شاید با دیدن عنوان این مقاله قدری شگفت‌زده شده باشید. همچنین ممکن است این سوال را از خود بپرسید: “چطور ممکن است فردی که از اختلالات روانی رنج می‌برد، لقب کارآفرین را با خود به همراه داشته باشد؟” هرچند ممکن است مسخره به نظر برسد اما تحقیقات و شواهد نشان داده اند که اختلالات روانی نه تنها در میان کارآفرینان بسیار رایج هستند بلکه بعضا تاثیر مثبتی بر موفقیت آنها خواهند داشت.

از مهمترین و متداول‌ترین اختلالات روانی که کارآفرینان با آن روبرویند می‌توان به این سه مورد اشاره کرد:

  1. ADHD (اختلال توجه و بیش فعالی)
  2. سوء مصرف مواد
  3. افسردگی

همه بر سر این موضوع مهم توافق نظر داریم که راه اندازی یک کسب و کار جدید کار بسیار دشوار و پیچیده‌ای است. اما چند نفر از ما واقعا از آسیب های روحی و روانی که کارآفرینی به همراه دارد آگاه هستیم؟ در سراسر جهان 585 میلیون نفر یعنی حدود 8درصد کل جمعیت این کره خاکی به کارآفرینی مشغول هستند. از این میان 72% از شرایط روحی مناسبی برخوردار نبوده و با چالشهای روانی بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند. در واقع یکی از عمده دلایلی که بسیاری از کارآفرینان به ظاهر خوش آتیه را از ادامه راه حرفه‌ای شان باز می‌دارد بروز اختلالات روانی است. اما سوالی که در این رابطه مطرح می‌شود این است که چرا با اینکه مردم از همه اقشار ممکن است به بیماریهای روانی مبتلا شوند، کارآفرینان به طور خاص از عمده قربانیان این بیماری‌ها محسوب می‌شوند؟

اگر تا به حال تنها در مورد عوارض جانبی اختلالات روانی شنیده‌اید، ما قصد داریم در این مقاله به طور خاص شما را با فواید جانبی این اختلالات آشنا کنیم. به طور مثال از فوائد جانبی ADHD  می‌توان سرعت عمل بالا، میل به جستجوگری و عملگرایی را نام برد. اخیرا برخی از مطالعات ثابت نموده‌اند که تعداد قابل توجهی از افرادی که از اختلال شخصیت دوقطبی رنج می‌برند به کارآفرینی علاقمند هستند. همچنین ویژگی هایی چون جاه‌طلبی و هدفمندی از جمله نقاط مشترک اختلال دوقطبی و کارآفرینی می‌باشد. با این اوصاف نظرتان چیست که کارآفرینی را نیز یک اختلال روانی در نظر بگیریم؟

دیوانگی بهای خلاقیت

دیوانگی و خلاقیت

شکی در این نیست که کارآفرینی در وهله ‌اول هنر درست اندیشی است. نگاهی به کتاب های پرفروش موفقیت بیندازید. عمده این کتاب ها توسط کارآفرینان برتری به رشته تحریر درآمده‌اند که با گشاده‌دستی، استراتژی های خود را برای کنترل و مدیریت فکر در اختیار مخاطب قرار می‌دهند. در واقع می‌توان چنین ادعا کرد که هر کارآفرین موفق، بیش از هر چیزی یک رهبر اندیشه محسوب می‌شود.

کارآفرینان برای پیدا کردن راه‌حل‌های نو و بکر برای مسائل و مشکلات پیش رو نیاز به تمرکز و قوه تفکری فوق‌العاده قوی دارند. لذا در مقایسه با سایرین، این افراد حداکثر فعالیت ذهنی را از مغز خود طلب می‌کنند و در نتیجه غالب اوقات قربانی اختلالات ذهنی و روحی خواهند شد. خلاقیت که ویژگی بارز کارآفرینان محسوب می‌شود همواره به عنوان یک شمشیر دولبه عمل کرده است. در طول تاریخ، افراد موفق و خلاق همواره شیوه زندگی “متفاوتی” برای خود برگزیده ‌اند. اما این تفاوت و تمایز همیشه لزوما مثبت و سودبخش نبوده‌است.

تحقیقاتی که در سال های اخیر در حوزه آسیب های کارآفرینی صورت گرفته‌اند ثابت کرده‌اند که کارآفرینان بیش از دیگر اقشار در معرض ابتلا به اختلالات روانی قرار دارند. به طور مثال تحقیقی که در دانشگاه کالیفرنیا صورت گرفته حاکی از آن بوده است که تقریبا نیمی از کارآفرینان دست کم به یک اختلال روانی مبتلایند. همچنین از این میان یک سوم نیز به دو یا چند بیماری روانی نظیر افسردگی ، اضطراب، شخصیت دوقطبی، ADHD و اعتیاد مبتلا می‌باشند.

 دلایل بروز اختلالات روانی در کارآفرینان

تاثیر اختلالات روانی بر کارآفرینی

تحقیقات ثابت کرده‌اند که دلایل متعددی برای بروز اختلالات روانی و روانی در میان کارآفرینان وجود دارند که عمدتا به سبک زندگی و کاری آنها وابسته می‌باشند. این دلایل عبارتند از:

1. استرس و عدم رسیدگی به خود

زندگی کارآفرینان سراسر استرس و فشار روحی است. این افراد در طول روز، ساعات متمادی را به کار فکری مشغول بوده و تنها از یک خط فکری پیروی می‌کنند:”استراحت تعطیل”. متاسفانه باید گفت که کارآفرینان شخصا نقش مهمی در ابتلا به این بیماریها دارند چرا که به قیمت موفقیت و پیشرفت شغلی خود، هیچ تفریح و استراحتی را به خود جایز نمی‌دانند و گویی دائما با خود در حال مسابقه و رقابت می‌باشند. طبیعتا بی‌توجهی به سلامت شخصی با آسیب های روحی بسیاری همراه خواهد بود.

