استفن کری بازیکن چیره‌دست و ماهر بسکتبال جهان است. اودر پایان هر جلسه تمرین، سعی می‌کند 10 پرتاب سنگین را انجام دهد. یو-یو ما نوازنده مشهور آمریکایی است. وی هرروز حتی برای چند دقیقه ویلن خود را می نوازد. جودی پیکولت رمان‌نویس معروف تلاش می کند هرروز سخنی تازه بر روی کاغذ بیاورد. این افراد با بهره گیری از راهنمایی های تونی رابینز به استقلال مالی رسیدند.

تمرین و ممارست لازمه همه‌ی کارها در زندگی است و این امر در انجام امور شخصی نیز صادق است. برای رسید‌ن به اهداف و استقلال مالی که برای خودمان مشخص کرده‌ایم، چندین دهه تلاش و کوشش ضروری است. برای  رسیدن به این اهداف بهتر است از مشاوران برجسته و قابل‌اعتماد کمک بگیریم. آنتونی رابینز در این زمینه تجربه‌ای نزدیک به 40 سال دارد و میلیون‌ها نفر از نظرات ایشان بهره برده‌اند.

هدف نهایی رابینز در 61 سال زندگی اش، کمک به افراد و اتمام رنج و سختی آن ها بوده است. مهم‌ترین هدف او استقلال مالی همه افراد چه عادی و چه تجار است. کتاب MONEY Master the Game پرفروش‌ترین کتابی وی در زمینه­ ی استقلال مالی در قرن 21  است. رابینز با همکاری پیتر مالوک توانستند مجله‌ای در زمینه رسیدن به اهداف مالی ارائه دهند.  این مجله در دستیابی به این هدف، تأثیر بسزایی داشته است.

مالوک مدیر عامل یک شرکت خدماتی در زمینه مالی است که بیش از 69 میلیارد دلار دارایی دارد. این شرکت در منطقه Overland Park کانزاس مستقر است. در سه سال متوالی استقلال مالی خود را حفظ کرده است. همچنین توانسته در لیست رتبه‌های برتر شرکت‌های مالی قرار گیرد.

رابینز واقعاً عملکرد خوبی دارد و نیازی به معرفی ندارد. نیروگاه‌های شخصی و بیش از 70 کسب‌وکار پردرآمد سالانه از نظرات ایشان استفاده می‌کنند. درآمد و دارایی این شرکت‌ها 600 میلیون دلار تخمین زده‌شده است. او هر ساله به میلیون‌ها نفر آموزش می‌دهد. همه‌ی ورزشکاران حرفه‌ای و سرمایه‌گذاران و رئیس‌جمهور حاضر از تجربیات ایشان بهره می‌برند. علاوه بر این توانسته است به‌عنوان نویسنده پرفروش شناخته شود.

استقلال مالی یک وضعیت ذهنی است

توجه به توصیه‌های مالی رابینز به شما کمک می‌کند تا سرمایه‌گذار زیرکی شوید. ولی در نظر داشته باشید که آزادی مالی فقط پول نیست.

تونی رابینز در کتاب رازهای موفقیت مالی The Path خود می‌نویسد: “همه ما خواستار این هستیم که آزاد باشیم. آزاد باشیم تا بیش از آنچه می‌خواهیم را انجام دهیم. کارهای خود را هر زمان که خواستیم انجام دهیم. آن را با هر کسی که دوست داشتیم به اشتراک بگذاریم. استقلال مالی در واقع به معنای زندگی با شورونشاط، شکر گزاری، سپاسگزاری و توام با آرامش خاطر است. استقلال مالی رسیدن به یک مبلغ نیست، بلکه یک حالت ذهنی است.سعی کنید هوشمندانه قدم بردارید. برای حفظ استقلال مالی خود عجله نکنید.

استقلال مالی رسیدن به یک مبلغ نیست، بلکه یک حالت ذهنی است.

در اوایل سال جاری کل جهان متعجب شدند زمانی که هزاران سرمایه‌گذار خرده‌فروش با اعتبار کمی مدیریت و سازماندهی می‌شدند. در ظاهر قیمت سهام سقوط کرده بود یعنی مقدار هر سهم را به 400 دلار رسیده بود.

