جان نش (John Nash) یکی از نوابغ ریاضی قرن بیست‌ویک محسوب می‌شود. وی در سال ۱۹۸۲ متولد شد و در سال ۲۰۱۵ هم درگذشت. وی با ارائه تئوری بازی‌ها توانست پیشرفت زیادی را در علم اقتصاد ایجاد کند. از برجسته‌ترین موفقیت‌های وی می‌توان به دریافت  جایزه نوبل اشاره کرد. زندگینامه وی سرشار از فراز و نشیب بود و وی سال‌های متمادی با بیماری دست‌وپنجه نرم می‌کرد. در ادامه موفق شو بیشتر در مورد زندگینامه این دانشمند بزرگ توضیح می‌دهد.

برشی از زندگینامه جان نش

زندگینامه جان نش

نام کامل جان نش، جان فوربس جونیور  نش  می‌باشد. وی 28 ژوئن 1982 در شهر بلوفیلد ایالت ویرجینیای غربی آمریکا متولد شد. جان نش در 22 می 2015 در مونرو ایالت نیوجرسی چشم از جهان فرو بست. او توانست یک موفقیت بزرگ در سال 1994 کسب کندو آن دریافت جایزه نوبل ریاضیات و اقتصاد بود. اولین بار ایده تئوری بازی‌ها در سال 1950 به ذهن جان نش رسید. نکته‌ای که وجود دارد این است که وی جایزه نوبل به‌صورت مشترک با جان سی هارسانی و راینهارد سلتن دریافت کرد. او به خاطر مطالعه بر روی معادلات دیفرانسیل در سال 2015 توانست موفقیت دیگری را کسب کندو جایزه آبل را دریافت کرد.

جان نش قبل از ورود به دنیای ریاضیات در رشته شیمی تحصیل می‌کرد. وی برای رشته مهندسی شیمی در انستیتوی  مهندسی کارنگی که بعدها تبدیل به دانشگاه کارنگی ملون در شهر پترزبورگ ثبت‌نام کرد. درنهایت توانست در سال 1984 دو مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد را به‌صورت هم‌زمان دریافت نماید. تنها پس از گذشت دو سال مدرک دکترای خود را از دانشگاه پرینستون دریافت کرد. جان نش در سال 1951 برای انجام پروژه‌های تحقیقاتی خود به  انستیتوی مهندسی و فناوری دانشگاه M.I.T نقل‌مکان کرد.

جان نش و فیلم یک ذهن زیبا

در آنجا بود که شروعی شگفت‌انگیز برای موفقیت و پیشرفت‌های وی  شکل گرفت وی در این انستیتو مطالعه بر روی معادلات دیفرانسیل را آغاز کرد. درست در اواخر دهه 50 میلادی بیماری روانی جان نش اوج گرفت و وی از ادامه فعالیت در موسسه مذکور انصراف داد.  جان نش همچنان به‌صورت غیرمستقیم ارتباط خود با این انستیتو حفظ کرد و به‌صورت شخصی مطالعات خویش را ادامه داد تا اینکه این پشتکار و استمرار منجر شد تا وی در سال 1995 عنوان ریاضیدان ارشد این انستیتو را کسب کند.

نکات زیاد در مورد جان نش وجود دارد که از دید بسیاری از افراد مخفی مانده است. او هم‌زمان به ادامه تحصیل  در مقطع ارشد یک موفقیت بسیار خوب به دست آورد. وی اولین مقاله خود را با عنوان «چالش‌های موجود در معاملات» در مجله اکستریکا به چاپ رساند. وی در هنگام ارائه تز دکترای خود با چالش‌های زیادی روبه‌رو بود عنوان پایان‌نامه وی تعادل در معاملات بود.

این مقاله در سال 1951 در مجله ریاضیات منتشر شد. وی توانست با انتشار این مقاله الگوی ریاضی مدنظر خود بهتر توصیف کند و افراد بیشتر با این نظریه آشنا شوند. به‌این‌ترتیب نش موفق شد تا اصول ریاضی مربوط به نظریه بازی‌های پایه‌گذاری کند.  یک موفقیت دیگر جان نش افزودن یک گرایش به رشته ریاضی بود. او نظریه خود را به‌عنوان یک گرایش جدید معرفی کرد. وی در نظریه تلاش کرد تا مسئله دینامیک و همکاری گروهی بدون رقابت را توضیح دهد. باوجود محدودیت‌های عملیاتی موجود در این نظریه بسیاری از صاحبان کسب‌وکار و تجارت راه‌حل او را به کار بردند. بردند و به سودهای زیادی دست یافتند.

زندگینامه حرفه‌ای جان نش

زندگینامه جان نش

از دیگر دست آورده‌های جان نش می‌توان به چاپ مقاله‌ای با عنوان «مانیفولدز و واقعیت جبر» اشاره کرد که در مجله ریاضیات در نوامبر 1952 اشاره کرد. قصه عملکرد معکوس از دیگر تئوری‌های جان نش می‌باشد که کاربرد زیادی در علم اقتصاد دارد. جان نش به خاطر بهترین تأثیر بر روی تجزیه‌وتحلیل بر روی مسائل هندسی در قرن بیستم موفق شد تا در سال 1978 جایزه جان فون نویمان را دریافت کند. بخش پژوهش انجمن ریاضیات آمریکا به وی جایزه لوری استیل را اعطا کرد.

از دیگر دستاوردهای جان نش می‌توان به چاپ مقاله‌ای با عنوان « مانیفولدز و واقعیت جبر» اشاره کرد که در مجله ریاضیات در  نوامبر 1952 اشاره کرد. قضیه عملکرد معکوس از دیگر تئوری‌های اوست که کاربرد زیادی در علم اقتصاد دارد. جان نش به خاطر  بهترین تأثیر بر روی تجزیه‌وتحلیل بر روی مسائل هندسی  در قرن بیستم موفق شد تا در سال 1978  جایزه جان فون نویمان را دریافت کند. بخش پژوهش  انجمن ریاضیات آمریکا به وی جایزه لوری استیل را اعطا کرد.

جان نش علی رغم دست پنجه نرم کردن با چند بیماری روانی توانسته موفقیت‌های زیادی را در عرصه علم به دست آورد. وی توانست علم اقتصاد  را با تئوری بازی‌های دستخوش تغییرات اساسی کند.