شما در زندگی جزو کدام دسته هستید؟ افرادی که افکار خود را کنترل می‌کنند یا افرادی که افکارشان زندگی و تصمیم‌گیری‌های آن‌ها را کنترل می‌کند. قدرت ذهن فراتر از آن چیزی است که بشر تصور می‌کند. NLP به شما نحوه برخورد با تفکر نقادانه و کنترل آن آموزش می‌دهد. محتوای آموزشی دوره‌های NLP بسیار غنی است. این نکته حائز اهمیت است که اگر تفکر نقادانه مهار نشود می‌تواند آسیب‌های فراوانی مانند تضعیف عملکرد و به‌تبع آن عزت‌نفس را در پی داشته باشد. مهارت کنترل تفکر نقادانه یکی از اصلی‌ترین دلایل موفقیت افراد شاخص جهان است. موفق شو در ادامه بیشتر در این باب توضیح می‌دهد.

NLP و تفکر نقادانه

گفتگو درونی منفی و nlp
به گفته NLP گفتگوهای درونی منفی حاصل تفکر نقادانه است.

منطقه جغرافیایی و شغل هیچ‌کدام مانع از ایجاد گفتگوهای درونی منفی و تفکر نقادانه نمی‌شود. تمام اقشار جامعه تا حدودی درگیر این مسئله هستند. فعالیت بیش‌ازحد تفکر نقادانه و مهم‌تر از آن بها دادن به آن می‌تواند به‌راحتی یک روز خوب شمارا به جهنم تبدیل کند. بر اساس یافته‌های علم NLP این دسته از افکار به‌تدریج سطح اضطراب و استرس شمارا بالا می‌برند و درنهایت در عملکرد شما اختلال ایجاد می‌شود.

از جهت دیگر به نظر NLP شما با بهای بیش‌ازحد به این دسته از افکار نیاز به تأیید را در خود بالا می‌برید که این خودبه‌خود باوری و اعتمادبه‌نفس شما ضربه می‌زند. ای منتقد درونی مشکلات زیادی را برای رسیدن به موفقیت برای افراد به وجود می‌آورد به گزارش موفق شو این منتقد درونی منبعی مملو از نگرانی است. در ادامه به نکاتی در این مورداشاره می‌شود.

NLP و چگونگی توقف تفکر نقادانه

منتقد درون و nlp
NLP راهی برای شناخت منتقد درونی

بر اساس یافته‌های NLP و آنچه در محتوای آموزشی این بسته وجود دارید. منتقد درونی شما بسته به نوع موقعیتی که در آن قرار دارید، جملات خاصی را بیان می‌کند. این جملات ناخودآگاه ذهن شمارا درگیرمی کندو از انجام دادن کارهایتان بازمی‌مانید. تنها راه کسب موفقیت یادگیری نحوه‌ی مواجهه با تفکر نقادانه است. در محتوای آموزشی دوره‌های NLP این مباحث به دانشجویان ارائه می‌شود.

تصور کنید در موقعیتی قرار دارید که عملکرد فوق‌العاده‌ای از خود به دیگران نشان داده‌اید، منتقد درونی شما می‌گوید عملکردتان به آن حدی که می‌بایست عالی نبوده است و این خود در شما احساس بی‌کفایتی و ناامیدی را به وجود می‌آورد. برنا بر نظر دانشمندان NLP در تفکر نقادانه جملاتی نظیر شما لیاقت یک موقعیت خوب را ندارید. اگر اشتباه کنید، همه‌چیز نابود می‌شود، اگر استراحت کنید حتماً اتفاق بدی می‌افتد و اگر حرف بزنید ممکن است فرد احمقی به نظر برسید در مغز شما اکو می‌شود.

اگر شما هم مانند بسیاری از افراد توانایی نادیده گرفتن تفکر نقادانه خود را ندارید و یا اینکه ذهن خود را منحرف کنید، علم NLP راهکار جایگزینی به نام فن کنجکاوی را به شما پیشنهاد می‌کند.

NLP و فن کنجکاوی

کنجکتوی و nlp
به‌راستی تفکر نقادانه چیست؟

گاهی به‌صورت ناخودآگاه احساسی برای زیرورو کردن تفکر نقادانه فرد را قلقلک می‌دهد که به گفته علم NLP این همان حس کنجکاوی است. گاهی آن‌قدر این افکار ما را درگیر خود می‌کنند که واقعاً دوست داریم بدانید در پس آن‌ها چه می‌گذرد و یا چه گزاره‌ای باعث فعال شدن تفکر نقادانه می‌شود.

موفق شو برای روشن‌تر شدن موضوع یک آزمایش را بیان می‌کند که انجام دادنش خالی از لطف نیست. محققان NLP با دقت بسیار زیادی این آزمایش را طراحی کرده‌اند. در یک موقعیت سعی کنید نسبت به منتقد درونی خود کنجکاو شوید. سپس به این سؤال پاسخ دهید که چه چیزی باعث شده تا شما بخواهید به سراغ آن بروید.

سپس به‌صورت کاملاً آگاهانه به جملاتی که این منتقد درونی به شما می‌گوید گوش دهید. هر وقت جمله‌ای در ذهن شما تمام شد آن را برای خود مجدداً تکرار کنید و یا آن را بر روی یک کاغذ بنویسید. سپس سعی کنید آن را به صورتی مثبت کامل کنید. در ادامه مثال‌های در این مورد برای شما آورده شده است. شناخت افکار جز لاینفک موفقیت است.

رایج‌ترین جملات طبق بررسی‌های کارشناسان NLP شامل “بدبختانه شکست می‌خوری”،”تو هرگز بهبود نمی‌یابی”،”تو لیاقت موفقیت را نداری” می‌باشند. حال شما برای انجام این تمرین باید این جملات را کامل کنید. من به آن چیزی که می‌خواهم دست می‌یابم و من ارزش دستیابی به موفقیت رادارم.”در محتوای آموزشی دوره‌های NLP این تمرین در طی چند دوره و مرحله انجام می‌شود. بعد از تکرار این کار شما شاهد یک شگفتی خواهید بود. این اتفاق تازه موجب وسعت دید شما نسبت به مسائل پیرامون می‌شود. تفکر نقادانه شما خاموش می‌شود و تنها در بعضی از مواقع به شما پیام‌های مثبت را منتقل می‌کند.

توقف تفکر نقادانه در nlp

درمجموع می‌توان گفت که محتوای آموزشی NLP برای دستیابی به موفقیت در تمام جنبه‌های زندگی بسیار سودمند است. به‌عنوان‌مثال شما با به‌کارگیری تکنیک کنجکاوی به‌راحتی پس از مدت کوتاهی می‌توانید منتقد درونی خود را بشناسید و تفکر نقادانه خود را کنترل نمایید. در اصطلاح کارشناسان NLP آن را دور بزنید. شما برای موفقیت نه نیازی به نادیده گرفتن و تحریف احساسات خود ندارید. فقط آگاهانه به صداهای منتقد درونی خود گوش دهید.