هدف آن‌ها این بود برای جلوگیری از ضررهای شخصی صندوق‌های کوتاه‌مدت سهام‌دار را تحت‌فشار بگذارند. ازاین‌رو قیمت ارز دیجیتال Game Stop را بالا می‌بردند. افراد کمی‌توانستند در زمان کوتاه‌مدت موفق شوند. در ابتدا بعضی از آن‌ها تحت‌فشار بودند و توانستند دستاوردهای مالی زیادی را کسب کنند. با این شرایط قیمت ارز Game Stop سقوط کرد و بسیاری از سرمایه گذاران بی تجربه و عجول، دچار زیانشدند.

این مورد عجیب‌ترین حباب اقتصادی ایجادشده در فضای اینترنت بود که تا حال با آن مواجه شده‌ایم. این امر بعد از چند روز با ارز Doge coin تکرار شد.

نتیجه و درسی که رابینز از سقوط ارز Game Stop گرفته این است: “تصمیمات مالی عجولانه هرگز به صلاح نیستند. این تصمیمات بر اساس احساساتی مانند ترس و طمع پیش می‌روند”. به نظر رابینز سرمایه‌گذاری احساسی، بدون شک به شکست  و عدم استقلال مالی، منجر می‌شود.

ممکن است  به تاخیر در انجام این کار فکر کنید. ولی این فکر نیز درست نیست. زیرا سرمایه‌گذاران خوش‌شانسی نیز بوده‌اند که در زمان کمی موفق شده‌اند. با توجه به گفته‌های رابینز وضعیت آن‌ها بسیار حساس‌تر از آن چیزی است که تصور می‌کنند. هم‌چنین او می‌گوید:  “اگر کسی یکباره ثروتمند شود، شما متوجه زحمات و تلاش‌های 10 سال گذشته او را نخواهید بود”.

زمان بهترین دوست شماست

همه ما دوست داریم در کمترین زمان ممکن موفق شویم. ولی زمانی صحبت از سرمایه‌گذاری می‌شود، زمان بهترین دوست شما است.

اگر در دوران جوانی سرمایه‌گذاری کنید پول و ثروت شما به‌طور چشم‌گیری افزایش می‌یابد. زیرا به شما این امکان را می‌دهد تا تمرکز بیشتری کار خود را انجام دهید. مالوک همواره توصیه می‌کند از قدرت علاقه مضاعف (آلبرت انیشتین) استفاده کنید.

علاوه بر علاقه مضاعف، سرمایه‌گذاری در حساب‌های بازنشستگی بدون مالیات است. افتتاح این حساب در دوران جوانی می‌تواند سبب استقلال مالی و بازدهی در بلندمدت باشد. اگر هدف شما رسیدن به یک‌ میلیون دلار در سن 65 سالگی باشد. باید از سن 20 سالگی پس‌انداز با سود 7 درصد را شروع کرده باشید. همچنین برای رسیدن به هدف نهایی خود باید ماهانه 272 دلار پس‌انداز کنید. بنابراین در سن 50 سالگی پس‌انداز شما باید به 3.099 دلار در ماه رسیده و به استقلال مالی برسید.

بعد از چند سال شاهد رشد آهسته و پیوسته پول خود خواهید بود. بنابر گفته رابینز اولین اشتباه مالی مردم ترس و فروش بی موقع است. مردم فکر می‌کنند برخی حوادث موجب خسارت اقتصادی طولانی مدت می شوند. مانند بیماری کووید 19 و حادثه 11 سپتامبر که بحران مالی سنگینی بود. ولی مهم نیست؛ زیرا اقتصاد همیشه قابل‌برگشت است.

رابینز می‌گوید زمانی همه‌چیز خوب است مردم فکر می‌کنند دیگر مشکلی وجود ندارد. همچنین زمانی که همه جیز خوب پیش نمی‌رود گمان دارند این وضعیت برای همیشه پایدار است. ولی این‌گونه نیست. تجربه اثبات کرده است که این اتفاقات مقطعی هستند.

به‌عنوان‌مثال شما بحران مالی مربوط به سال 2008 را در نظر داشته باشید. در ابتدا با وجود بحران میلیون‌ها نفر سرمایه‌گذاری کردند. سرمایه‌گذارانی که روندکار را می‌شناختند و به آن اعتماد داشتند، پیشرفت کردند. در حال حاضر میزان درآمد آن‌ها افزایش چشم‌گیری داشته است.

