کارآفرین آمریکایی، جف بزوس، بنیان‌گذار و مدیر اجرایی آمازون و مالک “واشنگتن پست” است. ریسک‌های وی در سرمایه‌گذاری‌هایش و موفقیت‌های وی باعث شده است تا جف بزوس به یکی از ثروتمندترین افراد جهان تبدیل شود.

جف بزوس کیست؟

کارآفرین و پیشگام تجارت الکترونیکی، جف بزوس، بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت تجارت الکترونیکی آمازون، مالک واشنگتن‌پست و بنیان‌گذار شرکت اکتشافات فضایی بلو اوریجین است. ریسک‌های وی در سرمایه‌گذاری‌ها و موفقیت‌های او در این راستا باعث شده است تا وی به یکی از ثروتمندترین افراد جهان تبدیل شود.

بزوس در سال 1964 در نیومکزیکو متولد شد. وی از ابتدا عاشق کامپیوتر بود و در دانشگاه پرینستون در رشته کامپیوتر و مهندسی برق تحصیل کرد. پس از فارغ‌التحصیلی، جف بزوس در وال‌استریت مشغول به کار شد و در سال 1990 به‌عنوان جوان‌ترین معاون ارشد در شرکت سرمایه‌گذاری دی. ای.شاو مشغول به کار شد.

چهار سال بعد، جف بزوس شغل پرسود خود را ترک کرد تا آمازون را تأسیس کند. یک کتاب‌فروشی آنلاین که به یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای موفق وی درزمینهٔ اینترنت مبدل شد. در سال 2013، بزوس واشنگتن‌پست را خرید و در سال 2017 آمازون “هل فودز ” را برپا کرد.

خانواده جف بزوس

کودکی جف بزوس
بزوس که از دوران کودکی یکی از طرفداران فیلم‌های “استار ترک ” بود

جف بزوس در 12 ژانویه سال 1964 در آلبوکرک، نیومکزیکو چشم به جهان گشود. مادر او نوجوانی به نام جکلی گیس جورگنسن و پدر بیولوژیکی وی، تد یورگنسن است.

والدین بزوس تنها کمتر از یک سال باهم زندگی کردند. وقتی‌که بزوس ۴ سالش بود مادرش با مایک بزوس، مهاجری کوبایی، مجدداً ازدواج کرد.

تحصیلات جف بزوس

جف بزوس در سال 1986 از دانشگاه پرینستون در رشته‌ی کامپیوتر و مهندسی برق، به‌عنوان دانشجوی ممتاز فارغ‌التحصیل شد.

بزوس از کودکی به بررسی نحوه کار وسایل مختلف، علاقه‌ی بسیاری نشان می‌داد. وی در کودکی پارکینگ خانه‌ی پدر و مادرش را به آزمایشگاه تبدیل کرد و به اختراع وسایل الکتریکی در اطراف خانه‌شان می‌پرداخت.

جف بزوس در نوجوانی به همراه خانواده‌اش به میامی نقل‌مکان کردند و در آنجا عشق و علاقه‌اش به رایانه را پرورش داد. او به‌عنوان یک دانش‌آموز ممتاز، دبیرستان را به پایان رساند. در دوران دبیرستان بود که او اولین تجارت خود، یعنی موسسه “رؤیا ” را برپا کرد. این تجارت در خصوص یک اردوی آموزشی تابستانی برای دانش‌آموزان چهارم، پنجم و ششم بود.

شغل جف بزوس درزمینهٔ امور مالی

جف بزوس پس از فارغ‌التحصیلی از پرینستون، در شرکت‌های مختلف وال‌استریت، مانند “فیتل “، “بنکر تراست ” و شرکت سرمایه‌گذاری “دی. ای. شاو ” مشغول به کار شد. در سال 1990، بزوس جوان‌ترین معاون در دی. ای. شاو شناخته شد.

بااینکه شغل جف بزوس در بخش امور مالی این شرکت بسیار پرسود بود، او تصمیم گرفت تا به دنیای نوظهور تجارت الکترونیک وارد شود و با این تصمیم، ریسک بزرگی کرد. وی در سال 1994، شغل خود را در شرکت دی. ای. شاو ترک کرد. او سپس به سیاتل نقل‌مکان کرد و با افتتاح یک کتاب‌فروشی آنلاین، مارکت اینترنتی را که در آن روزها پررونق نبود، هدف قرارداد.

بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت آمازون

جف بزوس مدیرعامل آمازون

جف بزوس در 16 ژوئیه 1995، پس‌ازآنکه از 300 دوست خود خواست تا آزمایش بتا را بر روی سایت او انجام دهند، آمازون را افتتاح کرد. او نام شرکت را از نام رودخانه پرآشوب آمریکای جنوبی الهام گرفت. در ماه‌های منتهی به راه‌اندازی شرکت، تعدادی از کارمندان همراه با بزوس شروع به تولید نرم‌افزارهای موردنیاز در پارکینگ خانه‌ی او کردند. آن‌ها سرانجام فعالیت‌هایشان را به یک‌خانه دوخوابه مجهز به سه سری تجهیزات کامپیوتری از شرکت سان میکروسیستمز گسترش دادند.

موفقیت اولیه شرکت درخشان و سریع بود. آمازون بدون تبلیغ در مطبوعات، ظرف 30 روز کتاب‌هایی را به مناطقی در سراسر ایالات‌متحده و 45 کشور خارجی فروخت. در طی دو ماه، به فروش 20،000 دلار در هفته رسید که رشدی بسیار سریع‌تر ازآنچه جف بزوس و تیم استارت آپ وی پیش‌بینی کرده بودند، داشت.

آمازون در سال 1997 به معرض دید عموم درآمد و بسیاری از تحلیلگران بازار این سؤال را مطرح کردند که آیا این شرکت می‌تواند در شرایطی که هرکدام از فروشگاه‌های کوچک سنتی نیز در آن زمان سایت فروش اینترنتی خود را راه‌اندازی کرده بودند، خود را حفظ کند. دو سال بعد، این استارتاپ نه‌تنها به قوت خود باقی ماند بلکه رقبا را پشت سر گذاشت و یک پیشگام در تجارت الکترونیکی شد.

جف بزوس ابتدا با فروش سی دی و فیلم در سال 1998 و سپس با افزودن فروش لباس، وسایل الکترونیکی، اسباب‌بازی و موارد دیگر از طریق مشارکت با خرده‌فروشان، تنوع کالا برای کاربران آمازون را فراهم کرد.

درحالی‌که بسیاری از دات کام ها در اوایل دهه 90 ورشکست شدند، آمازون فروش سالانه‌اش از 510،000 دلار در 1995 به بیش از 17 میلیارد دلار در سال 2011 رسید.

به‌عنوان بخشی از نامه سالانه‌ی جف بزوس به سهامداران در سال ۲۰۱۸، این کمپانی اعلام کرده است که این شرکت بیش از 100 میلیون آبونمان برای خدمات آمازون پرایم دریافت کرده است. در سپتامبر سال 2018، آمازون بیش از 1 تریلیون دلار ارزش داشت و دومین شرکتی بود که تاکنون، تنها چند هفته پس از شرکت اپل، به این رکورد رسید. در پایان سال 2018، آمازون اعلام کرد که حداقل دستمزد کارگران خود را به 15 دلار در ساعت افزایش می‌دهد. این شرکت به دلیل شرایط کاری سخت و سرعت کار فرسایشی، توسط کارگران معترض از روز پرایم در جولای ۲۰۱۹ تا به امروز موردانتقاد قرارگرفته است.

ویدئو فوری آمازون و استودیو آمازون

در سال 2006، آمازون خدمات عرضه‌ی ویدئو در صورت تقاضا را راه‌اندازی کرد. در ابتدا با نام آمازون آنباکس در تی وُ شناخته شد اما درنهایت با عنوان ویدیو فوری آمازون معرفی شد.

جف بزوس با راه‌اندازی استودیو آمازون در سال 2013 حق امتیاز چندین برنامه‌ی اصلی را به دست آورد. این شرکت در سال 2014 با برنامه‌های موفق «شفاف‌سازی» و «موتسارت در جنگل»، قدم بزرگی در این راه برداشت. در این راستا، شرکت آمازون اولین فیلم بلند خود را با نام “اسپایک لیزس چی-راک ” در سال 2015 تولید و منتشر کرد.

