با موفق شو همراه باشید تا با خلاصه زندگی نامه استیو جابز، یکی از افراد موفق و نام‌آشنای جهان، آشنا شوید.«استیو جابز» به همراه «استیو وزنیاک» هر از دو بنیان‌گذاران «شرکت رایانه‌ای اپل» هستند. باراهنمایی‌های استیو جابز، شرکت اپل، فناوری‌های انقلابی و نوینی را به دنیای تکنولوژی معرفی کرده است. ازجمله این فناوری‌های انقلابی می‌توان به آیفون و آیپد اشاره کرد.

 

استیو جابز چه کسی بود؟

استیون پل جابز، مخترع؛ طراح و کارآفرین آمریکایی بود. او مدیر ارشد اجرایی؛ بنیان‌گذار و رئیس شرکت قدرتمند رایانه‌ای اپل بود. محصولات انقلابی اپل که شامل iPod، iPhone و iPad هستند. در حال حاضر، فناوری مدرن را به تکامل رسانده‌اند! جابز در سال 1955 از پدر و مادری که هر دو دانشجوی تحصیلات تکمیلی «دانشگاه ویسکانسین» بودند، متولد شد. پدر و مادر استیو در همان دوران کودکی، او را برای فرزندخواندگی به خانواده دیگری سپردند.

او فردی باهوش اما درعین‌حال، بدون هدف بود.  تا قبل از تأسیس شرکت اپل (به همراهی استیو وزنیاک در سال 1976)، تحصیلات خود را نیمه‌کاره رها کرد. او تحصیل در رشته­های مختلفی را تجربه کرد. استیو جابز، شرکت اپل را در سال ۱۹۸۵ ترک کرد و «استودیو انیمیشن پیکسار Pixar Animation Studios» را راه‌اندازی کرد. او بعد از گذشت بیش از یک دهه دوباره به اپل بازگشت. استیو جابز در سال 2011 و پس از مبارزه‌ای طولانی و طاقت‌فرسا با سرطان لوزالمعده، درگذشت. در ادامه خلاصه زندگی نامه او آورده شده است.

پدر و مادر واقعی استیو جابز و ماجرای فرزندخواندگی‌اش!

جابز از مادری به نام «جوئن شیبل (Joanne Schieble) (بعدها جوئن سیمپسون)» متولد شد.  پدرش به نام «عبدالفتاح جان جندالی» بود. هر دوی آن‌ها دانشجوی تحصیلات تکمیلی دانشگاه ویسکانسین بودند. این زوج، پسر خود را (که هنوز نامی برایش انتخاب نکرده بودند)، برای فرزندخواندگی به زوج دیگری واگذار کردند!

پدرش، جندلی، یک سوری تبار و استاد علوم سیاسی بود و مادرش، شیبل، به‌عنوان متخصص گفتاردرمانی به فعالیت مشغول بود. کمی بعد از آنکه «استیو» توسط زوج دیگری به فرزندی پذیرفته شد، پدر و مادر بیولوژیکی استیو، رسماً با هم ازدواج کردند. مدتی بعد صاحب فرزند دیگری به نام «مونا سیمپسون» شدند.

جابز 27 سال داشت که توانست با پدر و مادر بیولوژیکی خود آشنا شود. درنهایت، جابز توسط «کلارا» و «پُل جابز» به فرزندی پذیرفته شد. پدر و مادر جدیدش او را «استیو پل جابز» نامیدند. کلارا حسابدار بود و پل به‌عنوان مکانیک و ماشین ساز گارد ساحلی فعالیت می‌کرد.

اوایل زندگی استیو جابز و خانواده‌اش

استیو جابز در 24 فوریه 1955 در سانفرانسیسکو کالیفرنیا متولد شد. او با خانواده جدیدش در مانتین ویو (Mountain View)، کالیفرنیا زندگی می کرد. این منطقه بعداً به دره سیلیکون (Silicon Valley) معروف شد. استیو در دوران کودکی، به همراه پدرش در پارکینگ خانه روی قطعات الکترونیکی و درزمینه­­ الکترونیک کار می‌کرد.

پُل به پسرش آموزش داد. او یاد گرفت که چگونه وسایل الکترونیکی را از هم جدا کرده و دوباره آن‌ها را بازسازی کند. این سرگرمی، اعتمادبه‌نفس؛ پشتکار؛ سرسختی و توانایی کار با قطعات مکانیکی و الکترونیکی را به استیو جوان ‌آموخت.

