مهندس و مدیر تجاری آمریکایی، تیم کوک، از آگوست سال 2011 میلادی، مدیرعامل اجرایی شرکت اپل است. در این مقاله از موفق شو به زندگی نامه تیم کوک خواهیم پرداخت.

تیم کوک کیست؟

مدیرعامل شرکت اپل، تیم کوک، در رشته‌ی مهندسی صنایع در مقطع لیسانس از دانشگاه آبرن فارغ‌التحصیل شده است. او سپس مدرک کارشناسی ارشد خود را در ام.بی.ای از دانشکده‌ی تجارت فوکوا در دانشگاه دوک دریافت کرده است. به دنبال آن و پیش از ورود به شرکت اپل، وی ۱۲ سال در آی.بی.ام در نقش مدیر اجرایی در بخش قطعات الکترونیک هوشمند و فشرده کارکرد. در آگوست سال ۲۰۱۱، پس از فوت پروفسور استیو جابز، کوک به‌عنوان مدیرعامل جدید شرکت اپل معرفی شد.

سنین جوانی و تحصیلات تیم کوک

جوانی تیم کوک

تیموتی دی. کوک در 1 نوامبر 1960 در شهر کوچک روبرتسدال از ایالت آلاباما، به دنیا آمد. تیم کوک پسر دوم خانواده است و دو برادر دارد. پدر وی دونالد، کارگر کشتی‌سازی و مادرش جرالدین، خانه‌دار است. کوک در دبیرستان روبرتسدیل تحصیل کرد و در سال 1978 به‌عنوان نفر دوم کلاس فارغ‌التحصیل شد.

تیم کوک در دانشگاه آبرن در آلاباما ثبت‌نام کرد و در سال 1982 با لیسانس مهندسی صنایع، فارغ‌التحصیل شد. وی در سال 1988 با موفقیت توانست مدرک کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی از دانشکده تجارت دانشگاه دوک اخذ کرد. علاوه بر این، تیم کوک موفق به اخذ کمک‌تحصیلی فوکوا شد که فقط به 10 درصد برتر از فارغ‌التحصیلان مدرسه تجارت اهدا می‌شود.

مشاغل اولیه‌ی تیم کوک

تیم کوک بلافاصله پس از تحصیلات تکمیلی، حرفه‌ای درزمینهٔ فناوری رایانه آغاز کرد. وی توسط آی.بی.ام استخدام شد و در آنجا پله‌پله پیشرفت کرد تا در سمت مدیرعاملی در شرکت آمریکای شمالی استخدام‌شده و مدیریت تولید و توابع توزیع محصولات را برای شرکت کامپیوتر شخصی آی.بی.ام  در شمال آمریکا و آمریکای لاتین بر عهده گرفت.

به دنبال یک فعالیت 12 ساله در آی.بی.ام، تیم کوک در سال 1994 مدیر عملیاتی رسلر دویژن در اینتلیجنت الکترونیک شد. وی پس از گذشت سه سال، در شرکت کامپیوتری کامپاک به‌عنوان معاون رئیس بخش مواد اولیه مشغول به کار شد. وی در این سمت مسئول خرید و مدیریت فهرست محصولات بود. دیری نپایید که پس از ۶ ماه مشغول بودن در کامپک، برای موقعیت شغلی که در شرکت اپل برایش پیش‌آمده بود، آنجا را ترک کرد.

تیم کوک و شرکت اپل

تیم کوک و اپل

کوک پس از ۱۲ سال عضویت در شرکت، در طول سخنرانی‌اش در جشن آغاز سال تحصیلی ۲۰۱۰ در دانشگاه آوبرن اظهار داشت: مهم‌ترین اکتشاف من در زندگی تاکنون، نتیجه‌ی تنها یک تصمیم من بوده است: پیوستن به اپل.

بااین‌حال، این‌یک تصمیم آسان نبود: تیم کوک در اوایل سال 1998 کار خود را در شرکت اپل آغاز کرد. این زمان واقع پیش از تولید آی مک، آی پاد ، آیفون یا آی پد بود و دقیقه زمانی بود که شرکت به‌جای افزایش سود، شاهد سیر نزولی آن بود. بر طبق گفته‌های خود تیم کوک، وی قبل از قبول شغل خود در اپل، به دلیل اینکه آینده این شرکت بسیار تاریک به نظر می‌رسید، از انجام این کار تا حدودی دلسرد بود.