2. بی ثباتی ممتد

با اینکه اکثر ما از شغل و حرفه‌ی خود متنفر هستیم و از سر اجبار بدان مشغولیم، دست کم از ثبات شغلی و مالی برخورداریم. همین امر تا حدی ضامن آرامش و سلامت روان ما خواهد بود. اما آنچه کارآفرینان را در بند اسارت استرسی دائمی نگاه می دارد بی ثباتی شغلی و عدم اطمینان به آینده کسب و کارشان می‌باشد. یک کارآفرین به دلیل ماهیت پرریسک حرفه خود هر لحظه منتظر یک حادثه غیر مترقبه است؛ لذا دائما به این فکر می‌کند که در صورت بروز یک مانع یا اتفاق ناخوشایند باید چه راهکاری بیندیشد. مهم نیست که در کدام مرحله از کسب و کار خود قرار داشته باشد، کارآفرینی به دلیل ماهیت بی ثبات خود همیشه این پتانسیل را دارد تا شما را با شکست هایی حیرت انگیز مواجه سازد و به پله اول بازگرداند. در نتیجه، همه این چالش ها و نگرانی‌ها به زندگی شخصی کارآفرین راه یافته و روابط خانوادگی و شخصی او را نیز تحت شعاع قرار می‌دهد. همچنین بحران هویت یکی از ثمره‌های این نگرانی‌های ممتد است که خود ممکن است به اختلالات روانی حاد منجر گردد.

3. نگرانی دائمی برای تاثیرگذاری روی سایرین

یک کارآفرین برتر دائما درصدد آن است که به مرحله‌ای برسد تا کسب‌وکار و خودش همزمان تاثیری شگرف بر دنیای پیرامونش به جا نهند. شاید به همین دلیل است که اکثر کارآفرینان سخنرانان و اینفلوئنسرهای مطرحی نیز می‌باشند. در واقع برای کارآفرین بسیار مهم است که دیگران چه تصویری از او در ذهن دارند. لذا وی دائما در تلاش است تا همه نواقص و کمبودهای خود را جبران کرده و یک تصویر عمومی بی‌نقص و مثال‌زدنی به دنیای بیرون ارائه دهد. این نگرانی و وسواس تاثیرگذاری، غالبا کارآفرینان را در معرض اختلالات روانی نظیر فقدان اعتماد بنفس و یا بحران هویت قرار می‌دهد.

4. ابهام هویت

یکی از مسائلی که اکثر کارآفرینان با آن روبرو هستند ناتوانی در تفکیک هویت شخصی از هویت حرفه‌ای و شغلی می‌باشد. با اینکه دخول هویت شخصی در دنیای کسب و کار بسیار ثمربخش و سودآور به نظر می‌رسد اما در بسیاری موارد مشاهده شده است که کارآفرین در مرز بین این دو هویت گیر افتاده و قادر به تشخیص هویت واقعی و نهایی خویش نیست. در این راستا، احتمال دارد که خویشتن را به کلی به فراموشی سپارد و تبدیل به شخصیتی شود که جهان از او توقع دارد. در نتیجه وی با تبدیل خود به یک شخصیت سفارشی، ریسک اضطرابی طولانی و تمام نشدنی را به جان می‌خرد که به مرور زمان منجر به اختلالات تشویشی خواهد گشت.

5. عدم دسترسی به روش های درمانی

متاسفانه با این که کارآفرینان دائما در ریسک ابتلا به اختلالات روانی قرار دارند عمدتا از وضعیت سلامت روحی خود غافلند. مضاف بر این، کسب و کاری که در آن مشغولند از مزایای درمانی نظیر بیمه و مشاوره های درمانی برخوردار نیست. لذا این افراد به دلیل عدم آگاهی از بیماری و عدم درمان بهنگام علائم اولیه آن به مرور زمان در معرض ابتلا به بیماری های روحی جدی تر قرار خواهند گرفت.

راهکارهایی برای مقابله با اختلالات روانی

اختلالات روانی و کارآفرینی

هرچند پیشگیری و درمان اختلالات روانی پروسه‌ای زمانبر و دشوار می‌باشد، کارآفرینان می‌توانند با عمل به راهکارهای ذیل تا حدود زیادی خود را در برابر این بیماری ها مصون دارند:

  1. صرف بخشی از زمان و درآمد در حوزه سلامت روان
  2. برنامه‌ریزی برای یک زندگی غیرکاری، به طور مثال وقت گذراندن با خانواده، دوستان و آشنایان جهت تمدد اعصاب پیش از رجوع به کار
  3. تعیین اهداف قابل دستیابی
  4. تشکر و قدردانی از خود به ازای موفقیت ها و دستاوردهای هرچند جزئی
  5. رفتن به تعطیلات

همچنین اطرافیان کارآفرینان مبتلا نیز می‌توانند به نوبه خود شرایط را برای بهبود و سلامتی آنان فراهم آورند. به طور مثال شرایط را طوری مهیا سازند تا کارآفرین مبتلا بدون شرمساری و احساس ناراحتی، آزادانه در مورد اختلالات روانی و مشکلات روحی خود صحبت کرده و درصدد درمان آن برآید. به علاوه، اطرافیان دلسوز می‌توانند با ارائه خدماتی نظیر خدمات درمانی و مالی و عاطفی افراد مبتلا را هرچه زودتر به سمت سلامتی و ثبات روحی و روانی سوق دهند.