در سال 2016، جف بزوس با حضور در فیلم «استار ترک بیاند» در نقش یک بیگانه جلوی دوربین رفت. بزوس که از دوران کودکی یکی از طرفداران فیلم‌های “استار ترک ” بود، در لیست رسمی استار فلیت معرفی شد چراکه فیلم در آی.ام.دی. بی توانسته بود ارزش بالایی را به دست آورد.

در اوایل سال 2018، سیاتل تایمز گزارش داد که آمازون اپراتورهای خرده‌فروش خود را یکپارچه کرده است تا بر روی مواضع رو به رشدی همچون سرگرمی‌های دیجیتالی و الکسا و همچنین دستیار مجازی آمازون تمرکز کند.

جف بزوس  و کیندل ای-ریدر

زندگینامه جف بزوس

آمازون کیندل را که یک کتاب‌خوان دیجیتالی دستی است، در سال 2007 منتشر کرد. کیندل به کاربران امکان خرید، دانلود، خواندن و ذخیره کردن کتاب‌های منتخبشان را داد.

جف بزوس با پرده‌برداری از کیندل فایر در سال 2011 وارد بازار تبلت ها شد. در ماه سپتامبر پیش رو، او اعلام کرد که “کیندل فایر اچ.دی ” جدید، تبلت نسل بعدی این شرکت، طوری طراحی‌شده که آی پد اپل برای رسیدن به او باید کلی تلاش کند. جف بزوس در این راستا به اخبار ای.بی.سی اعلام کرد: ” ما بهترین تبلت را باقیمتی مشخص نساخته‌ایم، بلکه ما بهترین تبلت را باقیمتی مناسب ساخته‌ایم.”

هواپیماهای بدون سرنشین آمازون

در اوایل دسامبر سال 2013، جف بزوس اطلاعاتی از ابتکار جدید آزمایشگاه‌های آمازون با نام ” آمازون پرایم ایر ” را فاش کرد که بر اساس آن، آمازون برای ارائه‌ی خدمات به مشتریان از هواپیماهای بدون سرنشین یا “دروید ” ها استفاده خواهد کرد. این خبر بار دیگر نام جف بزوس و کمپانی آمازون را به صدر جدول اخبار انتقال داد.

طبق گفته جف بزوس، این هواپیماهای بدون سرنشین قادر به حمل اقلام با وزن حداکثر پنج پوند هستند و قادر به طی مسافت 10 مایل از مرکز توزیع در شرکت می‌باشند. وی اظهار داشت که پرایم ایر می‌تواند ظرف مدت چهار یا پنج سال به واقعیت تبدیل شود.

تلفن‌ های فایر

یکی از چندین قدم اشتباه شرکت آمازون وقتی بود که جف بزوس شرکت تلفن فایر را در سال 2014 راه‌اندازی کرد. باوجودآنکه این طرح بسیار جالب بود، اما تولید آن سال بعد متوقف شد.

انواع کامل غذا

جف بزوس چشم به بازار تحویل غذا دوخته بود. در سال 2017 آمازون اعلام کرد که زنجیره فروش مواد غذایی هول فودز را باقیمت 13.7 میلیارد دلار خریداری کرده است. این شرکت شروع به معامله مواد غذایی موجود در درون داخل فروشگاه‌ها و رساندن آن‌ها به مشتریان آمازون پرایم کرد. بخشی از خدمات این شرکت شامل تحویل مواد غذایی به مشتریان آمازون در مدت‌زمان حداقل دو ساعت کرد. البته این زمان بستگی کامل به مکان فروشگاه و سفارش‌دهنده داشت. درنتیجه این تصمیم آمازون، دو رقیب او یعنی والمارت و کروگرز، نیز اقدام به تحویل وعده‌های غذایی به مشتریان خود کردند.

