چگونه می توان یک برنامه دیجیتال مارکتینگ موفق را برای شرکت خود تهیه نمود؟ برنامه دیجیتال مارکتینگ باید مباحث مهمی از جمله سئو ، آنالیز، موقعیت یابی وب، استراتژی ها، رسانه های اجتماعی ، اهداف و معیارها را در بر داشته باشد. اگر بدون داشتن برنامه و استراتژی از پیش تعیین شده اقدام به بازاریابی دیجیتال نمایید، نمی توانید موفق شوید و در این مسیر شکست را تجربه می کنید.

هنگامی که می خواهید برنامه دیجیتال مارکتینگ خود را طراحی نمایید، باید روی مولفه های مهمی مثل تعیین مخاطب هدف، اهداف تجاری و تعیین یک ارزش پیشنهادی مناسب تمرکز کنید.

برنامه دیجیتال مارکتینگ چیست؟

یک برنامه بازاریابی در واقع سندی است که جزئیات مربوط به برنامه ریزی ها کلی کمپین های بازاریابی شما و اقدامات مربوط به آن را شامل می شود. جزئیاتی درباره کانال هایی که از آنها استفاده می کنید، برنامه های توسعه، سرمایه گذاری، زمان بندی و موضوعات این چنین را نیز باید در برنامه بازاریابی خود بگنجانید.

به گفته فیلیپ کاتلر ، پدر بازاریابی مدرن، یک برنامه بازاریابی شامل مستنداتی درباره چگونگی دستیابی به اهداف استراتژیک یک مجموعه از طریق استراتژی ها و تکنیک های بازاریابی منحصر به فرد می شود. در این برنامه مشتریان بالقوه نقطه اصلی تمامی اقدامات در این زمینه هستند. علاوه بر این با داشتن یک برنامه بازاریابی مناسب می توان با سایر بخش های سازمان نیز ارتباط برقرار کرد.

با توجه به موارد گفته شده آیا شرکت شما به یک برنامه دیجیتال مارکتینگ نیاز دارید؟ طبق تحقیقات انجام شده پاسخی که به این سوال می توان داد به طور قطع بله است. دلایل نیاز شما به یک برنامه دیجیتال مارکتینگ عبارتند از:

  • با این کار می توانید مشتریان بالقوه خود را جذب و متقاعد کنید تا از شما خرید کنند. سپس باید آنها را به محصولات یا خدمات خود علاقه مند و به مشتریان بالقوه خود تبدیل کنید.
  • می توانید تمامی استراتژی ها و اقدامات خود برای رسیدن به مشتریان هدف را برنامه ریزی کنید.
  • این امکان را خواهید داشت که به منظور رسیدن به موفقیت، کمپین های بازاریابی خود را بخش بندی نمایید.

قبل از هر اقدامی ساختار مراحل دیجیتال مارکتینگ خود را تعریف کنید، باید شناخت بهتری درباره حوزه فعالیت خود، مشتریان هدف و کانال های ارتباطی موجود داشته باشید. علاوه بر آن نیز باید بدانید که رقیبان شما چه کسانی هستند و چه کارهایی را انجام می دهند.

بعدا زمان آن می رسد که برنامه دیجیتال مارکتینگ خود را پایه گذاری نمایید.

گام اول: تجزیه و تحلیل موقعیتی

تحلیل در دیجیتال مارکتینگ

اولین کاری که باید در هنگام تهیه برنامه دیجیتال مارکتینگ خود انجام دهید انجام یکسری آنالیزهای داخلی و خارجی از شرکت و شرایط حاضر در آن است. یک چهارچوب بسیار مناسب برای این کار استفاده از SWOT است. این پلتفرم به شما این امکان را می دهد تا نقاط ضعف، قدرت و فرصت های موجود برای شرکت و بازاری که در آن فعالیت می کنید را شناسایی نمایید.

شما باید با اکوسیستمی که در آن فعالیت می کنید به اندازه کافی آشنایی داشته باشید. همچنین باید بدانید که نیاز مشتریان شما چیست و چگونه باید آنها را برطرف کرد. این آنالیز کاملا کیفی است ولی در کنار آن می توانید به بررسی کمی عواملی مثل عادات دیجیتالی، واسطه ها، افراد تاثیرگذار و موارد دیگر را نیز بپردازید. همچنین می توانید با استفاده از تکنیک های مناسب موجود، بهترین شیوه های بازاریابی دیجیتالی را شناسایی و از آنها در کسب و کار خود استفاده نمایید.

