بازاریابی اجازه ای در واقع به نوعی از تبلیغات اشاره دارد که به مخاطبین خود این امکان را می دهند که تصمیم بگیرند که می خواهند پیام های تبلیغاتی را دریافت کنند یا نه. مفهوم بازاریابی اجازه ای اولین بار توسط ست گادین، کارآفرین و نویسنده محبوب معرفی شد. او در ابتدا ایده اش در خصوص بازاریابی اجازه ای را در کتاب خود که به همین عنوان نامگذاری شده است، ارائه داد. ایده او این بود: تبدیل افراد غریبه به دوستان و سپس تبدیل این دوستان به مشتری. بازاریابی اجازه ای با ویژگی های مختلفی از جمله پیش بینی، شخصی سازی و برقراری ارتباط با افراد مفهوم پیدا می کند. در واقع این نوع از بازاریابی دقیقا نقطه مقابل بازاریابی مستقیم است که در آن تبلیغات بدون اینکه رضایت مشتریان جلب شده باشد، به صورت گسترده برای آنها ارسال می شود.

نکات کلیدی

  • بازاریابی اجازه ای به نوعی از تبلیغات اطلاق می شود که در آن مخاطبین این فرصت را دارند که تصمیم بگیرند که پیام های تبلغاتی را دریافت کنند یا از دریافت این نوع از پیام های تبلیغاتی اجتناب نمایند.
  • شکل های رایج بازاریابی اجازه ای شامل امکان تصمیم گیری در خصوص دریافت یا عدم دریافت ایمیل به روزرسانی به عنوان یکی از اعضای لیست ایمیل یک وب سایت است.

مفهوم بازاریابی اجازه ای (Permission Marketing)

بازاریابی اجازه ای چیست

بازاریابی اجازه ای در میان عموم به ویژه در بحث بازاریابی دیجیتال از محبوبیت بالایی برخوردار است. تایید ایمیل های به روز رسانی و دریافت اشتراک آن یکی از بهترین مثال هایی است که می توانید برای بازاریابی اجازه ای بیان کرد. در واقع در این نمونه کاربران می توانند تصمیم بگیرند که تمایل دارند ایمیل های دوره ای با محتوای به روز رسانی یا ارائه پیشنهادات جدید برای آنها ارسال شود یا اینکه در همان ابتدای کار و در هنگام ثبت نام در یک وب سایت یا هر جای دیگری جلو این کار را بگیرند. در واقع مشترک شدن در سرویس ایمیل یک وب سایت این مفهوم را دارد که شما مجوز لازم برای تبلیغات را به آنها ارائه داده اید.

مزایای بازاریابی اجازه ای

بازاریابی اجازه ای روشی کم هزینه و موثر برای برقراری ارتباط با مشتریان بالقوه است. در واقع استفاده از پلتفرم های دیجیتال با داشتن دسترسی مستقیم به مشتریان مثل پلتفرم های ایمیل یا رسانه های اجتماعی، بسیاری از هزینه های غیر ضروری روش های سنتی تبلیغات مثل ارسال نامه به صورت انبوه یا تبلیغات چاپی را از سر راه شما برمی دارد.

همچنین اصلی ترین مزیتی که می تواند برای این نوع بازاریابی به آن اشاره کرد این است که از آنجایی که خود کاربر به شما اجازه ارسال پیام های تبلیغاتی را می دهد، پس می توان نتیجه گرفت که آنها بیشترین امکان را برای تبدیل شدن به مشتریان شما دارند. در اصل زمانی که شما از مشتریان اجازه تبلیغات را دریافت می کنید، احتمال اینکه بتوانید نظر آنها را به عنوان مشتریان بالقوه با تبلیغات جلب نمایید بسیار بیشتر است. چرا که آنها با اجازه دادن به شما در همان ابتدای کار علاقه خود را به حوزه فعالیت شما نشان داده اند. در حالی که شما در سایر روش های تبلیغات این شانس را دارید که به تعداد بیشتری از مشتریان دسترسی پیدا کنید، اما در بازاریابی اجازه ای شما امکان برقراری روابط و داشتن تعاملات ارزشمندتر را با مشتریان بالقوه خود در آینده خواهید داشت.

بازاریابی اجازه ای در مقابل بازاریابی مستقیم به شکل سنتی

بازاریابی اجازه ای ست گادین

بازاریابی مستقیم به صورت سنتی در واقع نوعی بازاریابی کورکورانه است. چرا که شما در این نوع از بازاریابی شناخت چندانی درباره مخاطبین هدف خود ندارید و تنها چیزی که از آنها می دانید تنها کد پستیشان است. به عنوان مثال، یک بنگاه معاملات ملکی ممکن است تبلیغات خود را به خانه کسانی که دارای کد پستی خاصی بوده و در یک منطقه خاص زندگی می کنند ارسال کند.

اما اگر همین بنگاه معاملات ملکی بخواهد از روش بازاریابی اجازه ای استفاده کند، می تواند از وبلاگ برای به اشتراک گذاشتن مطالبی درباره قیمت خانه، نرخ رهن و اجاره، دریافت وام مسکن یا نکاتی درباره فروش خانه در همان منطقه خاص استفاده کند. در این وبلاگ می تواند لینک خبرنامه ایمیلی خود را نیز قرار دهند و از کاربران بخواهند تا از این طریق به سوالات اساسی آنها پاسخ دهند تا بتوانند با علم بیشتری در راستای ارائه خدمات به آنها گام بردارند.

به عنوان مثال می توانند از آنها بپرسند: «چه زمانی خانه فعلی خود را خریداری کرده اید؟» یا «آیا قصد خرید خانه در سال آینده را دارید؟» این اطلاعات می تواند از طریق ایمیل جمع آوری شده و در ادامه مسیر به شکل مناسبی به کسب و کار فوق کمک کند. این نوع از برقراری ارتباط با مشتریان بالقوه از طریق مشترک شدن آنها صورت می گیرد. در نتیجه به طور قطع هر زمان که مشتریان تصمیم بگیرند که اقدام به خرید یا فروش ملک خود نمایند، به دلیل داشتن ارتباط مناسب با این بنگاه معاملات ملکی، با آنها برای این کار تماس می گیرند.