واردات و صادرات اگر روند درستی را طی کند، موفقیت های زیادی را برای تجارت شما رقم خواهد زد. بنابراین اگر در حال راه‌اندازی کسب و کار خود در زمینه تجارت و واردات و صادرات هستید، برای به دست آوردن بازارهای جهانی راه درازی را در پیش دارید.

شاید تصور اولیه این باشد که فقط کافی است محصول‌تان را به دست چند مشتری خوب و مصرف‌کننده واقعی برسانید، اما این نکته آغاز راهی است که برای قرار گرفتن در آن، باید مقدمات لازم را فراهم کنید.

احتمالا افرادی که در بخش‌های واردات و صادرات فعالیت می‌کنند با سؤالاتی از این دست برخورد داشته و یا خواهند داشت: چگونه می‌توان یک محصول را به فروش رساند؟ آیا می‌توان از فروش یک محصول در بازار جهانی پول در آورد؟ چگونه باید یک محصول را در این بازار قیمت‌گذاری کرد و …

اگر در راه تجارت واردات و صادرات در بازار جهانی با سؤالاتی از این دست مواجه شدید، خواندن این مقاله از موفق شو می‌تواند برای شما راه‌گشا بوده و بخشی از مشکلات شما را حل کند. همچنین برای اطلاعات بیشتر، می توانید مقاله اینکوترمز را مطالعه کنید.

محصول و خدمات با کیفیت در صادرات و واردات

برای شروع تجارت خود، محصولات و یا خدماتی را ارائه دهید که مطمئن هستید به فروش می‌رسند، حالا نه در همه جا، حداقل در جایی که کار می‌کنید، شانس فروش داشته باشند. توجه به این نکته از این جهت ضروری است که اگر شما یک محصول عالی و یا خدمات فوق‌العاده‌ را ارائه دهید، اما نتوانید آنها را به فروش برسانید، ضرر خواهید کرد.

برای اطمینان از فروش محصولات و خدمات خود، در وهله اول میزان استقبال مخاطبان را در محلی که خودتان زندگی می‌کنید بسنجید و اگر مشتری بالفعل داشتید، به سمت مشتری‌های بالقوه بازارهای جهانی بروید و شرایط آنها را بررسی کنید.

ردیابی ترندهای جهانی در بخشی که فعالیت می‌کنید و خصوصا شناسایی ترندهای بالقوه، امکان شناخت بازار را بیشتر می‌کند. پس از بررسی‌های لازم، می‌توانید از فروش محصولات و خدمات خود در فرایند صادرات و واردات، اطمینان بیشتری حاصل کنید.

درک پتانسیل صادراتی محصول اهمیت زیادی دارد، در واقع اگر شما بتوانید در فرآیند وارادات و صادرات محصولات و خدمات خود، بازارهای جهانی را رصد کنید و پتاسیل آنها را در نظر بگیرید، قطعا موفق به فروش می‌شوید.

پیگیری عملکرد مالی را فراموش نکنید

عملکرد مالی

یکی از اشتباهاتی که در فرآیند امور صادرات و واردات رخ می‌دهد، اهمیت ندادن به صورت‌حساب‌های مالی و گردش هزینه‌هاست. مهم نیست که شما چه کسب‌وکاری را اداره می‌کنید و در کجای بیزینس خود قرار دارید، اگر صرفا به این دلیل که در آغاز راه هستید، از بررسی‌های مالی غافل شده‌اید، روندتان اشتباه است.

صورت‌حساب‌های مالی کسب وکارتان را به صورت ماهانه تهیه کنید و با تنظیم ترازنامه‌ها و گردش هزینه‌ها، موقعیت کنونی خود را بسنجید؛ یعنی متوجه این نکته باشید که به لحاظ سود و زیان در کجا قرار دارید. اگر هنوز اقدام به فروش نکرده‌اید، ممکن است این سؤال در ذهن‌تان ایجاد شود که چرا باید این ترازنامه‌ها و سوابق مالی را به صورت دقیق نگهداری کنید؟!

پاسخ اینجاست که درست است یک کسب‌وکار احتمالا در چند ماه اول فعالیت خود فروشی نخواهد داشت، اما به هرحال شما در حال صرف هزینه و سرمایه‌گذاری هستید و این سرمایه در گردش، بخشی از کسب‌وکار شماست؛ یعنی دیر یا زود به آن نیاز خواهید داشت. پس چه بهتر که از همان آغاز، حساب فرایندهای مالی را در واردات و صادرات داشته باشید.

