مایک تایسون قهرمان سابق بوکس سنگین‌وزن است. وی مدتی از عمرش را در زندان به سر برد و همین‌طور در چند فیلم نیز ایفای نقش کرد. در این مطلب از موفق شو به زندگی پر از فراز و نشیب او خواهیم پرداخت.

مایک تایسون کیست؟

مایک در تاریخ سی جون 1966 در بروکلین، نیویورک متولد شد. وی در سال 1986 در سن بیست‌سالگی جوان‌ترین قهرمان جهان در رشته بوکس سنگین‌وزن شد. او در سال 1990 عنوان جوان‌ترین قهرمان جهان را از دست داد و بعداً به اتهام تجاوز سه سال از عمر خود را در زندان گذراند. او با گاز گرفتن گوش اواندر هولیفیلد در بازی برگشت در سال 1977 شهرت بیشتری یافت. مایک تایسون در چندین فیلم سینمایی ازجمله یک فیلم مستند و یک نمایش برادوی در مورد زندگی‌اش ظاهر شد.

کودکی مایک تایسون

کودکی مایک تایسون

میکائیل جرارد مایک تایسون در 30 ژوئن 1966 در بروکلین نیویورک به دنیا آمد. پدرش جیمی کیرک پاتریک و مادرش لورنا مایک تایسون بود. وقتی میکاییل دو ساله بود پدرش خانواده را رها کرده بود و لورنا را در بزرگ کردن میکاییل و دو خواهر برادر وی، رادنی و دنیس، تنها گذاشته بود.

به علت مشکلات مالی، خانواده مایک تایسون به برانسویله، بروکلین، در محله‌ای که معروف به تعداد بالای جرائم و جنایت بود، نقل‌مکان کردند. مایک تایسون خجالتی و کوچک اغلب هدف آزار و اذیت قرار می‌گرفت. برای مقابله با این، او شروع به تغییر سبک مبارزات خیابانی خود کرد که درنهایت منجر به تغییر به فعالیت‌های مجرمانه شد. در دزدی‌ها باند وی، ملقب به جولی استامپرز، او را مسئول خالی کردن صندوق‌های پول می‌کردند درحالی‌که اعضای قدیمی گروه قربانیان را با اسلحه نگه می‌داشتند. مایک تایسون در آن زمان تنها 11 سال داشت.

او به‌طور مرتب به دلیل فعالیت‌های مجرمانه کوچک با پلیس روبرو می‌شد. مایک تایسون تا سن 13 سالگی بیش از 30 بار بازداشت شد. رفتار بد مایک تایسون سبب شد که وی به مدرسه تریون مخصوص پسران ‌که یک مدرسه اصلاحات در پایتخت نیویورک بود، منتقل شود. در تریون، مایک تایسون با مشاور باب استوارت که یک قهرمان بوکس آماتور بود دیدار کرد. مایک تایسون از استوارت خواست تا به او آموزش دهد تا چگونه از مشت‌هایش استفاده کند. استوارت با اکراه پذیرفت، با این شرط که مایک کمتر به دنبال دردسر برود و در مدرسه سخت‌تر کار کند. مایک که درگذشته به‌عنوان فردی آموزش ناپذیر شناخته می‌شد، پس از ماه‌ها تلاش توانایی خود را تا سطح کلاس هفتم افزایش دهد. همچنین وی تصمیم خود را گرفت تا هر چه می‌تواند درباره‌ی بوکس یاد بگیرد. اغلب از خواب شب خود فرار می‌کرد تا در تاریکی شب به تمرین بپردازد.

رکوردهای بوکس مایک تایسون

مایک تایسون زمانی که به‌صورت حرفه‌ای در این ورزش فعالیت می‌کرد، در مجموع 58 مسابقه انجام داد. در 50 مسابقه از 58 مسابقه‌ای که شرکت کرده بود برنده شد. در 44 مسابقه از این مجموع، وی موفق به ضربه‌فنی کردن حریفان خود شده بود. در میان مسابقات اندکی که وی در آن‌ها برنده نبود، تنها شش مسابقه را به‌طور رسمی باخته بود و دو مسابقه دیگر در رده‌بندی مسابقات برگزار نشده، قرارگرفته‌اند.

