به صورت خلاصه می‌توان گفت که کیف پول رمزارز (Crypto Wallet) ابزاری برای ارتباط با یک شبکه بلاک چین است. انواع مختلف کیف پول‌ها در ۳ گروه دسته بندی می‌شوند: نرم افزاری، سخت افزاری و کاغذی. بر اساس مکانیزیم به کار رفته در هر کیف پول، به آن کیف پول سرد یا داغ (Hot Wallet & Cold Wallet) هم گفته می‌شود.

اکثر کیف پول‌های در دسترس، ساختاری نرم افزاری دارند و استفاده از آن‌ها به مراتب از انواع سخت افزاری آسان‌تر است. البته این کیف پول‌های سخت افزاری هستند که امنیت بیشتری فراهم می‌کنند. کیف پول‌های کاغذی همان طور که از نامشان پیداست روی کاغذ پرینت شده‌اند، ولی امروزه از آنان استفاده چندانی نمی‌شود و امنیت پایینی دارند.

کیف پول رمزارز

کیف پول‌های نرم افزاری (Software Wallets)

تاکنون انواع مختلفی از کیف پول‌های نرم افزاری عرضه شده و هر کدام ویژگی‌های خاص خودشان را دارند. اکثر آن‌ها به اینترنت متصل هستند (کیف پول داغ). مهم‌ترین و پر استفاده‌ترین انواع کیف پول‌های نرم افزاری عبارتند از: وب، دسکتاپ و موبایل.

کیف پول‌های اینترنتی (Web Wallets)

کیف پول‌ اینترنتی

با این دسته از کیف پول‌ها می‌توان بدون نیاز به دانلود یا نصب نرم افزار و تنها با استفاده از یک مرورگر به بلاک چین دسترسی داشت. سایت‌های تبدیل رمزارزها که می‌توانید در آنان رمزارزهایتان را نگه داری و معامله کنید نیز از این دسته کیف پول‌ها محسوب می‌شوند.

در سایت‌هایی این نوع کیف پول‌ها را ارائه می‌کنند تنها کافیست یک حساب باز کرده و با انتخاب یک رمز عبور امنیت آن را تامین کنید. البته بعضی از این سایت‌ها مدیریت و نگهداری کلید خصوصی (کلیدی که برای دسترسی و انتقال دارایی‌ها لازم است-Private Key) خودشان انجام می‌دهند؛ این یعنی کلید خصوصی کیف پول کاربر در اختیارش قرار داده نمی‌شود. این اقدام کار را برای کاربر کم تجربه راحت‌ می‌کند ولی خطراتی را نیز به همراه خواهد داشت. برای حل این مشکل امروزه بسیاری از سایت‌ها امکان کنترل کامل کلید خصوصی را به کاربر می‌دهند یا کنترل کلید به صورت اشتراکی انجام می‌شود. در حالت اشتراکی از تکنولوژی «چند امضایی» (Multi-Signatures) استفاده می‌شود؛ یعنی برای انجام تراکنش به یک کلید خصوصی که در اختیار شماست و یکی دیگر که در اختیار شرکت کیف پول است نیاز خواهد بود. پس هیچ تراکنشی بدون داشتن هر دو کلید انجام نخواهد شد.

 بنابراین پیش از انتخاب یک کیف پول بررسی مشخصات و نحوه کار آن بسیار مهم است. همیشه کیف پولی را انتخاب کنید که مناسب نیازهای شماست.

کیف پول‌های دسکتاپ (Desktop Wallet)

کیف پول دسکتاپ یک نرم افزار است که آن را دانلود و روی رایانه‌تان نصب می کنید (البته بعضی از این نرم افزار‌ها بدون نیاز به نصب و مستقیما با کلیک کردن اجرا خواهند شد). بر خلاف کیف پول‌های اینترنتی، کیف پول‌های دسکتاپ کنترل کامل دارایی‌ها و کلیدها را به شما می‌دهند. هنگامی که کیف پول دسکتاپ می‌سازید، فایلی به اسم wallet.dat روی رایانه‌تان ذخیره خواهد شد. این فایل حاوی کلید خصوصی و اطلاعات لازم برای دسترسی به کیف پول شماست، پس بهتر است که یک رمز عبور قوی برای کیف پول دسکتاپ خود انتخاب کنید.

اگر کیف پول دسکتاپ شما رمز عبور داشته باشد، برای هر بار اجرا کردن نرم افزار باید رمز عبور وارد شود تا بتواند فایل wallet.dat را بخواند. اگر این فایل را گم یا پسوردتان را فراموش کنید به احتمال زیاد دیگر به دارایی‌هایتان دسترسی نخواهید داشت.

بنابراین پشتیبان گیری از فایل wallet.dat و نگهداری آن در یک مکان امن بسیار ضروری است. یک راه دیگر اینست که از کیف پول فایل خروجی کلیدها یا «عبارت Seed» (عبارتی که کیف پول برایتان تولید می‌کند و در صورت از دست رفتن کلید خصوصی، می‌توانید از آن برای دسترسی به دارایی‌هایتان استفاده کنید-Seed Pharse) را بگیرید تا در صورت بروز مشکل برای رایانه‌تان، روی موبایل یا دیگر دستگاه‌ها به حسابتان دسترسی داشته باشید.

