وین دیزل بازیگری است که با فیلم های اکشن مانند “سرگذشت ریدیک” و “سریع و خشن” معروف شد. دیزل موفقیت های زیادی را در  سینما به واسطه جان بخشیدن به شخصیت های خشن و پرقدرت، کسب کرده است. موفق شو در این مقاله، زندگی نامه وین دیزل را به صورت اجمالی بررسی خواهد کرد.

زندگی نامه وین دیزل

وین دیزل برای خلق اولین فیلم خود،  به نام “چند چهره “، کالج را ترک کرد. این فیلم  در سال 1995 در جشنواره فیلم کن به نمایش درآمد. پس از آن، فیلم بعدی او به نام  “ولگردها”، در Sundance بسیار مورد توجه قرار گرفت. کارهای دیزل توجه استیون اسپیلبرگ را جلب کرد. این کارگردان مشهور در نهایت وی را برای بازی در فیلم  نجات سرباز رایان (1998) دعوت کرد. او پیش از ایفای نقش اصلی در فیلم سریع و خشن (2001)، (که سرنوشت هنرپیشگی او را برای همیشه تعیین کرد) سابقه بازی در چندین فیلم دیگر را نیز داشت. از فیلم های دیگر او می توان به سرگذشت ریدیک(2004) ، نگهبانان کهکشان (2014) و بخش های دیگر سری فیلم های سریع و خشن اشاره کرد.

 کودکی و زندگی حرفه ای دیزل

وین دیزل مارک وینسنت در 18 ژوئیه 1967 در شهر آلامدا از ایالت کالیفرنیا متولد شد. دیزل به همراه برادر دوقلویش، پاول، توسط مادرشان دلورا و ناپدریشان، ایروینگ اچ وینسنت، بزرگ شدند. پدر بیولوژیکی آنها قبل از تولد فرزندان از مادرشان جدا شده بود. از جزییات سوابق زندگی شخصی دیزل واقعا مدارک خاصی در دست نیست. اما او در مورد علاقه اش به بازیگری از دوران کودکی، بارها صحبت کرده است. ناپدری وی معلم تئاتر بود. خود دیزل بازیگری را از 7 سالگی در تئاتر جدید شهر آغاز کرد. وی به هفته نامه سرگرمی در این رابطه گفته است: “من همیشه مطمئن بوده ام که قرار است ستاره سینما شوم. حتی در دوران کودکی من این را می دانستم”.

دیزل در دوران نوجوانی خود به بازی در تئاتر ادامه داد. در این سال ها وی همچنین به شغل های دیگری، از جمله مربی بدنسازی در باشگاه، مشغول شد. این شغل به او کمک کرد تا سرسختی را که در بسیاری از اجراهای سینمایی اش وجه مهمی از شخصیتش به شمار می رود را در خود پرورش دهد. او برای  مجلهMen’s fitness در این خصوص توضیح داده است: “من احتمالا تا به امروز در 500 دعوا شرکت کرده ام. من هر شب جنگیدم. به مدت 10 سال مربی بدنسازی بودم. این مبارزات چندان دلچسب نبودند”. وی سرانجام کار مربی بدنسازی را ترک کرد. دیزل زمان خود را برای بازی در نقش های مختلف و همچنین تحصیل انگلیسی در کالج هانتر نیویورک آزاد گذاشت. او از تجربیات خود به عنوان یک بازیگر نوپا در اوایل حرفه اش یک فیلم کوتاه ساخت.این فیلم در نهایت به ساخت مسیر حرفه ای اش بسیار کمک کرد.

زندگی نامه وین دیزل

 زندگی نامه وین دیزل: فیلم های سینمایی

“چند چهره”، “ولگردها”

دیزل برای ساخت اولین فیلم خود، “چند چهره”، دانشگاه را رها کرد. این فیلم کوتاه درباره بازیگری مشتاق است، که حاضر است به هر قیمتی در فیلم ها بازی کند. دیزل خود داستان این فیلم را نوشت.همچنین بازیگری، تولید و کارگردانی این فیلم را نیز بر عهده گرفت. این فیلم در جشنواره معتبر فیلم کن در سال 1995 پذیرفته و به نمایش درآمد. سپس دیزل کارگردانی، نگارش و بازی در فیلم “ولگردها” را بر عهده گرفت. وی در این فیلم  نقش سخت یک فروشنده عمده مواد مخدر را بر عهده داشت. این نقش تلاش می کرد با احساسات بسیار نزدیک و خصوصی کنار بیاید. این اثر در جشنواره فیلم Sundance 1997 به نمایش درآمد.

