شاید اکنون که در حال خواندن این مقاله هستید، سودای بهینه‌سازی سایت خود را در سر داشته باشید. چنانچه کسب و کاری را راه اندازی کرده و یا قصد معرفی برند خود را دارید، قطعا” یکی از دغدغه‌های شما دستیابی به رتبه بالا در فهرست جستجوی موتورهای جستجوی مختلف خواهد بود. از جمله موتورهای جستجوی معروفی که اکثر فعالان در عرصه بازاریابی دیجیتال قصد دارند رتبه بالایی در آنها به دست آورند می‌توان به گوگل و الکسا اشاره نمود. ما در این مقاله، به طور خاص به بهبود رتبه الکسا و چگونگی دستیابی به این وضعیت خواهیم پرداخت.

رتبه الکسا چیست؟

در حقیقت، سایت الکسا یکی از محصولات شرکت آمازون است که خدمات رتبه بندی سایتهای مختلف را انجام می‌دهد. این سایت به تحلیل و بررسی ترافیک سایت‌های مختلف پرداخته و آنها را بر اساس میزان انطباقی که با استانداردهای سئو دارند رده بندی می‌نماید. این سایت برای اولین بار در سال 1996 آغاز به کار کرد و رفته رفته، دامنه فعالیت خود را در سطح اینترنت گسترش داد. همین امر سبب شده است که امروزه رده بندی الکسا یکی از معیارهای ارزیابی سایتهای معتبر و موثق باشد. لازم به ذکر است که پس از رتبه بندی موتور جستجوی گوگل، رتبه الکسا دارای بیشترین میزان اهمیت و اعتبار می‌باشد.

به نظر می‌رسد اکنون به اهمیت رتبه بندی و بهبود رتبه الکسا سایت پی برده باشید. به طور کلی، سایت الکسا پس از آنالیز میلیون ها سایت در آن واحد، به رتبه بندی آنها می‌پردازد. به طوری که وقتی سایتی رتبه اول الکسا را از آن خود کرد، قطعا” از اعتبار بالایی برخوردار است و به راحتی می‌توان به محتوای آن استناد نمود.

عملکرد سایت الکسا چگونه است؟

عملکرد الکسا

اساسا رتبه بندی الکسا ماهیتی مقایسه‌ای و تحلیلی دارد. به عبارت دیگر، در سایت الکسا سایتهای مختلف از نظر فعالیت هایی که در ارتباط با سایت های دیگر انجام می‌دهند مورد مقایسه و بررسی قرار خواهند گرفت. رتبه بندی الکسا به روش های مختلفی صورت می‌گیرد. وجه اشتراک این روش ها در این است که نهایتا” میزان ترافیک تخمینی سایت و مشارکت بازدیدکننده‌ها در طی سه ماه مورد بررسی قرار می‌گیرد. زمانی که یک وبسایت از نظر ترافیک و مشارکت مخاطبین موفق شود استانداردهای لازم را براورده سازد، از رتبه خوبی در الکسا برخوردار خواهد شد.

میزان ترافیک و همچنین مشارکت بازدید کنندگان با توجه به رفتار جستجوگرانه اعضای یک پنل جهانی که نمونه آماری خوبی برای تمامی کاربران اینترنت در سراسر جهان محسوب می‌شود تعیین می‌شود. از مزایای اصلی رتبه بندی الکسا می‌توان به این موضوع اشاره کرد که در سایر سایت های رده بندی شما قادر نیستید عملکرد خود را در مقایسه با سایتهای رقیب مشاهده کنید؛ اما الکسا این امکان را برای شما برقرار خواهد ساخت.

چطور رتبه الکسا را بهبود دهیم؟

حتما” اکنون که درکی اجمالی از رتبه الکسا به دست آورده‌اید کنجاو شده‌اید که چطور می‌توانید به این رتبه دست پیدا کنید. این سوال بسیاری از افرادی است که قصد دارند در دنیای بازاریابی دیجیتال حرفی برای زدن داشته باشند.

پیش از هر چیزی لازم است به شما یادآوری کنیم که اقشار مختلفی اعم از تبلیغ کنندگان، سرمایه‌گذاران، و افراد آماده شراکت برای اقدام به همکاری با شما، در وهله اول یک آیتم را مد نظر قرار می‌دهند. این آیتم چیزی نیست جز یک معیار کلی به نام رتبه الکسا. بله همانطور که می‌بینید، قرار گیری در رتبه اول الکسا به خودی خود قادر است موفقیت‌های حرفه‌ای زیادی را برای شما به ارمغان آورده و بازار هدف خوبی را به سمت شما جلب کند.

وقتی که شما رتبه الکسای قابل توجهی داشته باشید، در واقع بی هیچ زحمتی کسب و کار خود را نیز به نحو احسن تبلیغ کرده‌اید. به همین علت، از هیچ گونه تلاشی برای بهبود رتبه الکسا دریغ نکنید؛ چرا که سود قابل توجهی انتظار شما را خواهد کشید.

