سخنوری امری است بسیار مهم که تمام حوزه های زندگی را تحت تاثیر خود قرار می دهد. شما به عنوان یک انسان در زندگی شخصی و همچنین به عنوان یک فرد فعال در جامعه باید بتوانید از فن بیان قوی برخوردار باشید. برای بهبود مهارت سخنوری و تقویت مهارت های ارتباطی می توان از آموزش های فن بیان موجود در فضای مجازی یا کتاب های نوشته شده توسط متخصصان این حوزه استفاده نمود. همچنین امکان استفاده از کلاس فن بیان نیز برای همه افراد علاقه مند وجود خواهد داشت.

تنها کاری که لازم است انجام دهید تمرینات مربوط به فن بیان توصیه شده در این منابع را به خوبی یاد گرفته و به کار گیرید. در این صورت می توانید به فن بیان قوی دست پیدا کرده و به یک سخنور بسیار کارآمد تبدیل شوید. در این مقاله از سایت موفق شو قصد داریم شما را مفهوم فن بیان چیست آشنا کرده و نقش آن در زندگی کاری و شخصی را به شما نشان دهیم. همچنین راه هایی که به کمک آنها می توانید به یک سخنران قهار تبدیل شوید را نیز به شما معرفی خواهیم کرد. اگر شما نیز به دنبال آموزش فن بیان مناسب هستید تا انتهای این مقاله با ما همراه شوید.

فن بیان چیست؟

فن بیان چیست

فن بیان به زبان ساده، داشتن توانایی کافی برای ارائه یک سخنرانی در برابر مخاطبین به صورت زنده است. سخنرانی ها به طور معمول گستره وسیعی از موضوعات مختلف را شامل می شوند و به همین دلیل هدف از ارائه یک سخنرانی می تواند با توجه به نوع آن متفاوت باشد. به عنوان مثال گاهی یک سخنرانی برای آموزش شکل می گیرد و گاهی نیز ممکن است تنها برای سرگرم نمودن حضار این اتفاق روی دهد.

مسئله دیگری که باید به آن اشاره کرد، فن بیان قوی مترادف با سخنوری عالی نیست. در سخنرانی ها از وسایل کمکی بصری مختلف مثل اسلایدشو یا تخته و غیره استفاده می شود تا مطالب به شکل کامل تری به حضار ارائه شود. از آنجایی که مخاطبین یک ارائه به صورت زنده شاهد تمامی اتفاقاتی که در آن به وقوع می پیوندد هستند، نیاز است که از یکسری فاکتورهای به خصوص در آن استفاده شود.

اهمیت فن بیان در مراحل مختلف زندگی و کار

داشتن فن بیان قوی در تمامی مراحل زندگی شخصی و حرفه ای امری تعیین کننده برای رسیدن به موفقیت است. معمول ترین نمونه کاربرد فن بیان در زندگی شخصی این است که بتوانید با اطرافیان خود با استفاده از مهارت های ارتباطی به شکل مناسبی ارتباط برقرار کرده و احوالپرسی نمایید. یکی دیگر از نمونه های فن سخنوری در زندگی روزمره که ممکن است چندان به آن دقت نکرده باشید نیز فن بیان خواستگاری است. خیلی از افراد نمی دانند که در مراسم خواستگاری باید چه چیزهایی را بگویند و از گفتن چه چیزهایی اجتناب کنند. اینها تنها دو نمونه کوچک از نقش بسیار مهم فن بیان در زندگی شخصی است. مطمئنا خود شما نیز همین الان در حال فکر کردن به نمونه های دیگری هستید که تاکنون به آنها توجه نداشته اید.

در زندگی کاری نیز دقیقا به همین شکل است. شما باید در مرحله استخدام فن بیان در مصاحبه کاری را به خوبی آموخته و پیاده نمایید تا بتوانید مدیران را متقاعد کنید تا شما را استخدام نمایند. در ادامه و پس از استخدام نیز باید از فن بیان در محیط کاری به شکل مناسبی برخوردار باشید. یعنی بدانید که به چه شکلی با همکاران، مدیران و مشتریان خود ارتباط برقرار کنید. مطمئنا با توجه به شغلی که دارید نوع این ارتباطات نیز تغییر خواهد کرد. به عنوان مثال فن بیان سخنرانی با فن بیان فروشندگی یا فن بیان در بازاریابی کاملا متفاوت است و شما به هیچ عنوان نمی توانید از تکنیک هایی که در مورد اول استفاده می کنید، برای مورد دوم نیز استفاده نمایید.