وی خطاب به فارغ‌التحصیلان آبرن گفت: “شرکت اپل در حالی سیستم‌عامل مکینتاش را ساخت که این شرکت مهروموم‌ها بازار فروش خود را ازدست‌داده بود و تقریباً در آستانه نابودی تصور می‌شد.” وی گفت: “تنها چند ماه قبل از قبول شغل در اپل، از مایکل دل، بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت رایانه‌ی دل، به‌طور علنی سؤال شد که اگر وی رئیس شرکت اپل بود برای رفع ورشکستگی شرکت چه اقدامی می‌کرد. او پاسخ داد ،” من شرکت را تعطیل می‌کردم و پول را به سهامداران بازمی‌گرداندم”.

بعد از روی کار آمدن تیم کوک به‌عنوان معاون رئیس، اوضاع به‌سرعت تغییر کرد. کمتر از یک سال از اولین حضور او در شرکت اپل، این شرکت شاهد رشد نرخ سود بود. پیش از تیم کوک و بر اساس گزارش‌ها مالی، ضرر خالص شرکت پیش از محاسبات سالانه یک میلیارد دلار بود و پس از ورود او در سمت معاون اجرایی و سپس مدیر عملیاتی شرکت یک تغییر فوق‌العاده در سوددهی شرکت ایجاد شد. تیم در این زمان مسئولیت مدیریت خریدوفروش جهانی را به همراه مدیریت بخش مکینتاش باهدف ادامه توسعه روابط فروشنده/خریدار بر عهده داشت.

زندگینامه تیم کوک

در آگوست 2011، تیم کوک به‌عنوان مدیرعامل جدید شرکت اپل انتخاب شد که این سمت مافوق سمت مدیرعامل پیشین و بنیان‌گذار شرکت اپل، استیو جابز، بود. متأسفانه استیو جابز در اکتبر 2011، پس از یک سال جنگ با سرطان درگذشت. تیم کوک علاوه بر خدمت به‌عنوان مدیرعامل، در هیئت‌مدیره شرکت هم نقش مهمی را ایفا می‌کرد.

در ماه مه 2014، شرکت اپل بیشترین میزان درآمد و سود خود از زمان تأسیس را، با خرید بیتس موزیک و بیتس الکترونیک به قیمت 3 میلیارد دلار اعلام کرد. به‌عنوان بخشی از این توافق‌نامه، بنیان‌گذاران بیتس، دکتر دری و جیمی لووین ،در نقش‌های اجرایی به اپل پیوستند. کوک در نامه‌ای به کارمندان اپل گفت ، “امروز بعدازظهر اعلام کردیم که اپل در حال دستیابی به بیتس موزیک و بیتس الکترونیک است. دو محصول تجاری با رشد سریع که مکمل خط تولید ما هستند و به گسترش اکوسیستم شرکت اپل در آینده کمک می‌کنند. شرکت‌های ما با یکدیگر راه را برای پیشرفت‌های شگفت‌انگیز، که مشتریان ما آن‌ها را دوست خواهند داشت، هموار می‌کند”.

به دنبال این خبر، در کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان در ژوئن سال 2014، تیم کوک از آخرین نسخه سیستم‌عامل اپل، برای کامپیوتر و موبایل، تحت عنوان او اس ایکس یوزمیت رونمایی کرد. در سپتامبر همان  سال، کوک از آیفون 6 و آیفون 6 پلاس رونمایی کرد که هر دو اندازه صفحه‌نمایش بزرگتری داشتند و دارای ویژگی‌های جدیدی مانند اپل پی و برست سلفیز بودند. او همچنین اولین محصول جدید تحت نظارت خود را اعلام کرد. دستگاهی قابل پوشیدن برای ردیابی تناسب‌اندام و سلامتی ، “اپل واچ” ، که برای خرید از سال 2015 موجود است.

تیم کوک همچنان به نظارت بر توسعه محصولات جدیدی مانند «کلیپس»، برنامه‌ای که امکان ایجاد فیلم‌های کوتاه برای رسانه‌های اجتماعی را فراهم می‌کند، پرداخت. چند ماه پس از آغاز بهار 2017، شرکت اپل از آیفون ایکس رونمایی کرد که به دلیل سیستم تشخیص چهره خود، همهمه‌ای در دنیای فناوری ایجاد کرد.

