به‌‌عنوان یک کارآفرین یا یک شخص موفق، ممکن است از انجام کارهای بی‌پایان و یا احساس این‌که وقت کافی برای انجام فعالیت‌های خود ندارید، خسته شوید؛ و برای انجام این کارها در طی روز، شاید به عادت­ های نامناسب، روی بیاورید و یا اینکه کارها را به­ درستی انجام ندهید.

بااین‌­حال، بسیار مهم و ضروری است که با ایجاد عادت‌های مثبت، آمادگی لازم را برای موفقیت‌های بعدی، در خود ایجاد نمایید. هدف‌گذاری و تعیین محدوده­ ها برای زندگی شخصی و حرفه‌ای که برای موفقیت آن‌ها تلاش نموده­ اید، نیز بسیار با­اهمیت هست.

برای درک بهتر این موضوع، از تعدادی از کارآفرینان جوان، خواسته‌شده است که عادات مثبتی را که منجر به موفقیت آن‌ها شده است، بیان نمایند:

1. اولین کاری که در اول صبح، انجام می‌دهید تهیه لیستی از کارهای روزانه باشد

لیست کارهای روزانه

یکی از عادات مثبت برای موفقیت، برنامه ­ریزی در اول صبح، برای انجام کارهای همان‌طور هست. هر روز صبح، قبل از شروع روز و گاهی اوقات، در پایان روز قبل، من تمایل دارم که کارهای روز بعد خود را خلاصه‌وار مرور کنم و سپس آن‌ها را بر اساس اهمیت، اولویت‌بندی کنم. صرف 15 دقیقه زمان، برای بررسی و اولویت‌بندی برنامه­ ها، به من امکان می‌دهد تا به همه امور خود، نظم دهم و نتیجه آن، یک روز بهتر و مفیدتر برای من باشد.

2. اشتراک مسائل و مشکلات پیچیده با دیگران

ارتباطات مؤثر با دیگران، از عادات مثبت برای موفقیت هست. من هرگز، انسان‌هایی را که همه مسائل و مشکلات را فقط نزد خود نگه می­دارند، درک نکرده­ام. من وقتی با یک مشکل در زندگی و یا کسب­ و­ کار خود، روبرو می­شوم، درباره آن با هرکسی که تمایل به گوش دادن، داشته باشد، صحبت می‌کنم. صحبت کردن با افراد مختلف، در مورد یک مسئله، باعث ارائه ایده‌ها و نظرات مختلف می‌شود.

از همه مهم‌تر، اینکه افراد می‌خواهند به شما کمک کنند؛ و شما هرگز نمی‌دانید که شخص دیگر، چه ارتباطی با سایرین دارد که در نهایت می‌تواند به شما در حل مشکل، کمک نماید.

3. شفافیت در امور

وضوح و شفافیت، در همه مسائل، باعث موفقیت من شده است. صداقت، بهترین سیاست است و باعث می‌شود که اختلافات، در سریع‌ترین زمان ممکن، حل شود. شفافیت، باعث ایجاد روابط تجاری سالم مبتنی بر اعتماد و همچنین به ایجاد یک برند تجاری موفق و قابل‌احترام، کمک می‌کند.

4. ورزش

ورزش برای تضمین موفقیت

از دیگر عادات مؤثر بر موفقیت، ورزش و تحرک، هست. ورزش، بر اساس یک برنامه منظم، باعث می‌شود تا ذهن، از مسائل حاشیه­ ای و غیر مهم، دور شود و با تمرکز بر مسائل مهم و ضروری، به موفقیت ما در زندگی و کسب­ و­ کار کمک کند. ورزش، باعث آزادسازی اندروفین­ ها (ماده شیمیایی شادی‌بخش) در بدن، می­ شود؛ که نتیجه آن، ایجاد و حفظ یک ذهن و روان شادتر، تمرکز انرژی و به‌طورکلی ایجاد حالات روحی مثبت، هست.

5. مصرف غذای سالم

مصرف غذای سالم

غذایی که مصرف می­ کنید، می‌تواند روز شما را ساخته و یا نابود کند. من قبلاً، از غذاهای پر­کالری و غذاهای فراوری‌شده، به مقدار زیادی، مصرف می‌کردم؛ زیرا کارهای روزانه من، بسیار زیاد بود و فرصت نداشتم به آنچه می­ خورم، فکر کنم. از طرفی، آن غذاها هم سریع، آماده و در دسترس بود. ولی با مصرف آن‌ها در طی روز، احساس بی‌حالی و ناخوشایندی داشتم و روز من­ را تحت تأثیر قرار می ­دادند. ولی در حال حاضر، هر روز، از میان­ وعده‌­های سالم، استفاده می‌کنم که باعث شادابی و نشاط من شده است.

6. پیگیری کامل کارها

پیگیری، از عادات و رفتار مؤثر در موفقیت، هست. من در زندگی حرفه‌ای خود، اعتقاد زیادی به پیگیری مسائل دارم؛ و اصلاً مهم نیست که آن مسئله، در مورد شراکت با یک سرمایه‌گذار جدید، ارائه یک گزارش عملکرد و یا تلاش برای حل یک اختلاف درونی در کسب­ و­ کار باشد. پیگیری مسائل، به من کمک می‌کند تا به موفقیت برسم، زیرا آن باعث حل مشکلات، قبل از پیدایش آن‌ها می‌شود.

