سام والتون تاجری آمریکایی بود که با تأسیس زنجیره خرده‌فروشی وال مارت به شهرت رسید. این کمپانی از جمله بزرگ‌ترین شرکت‌های دنیا است. سایت موفق شو به بازگویی زندگی جالب این شخصیت ثروتمند و کارآفرین پرداخته است. با نگاهی به مطالب جذاب سایت موفق شو شما هم می‌توانید به شخصیت تأثیرگذاری در زندگی خود و در دنیا تبدیل شوید.

خلاصه داستان زندگی سام والتون

سام والتون در 29 مارس 1918 در کینگفیشر اوکلاهما به دنیا آمد. سام والتون پس از سال‌ها فعالیت درزمینهٔ مدیریت خرده‌فروش، اولین وال مارت را در سال 1962 افتتاح کرد. این زنجیره خرده‌فروشی در طول 30 سال در سطح بین‌المللی گسترش یافت و تا سال 2010 به بزرگ‌ترین شرکت جهان تبدیل شد. سام والتون در سال 1988 در 70 سالگی از سمت مدیرعاملی کناره‌گیری کرد اما تا زمان مرگش در سال 1992 حضور فعالی در کمپانی داشت.

زندگینامه سام والتون

دوران کودکی سام والتون

سام والتون تاجر پیشگامی بود که توانست بدعت‌ها را کنار بگذارد و نشان داد که فروشگاه‌های بزرگ تخفیف می‌توانند در مناطق کوچک و روستایی رونق بگیرند. ساموئل مور والتون در 29 مارس 1918 در کینگفیشر اوکلاهما متولد شد. او فرزند اول بانکداری به نام توماس والتون و همسرش نانسی لی بود. در کودکی خانواده سام والتون به میزوری نقل‌مکان کردند و وی در این شهر بزرگ شد. سام والتون دانش‌آموزی توانمند و ورزشکاری حرفه‌ای بود. او به‌عنوان پیشاهنگ تیم فوتبال دبیرستان خود انتخاب شد. در سال 1936 پس از فارغ‌التحصیلی از دبیرستانی در میزوری کلمبیا، همکلاسی‌هایش وی را “پسر تنوع‌طلب” نامیدند. سام والتون پس از فارغ‌التحصیلی دبیرستان در دانشگاه میزوری کلمبیا ثبت‌نام کرد و در سال 1940 با مدرک اقتصاد فارغ‌التحصیل شد.

شغل اولیه خرده‌فروشی سام والتون

سام والتون و وال مارت

سام والتون پس از کالج در دی موین ​​در شرکت J.C Penney شغلی یافت و این شغل تأثیرگذارترین امر در شکل‌گیری علاقه وی به بخش خرده‌فروشی بود. سام والتون پس از خدمت به‌عنوان کاپیتان ارتش در یک واحد اطلاعاتی در طول جنگ جهانی دوم در سال 1945 به زندگی قبلی خود بازگشت و با گرفتن وام 25000 دلاری از پدرش اولین فروشگاه خود: فرانشیز بن فرانکلین را در نیوپورت آرکانزاس را افتتاح کرد.

سام والتون در کمتر از دو دهه با همکاری برادر کوچک‌ترش جیمز، صاحب 15 فروشگاه در بن فرانکلین شد؛ اما مشکلاتی از قبیل ناامیدی از مدیریت این زنجیره فروشگاهی، به‌ویژه تصمیم برای نادیده گرفتن گسترش در جوامع روستایی، باعث شد که وی به‌خودی‌خود اعتصاب کند.

ساختن امپراتوری سام والتون

وال مارت

سام والتون در سال 1962 اولین فروشگاه وال مارت را در راجرز آرکانزاس افتتاح کرد. موفقیت وی بسیار سریع بود. در سال 1976 وال مارت یک شرکت بازرگانی عمومی با ارزش سهم 176 میلیون دلار بود. در اوایل دهه 1990، ارزش سهام وال مارت به 45 میلیارد دلار افزایش یافت. در سال 1991 وال مارت از Sears، Roebuck و Company پیشی گرفت و بزرگ‌ترین خرده‌فروش کشور شد.

سام والتون مسئول بسیاری از موفقیت‌هایش بود. وی موفقیتش را با تأسیس فروشگاه خرده‌فروشی با تخفیف در مناطق روستایی آغاز کرد. سام غالباً روزهای کاری خود را از ساعت 4:30 صبح آغاز می‌کرد، او بسیار سخت‌کوش بود و ترسی از تغییر مسیر یا تغییر پرسنل خود در صورت عدم وجود کارایی نداشت.

فروشگاه‌های والتون حتی در دوران رکود موفق شدند. در سال 1991، هنگامی‌که کشور دچار رکود اقتصادی شد، وال مارت فروش بیش از 40 درصدی را تجربه نمود. وال مارت همچنین با کسب این موفقیت به رقیبی برای بازرگانان شهرهای کوچک و ساکنان مناطق دیگر تبدیل شد. اکثر افراد معتقد بودند که این زنجیره غول‌پیکر در حال از بین بردن فروشگاه‌های کوچک‌تر جامعه و خرده‌فروشی‌های مرکز شهر است. با این حال، سام والتون تلاش کرد تا این ترس‌ها را از بین برده و با وعده دادن مشاغل جدید و کمک‌های مالی به مؤسسات خیریه محلی، نظر مردم نسبت به وال مارت را عوض کند.

اواخر زندگی سام والتون

سام والتون و وال مارت

سام والتون تا زمان مرگش به‌عنوان فرد فروتنی شناخته می‌شد. وسیله نقلیه او وانت فورد سال 1985 بود. به همراه همسرش هلن که در سال 1943 با او ازدواج‌کرده بود، از سال 1959 در همان خانه در بنتونویل آرکانزاس زندگی می‌کردند. این زوج به‌غیراز سام سه فرزند دیگر به نام‌های جان، جیمز و آلیس داشتند.

در سال 1985 مجله فوربس عنوان ثروتمندترین فرد ایالات‌متحده را به سام والتون داد. این عنوان بیش از هر چیز دیگری به نظر می‌رسید قصد تحریک تاجران را دارد. والتون در مورد این عنوان بیان می‌کند: “ثروت و میزان دارایی خالص چیز احمقانه‌ای است و زندگی من و شخصیتم با این عناوین پیچیده‌تر نخواهد شد “.

سام والتون در اواخر زندگی خود از دو سرطان خون و سرطان مغز استخوان رنج می‌برد. وی در اواخر آوریل سال 1992 در بیمارستان علوم پزشکی دانشگاه آرکانزاس در لیتل راک درگذشت.

درست یک ماه قبل از مرگ وی، رئیس‌جمهور وقت جورج اچ. بوش مدال آزادی ریاست جمهوری را به وی اعطا نمود