برای رسیدن به موفقیت و استقلال مالی صبر و تلاش داشته باشید

 تسلط بر امور مالی مانند تسلط بر امور ذهنی است و یک شب رخ نمی‌دهد. سال‌ها و گاهی اوقات تا دهه‌ها زمان می‌برد تا یک تغییر را مشاهده کنید. رابینز در این مورد می‌گوید: “دلیل صبر کردن دیدن نتیجه کار و تمرکز برای پیشرفت است. همانند دانشجویی که مشغول فعالیت است.”

پنج استراتژی موثر برای دستیابی هب اهداف بلند مدت و استقلال مالی :

  1. برای مباحث مهم و مرتبط با امور مالی و استقلال مالی وقت بگذارید.

در مورد خبرهای مالی که می‌شنوید به‌صورت استراتژیک عمل کنید. اگر در بازار سرمایه فعالیت دارید نیازی نیست هرروز میزان شاخص داو جونز را بررسی کنید. زیرا با این کار فقط خود را دیوانه خواهید کرد. این زمان را می‌توانید به مطالعه کتابی در مورد استراتژی‌های مالی اختصاص دهید.

بنابر گفته رابینز ما اطلاعات داریم ولی نمی‌توانیم از آن به‌درستی استفاده کنیم. بنابراین بهترین راه قاطعیت و تمرکز در مورد کاری است که می‌خواهید انجام دهید.

  1. از ریسک‌ها و خطرات نترسید.

حتی سرمایه‌گذاری‌های مطمئن نیز ریسک‌پذیر هستند. بنابراین باید ریسک را پذیرفت. بنابر گفته رابینز ریسک کردن راز موفقیت است. اگر خواهان موفقی در امور تجاری و مالی هستند باید پذیرش ریسک را بیاموزید. ریسک سرمایه‌گذاری برای افراد جوان و بی‌تجربه بیشتر است. هرچه سن افراد بالا می‌رود تجربه کسب می‌کنند و با احتیاط بیشتر سرمایه‌گذاری می‌کنند درنتیجه کمتر با ریسک مواجه می‌شوند. مالوک می‌گوید چیز مطلقی در جهان وجود ندارد. مهم نیست چندساله هستید مهم این است که بر اساس اهداف خود سرمایه‌گذاری کنید. برای رسیدن به آن‌ها تلاش کنید تا استقلال مالی شما حفظ شود.

 

  1. بر داشته­ های خود تمرکز داشته باشید تا استقلال مالی شما حفظ شود.

رابینز در سخنرانیهای خود از افراد می پرسد: آیا آن‌ها بر داشته های خود تمرکز دارند؟ بر نداشته ها یا آنچه از دست داده اند چطور؟ جواب 80 درصد آن‌ها مورد آخر است. این عجیب نیست زیرا افراد موفق همواره بر خودسازی تمرکز دارند.

بنابر گفته رابینز اگر بر روی چیزهایی که از دست دادید تمرکز کنید هرگز نمی‌توانید به اهداف موردنظر خود دست‌یابید. بنابراین افکار خود را تغییر دهید و بر آنچه که دارید تمرکز کنید. شاید در حال حاضر پول کافی برای سفر و کمک مالی به خیریه را نداشته باشید. اما می توانید هزینه دانشگاه فرزند خود را پرداخت کنید.

  1. عجولانه تصمیم نگیرید.

اگر وسوسه شده‌اید که با پول خود تصمیمات عجولانه‌ای بگیرید باید بدانید که شما تنها نیستید. همه انسان‌ها نمی‌توانند درست سرمایه‌گذاری کنند. مالوک در کتابش می‌نویسد: اغلب ما در برابر تغییرها احتیاط می‌کنیم. ولی بیشتر وقت‌ها نیز به‌جای واقعیات بر اساس احساسات تصمیم‌ می گیریم.

یک هفته قبل از اقدام د رخصوص امور مهم مالی، به خودتان فرصت دهید. این زمان به شما کمک می‌کند تا همه جوانب کار را بسنجید. سپس می توانید تصمیمی اتخاذ کنید که به استقلال مالی شما هم آسیبی نرسد.

  1. محدودیت های خود را شناسایی کنید.

