در دنیایی که مردم فقط برای اینکه از تبلیغات فرار کنند، پول می پردازند، بازاریابی محتوا به شما امکان می دهد تا به صورت مستقیم با بازارتان ارتباط برقرار کنید.

اگر وارد این کار شده اید، شما یکی از کسانی هستید که ممکن است شروع به ایجاد محتوا کرده و به طور منظم آن در وبلاگ خود منتشر کنید. به زودی، ممکن است متوجه چند تغییر شوید. مردم به مطالب و برند شما توجه می کنند. شما شاهد رشد هستید.

اما این آن چیزی نیست که انتظارش را داشتید. شما انتظار داشتید که مانند کسب و کارهای دیگر با استفاده از بازاریابی محتوا سود زیادی کنید، اما در عوض، با ROI (نرخ بازگشت سرمایه) متوسطی درجا می زنید. احساس می کنید دور خودتان می چرخید.

اگر این موارد درباره شما صدق می کند، باید یک چیز را روشن کنید:

بازاریابی محتوا به تنهایی برای ایجاد یک برند قدرتمند و ROI واقعی و بالا کافی نیست. شما همچنین به استراتژی محتوا نیاز دارید.

تفاوت بازاریابی محتوا و استراتژی محتوا چیست؟

بازاریابی محتوا و استراتژی محتوا به خوبی یکدیگر را تکمیل می کنند. اما باهم یکسان نیستند. در اینجا تفاوت های آنها را بررسی می کنیم:

بازاریابی محتوا چیست؟

بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا صرفاً ایجاد، انتشار و زمان بندی محتوای عالی است. این کار جواب می دهد و سودمند است به این دلیل است که به طور مستقیم محصول یا خدمات را نمی فروشد. به عنوان مثال، به این پست از وبلاگ تونی رابینز دقت کنید:

همانطور که از عنوان آن پیداست، این وبلاگ در مورد تقویت روابط بین فردی از طریق یادگیری نحوه عذرخواهی موثر است. به خودی خود، این محتوا هیچ سرویس یا محصولی را پیشنهاد نمی دهد. این یک راهنمای ساده و ارزشمند برای افرادی است که نمی توانند به راحتی عذرخواهی کنند. این نمونه ای از بازاریابی محتوا قدرتمند است.

به طور کلی، بازاریابی محتوا بازاریابی اساسی و پایه ای است. این نوع بازاریابی شامل ارزش دادن به افراد است تا آنها کسب و کار شما را به عنوان یک راه حل قابل اعتماد برای نیازها و خواسته هایشان بشناسند.

استراتژی محتوا چیست؟

از طرف دیگر، استراتژی محتوا پیرنگی است که براساس آن بازاریابی محتوای موفق ساخته می شود. به عنوان یک نقشه به آن فکر کنید. اگر بازاریابی محتوا یک سفر به سمت موفقیت برند در نظر گرفته شود، استراتژی محتوا برنامه ای است که این سفر را هدایت می کند.

بنابراین، استراتژی محتوا چه کاری انجام می دهد؟

1. استراتژی محتوا پاسخ به این سؤال است که “چرا” شما محتوا انتشار می دهید؟

هر مطلبی که منتشر می کنید باید در جهت یک هدف باشد و استراتژی محتوا به شما کمک می کند تا دقیقاً هدف خود را تعیین کنید.

به عنوان مثال، برای بزرگ کردن اندازه لیست ایمیل خود، یک آهنربای سربی می سازید. شما برای به دست آوردن کلیک به وب سایت خود ایمیل ارسال می کنید. نهایتا شما برای ایجاد اقتدار در صنعت خود، پست های وبلاگ می نویسید. تمام این قطعات محتوا در زمان مناسب ایجاد می شوند، در معرض دید مخاطبان مناسب قرار می گیرند و سپس برای موفقیت اندازه گیری می شوند.

ببینید استراتژی محتوا چگونه کار می کند؟

با استفاده از استراتژی صحیح، دیگر هرگز مطلبی تصادفی را منتشر نمی کنید که شما را به اهداف بازاریابی محتوا نزدیکتر نکند.

2. استراتژی محتوا تعیین می کند چه افرادی را با بازاریابی محتوا جذب می کنید؟

بخشی از استراتژی محتوا این است که بگوید دقیقاً مخاطبان شما چه کسانی هستند. بزرگترین نیازمندی آنها چیست؟ چرا آنها مطالب شما را می خوانند؟ چگونه محصول یا خدمات شما می تواند به آنها در بهبود دادن زندگی شان کمک کند؟

تصور کنید که نامه ای را برای کسی که نمی شناسید و هیچ چیزی از او نمی دانید بنویسید. مهم نیست که کلمات مورد استفاده شما چقدر زیبا باشند، نامه شما فاقد احساس و موضوع خواهد بود. از طرف دیگر نوشتن برای شخصی که شما عمیقاً می شناسید باعث می شود کلمات و پاراگراف های شما زنده و پویا شود. همچنین، چون می دانید این شخص کیست، می دانید که او می خواهد یا نیاز دارد چه چیزی بشنود.

