سرهنگ ساندرز موفقیت و شهرت خود را مدیون خلق دستور پخت مرغ سوخاری و تاسیس برند KFC است. این دستور پخت در نهایت سبب افتتاح بزرگترین رستوران زنجیره ای فست فود به نام مرغ سوخاری کنتاکی در جهان شد. موفق شو در این مقاله زندگی نامه بنیانگزار KFC را به صورت اجمالی بررسی می کند.

 سرهنگ هارلند سندرز که بود؟

سرهنگ سندرز در سن 40 سالگی رستوران و سرویس غذای معروف کنتاکی را اداره می کرد که بسیار پرطرفدار بود. آوازه این رستوران به حدی بود که فرماندار ایالت کنتاکی در آمریکا، عنوان سرهنگ کنتاکی را به وی اعطا کرد. کمی پس از این دستاورد، سندرز تمرکز خود را معطوف به گسترش کسب و کارش و احداث شعبه هایی در سراسر کشور کرد. او به ازای هر مرغ سوخاری که به فروش می رسید، سود دریافت می کرد. کمپانی سندرز خیلی سریع به بزرگترین رستوران زنجیره ای مرغ فست فود در جهان تبدیل شد. این کمپانی با نام مرغ سوخاری کنتاکی در جهان شهرت گرفت. سندرز در شانزدهم دسامبر 1980 در شهر لوئیزویل، کنتاکی درگذشت.

 سال های جوانی و زندگی حرفه ای بنیانگزار KFC

هارلند دیوید سندرز در 9 سپتامبر سال 1890، در شهر هنری کویل از ایالت ایندیانا به دنیا آمد. بعد از فوت پدرش در سن 6 سالگی، او مسئولیت بزرگ کردن برادر و خواهر کوچکتر خود را بر عهده گرفت. در سنین پایین، شغل های زیادی را امتحان کرد. مانند کشاورز ی، هدایت کننده واگن برقی، آتش نشان راه آهن و فروشنده بیمه. او در سن 40 سالگی، یک ایستگاه پمپ بنزین در کنتاکی را اداره می کرد. علاوه بر خدمات رایج یک پمپ بنزین، وی در این مکان برای مسافران نیز غذا سرو می کرد. با استقبال مردم از غذاهایش، سندرز به یک رستوران درست در مقابل پمپ بنزین خود نقل مکان کرد. در آنجا اقدام به سرو مرغ سوخاری معروف و محبوب خود کرد. کسب و کار سندرز بسیار موفق شد. تاجایی که در سال 1935 میلادی، فرماندار وقت ایالت کنتاکی (روبی لافون) لقب “سرهنگ کنتاکی” را به وی اعطا کرد.

تولد مرغ سوخاری کنتاکی

 بنیانگزار KFC

در سال 1952 سندرز شروع به گسترش کسب و کار خود و ایجاد شعبه های مختلف در سراسر آمریکا کرد. او اولین شعبه از مرغ سوخاری کنتاکی خود را به پیتر هارمان، صاحب یک رستوران در لیک سیتی، فروخت. مرغ سوخاری کنتاکی در این شهر جنوبی آمریکا، محبوبیت زیادی پیدا کرد. با کاهش رفت و آمد مسافران به رستوران اصلی سندرز در کارولینای شمالی، وی رستوران خود را در سال 1955 فروخت. پس از آن، او سفری به دور آمریکا را آغاز کرد. به رستوران های مختلف، دستور تهیه مرغ سوخاری خود را فروخت. او توانست قرارداد ها و معاملات قابل توجهی را از این سفر عاید خود کند. بر اساس این قراردادها، به ازای فروش هر مرغ سوخاری، سودی به حساب سندرز واریز می شد. در سال 1964 و با بیش از 600 شعبه، سندرز سهام خود از شرکتش را به گروهی از سرمایه گذاران با قیمت نهایی 2 میلیون دلار فروخت.

کنتاکی در سال 1966 وارد سهامی عام شد. در سال 1969 به بازار بورس نیویورک پیوست. هنگامی که شرکت بلن در سال 1971 شرکت KFC را با قیمت 285 میلیون دلار خرید، KFC بیش از 3500 شعبه و شرکت در سراسر جهان را سازماندهی می کرد. KFC زیرمجموعه صنایع رینولدز (که امروزه تحت نام RJR Nabisco شناخته می شود) شد. در نهایت نیز شرکت پپسی در سال 1982، KFC را با قیمت تقریبی 840 میلیون دلار از شرکت RJR Nabisco خریداری کرد.

اواخر عمر سرهنگ هارلند سندرز

بنیانگزار KFC در سالهای آخر زندگی خود به عنوان سفیر از این رستوران ها در سراسر جهان بازدید می کرد. سندرز 90 ساله در 16 دسامبر 1980 در شهر لوئیزویل از ایالت کنتاکی درگذشت.