چگونه خریداران برای خرج کردن پول های خود یک فروشگاه خرده فروشی آنلاین را انتخاب می‌کنند؟ امروزه تقریباً تمام فروشگاه های شناخته شده و معروف محصولات مشابهی دارند. شما می توانید ست 10 تایی آشپزی را از فروشگاه های مختلف مانند تارگت، وال‌مارت و یا آمازون خریداری کنید. تجربه خرید متفاوت است. اما نتیجه همان است. چند روز بعد ست قابلمه و ماهی تابه به دست شما می رسد. اما کدام فروشگاه در جذب مشتری آنلاین موفق بوده است و به فروش دست می یابد؟ بر طبق گفته های استراتژیست دیجیتال،Brendan Kane، آن کسی پیروز است که بتواند توجه خریدار را به خود جلب کند و از طریق آن کسب درآمد کند.

این مقاله حاصل مصاحبه ویراستار مجله SUCCESS People با کین، نویسنده کتاب «چگونه در سه ثانیه مطرح شویم؟» است. موضوع مصاحبه در خصوص جذب مشتری آنلاین است. کین با برخی از ستاره های مشهور موسیقی مانند سوئیفت تیلور، ریحانا و برندهای مشهوری مانند IKEA, Skechers وMTV همکاری کرده است. او توانسته است در عرض ۳۰ روز یک میلیون فالوور فیسبوک به دست آورد. او همواره در حال آزمودن ایده های رسانه های اجتماعی است. اگر به دنبال جذب مشتری آنلاین هستید بهترین ایده های او که در زیر آمده است را دنبال کنید:

روش های جذب مشتری آنلاین

در کمتر از ۳ ثانیه مشتری آنلاین را مجذوب خود کنید

جذب مشتری

اینترنت جای بسیار شلوغی است. بنابراین لازم است سریعاً به مردم دسترسی یابید. چه در حال گذاشتن پست در تیک توک، یوتیوب و یا اینستاگرام هستید تنها سه ثانیه فرصت دارید تا قبل از این که بیننده از محتوای شما رد شود مجذوب شما گردد. تنها راه برای جذب مخاطب شناسایی الگوی محتوایی است که آنها مصرف می کنند -الگوی رقبا و فراتر از آن. کین می گوید:« اکثر مردم در هنگام باز کردن اینستاگرام، به تماشای رقیب پشت رقیب نمی نشینند. آنها تنها لبورن جیمز را می‌بینند که در حال بسکتبال است و یا کیم کارداشیان را می‌بینند که در مورد مد و فشن صحبت می کند.»

اینگونه لحظات را قطع کننده الگو (pattern interrupters)می‌نامد که به طرز چشمگیری توجه کاربر را می رباید و اولین قدم برای انجام کارهای جالب دیگر از طرف مخاطب مانند پیوستن به لیست ایمیل و یا خرید یک جفت کفش جدید است. اینکه کدام قطع کننده موثر است، نیاز به صرف زمان و تحقیق دارد. بنابراین هنگام تحقیق از خود سوال کنید:

  • چه چیزی باعث می‌شود تا افراد در صفحه من متوقف شوند؟
  • کدام محتوا جواب می دهد و کدام یک نمی دهد؟
  • آیا موضوع یا ساختار داستانی در داخل محتوای من وجود دارد که مردم از آن لذت ببرند؟

آهسته به پیش بروید هر محتوا را آزمایش کنید

بسیاری از برندها در رسانه‌های اجتماعی به سرعت به پیش می‌روند. آنها در ظرف یک هفته ۱۵ محتوا پست می کنند و همه آنها را در یک لحظه تحلیل می‌کنند. شاید ایده خوبی برای جذب مشتری آنلاین به نظر برسد، اما تسلط بر رسانه های اجتماعی مستلزم داشتن چشمان تیزبین و جزء نگر است.

شما باید سرعت خود را کاهش دهید و بر روی داده ها تامل کنید. شاید این کار به خصوص زمانی که به دنبال رسیدن به حجم معینی از محتوا هستید دشوار باشد. کیم می گوید:« بسیاری از افراد درگیر برنامه‌ریزی پست‌ گذاشتن هستند. آنها تصور می کنند هر روز، یک روز در میان و یا سه روز یکبار باید پست بگذارند و سپس در این فرایند غرق می شوند. اما بیایید تحقیق خود را انجام دهیم، فرضیه ای را که تصور می کنیم جواب می دهد شناسایی کنیم، یک محتوا بسازیم و سپس فرضیه خود را آزمایش کنیم.»

اگر معتقد هستید که یک عکس و یا ویدیو خاص می‌تواند تعامل برانگیز باشد فرضیه خود را شروع کنید. در هر مرحله از تکرار تا آزمایش، فرایند را به دقت زیر نظر داشته باشید. آنگاه در می یابید که آیا این ایده توانسته فالوورهای جدید به ارمغان آورد یا خیر. اگر چنین نیست، حداقل می دانید که این فرضیه جواب نمی دهد. آنگاه می توانید به سراغ یک ایده جدید و ناب دیگر بروید و این فرآیند را تکرار کنید تا زمانی که کشف کنید چه چیزی واقعاً موثر است.

شخصی برخورد کنید. یک مدل ارتباطی خوب با مخاطب بیابید.

تصور کنید شما یک مدیر بازاریابی شرکتی هستید که محصولات عطر به فروش می رساند و شما قصد دارید در فصل بعدی فروش شرکت را افزایش دهید. تصمیم می گیرید که پیام شرکت را از نو بسازید و تمرکز خود را بر روی ارزش می گذارید. در پیش نویس برند شما نوشته شده که «بوی خوش شان اجتماعی افراد را می رساند.» ایده هایی نیز وجود دارد که دیگران بوی خوش را تقدیر می کنند. اما تنها یک مشکل وجود دارد. به گفته کین «فقط ده درصد مردم جهان تنها از طریق ارزش ها و ایده ها، جهان پیرامون خود را درک می کنند.» کین می گوید:« در واقع آنچه ما شناسایی کرده ایم یک ارتباطات ریاضی است. 6 روش مختلف وجود دارد که مردم از طریق آنها جهان پیرامون خود را درک می کنند. ما به هر شش روش دست یافته ایم، اما معمولاً یک الی دو روش نقاط قوت ما را تشکیل می دهد و بقیه نقاط ضعف هستند.»

 شش روشی که مردم از طریق آن جهان خود را درک می کنند:

  • از طریق احساسات و عواطف
  • از طریق حقایق و منطق
  • از طریق سرگرمی و شوخ طبعی
  • از طریق ارزش ها و نظرات
  • از طریق تخیل و تعامل
  • از طریق عمل

کین می گوید:« برندها باید بر روی احساسات، حقایق و سرگرمی تمرکز کنند. زیرا ۷۵ درصد مردم از طریق آن جهان خود را درک می کنند. همچنین پرهیز از ابراز عقیده و زبان مبتنی بر عمل نیز مفید است.» به گفته کین تنها ۱۵ درصد مردم دوست دارند که به آنها گفته شود چه کاری انجام دهند.