در اینجا چند نکته برای اجرای استراتژی محتوا برای صحبت با مخاطبان آورده شده است:

پرسونای مخاطب محتوایتان را بسازید. اطلاعات مربوط به مخاطبان خود را جمع آوری کرده و شخصیت های داستانی را ایجاد کنید که می توانید هر بار که می نویسید، برای او بنویسید.

سفر خریدار را به خاطر داشته باشید. مخاطبان شما هنگامی که مطالب شما را می خوانند، در حالت آگاهی، توجه یا تصمیم گیری قرار می گیرند. باید بدانید چه چیزی آنها را در هر یک از این مراحل تحریک می کند و بر تصمیم گیری آنها عمیقا اثر می گذارد.

3. استراتژی محتوا درمورد تصمیم گیری برای این است که شما چه نوع محتوایی منتشر کنید

استراتژی محتوا

انواع بسیار متنوعی از محتوا وجود دارد که می توانید به صورت آنلاین منتشر کنید. وبلاگ، اینفوگرافیک، کتاب های الکترونیکی، پادکست ها و پیام های رسانه های اجتماعی وجود دارد. علاوه بر این، می توانید محتوای طولانی یا کوتاه چاپ کنید. می توانید محتوا را در وب سایت خود، در رسانه های اجتماعی یا به عنوان یک وبلاگ نویس مهمان در سایت اینفلوئنسر دیگری منتشر کنید.

استراتژی محتوا نگاهی عمیق به نیازها و اهداف برند شما دارد. این استراتژی دقیقاً مشخص می کند که به چه نوع محتوایی نیاز دارید، در کجا باید آن را منتشر کنید و همچنین برنامه ای را برای ایجاد و انتشار آن ارایه می کند.

4- استراتژی محتوا تصمیم می گیرد چه کسی محتوای شما را تولید کند

اگر شرکت شما کوچک است، لازم است در ابتدا مطالب تان را خودتان بنویسید. با این حال، لازم نیست که همیشه اینگونه باشد. با رشد بیشتر، می توانید بودجه ای برای تولید محتوای با کیفیت بالا تعیین کنید.

شما می توانید نویسندگان متخصص استخدام کنید تا محتوای شما به طور مداوم تولید شود. می توانید یک مدیر محتوا استخدام کنید تا در تکمیل تقویم محتوا به شما کمک کند. یک استراتژیست محتوا نیز برای اضافه شدن به تیم شما عالی است.

5- استراتژی محتوا همچنین شامل تعیین معیارها برای اندازه گیری موفقیت در بازاریابی محتوا است

همانطور که اهداف بازاریابی محتوای خود را دنبال می کنید، مهم است که از چگونگی عملکرد هر بخشی از مطالب منتشر شده آگاه باشید. مثلا:

  • آیا پست های وبلاگ شما توجه خوانندگان را به خود جلب می کند؟
  • آیا ایمیل های شما روی وب سایت شما کلیک می آورند؟
  • آیا مطالعات موردی شما خوانندگان را به خریداران تبدیل می کند؟

استراتژی محتوا به شما کمک می کند تا به این سؤالات پاسخ دهید، زیرا وقتی روی استراتژی خود کار می کنید، برای تعیین موفقیت محتوا، معیارهایی ارائه می دهید. برخی از این موارد شامل میزان نرخ تبدیل، مدت زمان صرف شده در صفحه و عمق پیمایش کاربر است.

چرا استراتژی محتوا مهم است؟

بازاریابی محتوا خوب است، اما بدون استراتژی محتوا مانند اسن است که بدون یک مقصد مشخص به سفری بروید. بدون وجود استراتژی صحیح، شما وقت و انرژی ارزشمندی را برای نوشتن مطالب صرف خواهید کرد که فقط ROI متوسط شما به دست می آورد.

از طرف دیگر، هنگامی که از استراتژی محتوا به عنوان پایه و اساس تلاش های بازاریابی محتوا خود استفاده می کنید، نتایج شگفت انگیزی خواهید دید. هر مطلبی که شما تولید می کنید، یک قطعه پازل با کیفیت بالا است که به ساخت داستان و پیام برند شما کمک می کند.