جف بزوس صاحب واشنگتن پست

جف بزوس صاحب واشنگتن پست

در 5 اوت 2013، جف بزوس با خرید واشنگتن‌پست و سایر نشریات وابسته به این نشریه‌ی مادر، باقیمت 250 میلیون دلار در سراسر دنیا خبرساز شد. این توافقنامه، پایان سلطنت چهار نسل از خانواده گراهام بر شرکت پست بود که شامل دونالد ا. گراهام، رئیس شرکت و مدیر اجرایی شرکت و خواهرزاده وی، ناشر پست، کاترین گراهام، بود.

گراهام در این خصوص اظهار داشت: “پست می‌توانست تحت نظارت مالکین شرکت زنده بماند و در آینده سود قابل پیش‌بینی داشته باشد. اما من می‌خواهم بیش از زنده ماندن، شرکت پیشرفت کند. این اتفاق و تصمیم من این موفقیت را تضمین نمی‌کند، اما شانس موفقیت بسیار بیشتری به ما می‌دهد “.

بزوس در بیانیه‌ای به کارمندان پست در 5 اوت نوشت: “اصول این نشریه نیازی به تغییر ندارد … مطمئناً طی سال‌های آینده تغییرات در نشریه امری ضروری است و با یا بدون مالکیت جدید اتفاق میفتد. اینترنت تقریباً همه عناصر در اخبار کسب‌وکار را تغییر می‌دهد: کوتاه کردن چرخه‌های خبری، از بین بردن منابع درآمد قابل‌اعتماد و ایجاد انواع جدیدی از رقابت که برخی از آن‌ها هزینه‌های کمی و یا حتی هیچ هزینه‌ای برای جمع‌آوری اخبار ندارند. تمامی این موارد از تغییرات اجتناب‌ناپذیر در این راستا هستند “.

جف بزوس صدها گزارشگر و سردبیر را استخدام کرد و کارمندان بخش فناوری روزنامه را سه برابر کرد (صدها نفر از این کارمندان در تابستان 2018، نامه‌ای سرگشاده به رئیس خود منتشر کردند که درخواست افزایش حقوق و مزایای بهتر را داشتند). این سازمان برای چند مورد بسیار خود را می‌ستاید. ازجمله‌ی این موارد فاش کردن دروغ‌های مشاور سابق امنیت ملی، مایکل فلین، است. واشنگتن‌پست مطالبی را در مورد تماس‌های این مشاور اسبق با روس‌ها منتشر کرد و منجر به استعفای وی شد.

در سال 2016، واشنگتن‌پست اعلام سودآوری کرد و در سال بعد، گزارش داد که با بیش از 100 میلیون دلار درآمد از تبلیغات، این شرکت رشد مستقیم دورقمی را تجربه می‌کند. طبق گفته کم اسکور، آمازون به‌زودی در ژوئن 2019 با ۸۶.۴ میلیون کاربر اختصاصی خود، رکورد نیویورک‌تایمز را در تعداد کاربران دیجیتالی خواهد شکست.

جف بزوس و بلو اوریجین

جف بزوس و بلو اوریجین
در سال 2000، بزوس “بلو اوریجین ” که یک شرکت فضایی است را تأسیس کرد

در سال 2000، بزوس “بلو اوریجین ” که یک شرکت فضایی است را تأسیس کرد. هدف این شرکت کاهش هزینه‌های سفر در فضا و فراهم آوردن این فرصت برای قشر گسترده‌تری از مردم با طراحی فناوری‌های جدید است. برای یک دهه و نیم، این شرکت بی‌سروصدا عمل می‌کرد.

در سال 2016، جف بزوس از خبرنگاران دعوت کرد تا از دفتر مرکزی در شهر کنت از ایالت واشنگتن، درست در جنوب سیاتل، دیدن کنند. وی دیدگاهی را درباره‌ی انسان توصیف می‌کرد با این مضمون که انسان نه‌تنها در آینده سفرهای بسیار زیادی را برای بازدید از فضا خواهد داشت بلکه درنهایت در آن زندگی نیز خواهد کرد. در سال 2017، جف بزوس قول داد سالانه حدود 1 میلیارد دلار از سهام آمازون را برای تأمین هزینه‌های شرکت بلو اوریجین به فروش برساند.

