بعضی از ما نسبت به دیگران نظم بیشتری داریم. اندکی پس از به دنیا آمدن، شروع به یادگیری قوانین زندگی کردیم. مجبور بودیم برخی از این قوانین را از راه های سخت تر و با آزمون و خطا بیاموزیم. اما سایر قوانین را از والدین یاد گرفتیم. یادگیری از این طریق، اغلب آسان تر است. با این حال، به نظر می رسد ما با یادآوری درس هایی که از طریق پیمودن راه سخت آموخته ایم، کارایی بهتری از خود نشان می دهیم.

به عنوان یک سرمایه گذار، تنها یک انتخاب داریم. ما می توانیم از راه سخت عبور کنیم و امیدوار باشیم که به ورشکستگی دچار نشویم و یا می توانیم از دو مرد موفق زیر یاد بگیریم.

سرمایه گذاری موفق

دو مرد موفق – وارن بافت ، دنیس گارتمن – روش های بسیار متفاوتی برای دستیابی به موفقیت مالی یافته اند، اما همه ی آنها یک ویژگی مشترک دارند – موفقیت آنها با پیروی از مجموعه ای دقیق از قوانین بدست آمده است. در این مقاله، 9 قانون را به شما نشان می دهیم که این دو سرمایه گذار موفق از آن پیروی می کنند.

بزرگترین سرمایه گذار جهان وارن بافت، معروف به “پیشگوی اوهاما”، از نظر بسیاری به عنوان بزرگترین سرمایه گذار شناخته شده است. وی همچنین با اعطای بخش اعظم ثروت 40 میلیارد دلاری خود به بنیاد بیل و ملیندا گیتس، که به ایجاد نوآوری در بهداشت و یادگیری اختصاص دارد، نام خود را سر زبان ها انداخت. بافت در درجه اول یک سرمایه گذار ارزشی است که پس از کار در شرکت گراهام، فلسفه سرمایه گذاری بنیامین گراهام را از نزدیک دنبال می کند.

بافت چندین قانون عالی برای سرمایه گذاری دارد. شما می توانید در گزارش های سالانه شرکت او (Berkshire Hathaway) که منبع خوبی برای دانش سرمایه گذاری است، در مورد بسیاری از آنها اطلاعات کسب کنید.

قوانین وارن بافت

وارن بافت

در اینجا به سه مورد از توصیه های بافت می پردازیم:

  • قانون شماره 1: هرگز پول خود را از دست ندهید. قانون شماره 2: هرگز قانون شماره 1 را فراموش نکنید. اگر پولتان را در سرمایه گذاری از دست بدهید، بازگشت سرمایه آن نسبت به حالتی که در زمان سر به سر شدن پول خود را سرمایه گذاری خارج کنید، سود بسیار بیشتری خواهد داشت. شما می توانید با پیدا کردن شرکت های با کیفیت که سهام خود را موقتا با تخفیف به فروش می رسانند، ضررهای خود را به حداقل برسانید. سپس از اصول خوب مدیریت سرمایه پیروی کنید و حرکت آهسته و پیوسته خود را ادامه دهید. همچنین حفظ کردن سهام پرضرر، موجب اتلاف وقت، پول و سرمایه ذهنی می شود. اگر خود را در این شرایط مشاهده کردید، وقت آن است که قید این سهام را بزنید.
  • بازار سهام طوری طراحی شده است که پول را از افراد فعال به افراد صبور منتقل می کند. بهترین بازده از آن کسانی است که قبل از انجام هرگونه عملی، منتظر بهترین فرصت برای نشان دادن قابلیت خود هستند. کسانی که سهام داغ فعلی را تعقیب می کنند، معمولاً بیشتر از آن که سودی بدست آورند، سود از دست می دهند. در تحلیل خود فعال باشید، به دنبال شرکت های با کیفیت و با تخفیف سهام باشید و صبر داشته باشید و منتظر بمانید تا قبل از خرید، سهام آنها به قیمت تخفیف داده شده برسد.
  • مهمترین عامل کیفیت یک سرمایه گذار، خلق و خوی او است، نه عاقل بودن. شما نیاز به خلق و خویی دارید که نه لذت زیادی از حضور در جمع می برد و نه در برابر آن از خود مقاومت نشان می دهد. داشتن تفکر مستقل و اعتماد به نفس به آنچه اعتقاد دارید، بسیار مهمتر از این است که باهوش ترین فرد بازار باشید. بیشتر اوقات، بهترین فرصت ها وقتی پدیدار می شوند که همه افراد از بورس انصراف داده اند. اعتماد به نفس بیش از حد و احساسات، دشمنان یک سبد سهام با کیفیت بالاست.

گارتمن؛ معامله گر بزرگ

دنیس گارتمن

در شماره اکتبر 1989 مجله فیوچرز، دنیس گارتمن 15 قانون ساده برای تجارت منتشر کرد. او یک معامله گر موفق است که تجارت گسترده را در مقیاس بزرگ تا از دست دادن تقریباً همه دارایی، تجربه کرده است. در حال حاضر، او به انتشار نامه های روزانه تحت عنوان The Gartman Letter ، برای سرمایه گذاران و موسسات با تجربه مشغول است.

در اینجا به سه قانون برتر گارتمن می پردازیم:

  • هرگز یک مشکل وجود ندارد. وقتی به دلیل سوء مدیریت با مشکلی روبرو شدید، منتظر مواجهه با مشکلات بیشتر باشید. خبرهای بد اغلب خبرهای بد را آغاز می کنند. اگر با هر گونه مشکلی از این نوع روبرو شدید، از خرید سهام خودداری کنید و هر سهمی را که در حال حاضر در اختیار دارید، بفروشید.
  • در بازار گاوی حضور طولانی داشته باشید، اما در بازار خرسی زیاد فعالیت نکنید. تقریباً 60 درصد از رفتار سهام براساس حرکت کلی بازار است، بنابراین در هنگام سرمایه گذاری یا معاملات، به شاخص سهام دقت کنید. جمله معروف “شاخص دوست شماست” را به یاد داشته باشید.
  • تا زمانی که اصول و فنون سرمایه گذاری به نقطه ی مشترک نرسند، تجارت نکنید. شرکت های سرمایه گذاری به یافتن شرکت های با کیفیت و با قیمت هایی با تخفیف کمتر کمک می کنند. تجزیه و تحلیل فنی موضوع به تعیین زمان خرید، هدف خروج و محل توقف آن کمک می کند. یک تنوع در سرمایه گذاری این است که مانند یک اصولگرا فکر کنید و مانند یک تکنسین تجارت کنید. وقتی دلایل اساسی را که منجر به حرکت سهام و رسیدن اصول و فنون سرمایه گذاری به یک نقطه ی مشترک می شود، درک کنید، آنگاه می توانید تجارت کنید.