ایوان اشپیگل Evan Spiegel در سال 1990 در شهر لس آنجلس، کالیفرنیا به دنیا آمد. ایوان مدیر و موسس شرکت اسنپ، شاخه ی اصلی اپلیکیشن اسنپ چت است. او در کنار دوست صمیمی خود، بابی مورفی در دانشگاه استنفورد تحصیل کرد و در آن زمان بر روی ایده هایی نوین در حوزه تولید اپلیکیشن های معروف در زمینه ی اشتراک ویدیو و تصاویر کار کرد. اپلیکیشن اسنپ چت در ابتدا با نام Picaboo در سال 2011 منتشر شد. ایوان اشپیگل در زمستان آن سال، به سبب استقبال بیش از اندازه از این اپلیکیشن توانست سرمایه ی بسیار زیادی جمع آوری کند و در نهایت نسخه ی نهایی اپلیکیشن اسنپ را در اوایل سال 2017 منتشر کند. ایوان اشپیگل همچنین به واسطه ی ازدواج خود با سوپر مدل استرالیایی، میراندا کر نیز بسیار معروف شد. در این مقاله از موفق شو به سیر زندگی او می پردازیم.

زندگی نامه ایوان اشپیگل

ثروت ایوان اشپیگل چقدر است؟

در ابتدای سال 2018، مجله ی فوربز ثروت اشپیگل را چیزی در حدود 3.2 میلیارد دلار تخمین زد. این تخمین بر اساس سهم مالکیت 18 درصدی او از شرکتی است که پایه گذاری کرده است. این تخمین با توجه به رشد چشم گیر اسنپ از زمان انتشار آن در ماه مارس 2017 است. در روز اول معاملات، اسنپ معادلات خود را با ارزش 24.48 دلار به ازای هر سهم انجام داد که 44 درصد بالاتر از قیمت IOP بود. ایوان اشپیگل توانست در این زمان با 37 میلیون سهم اضافی، پاداش زیادی کسب کند و ارزش خالص ثروت او به 5.5 میلیارد دلار افزایش پیدا کند.

ازدواج ایوان اشپیگل با میراندا کر

ازدواج ایوان اشپیگل با میراندا کر 

موفقیت اشپیگل با اپلیکیشن اسنپ چت باعث شد که او مانند یک راک استار زندگی کند و یکی از نتایج این سبک از زندگی، ازدواج او با سوپر مدل استرالیایی، میراندا کر بود . ایوان اشپیگل در جولای سال 2016 با او نامزد کرد. آنها بعداً در همان سال خانه ای را در محله  Brentwood لس آنجلس خریداری کردند و در ماه می سال 2017 در حیاط خلوت آن و در یک مراسم کوچک با یکدیگر ازدواج کردند.

میراندا کر در واقع یک طرفدار پروپاقرص برای کسب و کار همسر خود است. به عنوان مثال، او از امکان Bitmojis در اسنپ چت برای تزئین اعلامیه های مرتبط با کار خود در اینستاگرام استفاده می کند. از سویی دیگر او فیس بوک را برای سوءاستفاده از ایده های ایوان اشپیگل مورد سرزنش قرار داده است. در نوامبر 2017، کر اعلام کرد که او و ایوان اشپیگل در انتظار اولین فرزند خود هستند.

پایه گذاری اسنپ چت در استنفورد

اسنپ چت و ایوان اشپیگل

در استنفورد، ایوان اشپیگل به  انجمن کاپا سیگما پیوست و با بابی مورفی آشنا شد. بابی مورفی بعدا مدیریت تکنولوژی اسنپ چت را بر عهده گرفت. این دو بر روی پروژه های مختلفی با یکدیگر همکاری کردند و یک وب سایت ثبت نام کالج تحت عنوان “سال اولی های آینده” را تاسیس کردند.

در بهار سال 2011، یکی دیگر از اعضای انجمن کاپا سیگما، رجی براون، ایده ی ارسال تصاویر غیب شونده را عنوان کرد. ایوان اشپیگل از این ایده استقبال کرد و هر دو مورفی را که پیش تر فارغ التحصیل شده بود، به این پروژه دعوت کردند.

