مارتا استوارت یکی از افراد موفق در رسانه‌های آمریکایی است. بسیاری او را به‌واسطه نام تجاری‌اش که شامل، کتاب‌های آشپزی، وسایل آشپزی، نمایش‌های تلویزیونی و موارد مرتبط دیگر می‌شوند، می‌شناسند. در این مقاله از سایت موفق شو، به بررسی اجمالی زندگی نامه مارتا استوارت، این زن خانه‌دار میلیارد خواهیم پرداخت.

مارتا استوارت کیست؟

استوارت به‌عنوان نویسنده کتاب‌های آشپزی، سرگرمی و خانه‌داری شناخته می‌شود. او برند خود را با ساخت برنامه‌های تلویزیونی و انتشار مجله گسترش داد. وی به‌عنوان مدیرعامل برند تجاری Martha Stewart Living Omnimedia مشغول فعالیت شد. استوارت در سال 2002 به فساد تجاری متهم شد. درنتیجه این اتهامات به پنج ماه زندان محکوم شد و به دنبال این اتفاق، از سمت خود استعفا داد.

تحصیلات و زندگی اولیه

مارتا کستیرا استوارت در سوم آگوست سال 1941 در ایالت نیوجرسی آمریکا، به دنیا آمد. او دومین فرزند از  شش فرزند یک خانواده بزرگ آمریکایی است. استوارت در یک جامعه کارگری در نزدیکی شهر نیویورک بزرگ شد. او از 13 سالگی به‌عنوان مدل فعالیت می‌کرد. همچنین در نمایش‌های مد، تلویزیون و تبلیغات چاپی ظاهر شد. استوارت در کالج برنارد واقع در منهتن ثبت‌نام کرد. او توانست در سال 1961، مدرک خود را در رشته تاریخ معماری اروپا دریافت کند. او در کالج  برنارد با اندی استوارت ملاقات کرد. اندی یک دانشجو حقوق از دانشگاه ییل بود. این آشنایی در سال 1961 به ازدواج انجامید. 6 سال بعد، این زوج صاحب یک دختر به نام الکسیس شدند. در این زمان، استوارت به‌عنوان کارگزار سهام شرکت Monness، Williams و Seidel مشغول به کار شد. او شغل خود را تا سال 1972 در وال‌استریت ادامه داد. سپس به همراه خانواده‌اش، به شهر وست پورت در ایالت کنتیکت نقل‌مکان کردند.

مارتا استوارت در جوانی

ارتقای برند شخصی بر اساس سبک زندگی

استوارت به همراه خانواده خود یک خانه روستایی متعلق به قرن 19 میلادی را در شهر وست پورت خریداری کرد. پس از تعمیرات این خانه، مارتا استوارت تصمیم گرفت تا تمام انرژی خود را وقف آشپزی غذا‌های خوش‌خوراک و جذاب کند. او با خواندن کتاب  Mastering the Art of French Cooking اثر جولیا چایلد، به خودآموزی پرداخت. مارتا از اواخر دهه 1970 شغل کترینگ خود را کلید زد و خیلی زود به‌واسطه منوهای عالی، منحصربه‌فرد و خلاقانه‌اش شناخته شد. در عرض یک دهه، برند مارتا استوارت به یک تجارت 1 میلیون دلاری تبدیل شد و توانست نظر بسیاری از مشتریان مشهور و بزرگ را به خود جلب کند.

 ورود مارتا استوارت به دنیای نشریات

استوارت با انتشار اولین کتاب خود به نام “سرگرم‌کننده ” به دنیای نشریات وارد شد. این کتاب به‌عنوان یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های سال انتخاب شد. این موفقیت استوارت در انتشار کتاب‌های دیگری، مانند “منوهای غذاهای سریع مارتا استوارت “، “کریسمس مارتا استوارت ” و “برنامه‌ریز عروسی مارتا استوارت ” نیز ادامه پیدا کرد. بااین‌حال شهرت تازه مارتا استوارت، زندگی شخصی وی در تحت تأثیر خود قرار داد. ازدواج وی با اندی پس از سه سال جدایی تلخ، در سال 1990 به طلاق انجامید.

در سال 1991، برند مارتا استوارت به نام Martha Stewart Living Omnimedia, Inc تغییر نام داد. در این زمان بود که مارتا استوارت اولین مجله خود در حوزه سبک زندگی را تحت عنوان “زندگی نامه مارتا استوارت ” انتشار داد. وی پس از کسب موفقیت در این زمینه، پروژه‌های انتشار مجله دوم خود، یک برنامه تلویزیونی در آمریکا، یک ستون در روزنامه، مجموعه‌ای از کتاب‌های جدید، یک نمایش رادیویی، یک وب‌سایت اینترنتی را نیز با موفقیت به اتمام رساند. در این زمان، برند مارتا استوارت 763 میلیون دلار در حوزه‌های مختلف فروش داشت.

بازگشت دوباره مارتا استوارت به وال‌استریت

در 19 اکتبر 1999، مارتا استوارت که در آمریکا شهرت زیادی کسب کرده بود، بار دیگر به وال‌استریت بازگشت تا کمپانی خود را در بازار سهام نیویورک ارائه دهد. در پایان روز اول، ارزش هر سهم از 72 میلیون سهم شرکت Martha Stewart Living Omnimedia, Inc به بیش از 95 درصد افزایش یافت و ثروتی معادل 130 میلیون دلار را برای مارتا به ارمغان آورد. استوارت صاحب 96 درصد از سهام شرکتش است که ارزش آن 1.2 میلیارد دلار ارزیابی می‌شود.