تحصیلات و دوران دانشگاه استیو جابز

استیو جابز در طول زندگی خود، همیشه فردی متفکر؛ باهوش؛ خلاق و مبتکر بود. اما اصلاً به تحصیل در مدرسه علاقه نداشت. آن را کاری خسته‌کننده و کسالت‌بار می‌دید! در دوران دبستان، عادت داشت مدام با دوستان و همکلاسی‌هایش شوخی‌ کند. برای همین، معلم کلاس چهارمش، دائم باید حواس او را به درس جلب و او را وادار به درس خواندن می‌کرد!

جابز امتحانات سال چهارم خود را بسیار عالی پشت سر گذاشت. مدیران مدرسه تصمیم گرفتند تا او را یک سال زودتر به دبیرستان بفرستند؛ اما پدر و مادرش این پیشنهاد را نپذیرفتند. استیو جابز پس از به پایان رساندن دبیرستان در «کالج رید (Reed College)» (کالج هنرهای لیبرال (علوم مقدماتی)) در شهر پورت لند ایالت اورگن، در ایالات‌متحده آمریکا، ثبت‌نام کرد. استیو جابز هدفی برای تمام کردن دانشگاه نداشت، به همین دلیل، بعد از شش ماه از کالج انصراف داده . او ۱۸ ماه بعد کلاس‌های خلاقانه‌ای را که در مدرسه برگزار می‌شد، گذراند. جابز بعدها عنوان کرد که چگونه گذراندن یک دوره کلاس خوشنویسی در دبیرستان، جرقه عشق او به تایپوگرافی را زده است! در سال ۱۹۷۴، استیو جابز رسماً فعالیت خود را در «شرکت آتاری» به‌عنوان طراح بازی‌های ویدیویی آغاز کرد. چند ماه بعد، استیو این شرکت را به‌قصد رفتن به سفری معنوی به هند، ترک کرد.

آشنایی استیو وزنیاک و استیو جابز

آشنایی استیو وزنیاک و استیو جابز به دوران تحصیل در دبیرستان Homestead برمی‌گردد. هنگامی که جابز در دبیرستان Homestead ثبت‌نام کرد، با شریک آینده خود آشنا شد. بنیان‌گذار شرکت کامپیوتری اپل یعنی «استیو وزنیاک» که در دانشگاه کالیفرنیا، برکلی تحصیل می‌کرد.

وزنیاک در مصاحبه‌ای با PC World در سال 2007، در پاسخ به سؤال خبرنگار که علت همکاری موفقیت‌آمیز او و استیو جابز را پرسیده بود، گفت: “من و استیو هردو علاقه زیادی به الکترونیک و روش استفاده از تراشه‌های دیجیتال داشتیم. تعداد بسیار کمی از افراد آن مهروموم‌ها را می‌دانستند.کمتر کسی می دانست تراشه (چیپ) چیست و چه کاربردهای جالبی دارد.

من کامپیوترهای زیادی را طراحی کرده بودم، بنابراین در زمینه الکترونیک و طراحی رایانه بسیار جلوتر از جابز بودم، اما ما کلی علاقه‌های مشترک داشتیم و هر دوی ما تقریباً نسبت به مسائل موجود در جهان به نوعی نگرش منحصربه‌فرد و مستقلی داشتیم.”

 

خلاصه زندگی نامه استیو جابز؛ از تأسیس اپل تا ترک آن

در سال 1976 و زمانی که جابز فقط 21 سال سن داشت شروع کرد. او و وزنیاک، شرکت رایانه‌ای اپل را در پارکینگ خانه‌ی جابز، راه‌اندازی کردند. سرمایه شغلی این دو نفر در آغاز کار، فروش محصولات ساخت خودشان بود. جابز با فروش اتوبوس فولکس واگن سرمایه اولیه را فراهم کرد. وزنیاک نیز با فروش ماشین‌حساب علمی محبوب خود. جابز و وزنیاک با دموکراتیزه کردن فناوری‌های گذشته و کوچک‌تر؛ ارزان‌تر؛ شهودی‌تر و قابل‌درک‌تر کردن ماشین‌های الکترونیکی از قبیل تلفن‌های همراه، موفق به ایجاد انقلابی عظیم در صنعت کامپیوتر شدند، به‌نحوی‌که برای استفاده‌ی روزمره‌ی مشتریان، کاربردی و قابل‌استفاده باشند. وزنیاک، ایده‌ی ساخت یک سری رایانه‌های شخصی کاربرپسند را مطرح کرد.

