موفق شو اصول راه‌اندازی و موفقیت در کسب‌وکار را به شما می‌آموزد. راه‌اندازی یک استارت آپ معمولاً سخت‌تر از آن چیزی است که مردم تصور می‌کنند. به‌ندرت ممکن است یک استارت آپ، بدون برنامه‌ریزی و تلاش مستمر، به اهداف خود برسد؛ اما این‌که چرا بسیاری از استارت آپ ها شکست می‌خورند، نیازمند بررسی عمیق‌تری می‌باشد. در این مقاله، مطالبی بیان می‌شود که هر کارآفرین ، قبل از شروع استارت آپ خود، باید از آن‌ها مطلع باشد.

مرکز کسب‌وکارهای کوچک آمریکا، صنایع دارای کمتر از 500 کارمند را به‌عنوان صنایع کوچک معرفی می‌کند که استارت آپ‌ها نیز به‌‌عنوان کسب‌وکارهای کوچک، در این طبقه، جای می‌گیرند. طبق این تعریف، صنایع کوچک، حدود نیمی از جمعیت شاغل را دربرمی گیرند؛ بنابراین رشد و توسعه و موفقیت آن‌ها در اقتصاد جهانی بسیار تأثیرگذار می‌باشد.

هر ماه بیش از نیم میلیون استارت آپ در سرتاسر دنیا شروع به فعالیت می‌کنند و جالب است بدانید که حدود 30% از این تعداد، طی دو سال اول فعالیت خود، ورشکست می‌شوند و نیمی از آن‌ها قبل از رسیدن به سال پنجم فعالیت خود، تعطیل می‌شوند و فقط 25% درصد از آن‌ کسب‌وکارهای نوپا می‌توانند برای 15 سال و یا بیشتر در بازار دوام بیاورند؛ و حال سؤال اینجاست که چرا این استارت آپ ها باوجود تعداد پرسنل کم و هزینه‌های پایین‌تر، بیشتر از این دوام نمی‌آورند.

دلایل شکست استارت آپ ها

شکست استارت آپ

اگر با مدیران استارت آپ ها صحبت کنید، دلایل متعددی را برای عدم موفقیت کسب‌وکار خود ذکر می‌کنند.

  • نداشتن سرمایه

بی‌پولی و یا نداشتن سرمایه، اولین دلیلی است که صاحبان اکثر استارت آپ ها برای عدم موفقیت خود ذکر می‌کنند. ولی باید به این نکته توجه کرد که اگرچه سرمایه، به‌عنوان یکی از عوامل مؤثر بر موفقیت کسب‌وکارهای نوپا می‌باشد ولی مهم‌ترین عامل نیست. اگر کسب‌وکاری در ساختار خود، دارای نقص باشد قطعاً تزریق سرمایه، نیز نمی‌تواند این کسب‌وکار را از ورطه ورشکستگی نجات دهد. پس نبود سرمایه، نمی‌تواند دلیل اصلی شکست یک کسب‌وکار نوپا باشد و لازم است تحلیل دقیق‌تری از وضعیت ساختار کسب‌وکار صورت گیرد.

  • بازار هدف اشتباه

بسیاری از استارت آپ ها در شروع فعالیت خود، تمایل دارند بازار هدف خود را بسیار گسترده، در نظر بگیرند. ولی با گذشت زمان، متوجه اشتباه خود می‌شوند؛ بنابراین، بازار هدف خود را کوچک‌تر کرده و مردم شهر خود را به‌‌عنوان بازار هدف در نظر می‌گیرند که این تصمیم نیز، انتخاب نادرستی می‌باشد زیرا یک شهر نیز به نوبه خود، طیف وسیعی از افراد با علایق گوناگون را شامل می‌شود؛ بنابراین هرچه، بازار هدف کسب‌وکارهای نوپا دقیق‌تر و مشخص‌تر باشد رسیدن به آن اهداف، برای شرکت آسان‌تر می‌باشد.

  • عدم تحقیق و پژوهش

یکی دیگر از دلایل شکست استارت آپ ها، ورود به بازار بدون انجام تحقیقات می‌باشد. مدیران کسب‌وکارهای نوپا، قبل از شروع فعالیت، می‌بایست نیازهای مشتریان خود را به‌خوبی شناسایی کنند. بسیاری از کارآفرینان با این دید، وارد بازار می‌شوند که کالاها یا خدمات آن‌ها بهترین بوده، اما پس از ورود به بازار متوجه می‌شوند که هیچ‌کس، خواهان کالا و یا خدمات آن‌ها نمی‌باشد.

  • اشتباه در انتخاب شریک

انتخاب شریک بد، یکی دیگر از عوامل عدم موفقیت اغلب استارت آپ ها می‌باشد. به‌این‌ترتیب که شما به‌‌عنوان صاحب کسب‌وکار، دارای مهارت و تخصص در یک زمینه و شریک شما نیز در زمینه دیگر دارای تخصص می‌باشد. شما فعالیت خود را آغاز می‌کنید ولی باگذشت زمان، نظر و عقاید شما برای اداره استارت آپ با هم تعارض پیدا می‌کند و این‌گونه، اختلافات داخلی کسب‌وکار آغاز می‌شود. درنهایت، این کسب‌وکار نوپا، چون توان حل مشکلات خود را ندارد راهی جز تعطیلی نمی‌بیند و این مشارکت، مؤثر نبوده است. استارت آپ ها می‌توانند در شروع فعالیت خود، با تعریف یک بیزینس پلن یا برنامه کاری شفاف، وظایف هر یک از افراد مسئول در کسب‌وکار را مشخص کنند و بدین ترتیب از بروز اختلافات و تعارضات در آینده، جلوگیری نمایند.

