریباً سه سال طول کشید تا فیلم‌برداری تمام شود و این پروژه سبب گردید که والت دیزنی تمام دارایی‌اش را در این راه خرج کند و درنهایت این فیلم در سال 1937 به سینماها آمد. استقبال بی‌نظیر از این فیلم، آن را به موفق ترین فیلم سال 1938 تبدیل کرد و در اولین اکران خودش 8 میلیون دلار درآمد کسب کرد. بعدها والت دیزنی بیان می‌کند که هیچ‌وقت فیلم‌هایش را برای منتقدین تولید نکرده، بلکه آنها را برای عموم مردم ساخته است. وی در پاسخ به انتقاد از اینکه تولیدات وی تا حدودی احساساتی هستند، اینگونه پاسخ می‌دهد:

“آری موافقم. من احساساتی‌ام اما گمان دارم تقریباً صد و چهل میلیون نفر در این کشور وجود دارند که همانند من هستند “.

والت دیزنی استعدادهای فوق‌العاده‌ای داشت و مطمئن بود که مردم استعدادهایش را می‌ستایند.

بعد از موفقیت سفیدبرفی و هفت کوتوله، استودیو انیمیشن‌های موفق دیگری مانند “پینوکیو “، “پیتر پن “، “بامی ” و “باد در بیدها ” را تولید کرد. این عصر طلایی انیمیشن پس از ورود آمریکا به جنگ جهانی دوم در سال 1941 محو شد و استودیو با ساخت فیلم‌های تبلیغاتی غیر سودآور با این فقدان مبارزه کرد.

دیدگاه های سیاسی و مذهبی والت دیزنی

زندگینامه والت دیزنی

والت دیزنی در سال 1941 با اعتصاب نویسندگان و انیماتورها روبرو شد. این اعتصاب تأثیر جدی بر روی دیزنی گذاشت. وی بعدها به‌عنوان عضو برجسته سازمان ضد کمونیستی ‘متحدان انیمیشن برای حفظ ایده‌های آمریکایی’ قلمداد شد. او مجبور گردید از اتحادیه‌های کارگری خود به‌عنوان آشوبگران کمونیستی استفاده کند.

بااین‌حال در دهه 50، دیزنی از این اتحادیه‌ها فاصله گرفت. والت دیزنی جمهوری‌خواه بود هرچند که به‌طور خاص خود را درگیر سیاست نمی‌کرد.

والت دیزنی اگرچه هرگز به کلیسا نرفت و به معلمان مقدس هم احترام نمی‌گذاشت اما به حضور دین در زندگی اعتقاد داشت.

“من به تأثیر قدرت دین بر کل زندگی فرد کاملاً اعتقاددارم. دین به‌طور بی‌حدوحصر به شما کمک می‌کند تا طوفان‌ها و استرس‌های زندگی خود را برطرف کنید و شما را به الهام الهی متصل می‌کند. بدون الهام، ما هلاک می‌شویم. ” نقل‌قول از زندگی والت ص. 379

او به ادیان دیگر احترام گذاشته و ایمان محکم به خداوند را در طول زندگی‌اش حفظ نمود.

موفقیت پس از جنگ والت دیزنی

والت دیزنی و سیندرلا

در طول جنگ، تقاضای فیلم‌های انیمیشنی به‌مراتب کمتر بود. تا اواخر دهه 1940 طول کشید تا دیزنی دوباره به درخشش و موفقیت دست یابد. والت دیزنی فیلم سیندرلا و همچنین پیتر پن را در طول جنگ به پایان رساند. دیزنی پروداکشن در دهه 50 شروع به تولید فیلم‌های انیمیشنی اکشن کرد. آنها فیلم‌های موفق و محبوب “جزیره گنج ” (1950)، “20000 فرسنگ زیر دریا “(1954) و ” پولیانا “(1960) را تولید کردند.

در نوآوری دیگری، استودیو یکی از اولین نمایش‌های مخصوص کودکان با عنوان باشگاه میکی موس را ایجاد کرد. والت دیزنی حتی برای تهیه صدا در استودیو حضور یافت. در دهه 1960 امپراتوری دیزنی با موفقیت گسترش یافت. در سال 1964، آنها موفق ترین فیلم خود با نام “ماری پوپینز ” را تولید کردند.

دیزنی لند

دیزنی لند

در اواخر دهه 1940، والت دیزنی ایجاد برنامه‌هایی جهت ساخت یک پارک بزرگ را شروع کرد. والت دیزنی آرزو داشتتم پارک‌هایی بسازد که تاکنون در زمین ایجاد نشده است. او به‌ویژه می‌خواست که این پارک‌ها دنیایی جادویی برای کودکان باشد و با قطار احاطه‌شده باشند. دیزنی از زمان کودکی علاقه زیادی به قطارها داشت. از بارزترین ویژگی های شخصیتی والت این بود که جهت انجام چیزهای جدید حاضر بود تمام خطرات را به جان بخرد.

وی می‌گوید: “شجاعت مهم‌ترین مشخصه رهبری است و ازنظر من مهم نیست که آن در کجا اعمال شود. معمولاً شجاعت به ریسک کردن متکی است و این امر به‌ویژه در ابداعات جدید بسیار به چشم می‌خورد. داشتن شجاعت برای شروع چیزی و ادامه آن حیاتی است. روحیه پیشگامانه و پرماجرا برای یافتن راه‌های جدید فراوان در سرزمین فرصت‌ها بسیار کمک‌کننده است “.

نقل قول از کتاب زمینه‌های فکری دیزنی (2000) توسط بیل کپوداگلی

پس از چندین سال برنامه‌ریزی و ساخت، دیزنی لند در 17 ژوئیه سال 1955 افتتاح شد.

“به همه‌کسانی که با خوشحالی به این مکان می‌آیند، خوش‌آمد می‌گوییم. دیزنی لند سرزمین شماست. در اینجا خاطرات دل‌نشین گذشته را مرور می‌کنید. در اینجا کودکان چالش‌های زندگی را حل کرده و آینده بهتری برای خود رقم خواهند زد. دیزنی لند به ایده آل‌ها، رویاها و واقعیت‌های سختی که آمریکا را ایجاد کرده است اختصاص داده‌شده است … با این امید که این مکان منبع شادی و الهام برای همه جهان باشد. ”

موفقیت دیزنی لند، والت را ترغیب کرد تا پارک دیگری در اورلاندو فلوریدا بسازد. در سال 1965 یک پارک موضوعی (تم پارک) دیگر برنامه‌ریزی شد.

مرگ والت دیزنی

مجسمه والت دیزنی

والت دیزنی در 15 دسامبر 1966 بر اثر سرطان ریه درگذشت. وی در طول زندگی بسیار سیگار می‌کشید.

پس از مرگ وی، برادرش روی رهبری کمپانی دیزنی را بر عهده گرفت اما این شرکت هدف و نبوغ والت دیزنی را از دست داد. دهه 1970 دوره قبل از رنسانس با نسل جدیدی از فیلم‌ها مانند ” چه کسی برای راجر رابیت پاپوش دوخت؟ ” (1988) و “شیر شاه ” (1994) همراه بود.