آموزش فن بیان و سخنوری

آموزش فن بیان و سخنوری

تمامی موارد گفته شده نشان دهنده نقش بسیار تعیین کننده مهارت های ارتباطی و انحصارا فن بیان قوی است. شما باید تصمیم بگیرید که می خواهید فن بیان خود را تقویت کنید و در این راستا تلاش کنید. یکی از بهترین گزینه ها برای تبدیل شدن به یک سخنور خوب، استفاده از آموزش های فن بیان موجود است. این آموزش ها به صورت حضوری یا آنلاین توسط اساتید برجسته در اختیار افراد قرار می گیرد. خیلی از آنها رایگان بوده اما برای برخی از آنها نیز باید هزینه ای که متقبل شوید.

فراموش نکنید که برای تبدیل شدن به یک سخنور کارآمد باید تمرین کرده و راه های تقویت فن بیان را یک به یک استفاده کنید. با تمرین و تکرار جملات تمرینی فن بیان و تکنیک های موجود می توانید به یک سخنور قهار و حرفه ای تبدیل شوید.

راه های تقویت فن بیان

تقویت فن بیان

هیچ یک از سخنرانان بزرگ جهان به صورت مادرزاد صاحب این مهارت مهم نبوده اند بلکه به صورت مداوم تمرین کرده و تلاش کرده اند تا مهارت های ارتباطی خود را افزایش دهند. سخنرانان دارای فن بیان بالا این توانایی را در خود ایجاد کرده اند که بتوانند به راحتی یک سخنرانی طولانی مدت و قدرتمند را ارائه دهند. از مهم ترین ویژگی های یک سخنران خوب این است که بتواند به شکلی مناسب مخاطبین خود را جذب سخنان خود کند. در ادامه راه هایی که می توان به کمک آن می توان مهارت های ارتباطی و فن سخنوری را در خود تقویت نمود تا به یک سخنران قوی تبدیل شد را به شما معرفی خواهیم کرد.

  1. برای داشتن فن بیان قوی اعتماد به نفس خود را افزایش دهید

اصلی ترین مهارتی که برای داشتن فن بیان قوی به آن نیاز دارید اعتماد به نفس است. به دست آوردن اعتماد به نفس کافی شاید در ابتدا کمی دشوار به نظر برسد اما اگر تمرینات فن بیان دیگری که در ادامه معرفی می شود را به درستی انجام دهید، می توانید در این زمینه نیز پیشرفت کنید. زمانی که اعتماد به نفس بالایی داشته باشید، می توانید به راحتی به عنوان یک فرد تاثیرگذار در حضور مخاطبین خود سخنوری کنید.

  • در زمان های حساس سعی کنید به اعصاب خود مسلط شوید
  • سخنرانی خود را از قبل آماده کنید
  • در یک محیط واقعی تمرین کنید
  • برای تنظیم صدای خود هر از چند گاهی نفس عمیق بکشید
  • با صدای بلند تمرین کنید
  • روی مخاطبین خود متمرکز شوید
  • موفقیت خود را تجسم کنید
  • با مخاطبین خود ارتباط برقرار کنید
  1. از محتوای مناسب استفاده کنید تا به یک سخنران برجسته تبدیل شوید

محتوایی که توسط یک سخنور ارائه می شود از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در راستای تقویت فن بیان خود در هنگام آماده سازی سخنرانی اطمینان حاصل کنید که پیام شما برای مخاطبین مناسب است. اگر حس می کنید حضار با موضوع آشنایی چندانی ندارند، به هیچ عنوان از کلمات اختصاری یا کلمات تخصصی استفاده نکنید.

استفاده از نقل و قول و مثال می تواند به انتقال بهتر مطالب و درگیر نمودن مخاطبین نیز می تواند در انتقال درست محتوا نقش بسیار تعیین کننده ای داشته باشند. همچنین باید اطمینان حاصل کنید که سخنرانی خود را با قدرتمندترین زوایا و نکات شروع کرده و به پایان برسانید. این کار باعث می شود که اصلی ترین بخش های گفته های شما در ذهن مخاطبین باقی بماند.

