هیچ کس با اعتماد به نفس بدون حد و مرز متولد نمی شود. اگر به نظر می رسد که شخصی دارای اعتماد به نفس باور نکردنی است، دلیل که می توان برای آن آورد این است که او در طول سال ها روی آن کار کرده است. اعتماد به نفس چیزی است که شما آن را یاد می گیرید. چرا که چالش های موجود در دنیای کسب و کار و به طور کلی چالش های زندگی می تواند باعث شود که این احساس در شما از بین برود.

«اعتماد به نفس پایین مانند رانندگی در طول زندگی بدون داشتن ترمز دستی است.» ماکسول مالتز

یک دیدگاه منفی در دنیای آنلاین، درخواست عودت محصول یا خدمت شما توسط یک مشتری یا رد ایده های شما توسط سرمایه گذاران هر یک به تنهایی می توانند باعث کاهش اعتماد به نفس شما در دنیای کسب و کار شود. گاهی یک اظهار نظر نامناسب از سمت نزدیکان ما نیز می توانند به شدت روی رویحه ما اثر منفی بگذارد.

مهم تر از همه این موارد، ما باید با یک منتقد درونی داریم که به طور مداوم به ما می گوید که ما به اندازه کافی خوب نیستیم و شک و تردید را به دل ما می اندازد. زمانی که با مشکلات مختلفی در زندگی رو به رو شویم که در واقع اعتماد به نفس ما تهدید می شود، باید مسئولیت بازسازی آن را خودمان برعهده بگیریم.

برای راه اندازی یک کسب و کار موفق شما نیاز دارید که از اعتماد به نفس بالایی برخوردار باشید تا بتوانید از موانع موجود عبور کنید. در ادامه 10 کاری که شما می توانید برای تقویت اعتماد به نفس خود انجام دهید را به شما آموزش خواهیم داد.

  1. تجسم کنید همان شخصی هستید که همیشه می خواهید در زندگی باشید

افزایش اعتماد به نفس

«ذهن آن چیزی را باور می کند که بتواند آن را تصور کند.» ناپلئون هیل

تجسم یک تکنیک دیدن تصویری از خودتان در ذهن است. تصویری که به آن افتخار می کنید. زمانی که در تلاش هستید تا با اعتماد به نفس پایین مبارزه کنید، در واقع درک ناچیزی از خودتان دارید که اغلب نیز اشتباه است. پس سعی کنید با تجسم یک ورژن خارق العاده از خودتان، به اهدافی که برای خود تعیین کرده اید، دست پیدا کنید.

  1. خودتان را تایید کنید

«تایید کردن خود یک ابزار قدرتمند است که به کمک آن می توانید باورهای مورد نظرتان درباره خودتان را ایجاد نمایید.» نیکی کارنویل

ما به طور معمول تمایل داریم که مطابق با تصویری که از خودمان داریم رفتار کنیم. ایجاد تغییرات پایدار ترفندی است که به کمک آن می توان طرز نگاهی که به خودمان داریم را تغییر دهیم. به طور کلی تایید شدن از طریق بیان جملات مثبت به خودمان اتفاق می افتد. تاثیر این جملات زمانی بیشتر خواهد بود که آنها را با صدای بلند به خودتان بگویید تا آنها را بشنوید. با این کار به مرور چیزی را که دائما به خودتان می گویید را باور می کنید. به عنوان مثال، اگر شما از هیکل خود متنفر هستید، سعی کنید دفعه بعد که به آینه نگاه می کنید جمله ای را در راستای تعریف از خود بیان کنید.

  1. هر روز یک کار که از آن می ترسید را انجام دهید

«آیا احساس ناامنی می کنید؟ به نظرتان دلیل آن چیست؟ بقیه افرادی که در این دنیا زندگی می کنند نیز مثل شما هستند. هیچ وقت رقابت را خیلی سخت و دست بالا و خودتان را دست کم نگیرید. شما بهتر از آن چیزی هستید که فکر می کنید.» تی. هاور ایکر

بهترین راه برای غلبه بر ترس های خود، رو به رو شدن با آنها است. با انجام هر روزه کاری که شما را می ترساند و کسب اعتماد به نفس از طریق این تجربه هر روزه، می توانید اعتماد به نفس خود را بالا ببرید. بنابراین از منطقه امن خود خارج شده و با ترس هایتان رو به رو شوید.

  1. منتقد درونی خود را به چالش بکشید

منتقد درونی

«شما سال هاست که از خودتان انتقاد می کنید و این کار تا کنون جواب نداده است.. سعی کنید اینبار خودتان را تایید کنید و ببینید چه اتفاقی می افتد.» لوئیز ال هی

برخی از منتقدانه ترین اظهار نظرهایی که درباره ما می شود، توسط خودمان صورت می گیرد. این انتقادها توسط یک صدای منتقد کنده درونی صورت می گیرد. اگر شما با مشکل اعتماد به نفس پایین دست و پنجه نرم می کنید، این احتمال وجود دارد که منتقد درونی شما بیش از اندازه فعال بوده و احساسات اشتباهی را به شما تلقین می کند.

