آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که حقیقتاً چه قدر از محیط کارتان راضی هستید؟

فرقی نمی‌کند چه قدر کارتان را به‌خوبی انجام دهید، چون در بسیاری از اوقات نه مورد تقدیر قرار می‌گیرید و نه پاداشی به شما تعلق خواهد گرفت. همچنین ممکن است با چالش‌های مختلفی در محیط کار خود روبه‌رو شوید، از جمله:

  • اثربخشی کم و بیکاری در محیط کار
  • ساعات کاری طولانی و یا ضرب العجل های کوتاه
  • درخواست‌های متناقض در مورد زمان‌بندی و وظیفه‌شناسی شما
  • عدم تعادل میان زندگی شخصی و تعهدات کاری
  • روابط فرساینده با افراد مهم در زندگی
  • کمبود گفتگو و درد دل در محیط کار
  • سیاست‌های داخلی و بروکراسی‌های سازمانی
  • قلدری برخی افراد در محیط کار
  • فرصت‌های کم برای ارتقای شغلی

با این تفاسیر چگونه با مشکلات خود کنار می‌آیید؟

آرامش در محیط کار

با سپری شدن هر روز کاری به این نتیجه خواهید رسید که دوست دارید در انجام کارها مشارکت داده شوید، پاداش بگیرید، کارهای لذت‌بخش انجام دهید، به رسمیت شناخته شوید، در ازای تلاش‌های خود ارتقای شغلی دریافت کنید و از شما برای کارهایی که انجام داده‌اید تقدیر شود.

اما در نقطه مقابل نیز دوست دارید یک تعادل نسبی بین زمان و کارهایی که واقعاً تمایل به انجام آن‌ها دارید در زندگی شما ایجاد شود. در واقع علاقه دارید به کارتان نظم و ترتیب ببخشید و نسبت به شرح وظایف خود به‌خوبی آگاه باشید، درحالی‌که به دنبال زندگی سالم و به دور از استرسی می‌گردید.

به نظر می‌رسد خواسته زیادی باشد؛ با این وجود کلید حل این چالش‌های به‌ظاهر متناقض در این است که پی به این حقیقت ببرید که چه قدر عاشق کار خود هستید و به آن علاقه دارید؟ آیا علاقه‌ای که به کار خود دارید باعث می‌شود صبح اول وقت با اشتیاق از رخت خواب خود بلند شوید؟ یا ترجیح می‌دهید مشغول کار دیگری باشید؟

مهم نیست اوضاع در دیگر بخش‌های زندگی شما همچون خانواده، دوستان و روابط اجتماعی‌تان چطور پیش می‌رود، مسئله این است که شغل و کار شما بخش مهمی از زندگی‌تان را تشکیل می‌دهد و نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

شما انتخاب کرده‌اید که از موقعیت شغلی کنونی خود گذران زندگی کنید و این موضوع تماماً به شخص خودتان بستگی دارد که نهایت استفاده را از این موقعیت ببرید. هرچند در بلندمدت این توانایی را دارید که شغل خود را عوض کنید و برای موقعیتی جدید اقدام کنید، اما در حال حاضر باید تلاش کنید نسبت به کاری که هم‌اکنون مشغول به آن هستید عشق بورزید.

فرض کنید قادر نخواهید بود در کوتاه‌مدت شغل خود را عوض کنید و موقعیت ایدئال خود را به دست آورید، در چنین شرایطی چند نکته وجود دارد که با به‌کارگیری آن‌ها می‌توانید از کاری که هم‌اکنون می‌کنید لذت بیشتری کسب کنید.

از خود بپرسید آیا این نارضایتی به خاطر کار است یا به خاطر شما؟

و اینکه چه کاری می‌توانید برای بهتر شدن و لذت‌بخش‌تر شدن کار خود انجام دهید؟

از محکوم کردن دیگران دست بدارید و این را بدانید که مسئول زندگی شما فقط و فقط خود شما هستید. اگر نمی‌توانید فوراً اقدام به عوض کردن شغل خود کنید، پس باید تصمیم بگیرید که چه اقداماتی لازم است انجام دهید تا نهایت استفاده را از آن داشته باشید.

