در حال حاضر موفقیت در اینترنت برای کسب و کارهای آنلاین اهمیت دارد. دیده شدن در اینترنت مستلزم درک نحوه جستجوی مردم در اینترنت و رتبه بندی موتورهای جستجو در مورد کلمات کلیدی است. این حوزه اغلب شبیه جادوگری است. اکثر افرادی که علاقمند به بهینه سازی موتور جستجو و یا همان سئو هستند، بدون شک با سایت Moz ،که از معتبرترین سایت های آموزش سئو است، برخورد کرده اند. در ادامه مصاحبه ای با  مدیر عامل Moz آورده شده است. او در این سمت دیدگاه های قابل توجهی در مورد رهبری ارائه می کند.

 نام شرکت شما چیست و در کجا مستقر هستید؟

 سایت Moz  در سال ۲۰۰۴ تاسیس شد. دفتر مرکزی آن در سیاتل قرار دارد. در کنار آن ما دارای نیروی کار جهانی و یک دفتر کار ماهواره دیگر در ونکوور هستیم.  سایت Moz  در ابتدا کار خود را به عنوان یک شرکت مشاوره آغاز کرد. سپس به تولید ابزارها و پلتفرم هایی پرداخت که به بازاریابان اطلاعاتی در خصوص آموزش سئو و تاثیر آن در تبلیغات و بازاریابی ارائه می داد.

 از کجا شروع کردید؟

من در سایت Moz  سمت های مختلفی داشته ام. ابتدا به عنوان مشاوره عمومی در این شرکت فعالیت کردم. تیم ما یک گروه کوچک متشکل از هشت نفر بود. در سال ۲۰۰۸ به عنوان مدیر ارشد عملیات انتخاب شدم. ۶ ماه در این سمت فعالیت داشتم. سپس در سال ۲۰۱۳ به عنوان نائب رئیس منتسب شدم. سرانجام در سال ۲۰۱۴ به سمت مدیر عامل دست یافتم.

 شرکت شما چه مشکلاتی را حل می کند؟

ما یک شرکت فناوری سئو هستیم که به مردم در بازاریابی و آموزش سئو یاری می رساند. در سایت Moz  معتقدیم مشتری باید به دست آید و نه خریده شود. جهت موفقیت در این امر به برندهای مختلف کمک کردیم تا به رتبه های بالاتر در موتور جستجو در دست یابند. همچنین بتوانند به کمک دقیقترین دادههای سئو ترافیک وب سایت خود را افزایش دهند. ما معتقدیم سئو یکی از تکنیک ها و استراتژی های کمتر شناخته شده در جهان امروزی است. بنابراین به ارائه منابع در طیف وسیعی از موضوعات در حوزه آموزش سئو پرداختیم.

مشتریان شما چه کسانی هستند چگونه آنها را می یابید؟ 

 این مشتریان هستند که سایت Moz  را پیدا می کنند. زیرا مرکز اطلاع رسانی ما، به سوالات آنان درباره مواردی که مربوط به ایجاد آگاهی از برند یا افزایش ترافیک است، پاسخ می دهد. بسیاری از استراتژیها و تاکتیکها بدون ثبت نام در اختیار آنها قرار می گیرد. علاوه بر این با آموزش سئو، به آنها کمک می کنیم اهداف خود را پیاده سازی کنند. برای کسب و کارهایی که به داده ها و بینش بیشتری نیازمند هستند یک مدل فروش سلف سرویس ارائه می دهیم. گزینه هایی در مورد نحوه تعامل با تیم معرفی می کنیم. مشتریان ما بازاریابان، مدیران آژانس ها و متخصصان سئو هستند که در برخی از برندهای معتبر حضور دارند.

 چه کسانی در تیم شما حضور دارند؟

در کل ما شامل ۱۶۰ پایگاه در سراسر دنیا هستیم. هدفمان ایجاد نه تنها مکانی برای همکاری بلکه مکانی برای تلاش است. چشم انداز شرکت ایجاد جامعه ای است که در آن صدای افراد شنیده می شود و به آنها ارزش داده می شود. ما تیمی هستیم که دارای اهداف بزرگ و جسورانه ای است. تیم ما  با خلاقیت و فداکاری در جهت رسیدن به موفقیت به پیش می رود.

 آیا درآمد شما افزایش یافته است؟

آخرین دوره تامین مالی ما در سال ۲۰۱۶ برابر با ۱۰ میلیون دلار بود و در حال حاضر به ۳۰ میلیون دلار رسیده است.

