جیم ران متولد 25 سپتامبر 1930 در مزرعه ای در آیداهو آمریکا است. او به عنوان یک کارآفرین، سخنران انگیزشی، مدرس موفقیت و نویسنده حرفه‌ای، اثر شگرفی بر روی پیشرفت شخصی و رشد کسب و کار شخصی افراد گذاشته است. او به عنوان آموزگار موفقیت نقش زیادی در پیشرفت افراد بزرگی چون: برایان تریسی، آنتونی رابینز، جک کنفیلد ، مارک ویکتر هنسن، دارن هاردی و … بازی کرده است.

او در مزرعه ای خانوادگی در روستا به دنیا آمد و تنها کاری که تا سنین جوانی بلد بود، دوشیدن شیر گاو و چیدن علف بود. تا سن 25 سالگی، زندگی وی روالی معمولی داشت و او حتی نمی‌توانست راه حلی برای قرض‌های خود پیدا کند. روزی دختر کوچک کلوچه فروشی در خانه او را زد و از جیم ران خواست تا فقط 2 دلار از او کلوچه بخرد. جیم که در آن زمان به شدت بدهکار بود و هیچ پولی نداشت، مجبور شد دروغ بگوید. او به دختر گفت: «من در خانه مقدار زیادی کلوچه دارم. مرسی». دختر با گرفتن این جواب خداحافظی کرد و رفت. اما خاطر جیم دیگر آرام نشد، او مدام با خود می‌گفت: «دیگر نمی‌خواهم این طور زندگی کنم که مجبور شوم به خاطر 2 دلار دروغ بگویم».

دوره جوانی جیم ران

جوانی جیم ران

او در حوالی سن 25 سالگی، با آقایی به نام شوف آشنا می‌شود که زندگی‌اش را به کل عوض می کند. آقای شوف در همان ابتدای آشنایی سوالاتی مهم از جیم پرسید. مثلا پرسید: «چقدر پول توی 5 سال گذشته پس انداز کرده‌ای؟» جیم جواب داد: «هیچی». شوف گفت: «پس 5 سال قبلت را دوباره تکرار نکن. بیشتر روی خودت کار کن تا اینکه به فکر ارتقا در محل کارت باشی. اگر خودت را بیشتر ارتقاء بدهی، به زودی در همه زمینه ها به موفقیت خواهی رسید».

آشنایی جیم با شوف باعث تغییر دیدگاه و در پایان موفقیت بزرگ او شد. وی با پیگیری سرسختانه از صحبت های آقای شوف در طی 5 سال مسایل گرانقدری از او یاد گرفت. جیم ران بر اساس همین دانش، کسب و کار خودش را شروع کرد. یک سال پس از درگذشت شف، جیم ران میلیونر شده بود.

کتاب های جیم ران

پس از اینکه او میلیونر شد، شروع به برگزاری سمینار‌های فراوانی با موضوع موفقیت شخصی کرد تا قصه موفقیت زندگی خودش را به همه علاقه مندان ارائه دهد. این سمینارهای آموزشی آنقدر گسترش پیدا کرد که بیش از 4 میلیون نفر از دانش و یافته های او استفاده کردند. جیم ران علاوه بر اینکه در صنعت سخنرانی و تدریس در حوزه موفقیت پیشرفت چشمگیری داشت، کتاب‌های پرفروش بسیاری هم نگاشت. این کتاب‌ها مرجع آموزشی ارزشمندی برای میلیون ها نفر بودند و مخاطبان زیادی هم بدست آوردند. کتاب‌هایی که به دست جیم ران نوشته شده‌اند، این موارد هستند:

  • جادوی کار پاره وقت
  • پنج قطعه‌ی اصلی از پازل زندگی
  • هفت کلید طلایی ثروتمند شدن
  • معجزه در درون توست
  • دوازده ستون
  • فصل‌های زندگی
  • فرزانگی
  • درس‌های زندگی
  • قاتل شما کیست؟

زندگینامه جیم ران

از آنجا که ران به عنوان یک مدرس بسیار عالی در تمام دنیا شناخته شده، کتاب‌های نوشته شده توسط او مرجع آموزشی معلمان برتر موفقیت هستند.  بسیاری از معلمان موفقیت شخصی جهان با استفاده از محتوای این کتاب‌ها افراد موفق بیشماری را به دنیا معرفی کرده اند. سرانجام زندگی جیم ران، این استاد گرانقدر موفقیت شخصی، پس از 18 ماه دست و پنجه نرم کردن با بیماری فیبرز ریوی در 5 دسامبر 2009 میلادی به پایان رسید.