اولین مدل رایانه های اپل

اولین مدل از این رایانه، « Apple I» نام‌گذاری شد. این رایانه با قیمت آن ۶۶۶ دلار و ۶۶ سنت به بازار عرضه کردند. فروش « Apple I» حدود 774،000 دلار درآمد برای این شرکت به دنبال داشت. سه سال بعد، دومین مدل از رایانه‌های اپل به نام « Apple II» وارد بازار شد. فروش این شرکت پس از عرضه این مدل از رایانه، با 700 درصد افزایش، به 139 میلیون دلار رسید. در سال ۱۹۸۰، کمپانی اپل عرضه‌ی اولیه سهام خود در بازار بورس را آغاز کرد و به یک شرکت «سهامی عام» تبدیل شد. در پایان اولین روز عرضه‌ی سهام، قیمت بازار این شرکت به ۱/۲ میلیارد دلار رسید. استیو جابز به دنبال «جان اسکالی»، از مدیران شرکت پپسی کولا و متخصص در بازاریابی بود تا سمت مدیرعاملی اپل را بر عهده بگیرد.

شرکت IBM توانست گوی سبقت را از اپل برباید

چندین محصول بعدی اپل، آن‌قدر عیب و نقص‌های قابل‌توجهی در طراحی داشتند که موجب ابراز نارضایتی و انتقاد مشتریان شد! درنهایت، شرکت IBM توانست گوی سبقت را از اپل برباید و از آن جلو بزند! از آن به بعد شرکت اپل مجبور شد در دنیای تجارت، تحت سلطه IBM رقابتی سخت را آغاز کند. در سال ۱۹۸۴، شرکت اپل، «مکینتاش Macintosh» را به بازار عرضه کرد. هرچند، رایانه‌های مکینتاش، فروش خوب و عملکرد بهتری نسبت به رایانه‌های شخصی IBM داشتند. بااین وجود محصول هنوز هم با محصولات IBM سازگاری نداشت.

به عقیده «جان اسکالی»، مدیرعامل شرکت اپل، حضور استیو جابز برای شرکت مفید نبود و موجب آسیب به شرکت می‌شد! درنهایت مدیران شرکت به این نتیجه رسیدند که باید استیو جابز را به‌تدریج کنار بگذارند. جابز هم درواقع، در شرکتی که خودش پایه‌گذاری کرده بود، هیچ جایگاه خاص و عنوان رسمی نداشت! موقعیت او به‌تدریج به حاشیه رفته بود؛ بنابراین، در سال ۱۹۸۵ جابز شرکت اپل را ترک کرد . او یک شرکت جدید سخت‌افزاری و نرم‌افزاری با نام نِکست (NeXT) تأسیس کرد.

استیو جابز؛ تأسیس شرکت جدیدی به نام NeXT

 

استیو جابز پس‌ازاینکه اپل را در سال 1985 ترک کرد، اقدام به تأسیس شرکت سخت‌افزاری و نرم‌افزاری جدیدی به نام « NeXT, Inc» نمود. این شرکت، برای فروش سیستم‌عامل‌های تخصصی خود به مشکل برخورد! سرانجام اپل در سال 1996 این شرکت را به قیمت 429 میلیون دلار خریداری کرد.

 

بازگشت دوباره استیو جابز به اپل!

سال بعد استیو جابز دوباره به سِمت قبلی خود در شرکت اپل یعنی مدیرعاملی بازگشت! همان‌طور که جابز، در موفقیت شرکت اپل در دهه،1970 نقش اول را ایفا کرده بود، احیای مجدد این شرکت در دهه 1990 را هم به او نسبت داده‌اند.

استیو جابز با انتخاب یک تیم مدیریتی جدید؛ تغییر تصمیمات مربوط به سهام و تعیین حقوق سالانه 1 دلار برای خود، اپل را دوباره در مسیری که لایقش بود، قرار داد. تولید محصولات نوین و جذابی مثل آی‌مک (iMac)؛ برگزاری کمپین‌های تبلیغاتی-تجاری مؤثر؛ برند سازی و طراحی‌ شیک و زیبای محصولات، همه و همه دست‌به‌دست هم دادند تا بار دیگر توجه مشتریان به این شرکت قدرتمند، جلب شود. در سال‌های بعد، اپل محصولات خلاقانه و انقلابی مانند Macbook Air؛ iPod و iPhone را به بازار معرفی کرد که همگی نمادی از تکامل فناوری مدرن بوده‌اند. تقریباً بلافاصله پس‌ازآنکه اپل محصول جدیدی را به بازار عرضه می‌کند، شرکت‌های رقیب برای تولید محصول مشابه و فناوری‌های قابل‌مقایسه تلاش خود را آغاز می‌کنند.