آغاز فعالیت‌های حرفه‌ای مایک تایسون

شروع بوکس مایک تایسون

در 6 مارس 1985، مایک تایسون اولین بازی حرفه‌ای خود را در آلبانی، نیویورک در مقابل هکتور مرسدس انجام داد. این بازیکن هجده‌ساله در یک دور مسابقه مرسدس را ضربه‌فنی کرد. قدرت مایک تایسون، مشت‌های سریع وی و توانایی قابل‌توجه او در دفاع، حریفان وی را می‌ترساند. به همین دلیل، حریفان وی اغلب حتی از حمله به او می‌ترسیدند. این امر به مایک تایسون این امکان را می‌داد تا حریفان خود را تنها در یک دور در مسابقه شکست دهد و لقب مایک آهنی را به دست بیاورد.

آن سال برای مایک تایسون اگرچه سالی موفقیت‌آمیزی بود، اما با تراژدی‌هایی نیز همراه شد. در 4 نوامبر 1985، دی آماتو بر اثر ذات‌الریه از دنیا رفت. مایک تایسون از فوت فردی که او را پدرخوانده خود می‌دانست ضربه بدی خورد. کوین روونی مربیگری بوکس او را به‌جای دی آماتو بر عهده گرفت؛ و تنها دو هفته بعد مایک تایسون به مسیری که دی آماتو برای وی در نظر گرفته بود ادامه داد. وی سیزدهمین ضربه‌فنی خود را در هوستون تگزاس ثبت کرد و این نبرد را به دی آماتو تقدیم کرد. اگرچه به نظر می‌رسید که او پس از فوت دی آماتو به‌خوبی در حال بهبود است، نزدیکان مایک تایسون می‌گویند او هرگز به‌طور کامل با این فقدان کنار نیامد و بهبود نیافت. بسیاری رفتارهای آینده‌ی این بوکسور را به تأثیرات از دست دادن دی آماتو که وی را همیشه حمایت می‌کرد، نسبت دادند.

در سال 1986، در سن بیست‌سالگی، مایک تایسون با امتیاز 22-0، توانست در بیست و یکمین مسابقه خود، با ضربه‌فنی حریف، پیروز شود. در 22 نوامبر 1986، مایک تایسون سرانجام به هدف خود رسید: انجمن مسابقات قهرمانی جهانی بوکس سنگین‌وزن به او برای اولین بار اجازه داد تا در مقابل ترور بربیک مبارزه کند. مایک تایسون با ضربه‌فنی حریف در دومین دور مسابقه عنوان قهرمانی را کسب کرد. او تنها با بیست سال و چهار ماه سن توانست رکورد پترسون را بشکند و به جوان‌ترین قهرمان بوکس سنگین‌وزن در تاریخ تبدیل شود.

موفقیت مایک تایسون در رینگ مسابقات در همین‌جا به پایان نرسید. او از عنوان قهرمانی خود در مقابل جیمز اسمیت در 7 مارس 1987 دفاع کرد و عنوان قهرمانی اتحادیه بوکس جهانی را نیز به لیست برد های خود اضافه کرد. در اول آگوست زمانی که وی برنده عنوان قهرمانی در فدراسیون بوکس بین‌المللی با بازی در مقابل تونی توکر شد، اولین بوکسور سنگین‌وزنی بود که تمام سه کمربند اصلی بوکس را برنده شده بود.

دوران حبس و بازگشت به بوکس

مایک تایسون و ترامپ
دیدار مایک تایسون و دونالد ترامپ

مایک تایسون برای بازگرداندن عنوان قهرمانی خود، به رینگ مسابقات بازگشت و با بوکسور انگلیسی فرانک برونو مسابقه داد. مایک تایسون در پنجمین دوره مسابقه برونو را ضربه‌فنی کرد و عنوان قهرمانی جهان را برای خود حفظ کرد. در 21 جولای 1989، مایک تایسون دوباره از عنوان قهرمانی خود با ضربه‌فنی کارل “د تروت ” ویلیامز در یک دور مسابقه دفاع کرد. خط برد مایک تایسون در 11 فوریه 1990 با باخت کمربند قهرمانی به بوکس بوستر داگلاس در توکیو ژاپن به پایان رسید. مایک تایسون، داگلاس را برای دور هشتم به روی تشک فرستاد اما داگلاس در دور دهم مسابقه مایک تایسون را برای اولین بار در طول دوران حرفه‌ای‌اش، ضربه‌فنی کرد. مایک تایسون پس‌ازاین شکست دلسرد شد اما آماده‌ی تسلیم نبود. او با ضربه‌فنی و شکست دارنده‌ی مدال طلای المپیک و رقیب اسبق بوکس آماتور، هنری تیلمن در همان سال شرایط خود را بهبود داد. در یک دوره‌ی دیگر، وی الکس استوارت را در دور اول مسابقه ضربه‌فنی کرد.