5 اصل ضروری پولی از جیم ران که باید بدانید

اگرچه امور مالی نباید بالاترین اولویت زندگی ما باشد، اما من می گویم پول نقش مهمی را ایفا می کند و ما باید آن را همانطور که هست ببینیم: ابزاری. همانطور که دوست خوب من زیگ زیگلر می گوید، “پول همه چیز نیست، اما در بالای لیست در کنار اکسیژن رده بندی می شود!”

پول ابزاری است که بسته به نحوه استفاده از آن، می تواند شادی زیادی برای زندگی ما به ارمغان بیاورد یا می تواند مخرب باشد. ما باید از تمام امکاناتی که به ما ارائه می دهد و همچنین مشکلات موجود آن آگاه باشیم. برخی از شگفت انگیزترین کارهای انجام شده به این دلیل است که مردم از منابع مالی برای تامین بودجه خود برخوردار بوده اند، مشاغل ایجاد شده اند، مدارس ساخته و باز شده و موسسات خیریه بشردوستانه تأسیس شده اند که بسیار خوب بوده اند. از طرف دیگر، دوستی ها خراب شده اند، قاچاقچیان سودهای غیرقانونی می برند و زندگی های بسیاری نابود شده است.

بنابراین امروز، می خواهم به استفاده از برخی اصول ساده مالی بپردازم، اما می خواهم فلسفه های اساسی را که حاکم بر آن است نیز آموزش دهم؛ که افراد خوب با آن چه کاری می توانند انجام دهند و چه دستاوردهای شگرفی می توان با در نظر گرفتن پول به عنوان آنچه که واقعا هست به دست آورد: ابزاری برای بهبود زندگی ما و زندگی دیگران

جان وسلی گفت، “هر آنچه که می توانید بدست بیاورید، هرآنقدر که می توانید ذخیره کنید و هرچه می توانید ببخشید.” کسی که نیروی مثبت پول را می بیند، به احتمال زیاد با دنبال کردن اصول کسب درآمد و حفظ تعادل بین کسب ثروت، پس انداز کردن و بخشیدن تعادل کامل را ایجاد می کند.

اما ما همچنین باید به خاطر داشته باشیم که پول جنبه اغوا کننده دارد و به شما می گوید همه مشکلات شما را حل می کند، اما این کار را نخواهد کرد. داشتن مقدار زیادی پول بسیار عالی است تا زمانی که زندگی شما متعادل باشد و شما چشم انداز مناسب را برای زندگی تان حفظ می کنید. مهم این است که ما پول را در اختیار خود داشته باشیم و برعکس.

اولین راه برای اطمینان از اینکه پول صاحب اختیار ما نیست، بررسی موضوع بدهی است. آمریکایی ها به همراه بسیاری از دیگر کشورهای جهان بدهی های بیشتری نسبت به همیشه دارند. در این مورد ضرب المثل قدیمی وجود دارد: “وام گیرنده خدمتکار وام دهنده است.” وقتی بدهی داریم، به کسی بدهکار هستیم و به همین دلیل، آنها کنترل زیادی بر ما دارند. ما در اصل خدمتگزار آنها هستیم. این اصلا راه آزادی مالی نیست.

بسیار جالب است که وقتی صحبت از بدهی می شود، بسیاری از افراد باهوش این نکته را نمی فهمند. در اینجا پنج نکته از جیم ران وجود دارد که برای رسیدن به آزادی مالی باید آنها را بفهمید:

1. طرز فکر درستی داشته باشید

پس انداز کردن

وقتی نوبت بدهی می شود، تنها ذهنیت درست مخالفت بی رحمانه است. ما باید بدهی را به عنوان دشمن زندگی مالی خود ببینیم. اگر شروع کنیم به گفتن، “خوب، کمی بدهی در اینجا و شاید کمی بدهی در آنجا ایرادی ندارد”، به زودی بدهی های زیادی در همه جای زندگی مان خواهیم دید. همانطور که پول در هنگام پس انداز و سرمایه گذاری، می تواند مثبت و سازنده باشد، در هنگام بدهی می تواند همزمان با گذشت هر ماه به صورت تساعدی بیشتر شود و شما را عمیق تر غرق کند. طرز فکر درست این است که ما باید از بدهی خارج شویم و از بدهکار شدن خودداری کنیم. اما واقعا این طرز فکر الان شماست؟ بسیاری اوقات، ما محصولی از محیطی هستیم که در آن پرورش یافته ایم یا در حال حاضر با آن ارتباط داریم. آیا اخیرا در مورد طرز فکرتان نسبت به بدهی فکر کرده اید؟

2. درک بهتری از موقعیت کنونی تان بدست آورید

جیم ران می گوید بعضی از مردم نمی دانند که در واقع چه بدهی دارند. بعضی دیگر از افراد نمی دانند که این بدهی ها چقدر ارزش خالص مثبت یا منفی دارند. اگر نمی دانید در حال حاضر کجا هستید، نمی توانید آینده خود را برنامه ریزی کنید. به این روش فکر کنید. بیایید بگوییم که شما می خواهید دوستتان را ببینید و برای رسیدن به خانه او به راهنمایی های لازم احتیاج دارید. هنگامی که شما برای گرفتن آدرس با او تماس می گیرید، او از شما می پرسد که از کجا می آیید. به طور معمول، ما به او آدرس خانه یا شهرمان را می گوییم و او ما را راهنمایی می کند که چگونه از آنجا که هستیم به خانه او برسیم. تصور کنید، اگر به او بگوییم که نمی دانیم کجا هستیم. او نمی تواند ما را راهنمایی کند زیرا نمی داند به ما بگوید به شمال یا جنوب و شرق یا غرب برویم.

همین مسئله در مورد دانستن اینکه ما در کجای زندگی مالی مان هستیم نیز صادق است. اگر هدف شما پس انداز کردن یک میلیون دلار است، برنامه شما بسته به اینکه در حال حاضر 750،000 دلار در حساب پس انداز خود دارید در مقایسه با زمانی که به میزان 100،000 دلار بدهی داشته باشید، متفاوت خواهد بود. بنابراین بهتر است در ابتدا بفهمید که در کجای زندگی مالی تان هستید. در این مثال، جمله قدیمی “دانش، قدرت است” صادق است. اینکه بدانید در چه موقعیت مالی قرار دارید به شما قدرت می دهد زیرا تنها در این صورت می توانید آینده مالی خود را ترسیم کنید!

3. کمک بگیرید

کمک گرفتن از دیگران

وقتی مریض هستید، به پزشک مراجعه می کنید. وقتی می خواهید در یک ورزش پیشرفت کنید، مربی می گیرید. وقتی بدهی دارید نیز باید به دنبال کمک باشید. بسته به میزان بدهی که دارید، باید درجات مختلفی از کمک جستجو کنید. اگر 2000 تا 5000 دلار بدهی کارت اعتباری دارید، ممکن است فقط به یک دوست نیاز داشته باشید تا به شما در هزینه های جاری ماهانه کمک کند. اما اگر از طرف دیگر، شما بیش از مثلاً 50،000 دلار بدهی کارت اعتباری دارید، به احتمال زیاد نیاز به کمک یک مشاور مالی دارید که می تواند به شما در پرداخت این بدهی کمک کند. اجازه ندهید که غرور شما در این راه مانع شما باشد. همه افراد در مواقعی به کمک احتیاج دارند و افراد خردمند هنگام نیاز به کمک، طلب کمک می کنند. اگر بدهی دارید و برای مدیریت آن به کمک نیاز دارید، کمک بگیرید. در مواردی آینده شما به آن بستگی دارد.

4. خودتان و زندگی تان را کنترل کنید

برای یک دقیقه در مورد مفهوم بدهی فکر کنید، به خصوص در مورد اقدام خاص ایجاد بدهی به منظور خریدن چیزی که می خواهید اما پول کافی برای خرید آن ندارید. شما ممکن است هرگز آن را اینطور بیان نکنید، اما آنچه شما واقعاً می گویید این است: “من پول برای خرید این کالا ندارم، اما این کالا را آنقدر می خواهم که دیگر نمی توانم بدون آن ادامه دهم. و حاضرم 10 تا 20 درصد بیشتر از هزینه آن را هم بپردازم تا فقط آن را داشته باشم.