  1. در طول مسیر سخنوری با مخاطبین خود ارتباط لازم را برقرار کنید

ارتباط با مخاطبین در فن بیان

دشوارترین و در عین حال اساسی ترین مهارتی که برای تبدیل شدن به یک سخنور قهار باید روی آن متمرکز شوید، برقراری ارتباط با مخاطبین است. شما می توانید این کار را از طریق سخنان و همچنین زبان بدنتان انجام دهید. به خاطر داشته باشید که مخاطبین شما همانند خودتان هستند و می توانند به واسطه تجربیات یا ارزش های مشترکی که دارید، با شما ارتباط برقرار کنند.

می توانید سخنرانی خود را با گفتن جملاتی درباره خودتان آغاز نمایید. این کار باعث می شود که انرژی مثبتی به مخاطبین انتقال پیدا کند و آنها احساس بهتری درباره شما و سخنرانیتان داشته باشند. در کنار آن لازم است که ارتباط چشمی خود را به عنوان یکی از مهارت های ارتباطی اصلی حفظ کنید. برقراری ارتباط با حضار را به عنوان یک فن بیان قوی و ضروری همواره به خاطر داشته باشید.

  1. حین سخنرانی از تمام گستره صدای خود استفاده کنید

اگر لحن و گستره صدای شما یکنواخت باشد، صحبت های شما کسل کننده می شود و مخاطبین خیلی سریع علاقه خود به سخنرانی را از دست می دهند. از نظر علمی انسان می تواند با صدای خود 24 نت موسیقی تولید کند، اما تنها از 3 مورد آن در مکالمات روزمره خود استفاده می کنیم.

سعی کنید روی تن صدایتان کار کنید و از تمام گستره آن استفاده نمایید. در حین تمرین صدای خود را زیر و بم کرده و روی لحن خود دقت کافی داشته باشید. شاید در ابتدا این تمرینات به نظرتان کمی خنده دار به نظر برسد اما به شما نشان می دهد که تا چه اندازه می توانید از قدرت صدای خود به عنوان یک تکنیک فن بیان استفاده نمایید.

  1. یکی از تکنیک های فن بیان توجه به مدت زمان سخنرانی است

توجه به زمان در سخنرانی

شما باید اطمینان حاصل کنید می توانید در بازه زمانی تعیین شده سخنرانی خود را ارائه کرده و به اتمام برسانید. اگر هم بازه زمانی مشخصی برای شما تعیین نشده است، بهتر است سعی کنید تا کوتاه ترین حالت ممکن را در نظر بگیرد. اگر به هر دلیلی در حین سخنرانی متوجه از دست رفتن زمان و ضیق وقت شدید، سعی کنید یکی از پیام های خود را کوتاه تر کرده یا از روی آن گذر کنید تا زمان لازم برای بیان پیام های اصلی تر را از دست ندهید.

اما اگر مدت زمان ارائه طولانی است، به عنوان یک سخنور باید بتوانید با فن بیان قوی در سخنرانی خود وقفه ایجاد کنید تا باعث خستگی حضار نشوید. مخاطبین شما به طور معمول می توانند 15 دقیقه به صورت متداوم به گفته های شما گوش دهند و بعد از آن نیاز به یک وقفه کوتاه دارند.

  1. نکات کلیدی سخنوری خود را به ذهن بسپارید

یکی دیگر از مهارت های دشوار تقویت فن بیان این است که کاری کنید که مخاطبین بتوانند در حین سخنرانی گفته های شما را به یاد بیاورند. سخنرانان بزرگ به هیچ عنوان نیاز ندارند که ارائه خود را به صورت کلمه به کلمه حفظ کنند. تنها چیزی که همه آنها در ذهن دارند، نکات کلیدی موضوعی است که قصد دارند آن را انتقال دهند. اگر شما نیز تمایل دارید به یک سخنور خوب تبدیل شوید باید بتوانید در این زمینه عملکرد خوبی داشته باشید.

  1. در یک محیط واقعی سخنرانی خود را تمرین کنید

همانند هر مهارت دیگری، بهترین راه برای بهبود مهارت های ارتباطی و منحصرا فن سخنوری تمرین بسیار است. همانطور که نمی توان انتظار داشت فردی بدون داشتن تمرینات کافی به یک ورزشکار موفق تبدیل شود، در بحث تبدیل شده به یک سخنور با فن بیان قوی نیز شرایط به همین شکل است. یک راه بسیار مناسب برای این کار، ضبط کردن سخنرانی تمرینی خود و تماشای گفتار و حرکات بدنتان است. معمولا در کلاس فن بیان شما این فرصت را خواهید داشت که در حضور هم کلاسی ها و مربیان خود تمرین کرده و نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی نمایید.