سرمایه‌گذاران موفق به دلیل یک یا دو سرمایه‌گذاری شانسی موفق نشده‌اند. هر یک از آنها برای دستیابی به اهداف خود،سال‌های زیادی آموزش‌دیده‌اند و تجربه کرده‌اند. رابینز با ری دالیو مدیر سرمایه‌گذاری میلیاردر دنیا گفت و گویی داشته است.او می گوید موفقیت در سرمایه گذاری سخت‌تر از موفقیت در المپیک بوده است. برای المپیک می‌توانید فقط 4 سال وقت بگذارید. سخت تمرین کنید و درنهایت با رقبای خود رقابت کنید. در صورتی که برای موفقیت در سرمایه‌گذاری باید 24 ساعته تلاش کنید که ممکن است به نتیجه هم نرسید.

جهان‌بینی خود را تغییر دهید تا به استقلال مالی برسید

 

عواملی مانند نوسانات بازار سهام، امور سیاسی، غیرقابل‌پیش‌بینی بودن بازار، باعث نگرانی می‌شوند. ولی نباید فکر کنیم در دوره ترسناکی زندگی می‌کنیم. با تغییر درگاه خود نسبت به زندگی می‌توان فهمید که این‌گونه هم نیست.

مالوک می‌گوید مردم در لندن زباله‌ها را درون رودخانه‌ها می‌ریختند. بعد از سال‌ها همه‌جا پر از زباله شد. همان سال بسیاری از افراد با خوردن آب آلوده ناشی از زباله‌ها بیمار شدند.

وی می‌گوید از مردم شنیده است که اوضاع امروز خوب نیست. آن‌ها آرزوی داشتن روزهای خوبی دارند. زمانی فرامی‌رسد که از تلویزیون، رادیو، آب تمیز و هوای سالم دیگر خبری نیست. بنابراین باید فرصت را غنیمت شمرد و از آن لذت برد.

هم‌چنین می‌گوید ذات انسان به‌گونه‌ای است که همیشه چیزهای منفی را می‌بیند. ولی برای سرمایه‌گذاران مهم است که نسبت به آینده خوش‌بین باشند. اگر قبول کنید همه‌چیز به‌خوبی پیش می‌رود نسبت به زندگی امیدوارتر می‌شوید و رشد می‌کنید.

به گفته رابینز افراد خوش‌بین موفق خواهند شد. بعضی افراد از سرمای زمستان می‌نالند ولی برخی دیگر می‌دانند چگونه از این فرصت استفاده کنند. زیرا می‌دانند زمستان ماندنی نیست.

مهم‌ترین توصیه‌های رابینز برای رسیدن به استقلال مالی:

  • برای اینکه شرایط تغییر کند باید شما تغییر کنید.
  • بر روی خود کار کنید تا بهترین عملکرد را داشته باشید.
  • به دنبال فرصت های عالی باشید معمولاً این فرصت‌ها هر 15 دقیقه یک‌بار تکرار می‌شوند.
  • همیشه به یاد داشته باشید راز واقعی زندگی پیدا کردن راهی برای افزایش ارزش‌ها است.

بهترین روش های سرمایه‌گذاری و رسیدن به استقلال مالی:

  1. برنامه مشخصی برای سرمایه‌گذاری داشته باشید.

برنامه داشتن به معنای داشتن سند 150 صفحه‌ای نیست بلکه کافی است طرح ساده‌ای از امور مالی خود داشته باشید. کار خود را با یک صورت‌حساب شروع کنید. سپس اهداف خود را مشخص کنید. همچنین سعی کنید نمونه کارهای خوبی داشته باشید.

  1. مطمئن شوید که اقدامات مالی شما با اهداف شما هم سو هستند.

همواره به اهداف بلندمدت خود بیندیشید و از خود بپرسید با انجام چه‌کارهایی می‌توانید آن‌ها را عملی کنید.

  1. برنامه‌ریزی خود را دوباره مرور و بررسی کنید.

لازم است شما سالانه برنامه های مالی خود را مرور و ارزیابی کنید. ممکن است در طول سال‌ها اهداف شما برای سرمایه‌گذاری تغییر کند. شاید شما منتظر تولد یک نوزاد را داشتید ولی با سه قلو مواجه شوید. شاید در شرایطی تصمیم بگیرید زودتر بازنشسته شوید. بنابراین لازم است این تغییرات را نیز لحاظ نمایید.

  1. اهداف خود را کنار نگذارید.

نمونه کارهای خود را نگه‌داری کرده و نظم و انضباط داشته باشید. هرگز اجازه ندهید احساسات بر شما غلبه کنند و بر رسیدن به اهداف شما تأثیر بگذارند.