دراین‌بین، این شرکت برنامه اپل نیوز را معرفی کرد که به کاربران این امکان را می‌دهد تابا استفاده از طیف گسترده‌ای از منابع، به اخبار و مقاله‌ها دسترسی پیدا کنند. در ژوئن سال 2018، اپل از بخش انتخابات میان‌دوره‌ای سال 2018، دقیقه همان‌طور که قول داده بود، فیلتر جالبی را معرفی کرد که می‌توانست اخبار را بر اساس خواسته‌ی کاربر مرتب کند. به‌عنوان‌مثال کاربران می‌توانستند به‌راحتی با وضع فیلتری مانند “وضعیت کنونی انتخابات” حتی خبرهای مربوط به ماه نوامبر را نیز بیرون بکشند.

کوک در پاسخ به این سؤال که چرا وی احساس کرد به کانال‌های خبری برای کاربران از این طریق نیاز دارند، گفت: “برای اپل نیوز ، ما احساس کردیم داستان‌های برتر باید توسط انسان‌ها انتخاب شوند، اصلاً سیاسی نباشند. ما می‌خواهیم مطمئن شویم که شما در حال انتخاب مطالبی نیستید که هدف آن‌ها عصبانی کردن مردم است. ”

نرخ مالیات و دعواهایی بر سر اپل

تیم کوک در زمان مدیریتش در شرکت اپل، در مورد استراتژی شرکت برای درآمدهای خارج از کشور با سؤال‌های اساسی روبرو شد. در جلسه دادرسی در سال 2013 در مجلس سنا، تیم کوک هرگونه اتهامی مبنی بر تلاش برای دور زدن قوانین مالیاتی ایالات‌متحده را رد کرد و خاطرنشان کرد که شرکت اپل یکی از بالاترین نرخ‌های مالیاتی مؤثر را در مقایسه با بسیاری از شرکت‌های بزرگ و فعال در این زمینه، پرداخت می‌کند.

فاش شدن “اوراق بهادار” در نوامبر سال 2017 افشاگری‌های جدیدی از رویه‌های مالیاتی اپل ارائه داد: در سال 2014، پس‌ازاینکه اتحادیه اروپا تحقیقاتی را در موردقرارداد اپل با شرکتی دولتی در ایرلند آغاز کرد. بر اساس این قرارداد، طرف ایرلندی باوجود دارایی‌های بسیار وسیع در کشور، مالیاتی به‌اندازه ۰.۰۰۵ درصد پرداخت می‌کرد. شرکت اپل دارایی‌های خود را به جزایر نورمان دی منتقل کرد. بعداً اتحادیه اروپا به اپل دستور داد تا حدود 14.5 میلیارد دلار مالیات‌های پرداخت‌نشده را بازگرداند.

پس از آشکارسازی اوراق بهادار، این شرکت بیانیه‌ای منتشر کرد که در آن آمده است: “اپل معتقد است که هر شرکتی مسئولیت پرداخت مالیات خود را دارد و به‌عنوان بزرگ‌ترین پرداخت‌کننده مالیات در جهان ، اپل هرچند دلار که در هر کشور در سراسر جهان بدهکار است را پرداخت می‌کند”.

در اواخر دسامبر سال 2017، اپل پس از پذیرش کندی عملکرد آیفون‌های قدیمی، به چندین پرونده دادخواهی فراخوانده شد. ظاهراً برای انطباق با باتری‌های کم‌مصرف، این شرکت با اتهاماتی مبنی بر فریب مشتریان برای پرداخت مبلغ بیشتر و خرید مدل‌های جدید روبرو شده بود.

در همین زمان، فاش شد که تیم کوک در خصوص استفاده از جت‌های شخصی برای تجارت و حمل نقش شخصی به نفع امنیت و کارایی سیستم بااطلاع بوده است. اما بااین‌حال هزینه‌ی بسیار زیادی را صرف استفاده از این جت‌ها و داشتن بادیگارد های شخصی کرده است.  هزینه سفرهای شخصی مدیرعامل برای سال 2017 به 93109 دلار رسید، درحالی‌که هزینه‌های امنیتی شخصی وی 224216 دلار بود.

تأثیر جهانی و حقوق

تیم کوک در فوربز

در نوامبر سال 2011، تیم کوک دریکی از مجله‌های فوربز به‌عنوان “یکی از قدرتمندترین افراد جهان” معرفی شد. بر طبق مقاله‌ای در آوریل 2012 در نیویورک تایمز، کوک بالاترین حقوق را به‌عنوان مدیرعامل در بین مدیرعاملان شرکت‌های بزرگ در سال 2012 دریافت کرده است. درحالی‌که حقوق وی در آن زمان حدود 900000 دلار بود، طبق گفته‌های خودش، وی در سال 2011 درمجموع مبلغ 378 میلیون دلار را به ازای پاداش برای افزایش قیمت سهام و نجات اپل از بن‌بست دریافت کرده است. در سال ۲۰۱۵، وی اعلام کرد که پس از پرداخت هزینه تحصیل در کالج برادرزاده‌اش، بقیه ثروت خود را به پروژه‌های بشردوستانه اهدا خواهد کرد.

