اعتماد به نفس تقریباً روی تمام عناصر زندگی تاثیرگذار است. در واقع هر عنصری که در یک زندگی شاد و رضایت بخش وجود دارد به اعتماد به نفس مرتبط می شود. در ادامه به مزیت های آن اشاره می کنیم. درک این مزایا اولین و مهمترین قدم برای داشتن زندگی بهتر است.

هرچه اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید بهتر و راحت تر می توانید صدای درونتان را در شرایط بحرانی مواقعی که با خود تکرار می کند ” من نمی توانم این کار را انجام دهم” آرام کنید. شما می توانید از افکار منفی جدا شوید و مطابق با ارزش های خود اقدام کنید.

اگر از اعتماد به نفس پایین رنج می برید، احتمالاً با نشخوار فکری یا تمایل به فکر کردن درباره نگرانی ها و احساس بد تکرار اشتباهات آشنا هستید. نشخوار فکری بیش از حد با اضطراب و افسردگی همراه است و می تواند ما را از دنیای واقعی دور کند. اما با پر کردن مخزن ذهنی خود از قدرت نفس می توانید چرخه تفکر بیش از حد را بشکنید و منتقد درونی خود را ساکت کنید. در این مطلب در مورد اهمیت اعتماد به نفس مطالب مهمی ارائه شده است.

 

ضرورت اعتماد به نفس

  • انگیزه بیشتر

ایجاد اعتماد به نفس به معنای برداشتن گام های کوچکی است که حس موفقیت را برجای می گذارد. اگر تا به  امروز زبانی غیر از زبان مادری را یاد گرفته اید یا روی مهارتی خاص تسلط پیدا کرده اید؛ یا توانسته اید به تناسب اندام دلخواه خود برسید یا در هر صورت به جایگاه دلخواه خود در زندگی رسیده اید یعنی در مسیر درست قرار گرفته اید. اگر به گذشته خود فکر کنید و ببینید که با وجود ناملایمت ها پیروز شده اید مطمئن باشید که در سایر زمینه های زندگی نیز با وجود تردید موفق خواهید شد.

هرچه اعتماد به نفس شما بیشتر باشد به گستردگی توانایی خود بیشتر ایمان خواهید آورد. افکار منفی در انجام هر کاری شنیده می شوند. افکاری اعم از اینکه اگر شکست بخورم چی؟ اگر خجالت بکشم چی؟ اگر نتوانم چی؟  اما با اطمینان از خود دیگر هیچ افکار منفی فلج کننده نخواهد بود. حتی می توانید به آن افکار منفی پوزخند بزنید و کار خود را به اتمام برسانید. شما باید از پیشرفتتان در پیگیری اهدافی که برایتان مهم است، انرژی بگیرید.

believe in yourself

  • انعطاف پذیری بیشتر

اعتماد به نفس به شما مهارت ها و روش های مقابله با شکست را ارائه می دهد. اعتماد به نفس به این معنی نیست که هرگز شکست نخواهید خورد اما به کمک آن می توانید از پس چالش ها برآیید و توسط آنها فلج نشوید. حتی زمانی که هیچ چیز مطابق با برنامه ریزی شما پیش نرود از سرزنش کردن خود جلوگیری خواهید کرد. شما به کمک اعتماد به نفس نسبت به شکست و اشتباهات راه درک درستی خواهید داشت. پذیرش اینکه شکست بخشی از زندگی است، در ریشه یابی شکست به شما کمک خواهد کرد. به طور عجیبی حتی تمایل به شکست، موفقیت بیشتری برای شما خواهد داشت. زیرا انتظار نخواهید داشت که همه چیز عالی و بی نقص پیش برود.

  • روابط بهبود یافته

ممکن است عجیب به نظر برسد؛ اما وقتی که اعتماد به نفس بیشتری دارید، کمتر روی خودتان تمرکز می کنید. همه ما وقتی وارد اتاقی می شویم روی خودمان تمرکز می کنیم. جملاتی اعم از اینکه همه به من نگاه می کنند، همه فکر می کنند من احمق به نظر می رسم، هر کلمه ای که می گویم احمقانه است. حقیقت این است که ما در افکار و نگرانی های خود غرق شده ایم و اگر بتوانیم از آن خارج شویم راحت تر با دیگران برخورد خواهیم داشت.

در واقع هر چقدر اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید، از تعاملات خود با دیگران بیشتر لذت خواهید برد؛ زیرا نگران نوع تاثیری که می گذارید نخواهید بود و خود را با دیگران مقایسه نمی کنید. آرامش شما موجب آرامش دیگران نیز می شود و به شما در ایجاد ارتباطات عمیق کمک می کند.

اعتماد به نفس همچنین می تواند همدلی عمیق تری ایجاد کند. وقتی که درگیر شک و تردید خود نیستید می توانید فرد کمک کننده به دیگران باشید.

  • احساسی قوی از خود واقعی شما

در نهایت اعتماد به نفس شما را در آن چیزی که واقعاً هستید ریشه می دهد. شما می توانید نقاط ضعف خود را بپذیرید و از نقاط قوت خود بهره ببرید. اقدامات شما مطابق با اصول تعیین شده خواهد بود. همچنین به شما احساس هدفگذاری بیشتری می دهد. شما خواهید دانست که چه کسی هستید و برای چه چیزی ایستاده اید. شما مهارت های لازم برای حضور، ایستادن و صحبت کردن را خواهید داشت. به عبارت دیگر شما قادر خواهید بود که بهترین خود را نشان دهید و اجازه دهید که بدرخشید.

اقدامات لازم

  • یک نقل قول از اعتماد به نفس را یادداشت کنید و آن را در جایی قرار دهید که اغلب ببینید.
  • آیا عکسی از زمانی دارید که احساس اعتماد به نفس و موفقیت کرده باشید؟ این می تواند عکس فارغ التحصیلی، عکس کودکی پس از یادگیری دوچرخه سواری یا هر چیز دیگری باشد. اینگونه عکس ها را در معرض دید قرار داده و به تمام مراحلی که برای رسیدن به آن طی کرده اید، فکر کنید.