مایک تایسون در تاریخ 1 نوامبر 1990 مبارزه خود را در دادگاهی که هیئت‌منصفه‌ای در نیویورک به طرفداری از ساندرا میلر بر پا کرده بودند، باخت. این دادگاه برای بررسی اتهامات مربوط به اتفاقاتی در یک کاباره در سال 1988 برپاشده بود. سپس در جولای 1991، مایک تایسون به تجاوز به دزیره واشنگتن، یک خانم مبارز آمریکایی سیاه‌پوست متهم شد. در 26 مارس 1992، پس از گذشت نزدیک به یک سال از روند محاکمه، مایک تایسون به یک مورد تجاوز به عنف و دو مورد رفتار جنسی انحرافی محکوم شد. به دلیل قوانین ایالت ایندیانا، درنهایت مایک تایسون، به شش سال زندان محکوم شد که باید بی‌وقفه اجرا می‌شد. مایک تایسون در ابتدای سپران دوران محکومیت خود در زندان بسیار ضعیف عمل کرد و به علت تهدید یک نگهبان زندان حکمش 15 روز افزایش یافت.

در همان سال، پدر مایک تایسون فوت کرد. این بوکسور درخواست مرخصی برای شرکت در مراسم پدر خود نکرد. درحالی‌که در زندان بود به دین اسلام گروید و نام مالک عبدالعزیز را برای خود انتخاب کرد.

در 25 مارس 1995، پس از گذراندن سه سال از دوران محکومیت خود، مایک تایسون از مرکز جوانان ایندیانا، در نزدیکی پین فیلد، آزاد شد. مایک تایسون که از پیش تصمیم به بازگشت به میدان مسابقه را داشت اولین مسابقه‌ی خود را با پیتر مک نلی در لاس‌وگاس، نوادا ترتیب داد. در 19 آگوست 1995، مایک تایسون مبارزه را با ضربه‌فنی مک نلی در 89 امین ثانیه برنده شد. مایک تایسون همچنین برد بعدی خود را در دسامبر 1995 با ضربه‌فنی بوستر ماتیاس جی آر در سومین دور مسابقه، به دست آورد.

مبارزه تایسون و هالی فیلد

مبارزه هالی فیلد و مایک تایسون

پس از عقب‌نشینی‌های شخصی و حرفه‌ای، به نظر می‌رسید که مایک تایسون در حال ایجاد تغییراتی مثبت در زندگی خود می‌باشد. پس از چندین مبارزه موفق، وی با رقیب بزرگ بعدی خود، ایواندر هالی فیلد روبه‌رو شد. هالی فیلد در سال 1990 وعده شکست مایک تایسون را داده بود اما پیش از آن مبارزه، داگلاس او را شکست داده بود. پس به‌جای مبارزه با مایک تایسون، هالی فیلد با داگلاس برای کسب عنوان قهرمانی سنگین‌وزنان مبارزه کرد. داگلاس در 25 اکتبر 1990 توسط هالی فیلد ضربه‌فنی شد و هالی فیلد تبدیل به یک مبارز شکست‌ناپذیر جدید و قهرمان سنگین‌وزن جهان شد.

در 9 نوامبر 1996، مایک تایسون برای کسب عنوان قهرمانی سنگین‌وزن در مقابل هالی فیلد ظاهر شد. آن غروب با موفقیت برای مایک تایسون به پایان نرسید چراکه در دور یازدهم توسط هالی فیلد ضربه‌فنی شد و مسابقه را واگذار کرد. به‌جای برد قابل پیش‌بینی مایک تایسون، هولیفیلد تاریخ‌ساز شد چراکه با این برد دومین فرد در تاریخ شد که کمربند قهرمانی سنگین‌وزنان را سه بار از آن خودکرده است. مایک تایسون ادعا کرد که او قربانی چندین تکنیک غیرقانونی در میدان نبرد، توسط هالی فیلد شده بود و قول داد که انتقام شکست خود را خواهد گرفت.

