“کوکو شنل ”، طراح مدی است که با طراحی کت‌وشلوارهای مارک تجاری و لباس‌های سیاه کوچک خود، طرح هایی نوین؛ جذاب و خلاقانه ایجاد کرد. هنوز که هنوز است این طرح های او در دنیای مد و فشن، بسیار محبوب و پرطرفدار هستند. اگر می‌خواهید با زندگی شخصی کوکو شنل بیشتر آشنا شوید؛ با موفق شو همراه شوید. در این مقاله به رازهایی جذاب و ناشنیده از زندگی نامه این طراح مد و افتخارات او، اشاره می‌شود. پس این فرصت را از دست ندهید!

کوکو شنل چه کسی بود؟

“گابریل شنل ” معروف به کوکو شنل، ازجمله افراد موفق و کارآفرین است. او توانست با موفقیت و تلاش بسیار، چهره‌ای کاملاً جدید و بدیع از مد را به دنیا معرفی کند. کوکو شنل، طراح مد و خالق برند معروف و پرطرفدار “شنل CHANEL ” است. عمده شهرت او به دلیل طراحی‌های جذاب؛ کت‌وشلوارهای مارک تجاری و لباس‌های کوچک سیاه است.

او در دهه 1920 اولین عطر خود را روانه بازار کرد. اندکی پس‌ازآن، “کت‌وشلوار شنل ” و “لباس‌های مشکی کوچک زنانه ” را به بازار معرفی کرد. تأکید او بر ایده: “ساخت لباس‌هایی راحت و خوش‌فرم برای بانوان ” بود. کوکو شنل، بعدها خودش به یک ” استایل آیکون ” بسیار مورد احترام و محبوب تبدیل شد. او اغلب بالباس‌هایی ساده و درعین‌حال پیچیده و منحصربه‌فرد دیده می‌شد. همچنین جواهرات جذابی مثل رشته‌هایی از مروارید را همراه داشت.

همه‌چیز درباره زندگی شخصی کوکو شنل

اوایل زندگی کوکو شنل

“شنل گابریل بونهور شنل ” در 19 آگوست 1883 در سامور فرانسه به دنیا آمد. خانواده او، در سال‌های اول زندگی خود، وضع مالی بدی داشتند و او از داشتن خیلی چیزها محروم بود! زندگی شخصی کوکو شنل در ابتدای کودکی به سختی می‌گذشت. پدر او دست‌فروش بود. او بعد از فوت همسرش، دختر خود یعنی شنل را در سن 12 سالگی به یتیم‌خانه سپرد. گابریل بونور شنل، در یتیم‌خانه توسط راهبه ها بزرگ شد. او در آنجا از راهبه ها خیاطی را آموخت. این مهارت بعدها باعث تغییر مسیر زندگی اش گردید!

کوکو شنل نام مستعار خود را از یک شغل دیگر گرفته است. گابریل شنل مدتی کوتاه در کلوب یا باشگاههایی در “ویشی ” و “مولینز ” (که “کوکو ” نامیده می‌شد) خوانندگی می‌کرد. به گفته برخی، شنل گابریل نام مستعار “کوکو شنل ” را از یکی از آهنگهایش گرفته است. این در حالی است که براساس مقاله ای در آتلانتیک، خود شنل گفته است که او این نام را از کلمه فرانسوی گرفته است. کلمه “ cocotte” به معنای ” kept woman” یا در فرانسه به معنای “زن بدکاره یا معشوقه ” گرفته است.

زندگی شخصی کوکو شنل

زندگی شخصی کوکو شنل؛ آغازگر امپراتوری مد

کوکو شنل در سن 20 سالگی با “اتین بالسان ” آشنا شد. بالسان به شنل پیشنهاد راه‌اندازی یک کارخانه “تجارت کلاه ” در پاریس را داد. او پس از گذشت مدت زمانی کوتاه، کوکو شنل را رها کرد. سپس با “آرتور کاپل ” (یکی از دوستانش که از نظر مالی بسیار ثروتمندتر از شنل بود)، وارد همکاری شد. هر دو آن‌ها یعنی بالسان و کاپل، در آغاز فعالیت مد Chanel نقش مهمی را ایفا کردند.

در سال،1910 کوکو شنل فعالیت رسمی خود را با راه‌اندازی اولین مغازه فروش کلاه خود در خیابان Rue Cambon در پاریس، آغاز کرد. او کمی بعد، فروشگاه‌هایی در “دوویل و بیاریتز ” نیز تأسیس کرده و شروع به کار طراحی و دوخت لباس نمود.

نخستین موفقیت او در طراحی و دوخت لباس مربوط به لباسی بود که او در یک روز (نسبتاً) سرد از روی یک پیراهن قدیمی دوخته بود! شنل در جواب بسیاری از افرادی که از او پرسیده بودند که او از کجا این لباس‌ها را تهیه می‌کند؟ پیشنهاد دوخت یک لباس به سلیقه خودشان، به آن‌ها را داد! او به نویسنده “پاول موراند ” گفت بود: “من ثروتمند شدنم را مدیون آن پیراهن قدیمی هستم که می‌پوشیدم، چون در دوویل هوا سرد بود!”