7. به مسائل و مشکلات خود، عمیقاً فکر کنید

فکر کردن به مشکلات

تفکر و تدبیر، در هر مسئله، باعث ایجاد موفقیت در آن می­ شود. وقتی در طی روز، مسائل و یا مشکلاتی برای من، پیش می­آید، حتی اگر برای پنج دقیقه باشد یک‌قدم، به عقب برمی‌دارم و به مسائل پیش­ رو، تفکر و اندیشه می‌کنم. این مدت‌زمان کوتاه، به من کمک می‌کند تا دوباره بر مسائل به وجود آمده، تمرکز کنم و آنچه را که در آن لحظه، مهم است، به یاد آورم. عادت جدید، برای من است و کمک زیادی به حفظ روال و بهره‌وری من، نموده است.

8.  مسائل غیرضروری را رها کنید

بسیاری از مسائل و مشکلات روزمره، آن‌طور که به نظر می­رسند، مهم و جدی نیستند. یاد بگیرید مسائلی که در درازمدت، مهم نیستند را رها کنید. این یک تمرین ساده، برای بررسی درجه اهمیت مسائل است: اگر مسئله‌ای تا یک ماه دیگر، تداوم نمی‌یابد، ارزش استرس را ندارد و شما نباید بر آن تمرکز کنید. هنگامی‌که شما یاد بگیرید که بعضی از مسائل را به حاشیه برانید و به آن‌ها توجهی نداشته باشید، آنگاه درمی‌یابید که آن مسائل، از اول هم مسائل مهمی نبودند.

9. اختصاص زمان کافی به فعالیت‌ها

اختصاص زمان کافی به فعالیت‌ها

از عوامل مؤثر بر موفقیت در انجام یک کار، اختصاص زمان مناسب برای انجام آن هست. اداره یک کسب­ و ­کار، برای مادر یک خانواده، کار سخت و طاقت­ فرسایی است؛ اما اگر می‌خواهید در کار خود، موفق شوید، باید زمان لازم را به آن کار، اختصاص دهید. فشرده‌سازی برنامه‌های یک روز کاری، مهارت بسیار مهمی است که علاوه بر مهارت‌های مدیریت زمان، نیازمند پشتکار و عزم راسخ نیز هست. ولی به­ هر­حال، شما باید به نحوی، روز خود را برنامه‌ریزی نمایید که حداکثر بهره و استفاده را از آن ببرید.

10. تسلط بر مهارت‌های مهم

تسلط بر مهارت‌های موردنیاز، از اصول موفقیت در زندگی و یا کسب­ و­ کار هست. من زمان زیادی را به تمرین و بهبود مهارت‌های خود، اختصاص می‌دهم. این کار، اگرچه، زمان زیادی را می‌گیرد اما در درازمدت، نتایج قابل قبولی را به همراه دارد؛ و همچنین باعث می­ شود تا وقت خود را به مهارت‌های غیرضروری، اختصاص ندهم. هر چه زمان بیشتری به تمرین مهارت‌های خود، بپردازید، بر آن تسلط بیشتری پیدا خواهید کرد.

11. با خودتان، بلند صحبت کنید و با ایجاد انگیزه در خود به سمت موفقیت حرکت کنید

من، فلسفه این‌که چرا فقط بعضی از فن‌های موفقیت، مؤثر هستند را نمی‌دانم؛ اما یکی از آن تکنیک­ ها را جدیداً امتحان کرده­­ ام و آن این­است که در آینه، با خودم بلند صحبت می‌کنم؛ و آن می­ تواند شامل ذکرها و یا صحبت‌های مثبت، با خودت باشد که باعث افزایش انگیزه شما برای مقابله با چالش‌ها و مشکلات، در طی روز، می ­شود.

12. توجه به اولویت‌های دیگران

از دیگر عادات مثبت مؤثر در موفقیت، توجه به خواست و اولویت‌های اطرافیان هست. در بعضی از روزها زمان بیشتری را صرف اولویت‌های دیگران نسبت به اولویت‌های خودم می‌کنم. بااین‌حال، نگرش «اولین خدمت»، یکی از مباحث موردعلاقه من، به‌عنوان یک کارآفرین است. من متوجه شده­ ام، هنگامی‌که به خدمت و کمک به دیگران می‌پردازم، نتیجه آن را در کار خود، مشاهده می­ کنم. بعلاوه، ارتباط و دوستی با سایر افراد، من را به چالش می‌کشد و باعث تقویت نقاط قوت و رفع نقاط ضعف من می­ شود؛ بنابراین، به هر کس که می‌توانید و هرچه بیشتر می‌توانید، کمک کنید.

13. ارتباط نزدیک با افراد با­انگیزه و موفق

گفتگو با افرادی که در صنعت و کسب­ و ­کار خود، به موفقیت رسیده­ اند و یا دارای دانش فراوان، در زمینه‌ای خاص هستند، مانع موفقیت من می­ شوند. افرادی را تحسین کنید و به درون ذهن افرادی، نگاه کنید که انگیزه و اخلاق کاری آن‌ها، باعث حسادت شما می‌شود و آن باعث می‌شود که مسائل را به‌گونه‌ای متفاوت، نگاه کنید. فقط، صحبت با افرادی که خواهان رسیدن به سطح موفقیت آن‌ها هستم، باعث ایجاد انگیزه در من، برای رسیدن به اهدافم می‌شود.

این جواب‌ها توسط کارآفرینان جوانی ارائه‌شده است که در صنعت و کسب­ و­ کار خود، بسیار موفق عمل کرده‌اند و با سرمایه‌گذاری‌های زیاد، توانسته ­اند هزاران شغل را برای دیگران، ایجاد نمایند و بدین گونه به موفقیت، دست یابند.