  • عدم توجه به بازاریابی

دلایل شکست استارت آپ

به‌طورکلی فعالیت‌های اصلی یک استارت آپ را می‌‌توان به دو نوع فعالیت حسابداری و بازاریابی تقسیم نمود. اگر شما به‌عنوان مدیر کسب‌وکار به هر دو نوع فعالیت، تسلط داشته باشید می‌توانید به‌راحتی محصولات و یا خدمات خود را به مشتریان ارائه دهید و در کسب‌وکار خود، موفق شوید؛ اما در واقعیت، بسیاری از کارآفرینان، فقط به حرفه و مهارت خود تسلط دارند و به فعالیت بازاریابی در کسب‌وکار خود، توجه کافی ندارند و همین امر، موجب شکست آن‌ها می‌شود. درصورتی‌که این مدیران می‌توانند، وظایف مرتبط با بازاریابی کسب‌وکار خود را به شخص یا سازمان دیگر، محول نمایند. این کار اگرچه هزینه‌هایی را برای استارت آپ در پی دارد ولی سودی مضاعف را برای کسب‌وکار به همراه خواهد آورد.

  • متخصص نبودن

بعضی از صاحبان کسب‌وکارهای نوپا به این دلیل، تصمیم به راه‌اندازی کسب‌وکار می‌گیرند که صاحب شغلی شوند. آن‌ها اغلب انسان‌هایی فاقد تخصص می‌باشند که با یک ایده‌ی مبهم در ذهنشان، خود را بهتر از سایر افراد اطراف خود، دانسته و به‌این‌ترتیب، کسب‌وکار خود را آغاز می‌کنند. ولی این افراد، بعد از مدتی با مشکلات عدیده‌ای در کسب‌وکار خود برخورد می‌کنند و چون دارای مهارت و تخصص کافی برای حل آن‌ها نیستند، تصمیم به تعطیلی کسب‌وکار خود می‌گیرند.

چگونه می‌‌توان از شکست استارت آپ ها جلوگیری کرد

با توجه به آمار ارائه‌شده، به نظر می‌رسد که بیشتر استارتاپ ها منجر به شکست می‌شوند اما نکات مهم و کلیدی وجود دارد که با رعایت آن‌ها، کسب‌وکارهای نوپا می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند و به موفقیت برسند.

  • هدف‌گذاری درست

منظور از هدف‌گذاری، تعیین نقطه‌ای است که کسب‌وکار نوپا می‌خواهد به آنجا برسد. بدون هدف‌گذاری صحیح، فعالیت‌های یک کسب‌وکار، بی‌نتیجه خواهد ماند.

هدف استارت آپ

  • تحقیق و پژوهش

مدیر یک استارت آپ، می‌بایست در آغاز فعالیت خود، تمام اطلاعات مربوط به بازار هدف خود را جمع‌آوری نماید. او باید بداند که مشتریان دقیقاً چه چیزی می‌خواهند و این‌که آن‌ها دقیقاً حاضرند برای محصول و یا خدمات کسب‌وکار، چه مقدار پول بپردازند و میزان درآمد آن‌ها چقدر می‌باشد. هرچه اطلاعات کسب‌وکار در مورد مشتریانش بیشتر باشد، راحت‌تر و سریع‌تر به اهداف مدنظر خود می‌رسد.

  • عشق و علاقه به کار

عشق و علاقه به ایجاد کسب‌وکارهای نوپا، شرط اصلی برای موفقیت در آن‌ها می‌باشد. اگر به کاری که انجام می‌دهید علاقه ندارید، نشان می‌دهد که شما در انتخاب کار، یا دچار هیجان زودگذر شده‌اید و یا اینکه کسب‌وکار، فقط به‌‌عنوان یک شغل برای شما محسوب می‌شود.

  • از کار خسته نشوید

قطعاً راه‌اندازی و اداره کسب‌وکار، با مشکلاتی همراه است و ممکن است باعث خستگی‌تان شود و شمارا از راه‌اندازی کسب‌وکار خود پشیمان نماید و این درست، همان زمانی است که شما می‌بایست سخت‌تر و بیشتر کارکنید تا چالش‌های موجود را برطرف نمایید.

 کلام آخر

هرچند که آمارها نشان می‌دهد از هر 10 استارت آپ، 8 مورد از آن‌ها شکست‌خورده و تعطیل می‌شوند، اما شما می‌توانید با رعایت اصولی که در بالا به آن‌ها اشاره شد، جز آن استارت آپ هایی باشید که به موفقیت می‌رسند. ولی این نکته را همواره مدنظر داشته باشید که قبل از راه‌اندازی کسب‌وکار، ایده خود را موردبررسی قرار داده و با انجام تحقیقات، از عملیاتی شدن آن مطمئن شوید.