پس از گذشت مدت زمانی، شنل، به چهره‌ای محبوب در دنیای هنر و ادبیات پاریس تبدیل شد. او لباس‌هایی را برای نمایش Ballets Russes و Jean Cocteau’s Orphée طراحی کرد. او همیشه وجود “کوکتو ” و هنرمند معروف، “پابلو پیکاسو ” را ارزشمند دانسته و به عنوان دوستانش به شمار می‌آورد.

رونمایی از اولین عطر کوکو شنل در دهه 1920

در دهه 1920، تجارت پررونق شنل بیشتر اوج گرفت. او در این دهه، از نخستین عطر خود را با نام

“شنل شماره 5 یا Chanel No. 5” رونمایی کرد. این اولین بار بود که نام طراح یک عطر به نمایش گذاشته می‌شد. شنل در رابطه با عطرها گفته است: “”عطر “، یک شی کشف نشده؛ فراموش نشدنی و نهایی از لوازم جانبی مد است که ورود شما را نوید می‌دهد و خروج شما را به تأخیر انداخته و طولانی‌تر می‌کند!”

اولین عطر کوکو شنل

مالک فروشگاه بزرگ “Théophile Bader” و دو بازرگان به نام های ” پیِر ” و “پل ورتهایمر “، از رایحه عطر “شنل شماره 5” حمایت کردند. شنل دوستی نزدیک با یکی از این دو بازرگان، یعنی پیِر داشت.
در نهایت، در نتیجه انجام یک معامله برای تولید عطر “شنل شماره 5” که بین ورتهایمر؛ Bader و شنل انجام شد. ورتهایمر 70 درصد سود تولید عطر شنل شماره 5 در کارخانه‌هایش را به خود اختصاص داد. Bader 20 درصد و به خود شنل فقط 10 درصد سود این عطر، تعلق گرفت!

شنل در طی چند سال، بارها و بارها از این دو نفر به دلیل سود هنگفتی که از فروش عطر شنل شماره 5 به دست می‌آورند، شکایت کرد و خواستار انجام مذاکره مجدد و تجدیدنظر در معامله شده بود.

طرح های نمادین: کت‌وشلوار شنل و لباس سیاه کوچک

در سال 1925، شنل از کت‌وشلوار افسانه‌ای “Chanel” به همراه ژاکت بدون یقه و دامنی زیبا رونمایی کرد! الهام گرفتن از طرح‌ها و عناصر لباس‌های مردانه و اولویت دادن به‌راحتی لباس برای زنان نسبت به محدودیت‌های مدهای محبوب آن زمان، همه و همه باعث ایجاد انقلابی در طراحی لباس‌های آن مقطع زمانی شد!

کوکو شنل، بانوان را از شر لباس‌های آزاردهنده و محدودیت آفرین خلاص کرد. یکی دیگر از طراحی‌های او که باعث ایجاد انقلابی دیگر در دهه 1920 شد، لباس سیاه کوچک Chanel بود. او از رنگ مشکی مخصوص مراسم عزاداری استفاده کرد و نشان داد که این رنگ چقدر می‌تواند برای یک لباس شب زنانه، جذاب و شیک باشد!

زندگی شخصی کوکو شنل

فروشگاه کوکو شنل تعطیل شد!

زندگی شخصی کوکو شنل با بحران مواجه شد. با شروع رکود اقتصادی بین‌المللی در دهه،1930 شرکت شنل هم تحت تأثیرات منفی این رکود قرار گرفت؛ اما بیشتر از آن، این جنگ جهانی دوم بود که او را مجبور به تعطیلی تجارتش کرد! او کارگران خود را اخراج و فروشگاه‌های خود را تعطیل کرد.

پس از پایان جنگ، کوکو شنل پاریس را به مقصد سوئیس ترک کرد. این چند سال زندگی در سوئیس برای او به‌منزله نوعی تبعید بود! او مدتی در خانه روستایی خود در Roquebrune در جنوب غربی فرانسه زندگی می‌کرد.

اوایل دهه 1950 و در سن 70 سالگی، شنل بازگشتی پیروزمندانه به دنیای مد داشت! در ابتدای بازگشت، شنل شاهد انتقادات تندوتیزی از سوی منتقدان بود! اما خیلی زود با طرح های زنانه و جذاب و لباس‌های راحتی که برای خانم‌ها طراحی کرد، دوباره نام خود را بر سر زبان‌ها انداخت!

مرگ کوکو شنل

زندگی شخصی کوکو شنل و پیشنهادات ازدواجش

از سال 1920، شنل مدت کوتاهی با آهنگساز “ ایگور استراوینسکی “ در رابطه بود. شنل با شرکت در نمایش معروف جهانی “آیین بهار ” استراوینسکی در سال 1913 با این آهنگساز آشنا شده بود. سه سال بعد و حدوداً در سال 1923، کوکو شنل با مردی ثروتمند به نام “هیو گروسنور ” با عنوان اشرافی “دوک وست مینستر ”، در داخل قایق تفریحی او ملاقات کرد. این دو به مدت ده سال در رابطه بودند. شنل در پاسخ به پیشنهاد ازدواج گروسنور گفته بود: “چندین “دوک وست مینستر ” وجود دارد، اما تنها یک شنل وجود دارد!”