الکسا چطور به اطلاعات سایت دست می‌یابد؟

بهبود رتبه الکسا

پیشتر هم اشاره کردیم که سایت الکسا رتبه بندی خود را بر اساس عملکرد یک سایت در مقایسه با سایت های دیگر انجام می‌دهد. الکسا را یک شخص در نظر بگیرید که قصد دارد به سایت شما نمره دهد. این شخص باید پیش از هر کاری به این سوال پاسخ دهد:

  • عملکرد سایت مورد نظر در رابطه با تمامی سایت های دیگر به چه صورت می‌باشد؟

البته دقت داشته باشید که رتبه بندی ماهیتی نسبی دارد. بهتر است بگوییم که این رتبه بندی در گرو دو عامل مهم است:

  1. ترافیک سایت مورد نظر
  2. تغییر ترافیک دیگر سایت ها

به عبارتی دیگر، شما ممکن است یک زمان از رتبه الکسای 1 برخوردار باشید، اما به محض اینکه سایت دیگری بتواند گوی سبقت را از شما برباید و از ترافیک بیشتری برخوردار گردد، جانشین شما خواهد شد. بنابراین، رتبه الکسا را می‌توان یک وضعیت موقتی دانست که شما و رقبا به یک اندازه بر بقای آن تاثیر خواهید گذاشت.

الکسا از یک پنل داده ترافیکی بزرگ که شامل میلیون ها نفر در سراسر جهان است تشکیل شده است. این سایت بر اساس داده‌های موجود در این پنل، تعداد بازدیدکنندگان همه سایت های موجود در اینترنت را تخمین می‌زند. در جریان این محاسبات پیچیده داده‌ای، دو کار مهم صورت می‌گیرد:

  1. تصحیح خطاها
  2. شناسایی و مسدود سازی ترافیک های اسپم یا جعلی

کارشناسان حرفه‌ای الکسا از تخصص بالایی در کار خود برخوردار بوده و دقت لازم را در انتخاب و شناسایی داده‌های اصیل و موثق به کار می‌بندند. به همین دلیل رتبه الکسا از میزان اعتبار بالایی برخوردار می‌باشد.

نحوه محاسبه رتبه الکسا

نحوه محاسبه رتبه الکسا

سایت الکسا، هر روزه، تعداد میانگین بازدیدکنندگان و تعداد بازدیدهای هر سایت را در بازه زمانی سه ماهه گذشته براورد می‌کند. سایتی که در این بازه زمانی دارای بیشترین ترکیب بازدید و بازدید کننده باشد رتبه 1 الکسا را به خود اختصاص خواهد داد. و در مقابل، سایتی که از نظر برخورداری از این ترکیب بسیار ضعیف‌تر عمل کند، ممکن است جایی در قعر فهرست جستجو، مثلا” در رتبه 10 میلیون قرار گیرد.

روش های بهبود رتبه الکسا

برای اینکه بتوانید سایت خود را در رده‌های بالای روش های کاربردی مختلفی وجود دارد. ما موارد ذیل را برای بهبود رتبه الکسا به شما پیشنهاد می‌کنیم:

تولید محتواهای اصیل، جذاب و خواندنی

وقتی محتوای تولیدی سایت شما از هر نظر برای خواننده جالب توجه باشد و ذهن او را درگیر کند، بی شک آینده خوبی در انتظار کسب و کار شما خواهد بود. بازدیدکنندگان سایت زمانی به مشتریان وفادار شما تبدیل خواهند شد که متوجه زحمت و دقت کافی شما برای تولید محتوایی که به آنها ارائه می‌دهید باشند. در مقابل، وقتی مخاطب با حجمی از محتوای کپی شده، بی معنی و جعلی روبرو می‌شود احساس بی ارزشی کرده و تجربه تلخی از بازدید از سایت شما خواهد داشت. بنابراین توصیه می‌شود که با تولید محتوایی ارزشمند و پر خوانندگان خود را به تعامل فرا خوانده و با پیوند سازی با شبکه‌های آنها، دایره ارتباطی خود را گسترده‌تر سازید.

قطعا” بدین ترتیب شانس شما برای قرار گیری در رتبه‌های بالای سایت الکسا بیشتر خواهد شد. چرا که در جریان پیوند سازی با شبکه‌های مختلف، خود به خود، موج جدیدی از مخاطبین با سایت شما آشنا شده؛ و چه بهتر که این آشنایی با رضایت و وفاداری آنها همراه باشد. البته تنها سایت الکسا نیست که به محتوای با کیفیت بسیار ارج می‌نهد. شما با تولید محتوای خوب می‌توانید در صدر لیست نتایج موتور جستجوی گوگل نیز قرار بگیرید. بنابراین، یک محتوای با کیفیت را یک سرمایه گذاری هوشمندانه و سراسر برد تلقی کنید که جز موفقیت (حتی در دراز مدت) برایتان به ارمغان نخواهد داشت.