مایک تایسون به‌شدت برای بازی برگشت با هالی فیلد تمرین کرد. در تاریخ 28 ژوئن 1997 دو بوکسور دوباره با یکدیگر روبرو شدند. بازی در تلویزیون کانال پی پر ویو پخش شد و نزدیک به دو میلیون خانواده تماشاکننده داشت که در زمان خود رکورد بالاترین تعداد بیننده تلویزیون را زد.  هر دو بوکسور همچنین رکورد درآمد برای مسابقه را شکستند و به پردرآمدترین بوکسورهای حرفه‌ای تاریخ تا سال 2007 تبدیل شدند.

اولین و دومین دور مسابقه همان‌طور که از آن دو انتظار می‌رفت، عملکردی معمولی و موردپسند تماشاگران توسط دو بوکسور ارائه شد؛ اما مبارزه در دور سوم کاملاً در جهتی غیرقابل‌پیش‌بینی چرخید. مایک تایسون تمام طرفداران و مسئولان بوکس را با حمله به هالی فیلد و گاز گرفتن هر دو گوش او شگفت‌زده کرد، به‌طوری‌که بخشی از گوش سمت راست او را کند. مایک تایسون ادعا کرد که این اقدام وی تلافی حرکت‌ها و تکنیک‌های غیرقانونی هالی فیلد در بازی قبل بوده است. داورها با دلایل مایک تایسون موافق نبودند و بوکسور را برای ادامه مسابقه رد صلاحیت کردند.

در 9 جولای 1997، کمیته ورزش‌های ایالت نوادا مجوز بوکس مایک تایسون را با رای گیری صوتی به‌اتفاق آرا ابطال کرد. آن‌ها وی را به دلیل گاز گرفتن گوش هالی فیلد سه میلیون دلار جریمه کردند. مایک تایسون که دیگر قادر به مبارزه نبود، بسیار بی‌هدف شد. چند ماه بعد، مایک تایسون بار دیگر و این بار به مبلغ 45 هزار دلار برای مبارزه‌ی خیابانی که در سال 1988 با میتچ گرین انجام داده بود، جریمه‌شده بود. کمی پس از حکم دادگاه، مایک تایسون راهی بیمارستان شد. او به علت آن‌که موتورسیکلتش در سفر وی به سمت کانکتیکات از مسیر خارج‌شده بود، دچار حادثه شده بود. در این حادثه یکی از دنده‌های این بوکسور سابق شکست و ریه‌اش سوراخ شد.

دان کینگ لاهوت، مبارزه با لوییز و بازنشستگی

مسابقه مایک تایسون

مایک تایسون در سال 1988، این بار به‌عنوان شاکی، بار دیگر به دادگاه رفت. در 5 مارس 1998، بوکسور دادخواست 100 میلیون دلاری خود را در دادسرای ایالات‌متحده در نیویورک علیه دون کینگ ارائه داد و این مروج را متهم کرد که از وی میلیون‌ها دلار کلاه‌برداری کرده است. وی همچنین علیه مدیران سابق خود روی هالووی و جان هورن شکایت کرد و ادعا کرد که آن‌ها بدون اطلاع او مروج اختصاصی کینگ مایک تایسون را ساخته بودند. کینگ و مایک تایسون دادگاه را با 14 میلیون دلار حل‌وفصل کردند. مایک تایسون ظاهراً میلیون‌ها دلار از دارایی خود را در این پروسه دادگاهی از دست داد.

جدا از چندین دادخواست دیگر، ازجمله دادخواهی برای اتهام آزار جنسی و یک دادخواست 22 میلیون دلاری توسط رونی برای پایان قرارداد به نحوی نادرست، مایک تایسون برای برگرداندن مجوز بوکس خود نیز در حال تلاش بود. در جولای 1998، وی برای مجوز بوکس خود به نیوجرسی درخواست دوباره داد اما بعداً درخواست وی حتی پیش از آنکه هیئت‌مدیره بتواند درباره پرونده وی به بحث بنشیند، رد شد. چند هفته بعد، در یک یاغی‌گری دیگر، مایک تایسون به دو موتورسوار بعد از تصادف رانندگی با مرسدس در مریلند حمله کرد.