آنچه این مسئله مطرح می کند، مسئله کنترل است. آیا می توانید خواسته های خود را کنترل کنید؟ آیا می خواهید که خواسته های خود را کنترل کنید؟ آیا شما کنترل زندگی خود را به دست خواهید گرفت؟ آیا مسئولیت اقدامات خود را بر عهده خواهید گرفت و تصمیم می گیرید که دیگر اعتباری خرید نکنید و خود را عمیق تر در بدهی غرق نکنید و آینده اقتصادی خود را به خطر نیندازید؟

5. برنامه ریزی کنید

برای خارج شدن از وضعیت بدهکاری، به یک برنامه نیاز دارید. این برنامه باید ساده، موثر، کارآمد و متناسب با زندگی فردی شما باشد. برخی از اصول اساسی وجود دارد که می توانید آنها را دنبال کنید، اما افراد مختلف درآمدهای مختلف و میزان بدهی متفاوت دارند و در مراحل مختلف زندگی قرار دارند. یک زوج 50 ساله که درآمد 125،000 دلاری با 50 هزار دلار بدهی دارند،  برنامه ای متفاوت از یک پسر مجرد، 25 ساله، که سالانه 30 هزار دلار درآمد و در کل 10 هزار دلار بدهی دارد، دارند.

نکته اصلی داشتن یک برنامه است. ابتدا مهم است برنامه ای داشته باشید که برای شما مفید است، سپس با تمام توانتان بر روی این برنامه کار کنید. برنامه شما باید شامل استراتژی های مفصلی برای هزینه، درآمد، پس انداز، سرمایه گذاری و غیره باشد. من آن روز را به وضوح به یاد می آورم که به مربی خودم آقای شاف گفتم، “اگر پول بیشتری داشتم، برنامه بهتری می ریختم.” پاسخ داد، “نه، به نظرم اگر برنامه بهتری داشته باشید، پول بیشتری خواهید داشت. به یاد داشته باشید، این میزان پول نیست که حساب می شود، بله این برنامه است که مهم است. “همانطور که در این جمله قدیمی آمده است ،” اگر برنامه ریزی نکنید، قصد دارید شکست بخورید. “این جمله کاملا درست است.

نکاتی از جیم ران برای رها شدن از بدهی

پرداخت قرض و وام

در اینجا چند اصل اضافی از جیم ران برای بیرون آوردن شما از وضعیت بدهی آورده شده است:

  • هر آنچه را خرج کردید بنویسید. دفتر یا اپلیکیشن موبایل یا دفترچه یادداشت یا هر آنچه برای شما مفید است برای این کار تهیه کنید، اما هر پرداختی را که انجام می دهید بنویسید. این بسیار مهم است چون آگاهی ایجاد می کند و شما را مجبور می کند به هر تصمیمی نگاه دومی بیندازید و همچنین به پاسخگویی به هزینه کردهایتان کمک می کند.
  • درمورد تمام هزینه های آینده کارت اعتباری اول هزینه های کل ماه گذشته را پرداخت کنید – بدون هیچ استثنائی. این امر شما را از پرداخت بهره “جدید” حفظ میکند. اگر بلافاصله قادر به انجام این کار نیستید، آن را به عنوان هدفی تعیین کنید که بتوانید در اسرع وقت انجام دهید.
  • تعیین کنید که چه مقدار پول اضافی می توانید هر ماه به قسط بدهی خود اضافه کنید و تا تمام شدن قسط هایتان این کار را ادامه دهید.
  • آینده مالی شما می تواند شگفت انگیز باشد. این آینده می تواند هر چیزی باشد که شما می خواهید باشد. بخشی از میراثی که شما می توانید باقی بگذارید این است که از نظر مالی مستقل باشید، اما لازمه آن یک جستجوی عمیق در روح و برخی تصمیمات سخت است تا دقیقاً آنچه را که می خواهید در زندگی بیابید. یکی از اولین مسائلی که باید با آن مقابله کنید مساله بدهی است. اگر بدهی ندارید، فوق العاده است. اگر چنین کنید، زندگی برای شما تمام نشده است. شما هنوز هم می توانید به آنچه می خواهید برسید، اما تنها در صورت تعهد به تغییر اولویت های خودتان.