با سایت های بیشتری پیوند سازی کنید

بکلینک برای رتبه الکسا

پیوند سازی با سایت های دیگر یا اینباندینگ یکی دیگر از تاکتیک‌هایی است که به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا سریعتر از ماهیت کار شما مطلع شوند. همچنین، از طریق اینباندینگ می‌توانید ضمن بالا بردن کیفیت سایت خود، اعتماد مخاطبین و موتورهای جستجو را به طور همزمان به خود جلب کنید.به کلامی دیگر، یکی از روشهایی که برای افزایش اعتبار سایت می‌توان به کار برد همین پیوند سازی می‌باشد. اگر به پیوند سازی علاقمند هستید باید مرحله اول یعنی تولید محتوای مناسب را به خوبی انجام دهید. چرا که نهایتا” هر بازدیدکننده‌ای در سایت شما به دنبال یافتن پاسخ به سوالات خود می‎‌باشد و در صورتی‌ که شما محتوای خوبی به آنها ارائه ندهید، سریعا” از سایت شما خارج خواهند شد.

لینک‌های درونی بسازید

لینک‌ها یا پیوندهایی که ما بین یک پست یا صفحه از سایت شما به یک صفحه یا پست دیگر هدایت می‌شوند را لینک های درونی می‌گویند. یکی از مزایای اصلی این لینکهای درونی این است که کمک می‌کنند تا بازدیدکنندگان سایت شما را به طور کامل رصد کنند. در نتیجه این عملیات رصد سایت، مخاطب با محتواهای مرتبط و محبوب خود روبرو می‌شود. بنابراین، همانطور که می‌بینید باز هم تولید یک محتوای با کیفیت مهمترین گزینه‌ای است که باعث پایبندی مخاطب به سایت شما خواهد شد.

در کل، با اینکه پیوند سازی چه اینباندینگ و چه لینک های درونی از اهمیت زیادی در افزایش رتبه الکسای سایت شما برخوردارند، باید دقت کنید که لینک های مرتبطی ایجاد کنید تا موتورهای جستجو در ارزیابی عملکرد شما دچار گمراهی نشوند. لازم به ذکر است که افراط در لینک سازی در غالب اوقات به ضرر شما تمام خواهد شد؛ چرا که از خوانایی محتوای شما خواهد کاست. معمولا” موتورهای جستجو لینک های زیاده از حد را از رده خارج کرده و سایت خاطی را جریمه خواهد کرد.

کلیدواژه‌هایی انتخاب کنید که ترافیک سایت های رقیب در گرو وجود آنها باشد

با انتخاب کلیدواژه‌هایی که شانس ترافیک سایت شما را بالا می‌برند، به بهینه سازی رتبه سایت خود بپردازید. شما می‌توانید همچنین با خرید کمپینهای PPC این کلیدواژه‌ها بهینه سازی سایت خود را پیش ببرید. شناسایی و کشف کلیدواژه کار دشواری نیست. تنها کافیست کمی زمان بگذارید و کلیدواژه‌هایی را جستجو کنید که بیشترین میزان کاربرد را توسط مخاطبین شما دارند. به طور مثال به یک موضوع فکر کنید، خود را جای مخاطب جستجو گر قرار دهید و به جای وی تصمیم بگیرید که چه کلماتی را و به چه صورت جستجو کند.

از رقبای خود درس بگیرید

تحلیل و ارزیابی عملکرد رقیب یک استراتژی عالی است که می‌توانید برای بهینه سازی سایت خود به کار بندید. شما با بررسی عملکرد رقیب از موارد زیر آگاه خواهید شد:

معیارهای مهمی که باید رعایت کنید.

استراتژی‌هایی که به نتیجه خواهند نشست.

شناسایی و پیش بینی ترندهای صنعتی

آگاهی از موارد فوق به شما کمک می‌کند تا یک استراتژی کلی برای عملیات بهینه‌سازی سایت خود ترتیب داده، و تصمیماتی آگاهانه تر در راستای موفقیت تجاری خود اتخاذ نمایید.

بهترین راهکارهای سئو را در سایت خود به کار بندید

همان گونه که مستحضرید سئو یک استراتژی بسیار مهم در دنیای تجارت آنلاین است. بنابراین از صرف زمان و توجه هر چند زیاد برای رسیدگی به امور سئو دریغ نکنید؛ چرا که نهایتا” این خود شمایید که ذینفع خواهید بود. اما یک مسئله مهم که باید مورد توجه قرار دهید این است که سئو فقط ابزاری برای بهینه سازی رتبه الکسا یا گوگل سایت شما نیست. بلکه یکی دیگر از کاربردهای اصلی آن این است که به شما کمک کند تا دائما” به فکر بهبود محتوا و کیفیت سایت خود باشید تا مشتریانی که از طریق این پنل با برند شما وارد تعامل می‌شوند، وفاداری خود را همواره حفظ نمایند.