 

زندگی به عنوان نماینده نازی

در طول مدت زمانی که فرانسه به تصرف آلمان درآمده بود، شنل با یک افسر نظامی نازی، به نام “هانس گونتر فون دینکلج ” وارد رابطه شده بود. دینکلج به شنل اجازه ویژه‌ای برای اقامت در آپارتمان خود در هتل ریتز در پاریس داده بود. این هتل به عنوان مقر نظامی آلمان در آن زمان در نظر گرفته‌شده بود.

پس از پایان جنگ، کوکو شنل به علت ارتباط با “فون دینکلج ” مورد بازجویی قرار گرفت، اما هیچ شواهدی مبنی بر همکاری او با این شخص پیدا نشد! این ماجرا برخی را به تعجب واداشته که آیا وینستون چرچیل، به عنوان دوست شنل، در پشت‌صحنه از او حمایت کرده و آیا او بوده که اجازه نداده است که او متهم به همدستی با نازی‌ها شود؟ هرچند اتهام شنل رسماً تأیید نشد، اما این ماجرا به محبوبیت او در افکار عمومی آسیب‌زده بود، چرا که برخی هنوز رابطه او با یک افسر نازی را خیانت به کشورش تلقی می‌کنند.

مرگ کوکو شنل

سرانجام، شنل در تاریخ 10 ژانویه 1971 در آپارتمان خود در هتل ریتز در پاریس درگذشت. هیچ ازدواجی در زندگی شخصی کوکو شنل وجود نداشت. حتی یک بار گفته بود: “من هرگز نمی‌خواستم بر یک مرد فشار بیشتری نسبت به یک پرنده داشته باشم!”

در مراسم ختم او، صدها نفر در کلیسای مادلین جمع شده بودند تا پیکر بی‌ جان افسانۀ مُد را به سوی منزلگاه ابدی ‌اش بدرقه کرده و با او خداحافظی کنند. به احترام او بسیاری از بانوان حاضر در مراسم، کت‌وشلوارهای طراحی شنل را به تن داشتند. حدوداً یک دهه بعد از مرگ کوکو شنل، “کارل لاگرفلد ” یکی از طراح شرکت شنل، برای ادامه میراث شنل، شروع به ادامه مسئولیت خود در شرکت نمود.

در حال حاضر، شرکتی همنام با شرکت شنل، توسط خانواده “ورتهایمر ” بصورت خصوصی اداره می‌شود و همچنان در حال توسعه و رشد است. این‌طور که مشخص است سالانه صدها میلیون فروش داشته و سود کلانی روانه این شرکت می‌شود.

برند شنل

فیلم؛ کتاب و نمایشنامه‌های تولیدشده از زندگی کوکو شنل

 نمایشنامه

در سال 1969، داستان زندگی شخصی کوکو شنل، به ایده‌ای منحصربه‌فرد برای ساخت موسیقی موزیکال ” Coco برادوی ” با بازی Katharine Hepburn به عنوان طراح افسانه‌ای تبدیل شد. کتاب و شعر موسیقی این نمایش موزیکال را “آلن جی لرنر ” نوشت و “آندره پروین ” موسیقی آن را ساخت. “سیسیل بیتون ” طراحی صحنه و لباس این نمایش را بر عهده داشت. این نمایش هفت بار نامزد دریافت جایزه تونی (Tony Award) شد و بیتون، برنده جایزه بهترین طراحی لباس و رنه اوبرژونویس برنده جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن شد.

 کتاب

کتاب “شنل و دنیای او”که در سال 2005 توسط دوست شنل ”ادموند چارلز روکس ” به تحریر درآمده است.

کتاب زندگی شخصی کوکو شنل
کتاب Chanel and Her World

فیلم‌های ساخته‌شده درباره کوکو شنل

در فیلم تلویزیونی کوکو شنل 2008، “شرلی مک لاین ” نقش کوکو شنل به عنوان طراحی مشهور در سال 1954 را در زمان اوج بازیگری خود، بر عهده داشت. این بازیگر زن به “دبلیو دبلیو دبلیو ای ” گفته است: مدت زیادی بود که آرزوی بازی در نقش کوکو شنل را داشته است. او در مورد کوکو شنل گفته:”آنچه در مورد این زن عجیب و شگفت‌انگیز است این است که شنل، زنی ساده و قابل‌درک نیست “.

در فیلم Coco Before Chanel در سال 2008، “اودره توتو ” بازیگر فرانسوی نقش شنل را از سال‌های اولیه زندگی‌اش تا زمان تأسیس خانه مد خود، بازی کرد. در سال 2009، فیلمی با عنوان: “Coco Chanel & Igor Stravinsky: ساخته شد. در این فیلم، جزئیات رابطه کوکو شنل با ایگور استراوینسکی آهنگساز، به تصویر کشیده شد.