در آگوست سال 2018، اندکی پس‌ازآنکه شرکت اپل اولین شرکت دولتی آمریکایی شد و به ارزش یک تریلیون دلار رسید، گزارش شد که تیم کوک قرار است تقریباً 120 میلیون دلار از سهام شرکت را جمع‌آوری کند. وی پس از به دست آوردن شغل مدیرعاملی در سال 2011 و رساندن سهام شرکت به حد آستانه که عملکردی بهتر از دوسوم ۵۰۰ شرکت اس.اند.پی در طول سه سال بود، جایزه‌ای مرتبط با سهام محدود را دریافت کرده بود.

سرمایه‌گذاری در ایالات‌متحده

در اوایل سال 2018، اپل متعهد شد که 350 میلیارد دلار در اقتصاد ایالات‌متحده سرمایه‌گذاری کند و 20،000 فرصت شغلی جدید در پنج سال آینده ایجاد کند. به‌عنوان بخشی از این طرح، این شرکت متعهد شد که به‌تنهایی 55 میلیارد دلار در سال 2018 سرمایه‌گذاری کند و یک تأسیسات جدید انرژی تجدید پذیر در ایالات‌متحده تأسیس کند. علاوه بر این، شرکت اپل اظهار داشت که با حمایت تحصیلی به دانش آموزان و معلمان کمک می‌کند تا مهارت‌های محاسبات کامپیوتری را یاد بگیرند. این شرکت همچنین اظهار داشت که سرمایه‌گذاری مالی خود را در بخش تولیدات پیشرفته تقویت می‌کند و توانایی برنامه‌نویسی خود را گسترش می‌دهد.

در اوایل ماه فوریه، وال‌استریت ژورنال گزارش داد که اپل نرخ اشتراک‌های ماهانه موزیک خود را در بازار ایالات‌متحده آمریکا به نصف نرخ اسپاتیفای کاهش داده است. بدین ترتیب شرکت اپل در مسیر پیشی گرفتن از رقیبان خود تا پایان تابستان قرار خواهد گرفت. بااین‌حال، طبق آمار ارائه‌شده در ژانویه 2018  ، اسپوتیفی هنوز در سطح جهانی با70  میلیون عضو در مقابل 36 میلیون عضو اپل موزیک پیشتاز است .

زندگی شخصی تیم کوک

در اکتبر سال 2014 ، تیم کوک در بیزینس ویک بلومینگن به‌طور رسمی تائید کرد که همجنسگرا است. وی نوشت: “درحالی‌که من هرگز گرایش جنسی خود را انکار نکرده‌ام، اما تاکنون آن را علناً تصدیق نکرده بودم. بنابراین اجازه دهید که به‌طور واضح بیان کنم: من افتخار می‌کنم که همجنسگرا هستم، و فکر می‌کنم بزرگ‌ترین هدیه‌ای که خدا به من عطا کرده است همجنسگرا بودنم باشد”.

انرژی تجدید پذیر همچنین نوشت که از این سخنان دکتر مارتین لوتر کینگ جونیور الهام گرفته است: “اساسی‌ترین سؤال زندگی این است که:چه‌کاری برای دیگران انجام می‌دهید؟”. او توضیح داد که تصمیم وی برای کنار گذاشتن حریم شخصی‌اش و عنوان کردن گرایش جنسی‌اش به عموم گامی مهم در دفاع از حقوق بشر و برابری برای همه بود.

تیم کوک در این مقاله نوشت: “من خودم را یک فعال مدنی نمی‌دانم، اما می‌دانم که من به‌شخصه چقدر از فداکاری‌های دیگران در این زمینه سود برده‌ام. بنابراین اگر شنیدن این‌که مدیرعامل شرکت اپل همجنسگراست می‌تواند به کسی که با این تناقض در جدال است کمک کند یا برای هرکسی که به همین دلیل احساس تنهایی می‌کند کمک کند تا زندگی راحت‌تری داشته باشد، یا مردم را ترغیب کند تا بر برابری خود اصرار کنند، پس ارزش دارد که حریم خصوصی خودم را کنار بگذارم و این حقیقت را آشکارا عنوان کنم”.