مارتا استوارت زن خانه دار میلیاردر

زندگی نامه مارتا استوارت و رسوایی معاملات سهام

زندگی نامه مارتا استوارت فرازونشیب­های بسیاری داشته است. در ژوئن 2002، استوارت بار دیگر به سر تیتر روزنامه‌ها تبدیل شد. او این بار متهم شده بود که معاملات سهام شرکتش بر پایه اطلاعات غلط و منابع مالی غیرواقعی انجام‌گرفته‌اند. مارتا استوارت متهم بود که صدها سهام شرکت ImClone Systems را به فروش رسانده است. درحالی‌که سازمان غذا و داروی آمریکا، داروی جدید سرطان این شرکت را تائید نکرده است. ارزش سهام شرکت پس از گزارش‌های سازمان غذا و دارو، به شکل قابل‌توجهی افت کرد. با توجه به این تحقیقات منتشرشده، استوارت در ماه اکتبر همان سال و فقط چهار ماه پس از عضویت در هیات مدیره بورس اوراق بهادار نیویورک، از سمت خود استعفا داد.

در ژوئن 2003، یک کیفرخواست 41 صفحه‌ای استوارت را متهم کرد. جرم­هایی نظیر کلاه‌برداری در اوراق بهادار، به خطر انداختن عدالت اجتماعی، توطئه و ارائه اظهارات دروغین به دادستان‌ها و FBI به او نسبت داده شد. او در برابر همه اتهامات خود اظهار بی‌گناهی کرد. سپس از سمت خود به‌عنوان رئیس و مدیرعامل امپراتوری Omnimedia کناره‌گیری کرد. در فوریه 2004، یک قاضی اتهام  وی در خصوص کلاه‌برداری در اوراق بهادار را رد کرد. اما هیئت منصفه وی را به جرم توطئه، ممانعت از برقراری عدالت و دو مورد اظهارات دروغ محکوم کرد.

استوارت در ماه جولای به پنج ماه زندان و پرداخت  30 هزار دلار جریمه نقدی محکوم شد. وی در اکتبر 2004 اولین قسمت از مجازات خود را در یک زندان (با حداقل امنیت) در شهر الدرسون، ویرجینیای غربی گذراند.

اواخر زندگی حرفه‌ای

استوارت در چهارم مارس سال 2005 از زندان آزاد شد. پس از آزادی او، NBC اعلام کرد که برگزاری دو برنامه تلویزیونی جدید را به وی سپرده است. این دو آیتم شامل یک برنامه‌ی روزانه‌ی تاک شو و یک برنامه تلویزیونی ریلیتی تحت عنوان The Apprentice  بودند. تهیه‌کنندگان این برنامه­ها، مارک برنت و دونالد ترامپ بودند. استوارت با گذراندن پنج ماه حبس خانگی در خانه‌اش (در بدفورد نیویورک)، حکم دادگاهی خود را به اتمام رساند.

دونالد ترامپ و مارتا استوارت

 

برنامه The Apprentice  با ایفای نقش استوارت نتوانست بیننده زیادی را به خود جلب کند. اما برنامه سندیکای روزانه استوارت که از سال 2005 بر روی آنتن می‌رفت، موفقیت خوبی را در این راستا کسب کرد.  از سویی دیگر، شرکتی که او توسعه داده بود (Omnimedia)، نیز در زمینه‌های مختلف به رشد خود ادامه داد. این شرکت همچنین چندین نشریه غیر مرتبط با مارتا استوارت، ازجمله Everyday Food and Body + Soul را منتشر کرد. استوارت زندگی حرفه‌ای خود را به‌عنوان یک مجری تلویزیونی و همچنین در نقش قاضی در بازی‌های Chopped، Bake away Camp و موارد دیگر تا به امروز، ادامه داده است.

دستاورد‌های حرفه‌ای

برنامه‌های تلویزیونی سندیکای استوارت در سال 2010 به کانال Hallmark Channel منتقل شدند. اما برای گسترش تعداد بیننده‌ها، این عمل با شکست مواجه شد. نبود تعداد بالای بیننده، هزینه تولید را جبران نمی‌کرد. درنتیجه کانال Hallmark ادامه این برنامه را در سال 2012 متوقف کرد. پس‌ازاین شکست، مارتا استوارت یک سریال جدید به نام Martha Stewart’s Cooking School را در کانال PBS راه‌اندازی کرد.

در سال 2013، استوارت بار دیگر خود را در داخل دادگاه یافت. شرکت او این بار درگیر یک فرایند قضایی با فروشگاه‌های زنجیره‌ای Macy’s بود. اختلاف آن‌ها بر سر یک قرارداد بود. میسی از استوارت، رقیب خرده‌فروشی آن جی.سی.پنی شکایت کرده بود. علت آن برنامه‌ریزی­هایشان برای افتتاح بوتیک‌های مارتا استوارت در داخل فروشگاه‌های پنی بود. سرانجام این پرونده نیز حل‌وفصل شد.

زندگی نامه مارتا استوارت