در اکتبر 1998، مجوز بوکس مایک تایسون دوباره به وی بازگردانده شد. مایک تایسون بار دیگر تنها چند ماه پیش از ممنوعیت کاملش برای شرکت در مسابقات، به رینگ مبارزه بازگشت. این ممنوعیت دوباره به دلیل حمله وی به موتورسواران در مریلند بود. قاضی مایک تایسون را برای حمله‌اش به موتورسواران به دو سال زندان محکوم کرد، اما وی یک سال در زندان ماند و 5000 دلار جریمه نقدی پرداخت کرد و 200 ساعت کار خدماتی انجام داد. او پس از گذشت 9 ماه در زندان آزاد شد و مستقیم به رینگ مسابقات بازگشت.

در چند سال بعد مایک تایسون با اتهامات بیشتری در زمینه‌ی حمله‌های فیزیکی، تجاوز و آزار جنسی و تصادف‌های خیابانی روبرو شد. سپس در سال 2000، یک آزمایش تصادفی مواد مخدر نشان داد که مایک تایسون ماری‌جوانا می‌کشد. نتیجه آزمایش سبب شد تا مسئولان بوکس به‌عنوان مجازات، برد وی را در مقابل اندرو گولوتا به باخت تغییر دهند. مایک تایسون مبارزات تبلیغاتی بعدی خود را در سال 2002 با قهرمان دبلیو بی سی، آی بی اف و آی بی او، لنوکس لوئیز برنامه‌ریزی کرد. مایک تایسون قرار بود بار دیگر برای قهرمانی سنگین‌وزن مبارزه کند. مایک تایسون قبل از مبارزه چندین اشاره به لوییز کرد ازجمله آن‌که بچه‌اش را خواهد خورد. در یک کنفرانس مطبوعاتی در ژانویه، دو بوکسور به نزاع و جدال پرداختند. این اتفاق سبب شد تا این قهرمانان ابتدا تهدید به لغو کامل مسابقه شوند اما درنهایت مبارزه برای ماه ژوئن همان سال ترتیب داده شد. مایک تایسون مبارزه را با یک ضربه‌فنی باخت که نشان از افت حرفه‌ای این قهرمان اسبق بوکس بود. پس از چندین شکست دیگر در مبارزات در سال‌های 2003 و 2005، مایک تایسون بازنشستگی خود را اعلام کرد.

دارایی خالص و ثروت تایسون

ثروت مایک تایسون

دارایی مایک تایسون در اوج موفقیتش 300 میلیون دلار ارزش داشت ولی پس از سال 2017 و صرف هزینه‌های گزاف و پرونده ورشکستگی‌اش در سال 2003، طبق گزارش‌های شرکت، دارایی‌های وی به 3 میلیون دلار کاهش یافت.

ازدواج تایسون با رابین گیونز و ماجرای دستگیری او

این حقیقت که مایک تایسون از دوران کودکی رفتار بزهکارانه‌ای داشته و سپس قهرمان بوکس شده است، توجه بسیاری از رسانه‌ها را به سمت وی جلب کرده بود. با این شهرت ناگهانی، مایک تایسون شروع به برگزاری مهمانی‌های متعدد کرد و قرارهای متعددی با ستاره‌های هالیوود داشت. در دهه 80، مایک تایسون علاقه‌ی خود به رابین گیونز، بازیگر تلویزیونی نشان داد. آن‌ها رابطه خود را شروع کردند و در 7 فوریه 1988 در نیویورک باهم ازدواج کردند؛ اما به نظر می‌رسید که شهرت وی در بوکس رو به افول بود و پس از چندین نتیجه مساوی کاملاً مشهود بود که بوکسور در سراشیبی قرارگرفته است. مایک تایسون زمانی به‌واسطه‌ی حرکت‌های پیچیده تهاجمی و دفاعی خود شناخته می‌شد، اما پس از مدتی به نظر می‌رسید که به تنها حرکت تک ضربه‌فنی-حذفی خود برای اتمام راندهای مسابقه تکیه کرده بود. او رونی، مربی خود را که مدت زیادی وظیفه مربی‌گری وی را بر عهده داشت، مقصر مشکلاتش در زمین مسابقه دانست و او را در اواسط 1988 اخراج کرد. هم‌زمان با کنسل شدن مسابقات مایک تایسون، ازدواجش نیز رو به جدایی می‌رفت. در ژوئن سال 1988، اتهامات مربوط به سوءاستفاده از ازدواج آن‌ها در رسانه‌ها جریان یافته بود و گیون و مادرش خواستار دسترسی به پول های مایک تایسون برای پیش‌پرداخت خانه‌ای در نیوجرسی به مبلغ 3 میلیون دلار شدند. در همان سال، پلیس به خانه‌ی مایک تایسون احضار شد چراکه وی وسایل خانه‌اش را از پنجره به بیرون پرت می‌کرد و سعی داشت گیونز و مادرش را مجبور به ترک خانه کند.