همچنین ممکن است بسیاری از کسب‌ و کارهای فعال در واردات و صادرات، برای رشد خود در آینده، نیاز به مساعدت و وام داشته باشند و از این نظر هم بررسی صورت‌های مالی و هزینه‌های یک کسب‌وکار، می‌تواند به فرآیند گرفتن وام و تسهیلات کمک کند. یعنی اگر شما دخل و خرج کسب و کار خود را بشناسید، نوع تسهیلاتی را که به آن نیاز دارید، بهتر درک خواهید کرد.

قیمت‌گذاری رقابتی در واردات و صادرات

قیمت‌گذاری رقابتی در واردات و صادرات

با توجه به اینکه چه واردات یا صادراتی را انجام می‌دهید، باید به فکر توسعه رقابتی قیمت‌گذاری خود باشید. چرا که آن چیزی که در نهایت حاشیه سود شما را تعیین می‌کند، نوع قیمت‌گذاری شماست.

اگر در فرآیند قیمت‌گذاری با مشکل روبه‌رو هستید و نمی‌دانید باید چگونه این کار را انجام دهید، نگران نباشید، فاکتورهای زیر می‌توانند در تعیین قیمت واردات و صادرات در یک فضای رقابتی به شما کمک کنند.

5 عامل منحصر‌به‌فرد بودن محصول، کیفیت، هزینه محصول، جدید بودن آن و تماس با مشتری می‌تواند در استراتژی قیمت‌گذاری دخیل باشند که در ادامه به هر یک از آنها می‌پردازیم.

منحصربه‌فرد بودن محصول

اگر محصول و یا خدماتی که ارائه می‌دهید، منحصر به کسب‌وکار شماست و یا شما اولین بیزینسی هستید که به واردات و صادرات آن اقدام کرده‌اید، این نکته می‌تواند دست شما را در قیمت‌گذاری باز بگذارد. یعنی می‌توانید در فضای رقابتی که کسب‌وکار شما آغازگر آن است، قیمت بالاتری را عرضه کنید.

کیفیت محصول

در نظر داشته باشید که در فرایند واردات و صادردات، تنها منحصربه‌فرد بودن یک محصول نمی‌تواند قیمت آن را بالا ببرد، بلکه داشتن کیفیت لازم نیز در اولویت قرار دارد. بنابراین سعی کنید قیمتی را به بازارهای جهانی عرضه کنید که با کیفیت محصول همخوانی داشته باشد، در غیر این صورت کسب‌وکارهای رقیب از شما عبور خواهند کرد.

هزینه محصول

اگر در بازار واردات و صادرات، محصولی را ارائه می‌کنید که هزینه زیادی برای شما داشته است، طبیعی است که بخواهید قیمت بالاتری را عرضه کنید، اما این راهکار قیمت‌گذاری، مناسب یک فضای رقابتی نیست، کاری که در اینجا باید انجام دهید این است که نرخ افزایش محصول خود را پایین نگه دارید و سعی کنید محصولات کمتری را با قیمت‌های مناسب‌تر عرضه کنید.

جدید بودن محصول

اگر محصول شما در بازار واردات و صادرات جدید باشد، طبیعتا قیمت آن باید کمی بالاتر اعلام شود. استراتژی قیمت‌گذاری برای محصولات و خدمات جدید در یک فضای رقابتی به این صورت است که بالا بردن قیمت یک محصول جدید، باید در کنار پایین آوردن قیمت محصولات قدیمی‌تر انجام شود؛ ضمن اینکه محصول جدید نیز باید بعد از یافتن ثبات در بازار و شناخته‌شدن، قیمت پایین‌تری پیدا کند.

تماس با مشتری

تماس با مشتری

در بازار واردات و صادرات، تماس با مشتری اهمیت زیادی دارد، زیرا باعث شکل‌گیری یک رابطه تعاملی می‌شود و در نتیجه می‌توانید قیمت مناسب‌تری را به مشتریان عرضه کنید. این تماس نیز نباید لزوما از سوی مشتریان صورت بگیرد، بلکه خود شما باید بتوانید از راه کانال‌های ارتباطی که شناسایی می‌کنید، این ارتباط را شکل دهید.