دو سال بعد، او پروژه‌ای درباره‌ی فرود بر ماه توسط بلو اوریجین را معرفی کرد و گفت که این شرکت در حال انجام پروازهای آزمایشی موشک شپرد جدید خود است که می‌تواند برای چند دقیقه گردشگران را به فضا ببرد. او در این خصوص اعلام کرد:”ما می‌خواهیم راهی به فضا بسازیم؛ و بعد اتفاقات شگفت‌انگیزی خواهد افتاد “.

در آگوست سال 2019، ناسا اعلام کرد که بلو اوریجین در بین 13 شرکت انتخاب‌شده برای همکاری در 19 پروژه فناوری برای رسیدن به ماه و مریخ قرار دارد. بلو اوریجین درحال‌توسعه یک سیستم فرود ایمن و دقیق بر روی ماه و همچنین ساخت دهانه موتور موشک‌هایی با پیشرانه مایع است. این شرکت همچنین با ناسا برای ساخت و پرتاب موشک‌های قابل‌استفاده مجدد در خارج از مرکز فضایی کندی ناسا همکاری می‌کند.

ثروت و حقوق جف بزوس

از اوت 2019، بلومبرگ و فوربس ارزش خالص ثروت جف بزوس را 110 میلیارد دلار یا 1.9 میلیون برابر درآمد متوسط یک خانوار آمریکایی تخمین زدند. بزوس در صدر لیست ثروتمندترین افراد جهان در فوربس در سال‌های 2018 و 2019 قرار دارد.

جف بزوس از سال 1998 به بعد، هرسال، در آمازون همان 81.840 دلار حقوق را دریافت کرده است و هرگز پاداش و یا جایزه‌ای از سهام دریافت نکرده است. بااین‌حال، سهام او از آمازون او را به یک مرد بسیار ثروتمند تبدیل کرده است. یک تحلیل از درآمد سهام جف بزوس در سال ۲۰۱۸ نشان داد وی تقریباً در هرروز می‌تواند 260 میلیون دلار به خانه ببرد.

در ژوئیه سال 2017، جف بزوس برای اولین بار توانست از بیل گیتس، بنیان‌گذار مایکروسافت پیشی بگیرد و به ثروتمندترین فرد جهان تبدیل شود. بر اساس گزارش بلومبرگ، در ژانویه سال 2018، جف بزوس رکورد قبلی ثروت گیتس را باارزش خالص 105.1 میلیارد دلار به دست آورد. گیتس در اواخر دهه 1990 ثروتمندتر از بزوس بود. ثروت عظیم مشاغل تجاری آمریکایی جان راکفلر، اندرو کارنگی و هنری فورد نیز از ثروت بزوس بیشتر بودند.

بنیاد “دی وان بزوس”

زندگینامه جف بزوس

در سال 2018، جف بزوس بنیاد “دی وان بزوس ” را تأسیس کرد. این بنیاد  بر روی “تأمین بودجه برای خانواده‌های بی‌خانمان و همچنین ایجاد شبکه‌ای از مهدکودک‌های بدون سوددهی برای جوامع کم‌درآمد ” متمرکز شد. این اعلامیه یک سال پس‌ازآن صورت گرفت که جف بزوس در توییتر خود از دوستانش در خصوص بهترین ایده‌ها برای اهدای بخشی از ثروت خود، مشورت خواسته بود.

جف بزوس این سازمان را با کمک همسر سابق خود، مک کنزی، پیش از طلاقشان بنیان نهاد و 2 میلیارد دلار از ثروت شخصی خود را برای تأمین بودجه به این سازمان اعطا کرد. به‌عنوان یکی از ثروتمندترین افراد جهان، بزوس در گذشته به دلیل عدم تلاش‌های بشردوستانه موردانتقاد عمومی قرارگرفته بود.

جف بزوس و سرمایه‌گذاری در بخش بهداشتی

در تاریخ 30 ژانویه 2018، آمازون، برکشیر هاتوی و جی پی مورگن، یک بیانیه مطبوعاتی مشترک ارائه دادند که در آن اعلام کردند قصد دارند بخشی از منابع خود را برای ایجاد یک شرکت مراقبت‌های بهداشتی صرف کنند. این شرکت به ارائه‌ی خدمات به کارمندان فعال در ایالت متحده آمریکا شکل‌گرفته است.