نکاتی برای لذت بردن از کار

دوست داشتن کار

12 نکته‌ای که باعث می‌شوند از کار خود لذت بیشتری کسب کنید و در کار به موفقیت برسید عبارت‌اند از:

1. برای روبه‌رو شدن با روز خود، انگیزه بگیرید

در راه رسیدن به محل کار، به این فکر کنید که کارهایی که انجام می‌دهید به شما اجازه می‌دهد زندگی خوبی در خارج از محیط کار داشته باشید، مانند یک زندگی اجتماعی عالی. یک نگرش مثبت می‌تواند باعث لذت و همین‌طور اثربخشی بیشتر فعالیت‌های شما در آن روز شود.

2. چشم‌انداز شغلی خود را ببینید

شما این توانایی را دارید تا بهترین کاری را که می‌توانید در هر موقعیتی انجام دهید. برای دست‌یابی به این قدرت باید نگاهی فراتر از خود و شغلتان داشته باشید و تصویر بزرگ‌تری از زندگی را در نظر بگیرید. یکی از توصیه‌هایی که می‌شود این است که برخی کارهای داوطلبانه انجام دهید تا دیدگاه وسیع‌تری نسبت به دنیای پیرامون خود به دست آورید و همچنین سعی کنید راهی برای مشارکت کلی در جامعه بیابید.

3. شما فراتر از شغلتان هستید

لذت بردن از کار

هویت شخصی خود را بیش از حد به کار خود پیوند نزنید. از این فکر اجتناب کنید که زندگی شغلی شما باید مسیر مشخصی داشته باشد. چنین انتظاراتی که از سمت خانواده یا معلمان در مورد شما در گذشته شکل گرفته است، باعث می‌شود نتوانید از کاری که اکنون انجام می‌دهید لذت ببرید.

4. برنامه‌ریزی کنید و لیست کارهای روزمره را تهیه کنید

در این لیست، پروژه‌های بلندمدت و همچنین کارهای قریب‌الوقوع دیگری که نیاز به انجام دارند را بنویسید.

در لیست کارها، موارد را اولویت‌بندی کنید، امور مهم‌تر در جایگاه‌های اول قرار می‌گیرند. هنگام انجام هر کاری از خود بپرسید – آیا این بهترین شیوه استفاده از وقت من است؟ همچنین لازم است تا زمان کافی برای فعالیت‌های خود در نظر بگیرید.

5. بر روی کار مورد نظر تمرکز کنید

سعی کنید حواستان با نگرانی در مورد کارهای دیگری که باید انجام دهید پرت نشود و انرژی خود را در شرایط نامطلوبی که ممکن است در آن قرار گرفته باشید از دست ندهید. به بیان دیگر سعی کنید در لحظه زندگی کنید.

قبل از اینکه یک کار در لیست احتمالی کارهای معوق قرار بگیرد در مورد آن جدیت به خرج دهید و مراقب آن باشید تا به بهترین نحو ممکن انجام شود.

6. در مورد انتظاراتی که از شما می‌رود شفاف و صریح باشید

هر زمان که در مورد کاری که قرار است انجام دهید مطمئن نیستید و یا با درخواست‌های متناقضی مواجه می‌شوید، سریعاً وظایف خود را شفاف‌سازی کنید. هرچه با مدیر خود و سایر افرادی که با آن‌ها کار می‌کنید، صریح‌تر و مصمم‌تر باشید، در درازمدت برای شما بهتر خواهد بود.