در آن تابستان این سه نفر در خانه ی ایوان اشپیگل در سواحل اقیانوس آرام مستقر شدند و پایه های یک کسب و کار را به کمک تعیین دقیق وظایف مختلف پایه گذاری کردند: ایوان اشپیگل به عنوان مدیر عامل و طراح، مورفی به عنوان مدیر بخش تکنولوژی و توسعه و بروان به عنوان مدیر ارشد بازاریابی. در ماه ژوئیه، آن ها نسخه ی اولیه ی اسنپ چت با نام Picaboo را به بازار عرضه کردند. این اپلیکیشن امکان ارسال تصاویری که به سرعت ناپدید می شدند را به کاربران خود می داد.

با کمک این اپلیکیشن، بسیاری می توانستند مدارک فعالیت های غیر قانونی را برای یکدیگر ارسال کرده و به سرعت از بین ببرند. تا ماه آگوست، وعده ی اولیه ی پروژه به یک دردسر بزرگ تبدیل شد. ایوان اشپیگل و مورفی، بروان را برکنار کردند و با تغییر نام اپلیکیشن به “اسنپ چت” فصل جدیدی را در زندگی حرفه ای خود آغاز کردند. فروش این اپلیکیشن در پاییز چشم گیر نبود اما در زمستان همان سال، همه چیز تغییر کرد و اپلیکیشن توانست رکورد 20 هزار کاربر در ژانویه ی 2012 را به ثبت برساند. این رکورد در پاییز همان سال به عدد 100 هزار نفر ارتقا پیدا کرد.

افزایش استقبال ها از این اپلیکیشن سبب شد تا هزینه های مرتبط با سرور ها افزایش چشم گیری پیدا کند اما بنیانگذاران این اپلیکیشن با سرمایه گذاری شرکت Lightspeed Venture Partners به ارزش 485 هزار دلار توانستند به خوبی بر این مشکل نیز فائق آیند. اشپیگل تنها چند هفته پیش از فارغ التحصیلی خود، از دانشگاه استنفورد اخراج شد.

فراز و نشیب های اسنپ چت

اسنپ چت

تنها چند ماه قبل از انتشار، شرایط برای اسنپ چت بسیار پیچیده و حاد بود. این شرکت با نام کمپانی اسنپ در سپتامبر 2016 بار دیگر آغاز به کار کرد و تنها دو ماه بعد، از عینک های مجهز به دوربین خود رونمایی کرد. این کمپانی همچنین در گزارشات خود درآمد شرکت، که مبلغی نزدیک به 400 میلیون دلار بود را به صورت عمومی فاش کرد.

با این وجود، این کمپانی نتوانست هزینه های پیش بینی شده در سه ماهه اول سال پس از انتشار عمومی اپلیکیشن را پرداخت کند. در نتیجه ی آن قیمت سهام این شرکت تا 12 آگوست سال 2017 به زیر 12 دلار کاهش پیدا کرد. این افت تا حدودی به دلیل رقابت شدید میان کمپانی های بزرگی همچون فیس بوک بود که بسیاری از ویژگی های Snapchat را بدون اجازه کپی کرده بود. علت دیگر این افت، عادی شدن ویژگی های نوآورانه و خلاقانه ی اسنپ چت بود که بعد از مدتی جذابیت خود را برای مخاطبین از دست داده بود.

در اواخر سال گذشته، اشپیگل اعلام کرد که اسنپ با چالش های مختلفی در زمینه ی معرفی الگوریتم های جدید فیلترینگ محتوا روبرو است. او همچنین اعلام کرده است که این اپلیکیشن به تولید محصولات نوآورانه مانند لنز های واقعیت افزوده ادامه خواهد داد و به زودی از محصولات جدید خود رونمایی خواهد کرد.

“نه ممنون جناب زاکربرگ!”

در پاییز سال 2013 میلادی مدیر فیس بوک، مارک زاکربرگ، اعلام کرد که این کمپانی قصد خرید اسنپ چت با قیمت پیشنهادی 3 میلیارد دلار را دارد. در آن زمان بسیاری از ارزیابی ها، ارزش این شرکت را بسیار کمتر از پیشنهاد فیس بوک تخمین زده بودند. اگرچه بنیان گذاران اسنپ چت می توانستند از این پیشنهاد 750 میلیون دلار سود به جیب بزنند، اما در نهایت پیشنهاد زاکربرگ را رد کردند. ایوان اشپیگل در این خصوص به مجله ی فوربس گفت:”تعداد بسیار کمی از مردم در جهان وجود دارند که می توانند چنین کسب و کاری را راه اندازی کنند. من فکر می کنم که تجارت برای سودهای کوتاه مدت ایده ی چندان جالبی نیست”.