“نجات سرباز رایان”، “تاریکی محض”

کارهای دیزل توجه کارگردان مشهور، استیون اسپیلبرگ را به خود جلب کرد. اسپیلبرگ در آن زمان مشغول کار بر روی فیلم حماسی خود در خصوص وقایع جنگ جهانی دوم، تحت عنوان نجات سرباز رایان (1998) بود. اسپیلبرگ یک نقش برجسته را برای بازیگر مطرح این فیلم طراحی کرد و به دنبال اکران فیلم ولگردها، دیزل شانس بسیار زیادی برای تصاحب این نقش داشت. پس از فیلم اسپیلبرگ، دیزل در سال 2000، در تئاتر علمی-تخیلی “تاریکی محض”  نیز خوش درخشید. شخصیت وی در این تئاتر، ریچارد بی. ریدیک، در دو دنباله دیگر این تئاتر نیز ظاهر شد: سرگذشت ریدیک (2004) و ریدیک (2013).

“موتورخانه”، “سریع و خشن” و “تریپل ایکس”

دیزل که استعداد چشمگیر  خود را برای ژانر جدی و دراماتیک نشان داده بود، به عنوان یک کارگزار بورس متقلب در پروژه “موتورخانه” (2000)، به بن افلک و جووانی ریبیسی پیوست. با این حال دیزل خیلی زود به واسطه ایفای نقش به عنوان یکی از محبوب ترین کاراکتر های اکشن دوران در فیلم “سریع و خشن” (2001) معروف شد. در این فیلم، دیزل نقش دومنیک تورتو که یک مسابقه دهنده بدنام خیابانی بود را بازی کرد. این مسابقه دهنده توسط یک پلیس مخفی (پاول واکر) تعقیب می شود. جایگاه او به عنوان یک ستاره در ژانر اکشن با ایفای نقش اصلی در “تریپل ایکس” (2002) بیشتر تقویت شد.

زندگی نامه وین دیزل، فیلم های سینمایی

“پستونک”، “مرا گناهکار بدان”، سری فیلم های “سریع و خشن”

دیزل با ایفای نقش در فیلم “پستونک” (2005) به دنبال گسترش بیشتر شهرت خود بود. وی در سال 2006 در فیلم “مرا گناهکار بدان” ایفای نقش کرد. اوو توانست قدرت بدنی و مهارت بازیگری خود را در نقش یک فرد اوباش که مجبور است در دادگاه از خود دفاع کند، به نمایش بگذارد. پس از این دو فیلم، دیزل خیلی سریع به شخصیت محبوب و مردمی دومینیک تورتو بازگشت. در قسمت های متعددی از فیلم های “سریع و خشن”، از جمله سریع و خشن (2009)، پنج سریع (2011)، سریع و خشن 6 (2013)، و خشمگین 7 (2015) ایفای نقش کرد. آخرین فیلم از این سری تحت تاثیر مرگ واکر، در یک تصادف رانندگی پیش از اتمام کامل فیلم برداری، به پایان رسید.

صدای Groot برای ‘نگهبانان کهکشان’

دوبله وین دیزل در نقش درخت

در سال 2014 ، دیزل به عنوان صداپیشه شخصیت Groot، موجودی درخت مانند که دایره لغاتش تنها شامل سه کلمه می شد، به پروژه نگهبانان کهکشان پیوست. این پروژه یک ژانر جدید برای دیزل محسوب می شد. این فیلم با معرفی ابرقهرمانان بی نظیر به یک فیلم موفق در سطح بین المللی تبدیل شد.همچنین توانست چیزی در حدود 770 میلیون دلار در جهان فروش داشته باشد. قسمت دوم این فیلم تحت عنوان نگهبانان کهکشان 2 (2017) حتی توانست موفقیت به مراتب بیشتری را در بازارهای جهانی کسب کند. دیزل همچنین صداپیشگی شخصیت Groot در فیلم های “انتقام جویان: جنگ ابدیت” (2018)، “جنگجویان: آخر بازی” (2019) و “رالف اینترنت را خراب می کند” (2019) را نیز بر عهده داشت.

“آخرین  شکارچی جادوگر” ، “خون شکن”

در سال 2015 ، دیزل با الیجا وود و مایکل کین در پروژه “آخرین شکارچی جادوگر” ایفای نقش کرد. این پروژه نظرات منفی دریافت کرد و عملکرد آن در گیشه نیز متوسط ارزیابی شد. “پیاده روی طولانی بیلی لین بین دو نیمه” (2016)  نیز علی رغم تجسم خلاقانه، نتوانست نظر منتقدان را جلب کند. با این حال دیزل به واسطه احیای شخصیت های آشنا در تریپل X بازگشت ژاندر کیج (2017) و سرنوشت خشمگین (2020) مورد تشویق قرار گرفته است. این بازیگر نقش های خشن یک شخصیت جدید را در سری فیلم های بلاد شات (2020) بازی کرده است. این فیلم بر اساس داستان های کمیک ساخته شده است. این فیلم در خصوص یک سرباز انتقام جو و ابرقهرمان است که توانایی هایش برپایه تکنولوژی نانو استوار هستند.