 آیا نکته ای برای بنیانگذاران تازه کار دارید؟

 بله. من رهبری یک شرکت را مانند کوهنوردی می دانم. اگر بنیانگذاران یا مدیران تازه کار مانند من باشند احتمالاً احساس کرده اند که برخی از مردم برای این نقش ساخته شدهاند. اما این درست نیست. هیچ کس در مسیر حرکت به قله بدون آمادگی و پشتیبانی تیمی موفق نمی شود. برای رسیدن به ارتفاعات جدید، باید با قدم های کوچک شروع کنید. این موضوع در رهبری نیز صادق است.

 ما نژاد خاصی نیستیم، بلکه فقط تیمی هستیم که برای رسیدن به جایگاهی که الان حضور دارد تلاش کرده است. نکته مهم این است که درک کنیم مدیر عامل در قله زندگی نمی کند. بالا رفتن از کوه و رهبری شرکت هر دو بسیار دشوار است. چنین موقعیت هایی اصلاً ساده نیست. شما باید موانع را کنار بزنید تا بتوانید از غروب قله خورشید لذت ببرید. اما برای اینکه به این نقطه برسید نیاز به صرف انرژی، توان و صبوری دارید. گاهی اوقات تلاش برای رسیدن به قله به شکست می انجامد.

باید کفش آهنی بپوشید

 برای رسیدن به این نقطه عطف باید کفش آهنی بپوشید. رهبری نیز به همین منوال است. رسیدن به قله هیچ تضمینی ندارد، حتی اگر برای رسیدن به آن آمادگی لازم را داشته باشید. زمان هایی وجود دارد که مسائل خارج از کنترل اتفاق میافتد: مثل آسیب دیدن و یا آب و هوای متلاطم. به عنوان رهبر نیز چیزهای زیادی از کنترلتان خارج می شود، به عنوان مثال: قوانین و یا رقابت.

تنها کاری که هنوز میتوانیم انجام دهیم این است که هر روز صبح قله ای که قرار است به سمت آن حرکت کنیم را نظاره کنیم. مهم ترین چیز این است که به چالش ها و دشواری های مسیر واکنش مناسب نشان دهید و به تلاش خود ادامه دهید. حتی اگر نتوانید به قله دست یابید. همه افراد کوهنورد نیستند. بنابراین هر کسی هم نمی تواند مدیر عامل باشد. گاهی به این فکر میکنم که شاید برای رهبری ساخته نشده ام و یا اینکه مدیریت من هم اکنون پاسخگو نیست. اما همیشه به خود یادآوری می کنم که شاید امروز توانستم به قله برسم، اما باز هم فردای دیگری وجود دارد. امروز روز تمرین برای فردایی بهتر بوده است.

چشم انداز بلندمدت سایت Moz چیست؟

هنگامی که به چشم انداز بلند مدت فکر می کنم بیشتر از آنکه به موفقیت فکر کنم به اهمیت فکر می کنم. در جامعه فناوری موفقیت با عناوین پر رنگ، تامین اعتبار و یا خروجی پرسود تعریف می شود. یک تحقیق نشان میدهد که این موارد جزء امور عادی هستند. من می خواهم MOz  میراث ماندگارتری از خود به جای بگذارد.

بسیاری از شرکتها دارای ارزش های کلیدی و اصول اساسی هستند که تصمیم گیری آنان را هدایت می کند. فرهنگ سایت Moz نیز متفاوت از این موارد نیست. فرهنگ Moz بر پایه شفافیت، پاسخگویی، سخاوتمندی، سرگرمی، همدلی و استثنایی بودن قرار دارد.با این حال، یک استثنا وجود دارد. آن این است که Moz  بر صنعت بازاریابی دیجیتال متمرکز است و نه صرفاً یک تیم و یا شرکت.

من اخیراً به طور عمومی به جای اجتناب از گفتگوهای سیاسی در مورد مشارکت و تبدیل شرکتMoz  به یک شرکت ضد نژادپرستی صحبت کردهام. در حالی که مدیر ارشد مالی ما، کریستینا ماوتز، متعهد به بازاریابی مسئولانه است. ما با علنی ساختن مواضع خود، مسئول اقداماتمان هستیم. برای ادامه این تلاش ها نقشه راه در اختیار داریم.