7. هر جا نیاز است کارها را به دیگران محول کنید

در مورد کارهایی که می‌توانید به دیگران محول کنید و یا کارهای متناسب‌تری که ممکن است در حوزه کاری سایرین قرار گیرد با اطمینان تصمیم‌گیری کنید. همیشه این فرمول را به یاد داشته باشید: «انجامش بده، رهایش کن و یا به دیگری محول کن!». همچنین هیچ‌وقت کاری را دو بار تکرار نکنید.

8. استراحت منظم داشته باشید

برای 5 دقیقه هم که شده سعی کنید از محیط کار فاصله بگیرید و کمی استراحت کنید. سعی کنید برای مدت کوتاهی از لپ‌تاپ، ایمیل‌ها و تلفن همراه دور شوید. وعدهٔوعده ی غذایی خود را در بازه ظهر حتماً میل کنید، این کار نه صرفاً به خاطر تغذیه بلکه بیشتر به خاطر یک استراحت ذهنی لازم است.

حتماً غذای سالم و مقوی مصرف کنید و اگر قصد استفاده از اسنک‌ها را دارید در مورد ارزش غذایی آن‌ها مطمئن شوید. توجه داشته باشید که یک عدد سیب می‌تواند بهتر از یک بسته چیپس به شما انرژی دهد. همچنین به غیر از آدرنالین و کافئین، به دنبال راه‌هایی برای انرژی دادن به خود باشید.

9. یاد بگیرید آرامش کسب کنید

مهم نیست چه قد کار شما چالش‌برانگیز است یا اینکه انتظارات رئیستان از شما چگونه است، توجه کنید که این صرفاً یک شغل است و همان‌طور که گفتیم شخصیت و منزلت شما بیشتر و والاتر از شغلتان است. در سال‌های بعد به پشت سر خود نگاه می‌کنید و می‌بینید که تمام این دغدغه‌های کاری هیاهویی بیش نبود.

10. محیط کاری خود را خوشایندتر کنید

علاقه به کار

در ساختن یک محیط کاری دلپذیر و خوشایند مشارکت کنید. سعی کنید در محیط کار شایعه ایجاد نکنید و به شایعات دامن نزنید زیرا فقط محیط اطراف شما را مسموم می‌کند. به هیچ یک از شایعات توجهی نکنید و وقت خود را با افرادی که با آن‌ها رابطه خوبی ندارید یا از آن‌ها خوشتان نمی‌آید تلف نکنید.

یاد بگیرید در محیط کاری شوخی و سرگرمی بیشتری داشته باشید، بیشتر بخندید و احساس خوب به دست آورید. کارهای روتین خود را با یک رویکرد سرگرم‌کننده و جذاب انجام دهید.

11. روز خود را قبل از آنکه به خانه برگردید مرور کنید

به کارهایی نگاه کنید که به‌خوبی انجام داده‌اید و همچنین ببینید چه کارهایی را می‌توانید برای روز بعد بهبود ببخشید. اگر در مورد کارهایی که در آن روز انجام داده‌اید احساس رضایت می‌کنید به خود یک پاداش کوچک بدهید؛ شما شایستگی آن را دارید.

12. هنگامی که کار را ترک می‌کنید از فکر آن بیرون بیایید

شما به طور معمول یک‌سوم از زمان خود را در طول روز به کار اختصاص می‌دهید، بنابراین فکر آن را در اوقات فراغت خود از سر بیرون کنید و نگذارید دغدغه‌های شغلی، ذهن شما را به خود مشغول کند. زمانی که از محیط کار خارج می‌شوید با همه وقایع و اتفاقات کاری خداحافظی کنید.

به شغل خود به چشم یک سرگرمی نگاه کنید. زندگی به خودی خود جذاب و فرح‌بخش است و اگر قرار باشد یک‌سوم زمان خود را به کار اختصاص دهید باید به حد کافی از آن لذت ببرید.

از کار خود به‌خوبی بهره ببرید و اگر به این نتیجه رسیدید که نمی‌توانید، این را در نظر داشته باشید که همیشه قادر خواهید بود در میان‌مدت و بلندمدت شغل بهتری پیدا کنید.