بسیاری از افراد خود را در مسائل اقتصادی کاملا بی‌اطلاع قلمداد می‌کنند و اعتقاد دارند که از هوش مالی هیچ چیز نمی‌دانند. آنها نمی‌دانند که چطور مسائل مالی خود را مدیریت کنند، چطور پول پس‌انداز کنند و چگونه بدهی‌های خود را بپردازند‌. همین موضوع احساس آنها را در رابطه با هوش مالی تشدید می‌کند. اگر شما هم جز این دسته افراد هستید اصلا نگران نباشید. کسب اطلاعات در رابطه با هوش مالی و سواد ‌مالی یک شبه اتفاق نمی‌افتد. این اطلاعات و آموزه‌ها را از طریق تجربه‌های عملی در زندگی کسب خواهید کرد. خواندن کتاب و مقالات در یادگیری مسائل مالی به شما کمک به سزایی خواهد کرد. در این مقاله راه‌هایی معرفی خواهیم کرد تا بتوانید از طریق آنها دانش مالی خود را ارتقا ببخشید و به تقویت هوش مالی خود بپردازید:

شروع کنید

راه های تقویت هوش مالی

هرگز برای یادگیری دیر نیست. اطلاعات خود را در رابطه با سرمایه‌گذاری، برنامه ریزی برای خرید مسکن و ماشین، نحوه دریافت وام و اطلاعات نرخ بهره، امتیازات افتتاح حساب در بانک‌های مختلف، طریقه پس انداز کردن، بیمه، بازنشستگی و… بالا ببرید و با کسب اطلاعات مالی بیشتر، شرایط و کیفیت زندگی خود را بهبود ببخشید.

روزنامه‌ها یا مجلات مربوط به مسائل اقتصادی و مالی را مطالعه کنید

خواندن مقالاتی که درباره اقتصاد داخلی و خارجی باشد افق دید شما را بازتر کرده و ذهنتان را برای فرااندیشی و تجارت آماده می‌کند.

در اینترنت جستجو کنید

به غیر از روزنامه‌ها و مجلات، منابع زیادی در بستر اینترنت فراهم است که با در اختیار قرار دادن انواع منابع آموزشی و برنامه‌های مالی سطح دانش شما را ارتقا می‌دهند‌.

در دوره ها و کلاس های هوش مالی شرکت کنید

برای تقویت هوش مالی خود می توانید در دوره ها و کلاس های هوش مالی شرکت کنید. امروزه دوره‌ها و کلاس‌های هوش مالی زیادی برگزار می‌شود که به شما اصول پس‌انداز، نحوه سرمایه‌گذاری و صرفه جویی را می‌آموزند. می‌توانید در یکی از این دوره‌ها شرکت کنید و این دانش را با منابع و کتب معتبر علمی فراگیرید.

پادکست‌های علمی این حوزه را گوش دهید

پادکست هوش مالی

پادکست‌های زیادی در حوزه هوش مالی و مدیریت مخارج زندگی و… وجود دارد که می‌توانید با گوش دادن روزمره به آنها هنگام انتظار در ترافیک، اوقات استراحت و بیکاری و… از اطلاعات جدیدتان لذت ببرید و آنها را در زندگی خود اعمال کنید.

ابزارهای مالی مورد نیازتان را خریداری کنید

یک ماشین حساب و دفتر برنامه‌ریزی مالی تهیه کنید و هزینه‌های خود را به صورت روزانه و ماهانه مکتوب و محاسبه کنید. توجه داشته باشید که دائما آنها را آنالیز کنید. تهیه این ابزار به شما کمک خواهد کرد تا از ریزحساب و ریز خرج‌کرد خود مطلع شوید و آنها را مورد بررسی قرار دهید.

از کتاب‌ها و فرهنگ لغات مالی و سرمایه گذاری استفاده کنید

فرهنگ لغت مالی و شرایط سرمایه گذاری (راهنمای مالی بارون) و اصطلاحات استاندارد واژه‌های مالی فرهنگ لغت سرمایه گذاری جدید جهان وبستر در وال استریت لینگو، از جمله فرهنگ لغات معتبر مالی در جهان هستند که هزاران شرط سرمایه گذاری به سادگی در آن‌ها توضیح داده شده است و با مطالعه آنها اطلاعات جامعی را به دست خواهید آورد.

راه اندازی یک گروه سرمایه گذاری

یک گروه سرمایه‌گذاری ایجاد کنید یا به یکی از باشگاه‌های سرمایه‌گذاری بپیوندید و با افرادی در ارتباط باشید که بتوانید در مورد سرمایه‌گذاری در سهام، بورس و… اطلاعات کسب کنید.

به فرزندان خود آموزش دهید

آموزش هوش مالی به بچه ها

یک حساب پس انداز باز کنید و به فرزندان خود آموزش دهید که چگونه پس انداز کنند. برای اینکه در بزرگسالی بتوانند مدیریت مالی قابل قبولی داشته باشند باید از کودکی با نحوه آن آشنا شوند.