تابستان همان سال، مایک تایسون خود را در دادگاه در مقابل مدیر شرکت بیل کیتون در تلاش برای شکستن قراردادشان یافت. تا جولای 1988، دادگاه‌ها با کیتون به پایان رسید و توافق شد که وی سهم خود را از یک‌سوم، به 20 درصد دارایی‌های مایک تایسون برساند. کمی بعدازآن، مایک تایسون شراکتی با مروج بوکس، دان کینگ شروع کرد. ساین حرکت به نظر می‌آمد قدمی به سمت جلو برای وی باشد، ولی زندگی او داخل و خارج گود مسابقه خارج از کنترل‌شده بود.

رفتار مایک تایسون در این دوره به‌شدت وحشیانه و غیرقابل‌پیش‌بینی شده بود. در آگوست 1988، او استخوان دست راست خود را پس از یک مبارزه خیابانی با مبارز حرفه‌ای میتچ گرین در ساعت 4 صبح شکاند. ماه بعد، مایک تایسون بی‌هوش در ماشین بی ام دبلیو خود گیرکرده بود، چراکه وی با ماشین مستقیم به درختی در خانه دی اماتوس کوبیده بود. بعداً روزنامه‌های زرد ادعا کردند که این اتفاق یک تلاش به خودکشی در اثر مصرف بیش‌ازحد مواد مخدر بوده است. در پی آن وی 200 دلار به دلیل سرعت غیرمجاز جریمه شد. در سپتامبر همان سال، گیونز و مایک تایسون در یک مصاحبه با باربارا والترز ظاهر شدند و در آن گیونز از ازدواجشان با عنوان یک ” جهنم ناب ” یاد کرد. کمی بعدازآن گیونز اعلام کرد که برای طلاق تشکیل پرونده داده است. مایک تایسون مخالفت خود را با طلاق و فسخ قرارداد ازدواج اعلام کرد و یک  پروسه دادرسی بسیار طولانی را شروع کرد.

این تازه شروعی برای مشکلات و سروکله زدن‌های مایک تایسون با زنان بود. در اواخر 1988، از مایک تایسون به دلیل تمایلات نامناسب وی نسبت به دو مشتری کلوب شبانه، ساندرا میلر و لری دیویس شکایت شد. زنان از مایک تایسون به دلیل آن‌که آن‌ها را به‌زور گرفته بود و به آن‌ها در حال رقص بی‌احترامی کرده بود، شکایت کرده بودند.

در 14 فوریه 1989، مایک تایسون به‌طور رسمی از گیونز جدا شد.

ازدواج های بعدی مایک تایسون و ورشکستگی او

زندگینامه مایک تایسون

مایک تایسون در زندگی شخصی خویش نیز در این مدت رنج می‌برد. پس از شش سال از زندگی مشترک، دومین همسر وی، مانیکا تانر در سال 2003 به دلیل خیانت، درخواست طلاق داد. در همان سال، وی پس از هزینه‌های گزاف، چندین محاکمه دادگاهی و سرمایه‌گذاری‌های اشتباه با ورشکستگی روبه‌رو شد. در تلاش برای پرداخت بدهی‌های خود، مایک تایسون برای یک سری از مبارزات نمایشی وارد میدان مبارزه می‌شد. برای مهار مخارج همچنین، وی عمارت مجلل خود را در فارمینگتون، کنتیکت، به قیمت کمی بیشتر از 4 میلیون دلار به رپر معروف فیفتی سنت فروخت. او بر روی مبلمان خانه‌های دوستانش می‌خوابید و در پناهگاه‌ها به سر می‌برد تا اینکه به فونیکس، آریزونا رفت. در آنجا در سال 2005 یک‌خانه در دره‌ی پارادایز به ارزش 2.1 میلیون دلار خرید. هزینه‌ی خرید را با تبلیغ محصولات و ساخت تبلیغات در تلویزیون و همین‌طور در بازی‌های نمایشی بوکس به دست می‌آورد.

