شروع تابستان، رفتن به سال جدید و همه تصمیماتی که در پی آن می آیند، به خاطره ای در دوردست های ذهن تبدیل خواهند شد. من همیشه سال جدید را به امید کسب موفقیت های جدید و تحقق توانایی ها و پتانسیل های بالقوه خود آغاز می کنم، اما به مرور زمان یا امکانات خود را از دست می دهم و یا شرایط تغییر می کند؛ بنابراین، این توانایی ها نیز از بین می روند. این طبیعت زندگی است و چیزی نیست که بخواهم از آن فرار کنم. چیزی که برای رسیدن به موفقیت، باید به آن توجه کنم این است که: آیا من از تمام پتانسیل ها و توانایی‌هایی تحقق نیافته و بالقوه خود استفاده می کنم یا نه؟

توانایی بالقوه برای موفقیت

بنابراین، من تصمیم گرفتم مدتی به این موضوع فکر کنم  که می خواهم چه کسی باشم؟ و چگونه موفق خواهم شد؟ برای همین؛ به مدت سه ماه، چگونگی تحقق پتانسیل های خود را ارزیابی کردم. از نظر روانشناسی، در نظر گرفتن مدت زمانی یکساله برای تحقق توانایی های بالقوه شاید کمی طولانی باشد و باعث از دست رفتن عزم و اراده انسان شود، اما با ایجاد یک دوره سه ماهه، می توانید هر چند ماه یک بار، مجددا خود را ارزیابی کنید.

در ادامه، موفق شو به شما چهار نکته مهم برای آموزش و کمک به دستیابی مستمر به پتانسیل های بالقوه خود، ارائه خواهد داد:

4 نکته مهم برای دستیابی به پتانسیل های خود جهت کسب موفقیت

  1. عادت های سالم

عادت سالم و موفقیت

قبل از شروع این سه ماه، ابتدا عادات سالمی که می خواهید در خودتان ایجاد کنید را روی یک کاغذ یادداشت کنید. نه به این دلیل که عادت ها به تنهایی باعث تغییر می شوند، نه! بلکه به خاطر اینکه این عادات مفید و سالم، به تحقق توانایی های بالقوه در جهت رسیدن به موفقیت، کمک شایانی خواهند کرد. چند نوع از این عادت ها عبارت اند از: سحرخیزی، هر شب قبل از خواب مسواک زدن، کاهش مصرف غذاهای چرب و حاوی  قند، ورزش کردن، انجام کسب و کار مفید و مناسب روحیات خود، مصرف ویتامین ها، انجام دعا  و مراقبه حداقل به مدت 5 دقیقه در روز و هر عادت مفید دیگری که به شما در رسیدن به موفقیت و تحقق توانایی هایتان کمک می کند. به  این کار، اصطلاحا “انباشت عادت” گفته می شود.

  1. تعیین هدف

تعیین هدف برای موفقیت

تعیین هدف و تحقق موفقیت آمیز اهداف، به معنی تحقق پتانسیل های شما نیست، اما دیدی بهتر نسبت به آنچه می خواهید در هر سه ماه انجام دهید به شما می دهد. اهداف ما معمولاً بازتاب کارها و عادت هایی است که ما معتقدیم به بهترین وجه می توانیم انجام دهیم؛ بنابراین با بازنگری یا اصلاح اهداف خود در هر سه ماه، در تحقق توانایی های خود و کسب موفقیت کمک می کنیم. برای این کار تمام اهداف بزرگ خود در این سه ماه یا سه ماه بعدی یا حتی تا دهه آینده را لیست کنید. روی عادات و کارهای کوچکی تمرکز کنید که در این سه ماه می توانید انجام دهید که به هدف نهایی منجر شود. عادات مانند تکه های کوچک پازل هستند که در صورت انجام درست آن به یک پازل کامل به نام هدف تبدیل می شوند. برای مثال؛ تبدیل شدن به نویسنده ای بزرگ و مشهور برای شما موفقیت و هدفی بسیار بزرگ است؛ اما نوشتن 500 کلمه در هفته، نوشتن در یک وبلاگ، گذراندن یک دوره
آموزش نویسندگی در دانشگاه و… همه این ها، اقداماتی جهت حرکت شما به سوی هدفی بزرگ که همان تبدیل به نویسنده ای موفق است، می باشد.

  1. ارزش ها

ارزش های زندگی

به نظر شما تحقق همه توانایی ها و پتانسیل های خود چگونه است؟

آیا تمام وقت مشغول کار هستید؟ قصد دارید تمام کارهای خود را در سریع ترین زمان و به بهترین وجه انجام دهید؟ تلاش می کنید ثروت زیادی به دست آورید؟ می خواهید موفقیت چشمگیری کسب کنید؟ البته که نه! تحقق همه پتانسیل های شما به معنای پیشرفت و ارتقا در همه امور نیست، بلکه به معنای سمت و سو دادن به زندگی به شکلی است که با ارزش های شما همسو باشد. بنابراین، مطمئن ترین راه برای رسیدن به موفقیت دلخواه و دستیابی به پتانسیل های شما این است که اطمینان حاصل کنید با ارزش های خود هماهنگ هستید و دائما آنها را چک کنید تا اقدامات و اهداف خود را هماهنگ با آنها نگه دارید. می توانید برای اینکه بفهمید با ارزش های خود هماهنگ هستید یا نه این کار را امتحان کنید:

از خود بپرسید ارزشهای شما چیست؟ و آنها را روی یک کاغذ بنویسید.

بنابراین، یک تمرین عالی این است که برخی از ارزش های مهم خود را بنویسید و روی آنها تمرکز کنید. اگر ارتباط عمیق با دوستان و خانواده امری است که برای شما مهم است، برقراری تماس تلفنی و ارتباط حضوری با خانواده و دوستان را در اولویت قرار دهید. در پایان هر سه ماه، لیست ارزش هایی که روی آنها تمرکز کرده اید را یادداشت کنید.

  1. شرایط

شرایط غیر قابل پیش بینی توانایی بالقوه برای موفقیت

دستیابی به پتانسیل های شما همیشه از فصلی به فصلی دیگر یکسان نخواهد بود. بعضی اوقات شرایط شما را به سمت حداقل ها سوق می دهد و بعضی اوقات شما در محیطی مناسب برای رشد و موفقیت قرار خواهید گرفت.  یادتان باشد، کاهش سرعت، لزوماً به معنای عدم دستیابی به پتانسیلهای خود نیست. بلکه ممکن است به معنای این باشد که شما در حال گذر از شرایطی خاص یا احساساتی منفی هستید که موقتی است. بخاطر بسپار، هیچ چیز برای همیشه دوام نمی آورد و سه ماهه دیگر برای تحقق یک هدف جدید و موفقیت آمیز وجود دارد.