بهبود شرایط مالی اپل

بررسی گزارش‌های مالی سه‌ماهه شرکت اپل در سال 2007، خبر از بهبود قابل‌توجه شرایط مالی این شرکت می‌داد:

به‌طور مثال، در آن سال، ارزش هر سهام شرکت برابر با ۱۹۹ دلار و ۹۹ سنت بود که در زمان خود یک رکوردشکنی بزرگ، محسوب می‌شد. این شرکت با سود سرسام‌آور 1.58 میلیارد دلاری؛ درامد مازاد 18 میلیارد دلاری در بانک و بدهی صفر، بار دیگر قدرت خود را در مقابل رقبای خود، به رخ کشید. در سال ۲۰۰۸ اپل، بعد از شرکت «وال مارت (Walmart)»، عنوان دومین فروشنده‌ی بزرگ محصولات موسیقی در آمریکا را از آن خود کرد. این فروش بالا بیشتر به خاطر فروش محصولاتی همچون iTunes و iPod بود. علاوه بر این، مجله «فورچون Fortune» جایگاه نخست «تحسین‌برانگیزترین شرکت‌های آمریکا» را به شرکت اپل اختصاص داد. همچنین این شرکت توانست از بین 500 شرکت پرسود نام ‌برده شده در این مجله، به‌جایگاه اول دست پیدا کند.

 

استیو جابز و خریدن شرکت پیکسار

استیو جابز در سال 1986، از «جورج لوکاس» یک شرکت انیمیشن سازی را خریداری کرد. این شرکت بعدها به «استودیو انیمیشن پیکسار Pixar Animation Studios» تغییر نام داد. جابز به قدرت و توانایی‌های پیکسار اعتماد زیادی داشت تا آنجا که ۵۰ میلیون دلار از پول خود را در این شرکت سرمایه‌گذاری کرد. جالب است بدانید انیمیشن‌های جذاب و محبوبی همچون: «شگفت‌انگیزان»؛ «داستان اسباب‌بازی» و «در جست‌وجوی نمو» در این استودیو ساخته شده است.

فروش فیلم‌های پیکسار در مجموع 4 میلیارد دلار برای این شرکت درامد داشت. شرکت پیکسار در سال ۲۰۰۶ با والت‌دیزنی ادغام شد و جابز به بزرگ‌ترین سهام‌دار شرکت دیزنی تبدیل شد. در سال 2011، شرکت رسانه‌ای و مجله آمریکایی «فوربس» میزان دارایی خالص استیو جابز از ادغام شدن شرکت پیکسار با شرکت والت دیزنی در سال 2006 را حدود 6.5 تا 7 میلیارد دلار تخمین زد. بااین‌حال، اگر جابز سهام خود در شرکت اپل (شرکتی که او بیش از یک دهه تأسیس و هدایت آن را بر عهده داشت) را در سال 1985 نمی‌فروخت، ارزش خالص ثروت او به 36 میلیارد دلار می‌رسید!

همسر و فرزندان استیو جابز

«استیو جابز» و «لورن پاول» در اوایل دهه 1990 در دانشکده کسب‌وکار «استنفورد»، با یکدیگر آشنا شدند. پاول در این دانشکده در حال تحصیل در رشته MBA بود. این زوج در 18 مارس 1991 ازدواج کردند و به همراه سه فرزند خود: «رید Reed»؛ «اِو Eve» و «اِرین Erin» در پالو آلتو (Palo Alto)، کالیفرنیا زندگی می‌کردند. البته جابز در سال 1978 و زمانی که تنها 23 سال سن داشت، از دوست‌دختر خود «کریسان برنان» صاحب فرزند دختری به نام «لیزا» شد. استیو جابز تا مدت‌ها فرزند خود را نمی‌پذیرفت و در دادگاه ادعا کرد که عقیم است! «لیزا برنان جابز» بعدها در مورد دوران کودکی و رابطه با پدرش استیو جابز کتابی نوشت که در سال 2018 منتشر شد!