اما زندگی مهیج مایک تایسون بار دیگر او را در اواخر سال 2006 گرفتار کرد. مایک تایسون در اسکاتس داله در آریزونا پس از تصادف با یک اس یو وی پلیس دستگیر شد. پلیس مظنون به رانندگی هنگام مستی شد برای همین مایک تایسون را از ماشین بیرون کشید و ماشینش را جستجو کرد. در حین جستجو پلیس کوکائین و مواد مخدر در ماشینش یافت. در 24 سپتامبر 2007 مایک تایسون متهم و محکوم به حمل مواد مخدر و همچنین رانندگی تحت تاثیر مواد شد. وی به 24 ساعت زندان، 360 ساعت کار خدمات اجتماعی و سه سال حکم مشروط شد.

مرگ دخترش اکسوداس

زندگی مایک تایسون به‌ظاهر در چند سال بعد آرام سپری شد و این بوکسور با شرکت در جلسات ترک مشروبات الکلی و مواد مخدر به شرایط متعادلی رسیده بود؛ اما در سال 2009، مایک تایسون یک شوک دیگر متحمل شد و آن اینکه دختر چهارساله‌اش، اکسوداس، به‌طور اتفاقی بر روی تردمیل خانه مادرش در فونیکس خفه شد. این تراژدی دوران سیاه دیگری را در زندگی پرآشوب مایک تایسون به وجود آورد.

در سال 2009، مایک تایسون برای بار سوم ازدواج کرد. او از ازدواج سومش دو فرزند، یک دختر با نام میلان و یک پسر با نام موروکو دارد.

فرزندان مایک تایسون

فرزند مایک تایسون

مایک تایسون پدر هفت فرزند شناخته‌شده، جنا، راینا، امیر، دی آماتو کلرین، میکی لورنا، میگوئل لیون و اکسوداس از چندین زن است. برخی از این زنان همچنان از دید رسانه‌ها ناشناس باقی‌مانده‌اند.

مدیر بوکس کاس دی آماتو

در سال 1980، استوارت حس کرد هر آنچه می‌دانست را به مایک تایسون آموزش داده است. وی این بوکسور مشتاق را به مدیر افسانه‌ای بوکس کنستانتین، دی آماتو مالک باشگاه کت اسکیل، معرفی کرد. دی آماتو به دلیل علاقه شخصی خود به مبارزان متعهد، برایشان اتاق و تخت در خانه‌اش که با کامیله ادوارد سهیم بود مهیا می‌کرد. او مدیریت حرفه‌ی چندین بوکسور موفق دیگر ازجمله، فلوید پترسون و خوزه تورس را به عهده داشت. وی به‌سرعت مایک تایسون را به‌عنوان یک مدعی برای بوکس سنگین‌وزن تشخیص داد و به او گفت: “اگر دوست داشته باشی که در اینجا بمانی و اگر به حرف‌هایم گوش فرا دهی، روزگاری قهرمان سنگین‌وزن دنیاخواهی شد “.

مایک تایسون موافقت کرد که در آنجا بماند. رابطه‌ی مایک تایسون و دی آماتو بسیار بیشتر از رابطه‌ی یک بوکسور و مربی حرفه‌ای‌اش بود. رابطه آن‌ها بیشتر شبیه به رابطه پدر-پسری بود. دی آماتو مایک تایسون را زیر بال و پر خود گرفت و در سپتامبر 1980 زمانی که مایک تایسون 14 ساله بود از مدرسه تریون جدا شد و به سرپرستی کامل دی آماتو درآمد. دی آماتو یک برنامه ورزشی سخت برای این ورزشکار جوان تعیین کرد. او را به دبیرستان کات اسکیل فرستاد که روزها را در آنجا بگذراند و هرروز غروب به تمرین در میدان می‌پرداخت. دی اماتو همچنین مایک تایسون را وارد مسابقات بوکس آماتور و “سیگاری‌ها ” یا مبارزات بدون محدودیت کرد. بدین ترتیب به بوکسور نوجوان آموزش داد تا چگونه با حریفان بزرگ‌سال‌تر از خود روبه‌رو شود.

