در طول سه ماه گذشته، من سه بار برای شغلی مصاحبه کردم که احساس می‌کردم می‌توانم در آن موفقیت کسب کنم. درست از لحظه‌ای که آن شغل را پیدا کردم، حس کردم دقیقاً برای من ساخته‌شده است و حتماً آن را به دست خواهم آورد.

این مصاحبه به خاطر مهارت و علاقه‌ای که به آن کار داشتم، برای من بسیار مهم بود و هرچه قدر به تاریخ مصاحبه نزدیک‌تر می‌شدم، بیشتر حس می‌کردم که آن شغل برای من مناسب است؛ بنابراین، من تمام‌کارهایم را کنار گذاشتم و فقط روی مصاحبه تمرکز کردم. خیلی تلاش کردم تا از پس مصاحبه بربیایم، ولی در پایان؛ در مصاحبه رد شده و به شغل دلخواهم نرسیدم!

ترک کار

البته، این آخرین ناکامی من نبوده است. چند ماه قبل از این اتفاق نیز در مصاحبه‌ای برای یک کسب‌وکار جذاب و خوب که کاملاً واجد شرایط آن بودم، رد شدم. این دو اتفاق و چندین اتفاق دیگر، باعث شده بود دائم از خود سؤال کنم: چرا من نباید موفق شوم؟ چرا من برنده نشدم؟ چرا من بااین‌همه تلاش، سهم کوچکی از موفقیت ندارم؟!

به همان اندازه که این شکست‌های پی دی پی به غرور من لطمه می‌زد، اما در پشت هرکدام از آن‌ها، روزنه امیدی برای من وجود داشت. اولین شغلی که داشتم، درآمد خوبی داشت، اما من در آن احساس موفقیت نمی‌کردم و علاقه‌ای به آن نداشتم. این کار انرژی و خلاقیت من را در جهت رسیدن به موفقیت، می‌گرفت.

باید اعتراف کنم که این شکست‌های پی‌درپی برای آینده من بسیار مفید و ارزشمند بوده است، چون هرکدام از آن‌ها مسیری برای رسیدن به موفقیت به من نشان دادند.

برای کسب موفقیت، امیدت را از دست نده!

امید پس از شکست

از نظر روانشناسی، شکست، مانند یک معلم مهربان است ولی موفقیت این‌گونه نیست. شکست به شما این فرصت را می‌دهد تا تجربیات خود را تجزیه‌وتحلیل کرده و عملکرد خود را ارتقاء بدهید. بهترین درسی که هر شکست به انسان آموزش می‌دهد، بالا بردن تلاش و پشتکار، برای دست آوردن فرصت‌های بهتر است. البته، نه فرصتی که شما آن را ازدست‌داده‌اید، بلکه فرصتی که درراه است.

همیشه به یاد داشته باشید، بهترین موفقیت‌ها هنوز اتفاق نیفتاده‌اند. پس؛ هیچ‌گاه و در هیچ موقعیتی امید خود را از دست ندهید.

اگر بارها در رسیدن به خواسته‌هایتان شکست خوردید، ناراحت نباشید، چون این تجربه‌ها به شما برای به دست آوردن فرصت‌های بهتر کمک بسیاری می‌کند. شاید این کار در نگاه اول کمی غیرمنطقی و زیاد از حد خوش‌بینانه باشد، اما قاب کردن و یادگاری نگه‌داشتن شکست‌های خود به‌عنوان هدیه‌ای ارزشمند از فرصت‌های جذاب و شگفت‌انگیز، ضروری ست. بسیاری از “شکست‌های معروف ” نشان داده‌اند که شکست خوردن درواقع، یکی از کلیدهای گشودن درهای موفقیت و پیروزی است.

انسان‌های بسیار موفق هم طعم شکست را چشیده‌اند!

در ادامه موفق شو به شما انسان‌های بسیار موفق و منحصربه‌فردی را نشان می‌دهد که در زندگی بارها شکست‌خورده‌اند، ول هرگز امید خود را از دست نداده و با کسب تجربه از ناکامی‌های تلخ خود، توانستند به همه آرزوهای خود برسند و از زندگی خود شاهکاری بی‌نظیر بسازند:

  • اپرا وینفری مجری مشهور، از اجرای یک برنامه ایده آل و درجه‌یک، در تلویزیون اخراج شد و پس‌ازآن، به‌اجبار، اجرای یک برنامه گفتگوی روزانه و سطح پایین در تلویزیون را برای تسلی بخشیدن به خود، بر عهده گرفت. فرصتی که او را به قله‌های مرتفع و غیرقابل‌تصور موفقیت و قدرت، در حرفه خود کشاند.
  • آنا وینتور به‌عنوان یک سردبیر مد از Bazaar Harper (اولین مجله مد آمریکا)، اخراج شد، زیرا سبک او بیش‌ازحد “عجیب و زننده ” بود. ویژگی‌های حرفه‌ای وی در دهه‌های اخیر باعث شد او به‌عنوان سردبیر مجله مشهور Vogue (یکی از مجلات مشهور و تأثیرگذار مد در جهان) انتخاب شود.
  • والت دیزنی به‌عنوان کاریکاتوریست روزنامه Kansas City Star اخراج شد، زیرا او فاقد قدرت تخیل و ارائه ایده‌های جذاب بود؛ همین موضوع باعث شد او از هالیوود کنار بکشد. والت دیزنی پس از مدتی توانست کارگاه هنری کارتون برادران دیزنی را راه‌اندازی کند.

همه این موارد، مثال‌هایی از موفقیت‌های ارزشمند و بزرگ هستند، اما هرکدام، فرصتی قدرتمند را نیز نشان می‌دهند که شکست برای انسان خلق می‌کند؛ فرصتی بزرگ‌تر و برتر از آن چیزی که تصورش را بکنید.