راهکارهایی مثل رفتار درمانی شناختی می تواند به شما کمک کند تا منتقد درونی خود را به چالش بکشید و به دنبال شواهدی در راستای حمایت یا انکار موضوعاتی که منتقد درونی شما به آن اشاره می کنید باشید. به عنوان مثال، اگر شما فکر می کنید که یک بازنده هستید، از خودتان بپرسید چه شواهدی وجود دارد که ثابت می کند من یک بازنده هستم؟ همچنین از خودتان بپرسید که شواهدی نیز وجود دارد که نشان می دهد من یک فرد بازنده نیستم؟

  1. چالش نه گفتن در 100 روز را دنبال کنید

افزایش اعتماد به نفس با نه گفتن

«هیچکس بدون رضایت خودتان نمی تواند باعث شود که شما احساس کم بودن کنید.» ایلانور روزولت

جیا جیانگ به دلیل ضبط تجربه خود درباره نه شنیدن مکرر با ارائه درخواست های هدفمند غیرممکن از مردم به منظور رد شدن توسط آنها در یک دوره 100 روزه شناخته شده است. هدف او از این کار این بود که روی احساس خود بععد از رد شدن تمرکز کند. چرا که او بعد از رد شدن هر باره توسط سرمایه گذاران به شدت احساس ناراحتی می کرد. نه شنیدن مکرر کار راحتی نیست اما اگر در هنگام ایجادا اعتماد به نفس خود تفریحی داشته باشید، می توانید این کار را انجام دهید.

  1. خودتان را برای پیروزی آماده کنید

«برای ایجاد اعتماد به نفس واقعی باید روی موفقیت های خود تمرکز کنیم و شکست ها و اتفاقات منفی زندگی خود را فراموش کنیم.» دنیس ویتلی

افراد زیادی هستند که نسب به توانایی های خود دلسرد هستند چرا که اهدافی را برای خود تعیین کرده اند که رسیدن به آنها دشوار است. به همین دلیل بهتر است با اهداف کوچک تر کار خود را آغاز کنید تا مسیر راحتی را در پیش روی داشته باشید. زمانی که یک جریان موفقیت به وجود می آید شما احساس بهتری را نسبت به خودتان خواهید داشت و همین سبب می شود تا بتوانید اهداف بزرگ تری را انتخاب کنید. اطمینان حاصل کنید که یک لیست از دستاوردهای کوچک و بزرگ خود دارید. با این کار می توانید زمان هایی که عملکرد خوبی داشته اید را به یاد بیاورید.

به جای تمرکز روی لیست کارهایی که باید انجام دهید، وقت خود را روی کارهایی که انجام داده اید بگذارید. روی نقاط قوت خود دقیق شوید و ببینید چه پروژه هایی را به سرانجام رسانده اید یا به چه اهدافی دست پیدا کرده اید. این کار روی اعتماد به نفس شما تاثیر بسیار زیادی را خواهد داشت.

  1. به دیگران کمک کنید

کمک به دیگران برای افزایش اعتماد به نفس

کمک کردن به شخصی دیگر معمولا این امکان را به شما می دهد تا خودتان را فراموش کنید و بابت آنچه که دارید سپاسگزار باشید. علاوه بر این زمانی که برای فرد دیگری تفاوتی را ایجاد می کنید، می توانید احساس بهتری را داشته باشید. به جای تمرکز روی نقاط ضعف خود، سعی کنید برای کارهای خوب داوطلب شوید. این کارها روی بالا رفتن اعتماد به نفس شما تاثیر بسیار زیادی را خواهند داشت.

  1. از خودتان مراقبت کنید

«مراقبت از خود به هیچ عنوان یک عمل خودخواهانه نیست. این کار صرفا یک هدیه ای است در دستان شما قرار گرفته است. » پارکر پالمر

اعتماد به نفس به سلامت جسمانی، عاطفی و اجتماعی افراد بستگی دارد. اگر شما از ظاهر خود بدتان می آید یا دائما احساس می کنید انرژیتان کم است، اینکه بتوانید درباره خودتان احساس خوبی داشته باشید نیز سخت خواهد بود. به همین دلیل بهتر است برای خودتان وقت بگذارید و ورزش کرده و عادت غذایی و خواب خوبی را پیدا کنید.

در کنار آن لباس هایی را بپوشید که دوست دارید. شاید این جمله را شنیده باشید که لباس مرد را می سازد. پس سعی کنید با مراقبت دائم از خودتان و نیازهایی که دارید، اعتماد به نفس لازم را در خود ایجاد کنید.

  1. برای خودتان مرزهای شخصی تعریف کنید

«هرگز در برابر آزار و اذیت های دیگران سکوت نکنید. هیچ وقت اجازه ندهید قربانی باشید. شما نباید تعریفی که فردی دیگر از زندگی دارد را بپذیرید و دنبال کنید. بلکه باید تعریف خودتان را داشته باشید.» هاروی فیرشتین

نه گفتن را یاد بگیرید. به دیگران یاد بدهید که به مرزهای شخصی شما احترام بگذارند. اگر نیاز است، در کلاس هایی که در این باره تشکیل می شوند، شرکت نمایید. هر چقدر که کنترلتان روی خودتان بیشتر شود، اعتماد به نفس بیشتری را به دست خواهید آورد.

  1. باور داشته باشید که افراد با یکدیگر برابر هستند

«اینکه آرزو داشته باشید شخص دیگری باشید، تنها هدر شخصیت فعلیتان است.» مرلین مونرو

افرادی که دارای اعتماد به نفس پایینی هستند، همواره دیگران را بهتر و لایق تر از خود می دانند. به جای اینکه چنین باوری را داشته باشید، خودتان را برابر دیگران بدانید. آنها به هیچ عنوان از شما بهتر و شایسته تر نیستند. ذهنیت خود را در این خصوص تغییر دهید و شاهد بهبود اعتماد به نفس خود باشید.