چرخه بدهی یک چرخه و سیکل معیوب است که خروج از آن کاری بسیار دشوار می باشد. زمانی که شخصی در این چرخه گرفتار می شود، انگار هر چه بیشتر تلاش می کند عمیق‌تر در باتلاق بدهکاری فرو رفته و پول بیشتری باید بپردازد. خوشبختانه روش هایی وجود دارد که به شما کمک خواهند کرد تا بتوانید از این چرخه خارج شوید. در این مقاله می‌توانید با آنها آشنا شوید:

نشانه‌های اولیه از دام بدهی

چرخه تسویه بدهی

  • بخش زیادی از درآمد ماهیانه ما صرف پرداخت قسط و بدهی‌های ماهانه ‌شود. به طور ایده‌آل ما تنها باید 30 تا 40 درصد درآمد ماهانه خود را صرف پرداخت بدهی‌هایمان کنیم و اگر این مبلغ از 40 درصد بیشتر شد، یک زنگ خطر بزرگ برای زندگی محسوب می‌شود.
  • اگر جز افرادی هستید که برای تامین درآمد ماهانه خود اغلب پول قرض می‌گیرید تا بتوانید مخارج خود را تامین کنید در دردسر بزرگی افتاده‌اید و باید برای تغییر شرایط فکر اساسی داشته باشید.
  • ممکن است به سرتان بزند تا برای پرداخت یک وام، وام دیگری دریافت کنید. در ابتدا شاید عمل هوشمندانه‌ای بنظر برسد اما اگر این عمل را هربار تکرار کنید در یک تله بدهی گرفتار خواهید شد که پایانی نخواهد داشت.
  • اگر در پرداخت بدهی‌های ماهانه خود ناتوانید و پرداخت وامتان ممکن است سال‌ها به طول بینجامد در آن صورت با اضافه شدن نرخ بهره بیشتر در تله بدهی گرفتار خواهید شد.
  • ممکن است با در نظر داشتن اینکه در آینده قرار است پولی به دستتان برسد، به سرتان بزند که وام تهیه کنید و با دریافت پول پاداش خود در آینده وام را باز پرداخت کنید. چنین شرایطی شرایط خوبی است اما در صورت پدید آمدن یک مشکل و پرداخت دیرتر به شما، حتما در یک دردسر جدی گرفتار خواهید شد.

علل و راه‌حل‌هایی برای دام بدهی

چرخه تسویه بدهی

وام گرفتن

وام‌ها یکی از بزرگ‌ترین تله‌های بدهی هستند که اکثر مردم به راحتی جذب آنها می‌شوند. وام به راحتی می‌تواند بیشتر افراد را جذب خود کند زیرا به یکباره پولی در اختیار آنها قرار می‌دهد و توانایی خرید موارد دلخواهشان را فراهم می‌کند. این تفکر، علاقه افراد برای دریافت وام را شعله ور خواهد کرد اما اگر نتوانند ماهانه بدهی خود را پرداخت کنند، با افزایش نرخ بهره و جریمه دیرکرد، ممکن است در یک چرخه تسویه بدهی گرفتار شوند. اگر تمایل ندارید با دریافت یک وام با چنین شرایطی روبه رو شوید، در نظر داشته باشید که وام‌های زیادی دریافت نکنید و در هزینه‌های خود حتی‌الامکان صرفه جویی کنید.

خواسته‌ها در برابر معادله نیازها

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در زندگی باید درک کنیم، تفاوت بین خواسته‌ها و نیازهایمان است. باید واقع گرایانه در مورد آنها تصمیم بگیریم. امروزه داشتن تلفن همراه همانند آب و غذا تبدیل به یک نیاز اساسی شده است و بدون آن تقریبا زندگی بسیاری از ما مختل خواهد شد. اما آیا خرید آخرین مدل گوشی هم نیاز است؟ خرید تلفن همراه یک نیاز و خرید گوشی گران قیمت خواسته ماست. منطقی باشیم، اگر استطاعت مالی ما در حد خرید چنین تلفن همراهی نیست باید از خواسته خود صرفنظر کرده و به دنبال گوشی ارزان‌تری باشیم. اهمیت درک تفاوت بین خواسته و نیاز برای پرداخت بدهی دوچندان است. اگر در مورد خلاص شدن از بدهی جدی هستید، درک کنید که خواسته‌ها و نیازهای شما چیست و برای موارد غیر ضروری هزینه اضافه نکنید.

تفاوت بین درآمد و هزینه‌ها

چرخه تسویه بدهی

اگر درآمدتان کم‌تر از هزینه‌هایتان باشد به ناچار به قرض گرفتن یا وام گرفتن روی خواهید آورد. در صورتیکه بهترین راه برای رفع این مشکل کاهش هزینه و افزایش درآمد است.

برای ایجاد تعادل بین درآمد و هزینه‌ها:

  • مخارج خود را بررسی کنید و هزینه‌های غیر ضروری را کاهش دهید.
  • بودجه بندی را آموخته، بکار گرفته و به آن متعهد باشید. زمانی که بودجه را برنامه‌ریزی می‌کنید، هزینه‌های خود را کم‌تر از درآمد خود نگه دارید.
  • خریدهای غیر ضروری خود را حذف کنید و سعی کنید برحسب نیاز خرید کنید.
  • درآمد خود را با کار پاره‌وقت یا اضافه کاری و یا درآمد غیرفعال بالا ببرید و پول اضافی به دست آورده و پس انداز کنید.

فشار اطرافیان

چرخه تسویه بدهی

ممکن است با اینکه شما از هزینه‌ها و مخارج زندگیتان مطلع و نگران باشید اما اطرافیان شما باعث ‌شوند که مخارج شما بالاتر رود و بیشتر گرفتار بدهی شوید. تصور کنید که دوستانتان در حال برنامه ریزی برای سفری گران قیمت باشند، از آنجا که شما نمی‌خواهید دل آنها را بشکنید همراه شده و پس انداز خود را به اتمام می‌رسانید در صورتی که به آن بسیار نیاز داشتید اما به سبب اینکه توانایی “نه” گفتن را نداشتید، بدهی این سفر را متحمل شدید. برای خلاص شدن از چنین شرایطی و گریز از فشار اطرافیان خود به راحتی با گفتن کلمه”نه” یا “ببخشید” برای آنها توضیح دهید که به برنامه بودجه بندی خود متعهد هستید و نمی‌توانید که با آنها همراه شوید.

ادغام بدهی

اگر در حال پرداخت چند وام با بدهی‌های متفاوت هستید، سعی کنید با دریافت وام جدیدتر با نرخ بهره پایین تر بدهی‌های پیشین خود را پرداخت کنید. این امر به شما کمک خواهد کرد که تنها یک وام را پرداخت کنید و شما را از آشفتگی فکری و پرداخت نرخ بهره‌های بیشتر نجات دهد اما پیش از آن حتما لیستی از وام‌های خود و میزان نرخ بهره آنان تهیه کنید و محاسبه کنید که آیا گرفتن وام جدیدتر به نفع شما خواهد بود یا به ضررتان.