بر اساس این نسخه، شرکت با “تمرکز اولیه بر روی راه‌حل‌های فناوری ” سعی دریافتن راه‌هایی برای کاهش هزینه‌ها و افزایش رضایتمندی بیماران دارد.

جف بزوس گفت: “سیستم مراقبت‌های بهداشتی پیچیده است و ما بدون اطلاع از میزان دشواری مسیر، با چشمانی بسته، به این چالش می‌پردازیم. این راه ممکن است بسیار سخت باشد اما اگر مراقبت‌های بهداشتی سبب کاهش بار اقتصادی و بهبود درآمدهای کارکنان و خانواده‌های آن‌ها بشود ارزش این تلاش را دارد “.

همسر سابق و فرزندان جف بزوس

جف بزوس زمانی که در دی. ای شاو کار می‌کرد با مک کنزی تاتل آشنا شد. بزوس به‌عنوان معاون ارشد رئیس در آنجا مشغول بود و تاتل به‌عنوان دستیار اداری درزمینهٔ ی پرداخت صورتحساب فعالیت می‌کرد  تا بدین طریق هزینه‌های فعالیت نویسندگی خود را تأمین کند. این زوج قبل از ازدواج در سال ۱۹۹۳ مدت کوتاهی، تقریباً سه ماه، با یکدیگر ملاقات می‌کردند.

مک کنزی بخشی جدایی‌ناپذیری از تأسیس و موفقیت آمازون بود. وی به ایجاد اولین برنامه تجاری آمازون کمک کرد و به‌عنوان اولین حسابدار در این شرکت کار می‌کرد. اگرچه فردی ساکت و اهل کتاب بود، اما او علناً از آمازون و همسرش حمایت کرد. او یک رمان‌نویس بود. وی تحت آموزش تونی موریسون در سال‌های دانشگاهی خود در دانشگاه پرینستون، اولین کتاب خود را با عنوان “آزمایش لوتر آلبرایت ” در سال 2005 و دومین رمانش با عنوان “تله‌ها ” در سال 2013 منتشر کرد.

پس از گذشت بیش از 25 سال از ازدواج آن‌ها، جف و مک کنزی در سال 2019 طلاق گرفتند. به‌عنوان بخشی از قرارداد طلاق، سهام جف در آمازون از 16 درصد به 12 درصد کاهش یافت و سهامش به بیش از 37 میلیارد دلار رسید. مک کنزی اعلام کرد که قصد دارد حداقل نیمی از ثروت خود را به امور خیریه اهدا کند. جف و مک کنزی چهار فرزند دارند: سه پسر و یک دختر که از چین به سرپرستی پذیرفته‌اند.

رابطه جف بزوس با لورن سانچز

رابطه جف بزوس با لورن سانچز

درست پس‌ازآنکه جف بزوس در ژانویه سال 2019 میلادی طلاق خود را با مک کنزی اعلام کرد، نشنال انکوایرر 11 صفحه گزارش درباره‌ی روابط خارج از ازدواج وی با مجری تلویزیون، لورن سانچز، منتشر کرد. جف بزوس متعاقباً تحقیقات در مورد انگیزه‌های نشنال انکوایرر و شرکت اصلی آن، امریکن مدیا آغاز کرد. ماه بعد، در یک پست طولانی در مدیوم، بزوس ای.ام.آی را به خاطر تهدید به نمایش عکس‌های وی متهم کرد و از او خواست از این تحقیقات عقب بکشد. جف بزوس دراین‌باره نوشت: “مطمئناً من نمی‌خواهم عکس‌های شخصی‌ام منتشر شود، اما من همچنین در اقدامات مشهورشان درزمینهٔ باج‌خواهی، طرفداری‌های سیاسی، حملات سیاسی و فساد شرکت نخواهم کرد. من ترجیح می‌دهم که بایستم، این سیاهه را بپوشم و ببینم چه چیزی از آن بیرون می‌خزد.”

سانچز در آوریل سال 2019 همسر خود را طلاق داد. او و بزوس در ماه‌های بعد باهم دیده‌شده‌اند و رسانه‌ها گزارش دادند که آن‌ها تا به امروز با یکدیگر ملاقات می‌کنند.