در این بین باید موضوعات داخلی را نیز مورد مطالعه قرار دهید تا بدانید که وضعیت شرکتتان در عصر دیجیتال چگونه است. آیا وب سایت شما مشتری مدار است؟ وب سایت شما از نظر امکان استفاده و داشتن تجربه مرور چه شرایطی را داراست؟ آیا وبلاگ خود را به صورت دوره ای به روز رسانی می کنید؟ موقعیت فعلی وب سایتتان چگونه است؟ حضورتان در رسانه های اجتماعی به چه شکل است؟ با پاسخ دهی به این سوالات می توانید درک بهتری درباره وضعیت داخلی شرکت خود داشته باشید.

گام دوم: تعریف اهداف دیجیتال مارکتینگ

اهداف دیجیتال مارکتینگ

هنگامی که توانستید جایگاه خود را در بازار پیدا کرده و نکات قوت خود را شناسایی کنید، وقت آن است که اهداف خود را تعریف نمایید. این اهداف در واقع مسیری که باید در آن پیش بروید را مشخص می کند. در نظر داشته باشید که هر کاری که انجام می دهید باید در راستای تحقق این اهداف باشد.

شما می توانید با استفاده از چهارچوب اهداف SMART در زمینه بهبود این بخش از برنامه بازاریابی دیجیتال خود تلاش نمایید. چهارچوب SMART عبارت است از تعیین اهداف خاص، قابل اندازه گیری، قابل دستیابی، مرتبط و به موقع. در ادامه با یک مثال این چهارچوب را به شما نشان خواهیم داد:

  • من می خواهم بازدید وب سایت خود را افزایش دهم. (هدفی که SMART نیست)
  • من می خواهم در مدت سه ماه، هر ماه 20000 بازدید منحصر به فرد داشته باشم. به همین منظور نیز باید کارهای X، Y و Z را انجام دهم. (هدف SMART)

گام سوم: تعریف استراتژی بازاریابی

استراتژی بازاریابی دیجیتال

هنگامی که اهداف کسب و کار خود را تعیین نمودید، باید از خودتان بپرسید که برای رسیدن به آنها باید چه کارهایی را انجام دهید؟ شخصی سازی در دیجیتال مارکتینگ اهمیت بسیار زیادی را دارد. به همین دلیل هر زمان که قصد داشتید استراتژی خود برای عملی کردن برنامه بازاریابی دیجیتال را تعریف کنید، باید عوامل زیر را در نظر داشته باشید:

بخش بندی مخاطبین مورد نظر

شما باید بدانید که مخاطبین شما چه کسانی هستند. باید سلایق، نیازها یا ترجیحات آنها را شناسایی نمایید و بدانید که به چه شکلی می خواهید این انتظارات را برآورده کنید. در واقع الان زمان آن است که شخصیت خریدار خود را مشخص نمایید.

موقعیت یابی

برای اینکه بتوانید به یک موقعیت مناسب دست پیدا کنید، باید ارزش پیشنهادی خود و اهداف خود را به شکلی واضح و مشخص تعیین نمایید. به طور کلی منظور از موقعیت یابی این است که باید به شکلی عمل کنید تا مشتریان بالقوه در انتخاب میان شما و رقیبانتان، شما را برگزینند. باید بدانید به چه شکلی می خواهید میان ارزش پیشنهادی خود و چگونگی معرفی آن به مشتریان از طریق بازاریابی دیجیتالی ارتباط برقرار کنید.

استراتژی محتوا

ایجاد، ارائه و مدیریت محتواهای مناسب برای جلب نظر مخاطبین موضوع بسیاری مهمی است. این محتواها علاوه بر وبلاگ، رسانه های اجتماعی را نیز دربر می گیرد. برخی از مهم ترین ابزارهایی که می توان از آنها برای تولید محتوا مناسب استفاده کرد عبارتند از:

  • تحقیق درباره کلمات کلیدی: باید کلمات کلیدی مناسب را شناسایی و از آنها در محتوای خود استفاده کنید تا سئو محتواهای خود را بهبود ببخشید. این موضوع زمانی اهمیت خود را نشان می دهد که قصد داشته باشید کاربران شما را در موتورهای جستجو بیایند.
  • تقویم محتوا: داشتن یک تقویم محتوا برای پیگیری استراتژی های بازاریابی محتوا بسیار مهم است. با این کار شما این امکان را خواهید داشت که به شکل بلند مدت فکر کرده، منابع خود را بهینه نموده و ایده پردازی کنید. این تقویم تاریخ انتشار محتوا، نام نویسنده، عنوان مقاله، کلمه کلیدی، برچسب ها و موارد کلیدی دیگر را شامل می شود.
  • تبلیغات در رسانه های اجتماعی: اینکه یک محتوا را بنویسید و هیچ تبلیغی برای آن در رسانه های اجتماعی نداشته باشید اشتباه بزرگی است. این کار به شما کمک می کند تا برای انتشار محتوا در رسانه های اجتماعی برنامه ریزی کنید و با استفاده از لینک دهی، هشتگ و موارد این چنینی افراد را به سمت وب سایت خود بیاورید.

در کنار موارد گفته شده باید در نظر داشته باشید که:

  • مخاطبین شما چه چیزی را دوست دارند.
  • آنها بیشتر درباره چه موضوعاتی بحث می کنند.
  • از چه لحنی برای صحبت با مخاطبین خود استفاده می کنید.
  • محتواهای خود را هر چند وقت یکبار منتشر می کنید.

گام چهارم: استراتژی ها و تکنیک های دیجیتال

شما باید بر اساس اهدافی که تعیین کرده اید، استراتژی های خود را نیز پایه گذاری نمایید. این استراتژی ها عبارتند از: کمپین های بازاریابی ایمیلی، رسانه های اجتماعی، CRM، بهینه سازی وب، استراتژی های سئو، تبلیغات در رسانه های اجتماعی و غیره.

امروزه کانال های مدیریتی و میزان اطلاعاتی که درباره مشتریان به دست می آورید، به شدت در حال افزایش است. به همین دلیل نیز ضروری است که از ابزارهای اتوماسیون بازاریابی استفاده کنید تا بتوانید کمپین های بازاریابی خود را به صورت خودکار پیش ببرید. این تکنیک ها به شما این امکان را می دهند که با چند کلیک ساده صدها کمپین را مدیریت نمایید.

شما می توانید پیام های خود را با توجه به شخصیت خریداران شخصی سازی کنید و شانس موفقیت خود را افزایش دهید. تکنولوژی یک ابزار بسیار مهم است که می توان از آن در بحث اجرای استراتژی های دیجیتال مارکتینگ استفاده کرد.

گام پنجم: بررسی نتایج و KPI ها

باید در نظر داشته باشید که کار شما بعد از طراحی و اجرای استراتژی های دیجیتال مارکتینگ متوقف نمی شود. بعد از آن یکی از مهم ترین مراحل در پیش روی شما قرار دارد و آن تجزیه و تحلیل نتایج است. داده ها و تحلیل آنها به یکی از اقدامات اصلی در جهت بهینه سازی عملکرد و هزینه های مربوط به بازاریابی دیجیتال تبدیل شده است.

شما باید با استفاده از KPI میزان موفقیت عملکرد خود را بررسی نمایید تا ببینید که آیا بازگشت سرمایه (ROI) مناسبی را داشته اید یا نه. این کار به شما کمک می کند تا میزان اثربخش بودن استراتژی های خود در زمینه بازاریابی دیجیتال را بسنجید و مطابق با آن درباره عملکرد آینده خود تصمیم گیری کنید.

اطمینان حاصل نمایید که به شکل مناسبی می توانید ایده های خود را تجسم کنید. دنیای دیجیتال به سرعت در حال رشد و تکامل است. به همین دلیل باید همیشه مواظب باشید که فرصت های مناسب و فضای موجود برای پیشرفت را از دست ندهید.

در هنگام تهیه برنامه دیجیتال مارکتینگ خود تمامی این مراحل را به خاطر بسپارید و هیچ چیزی را به شانس و اقبال نسپارید. بزرگ ترین مانعی که می تواند شما را از کسب موفقیت در دنیای دیجیتال دور کند، همین است. علاوه بر این باید در نظر داشته باشید که تکنولوژی می تواند نقطه پرتاب شما باشد. با استفاده از کمپین های دیجیتال مارکتینگ و مدیریت خودکار آنها می توانید برنامه بازاریابی دیجیتال خود را پیگیری کرده و در نهایت به موفق دست پیدا کنید.