به نظر می‌رسید که زندگی مایک تایسون روبه‌پیشرفت بود، اما در سال 1982 وی متحمل چندین خسارت شخصی شد. در آن سال، مادر مایک تایسون به علت سرطان از دنیا رفت. او بعدها به گزارشگران گفت: ” من فرصت نکردم که مادرم را در موفقیت‌هایم سهیم کنم تا او به من افتخار کند. او تنها مرا به‌عنوان یک پسر سرکش دید که در خیابان‌ها می‌دوید و با لباسی نو به خانه بازمی‌گشت درحالی‌که مادرم می‌دانست من برای آن لباس‌ها پولی پرداخت نکرده بودم. من هرگز فرصت صحبت کردن با او و شناخت بهترش را پیدا نکردم. ازنظر حرفه‌ای اگر بخواهیم بررسی کنیم، اگرچه مرگ او اثر فیزیکی بر روی من نداشت، اما ازلحاظ شخصی و احساسی روحم را آزرد “. تقریباً در همین دوران، مایک تایسون به خاطر رفتارهای نامنظم و غالباً وحشیانه از کت اسکیل اخراج شد. مایک تایسون تحصیلات خود را از طریق مدرسان خصوصی ادامه داد درحالی‌که برای دوره‌های آموزشی المپیک 1984 آماده می‌شد.

مایک تایسون موفقیت چشمگیری به همراه نداشت. پس از ناکامی از شرکت در تیم المپیک، دی اماتو تصمیم گرفت که دیگر وقت آن رسیده تا مبارزات مایک تایسون به‌صورت حرفه‌ای انجام شود. این مربی یک برنامه برای مسابقات طراحی کرد که اگر جواب می‌داد مایک تایسون می‌توانست تا پیش از تولد 21 سالگی‌اش قهرمانی سنگین‌وزن را به دست آورد و رکورد فلوید پترسون را بشکند.

پروژه‌های اخیر، نبرد با سوء مصرف مواد

زندگینامه مایک تایسون

در سال 2009، مایک تایسون به با حضور در یک کمدی با نام “پس از مستی با بردلی کوپر ” به مرکز توجه‌ها بازگشت. موفقیت حضور وی در فیلم ظاهراً درهای بیشتری را برای شرکت در دنیای تصویر به روی او گشود. وی به‌عنوان مهمان در سریال‌های تلویزیونی مانند “اینتوریج “، “هو آی میت یور مادر ” و “نظم و قانون ”  بازی کرد. مایک تایسون در سال 2012، اولین نمایش برادوی خود را ساخت: “حقیقت انکارناپذیر به کارگردانی اسپایک لی “.

سریال اسرار مایک تایسون

مایک تایسون در سال 2013 تصدیق کرد که بار دیگر با مشکلات سوءمصرف مواد روبرو شده است. در آگوست 2013، در یک مصاحبه با تودی هاست مت لایر فاش کرد که:” وقتی‌که نوشیدن مشروب را شروع می‌کنم به مرگ فکر می‌کنم. وقتی‌که در حالت تاریک حقیقی هستم، به مرگ فکر می‌کنم. دلم نمی‌خواهد دیگر وجود داشته باشم. من نجات پیدا نمی‌کنم مگر آنکه دستی مرا یاری دهد “. این حقایق در زمانی فاش شد که مایک تایسون داشت خودش را دوباره به‌عنوان مروج بوکس مطرح می‌کرد. او همچنین به لایر گفت که از دوازده روز پیش از مصاحبه، به مشروبات الکلی لب نزده است. پس از تمام این فراز و نشیب‌های شخصی و حرفه‌ای، اصلاً واضح نیست در آینده چه اتفاقی برای این اسطوره ورزشی خواهد افتاد.

در سال 2013 مایک تایسون کتاب خاطره‌ای را به‌عنوان “حقیقتی نامشخص ” منتشر کرد که جزو پرفروش‌های نیویورک‌تایمز شد. کتاب بعدی وی در سال 2017 با نام “اهداف آهنی ” که به دوران آموزشی با دی آماتو بازمی‌گردد، چاپ کرد. در سال 2014، مایک تایسون برای ساخت انیمیشن “اسرار سرگذشت مایک تایسون ” سرمایه‌گذاری کرد. ین انیمیشن یک نمایش کمدی از حقه‌های مبارزات-جرایم بود که به‌عنوان انیمیشن‌های برتر شبکه ادالت سویم انتخاب شد. مایک تایسون همیشه برای پیشرفت برند خود آماده است.