به گفته لیزا، در سال 1980 آزمایش‌های DNA ثابت کرد که جابز پدر اوست. بنابراین، دادگاه جابز را به پرداخت هزینه‌های زندگی دخترش محکوم کرد. مادر لیزا برای بزرگ کردن دخترش، با مشکلات اقتصادی فراوانی روبرو بود. از این گذشته، جابز تا سن 7 سالگی لیزا، او را به فرزندی نپذیرفته بود. او از تأمین هزینه‌های زندگی دخترش سرباز می‌زد. وقتی لیزا به سن نوجوانی رسید، جابز او را برای زندگی به نزد خود برد.

نبرد سخت استیو جابز با سرطان

در سال 2003، پزشک جابز خبر از وجود «تومور نورواندوکرین» (neuroendocrine tumor) که یک فرم نادر و قابل درمان از سرطان لوز‌المعده است را به او داد. استیو جابز پس از شنیدن این خبر، به‌جای اینکه به‌سرعت وارد مراحل درمان سرطان خود شود و بلافاصله عمل جراحی را انتخاب کند، ترجیح داد رژیم غذایی خود را به رژیم گیاه‌خواری که شامل سبزیجات و غذاهای دریایی بود، تغییر دهد! او در کنار این رژیم، درمان‌های شرقی را هم امتحان می‌کرد. جابز عمل جراحی را ۹ ماه به تعویق انداخت؛ او با این کار، هیئت‌مدیره شرکت اپل را عصبانی و نگران کرد! درواقع، اعضای هیئت‌مدیره از اینکه مبادا سهامداران با شنیدن خبر بیماری مدیرعامل، سرمایه‌های خود را از شرکت بیرون بکشند، نگران بودند! درنهایت قرار شد که موضوع بیماری استیو جابز مثل یک راز باقی بماند!

در سال ۲۰۰۴، عمل جراحی بر روی استیو جابز برای خارج کردن «تومور پانکراس» با موفقیت انجام شد. در سال‌های بعد نیز، جابز همواره سعی می‌کرد موضوع سلامتی خود را محرمانه نگه ‌داشته و در مورد سلامتی خود اطلاعات زیادی در اختیار دیگران نمی‌گذاشت! در اوایل سال ۲۰۰۹، گزارش‌های پزشکی خبر از کاهش وزن شدید استیو جابز داد. برخی از این گزارش‌های حاکی از این بودند که بیماری استیو جابز مجدداً عود کرده است و او نیاز به پیوند کبد دارد. جابز در پاسخ به این نگرانی‌ها اعلام کرد که دچار عدم تعادل هورمونی شده است. کمی بعد از این ماجرا، او به مدت شش ماه به مرخصی رفت.

نامه استیو جابز به کارمندان و معرفی تیم کوک

استیو جابز ایمیلی که برای کارمندان خود ارسال کرده بود. به آنها گفته بود: “مسائل مربوط به سلامتی پیچیده‌تر از آن چیزی هست که فکرش را می‌کرده!” سپس «تیم کوک» را به‌عنوان مدیرعامل اپل معرفی کرده و آن را “مسئول عملیات امروز اپل” نام‌گذاری کرد.

استیو جابز یک سال از انظار عمومی دوری کرد. سرانجام در مراسم رویداد اپل در ۹ سپتامبر سال ۲۰۰۹، سخنرانی کرد. از سال 2010 او بیشتر اوقات را به‌عنوان مجری مراسم، از iPad های تولیدی شرکت اپل رونمایی می‌کرد. در ژانویه 2011، جابز اعلام کرد که قصد دارد برای مدتی به مرخصی پزشکی برود.

مرگ استیو جابز و آخرین سخنان او

استیو جابز بیش از یک دهه با سرطان لوزالمعده مبارزه کرد. سرانجام، استیو جابز در تاریخ 5 اکتبر 2011 و در سن 56 سالگی در «پالو آلتو» درگذشت. خواهر جابز؛ «مونا سیمپسون» در بیانیه‌ای درباره لحظات آخر زندگی استیو جابز گفته است: جابز مدت کوتاهی قبل از مرگش، خواهر خود پتی؛ سپس همسر و فرزندانش را خوب نگاه کرد. سپس همان‌طور که نگاهش را از آن‌ها دور می‌کرد، آهی کشید و چشمانش را برای همیشه بست!