به طور کلی کیف پول‌های دسکتاپ از کیف پول‌های اینترنتی امن‌تر هستند؛ ولی پیش از نصب این کیف پول‌ها باید مطمئن باشید رایانه شما ویروسی نیست و از امنیت کافی برخوردار است.

کیف پول‌های موبایل (Mobile Wallets)

کیف پول موبایل

کیف پول‌های موبایل شباهت زیادی به کیف پول‌های دسکتاپ دارند ولی تنها به صورت اپلیکیشن‌ برای تلفن‌های هوشمند طراحی شده‌اند. این کیف پول‌ها سهولت بیشتری برای کاربران به ارمغان می‌آورند. چون در این کیف پول‌ها با استفاده از کدهای QR به راحتی می‌توان رمزارزهای مختلف را ارسال و دریافت کرد.

کیف پول‌های موبایل برای انجام تراکنش و پرداخت‌های روزانه مناسب هستند و بهترین گزینه برای خرید با بیت کوین و سایر رمزارزها در جهان واقعی به شمار می‌آیند.

البته درست مثل رایانه‌، موبایل نیز نسبت به اپلیکیشن‌های مخرب و ویروس‌ها آسیب پذیر است. پس پیشنهاد می‌شود با رمز عبور از کیف پول موبایل خود محافظت کرده و یک کپی از کلیدهای خصوصی یا عبارت Seed حسابتان را هم در جایی امن نگه دارید تا در صورت مفقود یا دزیده شدن موبایل‌تان، دارایی‌ها در امان باشند.

کیف پول‌های سخت افزاری (Hardware Wallets)

کیف پول سخت افزاری

کیف پول‌های سخت افزاری دستگاه‌هایی فیزیکی یا الکترونیکی هستند که با استفاده از «تولید اعداد تصادفی» (وسیله‌ای فیزیکی یا روشی محاسباتی که برای تولید دنباله‌ای از اعداد که الگوی خاصی ندارند به کار می‌رود-RNG) کلیدهای خصوصی و عمومی را تولید می‌کنند. این کلیدها در خود دستگاه که به اینترنت متصل نیست (کیف پول سرد) ذخیره می‌شوند. کیف پول‌ سخت افزاری یکی از امن‌ترین راه‌های نگهداری رمزارز به شمار می‌آید.

این نوع کیف پول امنیت بالایی در مقابله با حملات آنلاین دارد. البته اگر نصب فریمور (Firmware) آن‌ها به درستی انجام نشود خطراتی آن‌ها را تهدید می‌کند. ضمنا این کیف پول‌ها راحتی کیف پول‌های داغ (مثل اینترنتی و دسکتاپ) را ندارند و دسترسی به دارایی‌های ذخیره شده در آنان به مراتب سخت‌تر است.

البته تعدادی از سرویس‌های ارائه دهنده‌ی کیف پول‌های اینترنتی این امکان را فراهم می‌سازند تا کیف پول سخت افزاری شما مستقیما به سایت متصل باشد که کار را آسان‌تر می‌کند.

کیف پول‌های سخت افزاری برای نگهداری طولانی مدت یا نگهداری مبالغ بالای رمزارزها ایده‌آل هستند. در حال حاضر اکثر کیف پول‌های سخت افزاری با استفاده از یک پین کد امن نگه داشته می‌شوند و یک عبارت بازیابی (متنی حاوی تعدادی کلمات که به صورت اتفاقی انتخاب شده‌اند) نیز در اختیار کاربر قرار داده می‌شود تا در صورت بروز هرگونه مشکل برای دستگاه یا گم شدن پین کد، دارایی‌ها قابل دسترسی باشند.

اهمیت پشتیبان گیری

از آنجایی که دسترسی به کیف پول با گم شدن رمز عبور یا کلید خصوصی از بین خواهد رفت، پشتیبان گیری به یک امر ضروری تبدیل می‌شود. در اکثر مواقع می‌توانید با پشتیبان گیری از فایل wallet.dat یا عبارت Seed، امنیت دارایی هایتان را حفظ کنید. با داشتن عبارت Seed می‌توانید تمام کلیدهای مربوط حسابتان را تولید کرده و دوباره به کیف پولتان دسترسی پیدا کنید. اگر برای کیف پولتان یک رمز عبور تعیین کرده‌اید بهتر است یک کپی از آن هم در جایی امن نگه داری کنید.

سخن پایانی

کیف پول‌ها نقشی اساسی در استفاده از بیت کوین و سایر رمزارزها دارند. آن‌ها یکی از زیرساخت‌هایی هستند که ارسال و دریافت دارایی از طریق شبکه‌های بلاک چین را میسر می‌کنند. هر کیف پول مزایا و معایب خودش را دارد؛ پس بهتر است قبل از انتقال دارایی‌هایتان به یک کیف پول جدید حتما در مورد نحوه کار و ویژگی‌های آن مطالعه کنید.