تراویس کُردل کالانیک (Travis Kalanick) متولد 6 آگوست 1976، برنامه‌نویس و تاجر آمریکایی است. او از بنیان‌گذاران شرکت رد اِس وُوش است. این شرکت در زمینه به اشتراک‌گذاری فایل‌ها فعالیت می‌کند. تراویس کالانیک همچنین بنیان‌گذار شرکت حمل‌ونقل شبکه‌ای اوبر است. در سال 2014، او وارد لیست فوربس شد. در این لیست که نام پولدارترین شهروندان آمریکا قرار دارد، وی در میان 400 نفر، در مقام 290 قرار دارد. ارزش خالص دارایی وی در آن زمان 6 میلیارد دلار تخمین زده شده بود.

سنین جوانی و تحصیلات تراویس کالانیک

تراویس کالانیک در 6 آگوست 1976 در لس‌آنجلس، کالیفرنیا چشم به جهان گشود. او در شهر نورتریج از ایالت کالیفرنیا زندگی می‌کرد و در آنجا از دبیرستان گرانادا هیلز فارغ‌التحصیل شد. وی سپس در کالج دانشگاه کالیفرنیا، لس‌آنجلس برای تحصیل در رشته مهندسی کامپیوتر ثبت‌نام کرد. مادر وی، بانی، در تبلیغات خرده‌فروشی برای لس‌آنجلس دیلی نیوز کار می‌کرد و پدر وی دونالد ای. کالانیک مهندس عمران در شهر لس‌آنجلس بود. خانواده پدر وی کاتولیک بودند و ریشه خانوادگی آن‌ها به چک و اتریش بازمی‌گشت. او دو خواهر ناتنی دارد و برادرش کوری یک آتش‌نشان است.

زندگینامه تراویس کالانیک

زندگی شخصی تراویس کالانیک

تراویس کالانیک به مدت دو سال با گابی هولزوارت ملاقات می‌کرد. آن‌ها در سال 2015 از هم جدا شدند.

کسب و کارهای تراویس کالانیک

اسکور

در سال 1998، تراویس کالانیک همراه با سایر هم‌کلاسی‌هایش از یو سی ال ای خارج شدند تا با کمک هم و مشترکا با دن رودریگز، یک موتور تبادل اطلاعات و جستجوی چندرسانه‌ای و یک سرویس اشتراک‌گذاری فایل‌ها را تحت نام شرکت اسکور، تأسیس کنند. در سال 2000، انجمن تصاویر متحرک آمریکا، انجمن صنعت ضبط موسیقی آمریکا (RIAA) و انجمن ملی انتشارات موسیقی (ان ام پی آ) دادخواستی علیه اسکور مطرح کردند و ادعا کردند که فعالیت‌های این شرکت در راستای نقض حق چاپ است. در سپتامبر همان سال، اسکور برای حفظ خود در برابر دادخواست دادگاه، اعلام ورشکستگی کرد.

رد اس وُوش

در سال 2001، با تیم مهندسی اسکور، تراویس کالانیک شرکت دیگری در زمینه اشتراک‌گذاری فایل با نام رد اس ووش تأسیس کرد. نرم‌افزار رد اس وُوش از مزیت پهنای باند بیشتر اینترنت بهره برد تا به کاربران خود امکان انتقال و مبادله فایل‌های رسانه‌ای پر حجم مانند فایل‌های موسیقی و فیلم بدهد. در سال 2007، آکامای تکنولوژی، این شرکت را به ارزش 19 میلیون دلار خریداری کرد.

اوبر

در سال 2009، تراویس کالانیک به همراه گرت کمپ، استارت آپ اوبر را تأسیس کردند. اوبر یک برنامه کاربردی تلفن همراه است که مسافران را به رانندگان وسایل نقلیه متصل می‌کند. هدف اوبر ارائه خدمات حمل‌ونقل توسط رانندگان متقاضی است. اوبر در 66 کشور جهان و بیش از 507 شهر در دنیا فعال است. ورود اوبر در برخی از شهرهای آمریکای شمالی مانند واشنگتن دی. سی. شیکاگو، تورنتو و شهر نیویورک با جنجال روبرو شد. همچنین این شرکت با رقابت شدید خدمات مشابه و “شرکت‌های مشابه ”  در شهرهایی مانند لندن روبرو است.

در نوامبر سال 2014، تراویس کالانیک با انتقاداتی در خصوص ایجاد فرهنگ ” پیروزی به هر قیمتی ” از سوی وی در سازمان اوبر روبرو شد. شرکت با مسائل روابط عمومی روبرو شد، از جمله اظهار نظر تراویس کالانیک به جی کیو درباره اینکه جذب بانوان برای او این روزها آسان‌تر شده است. همین امر سبب نگرانی درباره‌ی نگرش او و موضوع امنیت مشتریان زن شده بود. مشکل دیگر شرکت، متحمل شدن مشکلات در راستای پیشنهاد مدیر اجرایی، امیل مایکل، در خصوص تخصیص بودجه زیاد به استفاده از روند اسمیر برای منتقدان بود. اگرچه تراویس کالانیک بابت اظهارات مایکل عذرخواهی کرد، اما این اقدام حمله‌ی منتقدان را متوقف نکرد.

تراویس کالانیک و موفقیت

سایر موارد

او در کنفرانس‌ها و رویدادهای تجاری از جمله تک کرانچ دیسراپت، تک ککتیل، دی ال دی و لی وب سخنرانی کرده است. در دسامبر 2016، اعلام شد که تراویس کالانیک به‌عنوان مشاور، در مجمع راهبردی و سیاسی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب، وارد شده است.