سال 2020 درس های زیادی به ما یاد داد از جمله آنکه خوشبختی همیشه آسان به دست نمی آید. ما یک سال کامل زمان صرف کرده ایم تا چگونه خندیدن، جشن گرفتن و افزایش شادی در دورانی سرشار از استرس را یاد بگیریم. یک سال است که تمام برنامه ها و نقشه های ما تغییر کرده اند. گروه های اجتماعی که همیشگی تصورشان می کردیم از هم پاشیده اند. حتی برخی از دوستانمان دیگر ما را نمی شناسند. بسیاری از کارگران شغل خود را از دست داده اند. حتی امکان لذت بردن از یک روز کاری تکراری و قابل پیش بینی از ما سلب شده است.

حافظه جمعی ما حالا به انعطاف پذیری و گذراندن روزهای سخت عادت کرده است. با شروع واکسیناسیون، کم کم به یک زندگی نرمال (با تعریف های جدید) عادت خواهیم کرد. حالا پس از یک سال، روز جهانی شادی از راه رسیده است. شادی که ما امروز جشن می گیریم با آن احساس موقتی مثبت و یا آن احساس غیر واقعی (که تنها با نگاه به نیمه پر لیوان عایدمان می شود)، تفاوت دارد. حال تجربه ما و مهارت انعطاف پذیری کسب شده به ما آموخته است که خوشبختی به میزان زرق و برق زندگی ما بستگی ندارد. برای شاد بودن نباید منتظر بهترین موقعیت باشیم. آنچه که امروز جشن می گیریم، انتخاب، ایجاد و یا افزایش شادی حتی در میانه مشکلات است.

افزایش شادی در دوران کرونا

موفق شو معتقد است همانطور که ارزش شادی را می توانیم در زندگی امروز خود مشاهده کنیم؛ می توانیم لحظه ای مکث کرده و آنچه که سال گذشته به ما یاد داده است را نیز بررسی کنیم. اینکه حتی اگر شرایط زندگی ما چیزی به جز شادی و خوشحالی را به ما دیکته کند، ما همیشه استحقاق لبخند، خنده های بلند و حتی چند قطره اشک شوق را داریم. روز جهانی شادی را با در نظر گرفتن یک یا چند موفقیت کوچک و ساده (و حتی شاید بیهوده) جشن بگیریم. با توجه به این نعمت های کوچک تلاش کنیم تا در طول سال نیز شادی را در دل خود و اطرافیانمان زنده نگه داریم.

1. افزایش شادی با کمک به دیگران:

افزایش شادی با کمک کردن به دیگران

“کمک کردن و بخشیدن بهتر از دریافت کردن است”. این یک ضرب المثل قدیمی اما بسیار درست است. همه ما انسان ها به طور طبیعی زندگی را از دریچه نگاه خود می بینیم. در وهله اول، شرایط خود را در نظر می گیریم. این اتفاق می تواند سبب تحریف واقعیت شود. اگر دید خود را گسترش دهیم و جهان را ورای تجربه های شخصی خود نظاره کنیم، راه هایی را برای همدلی، درک و کمک به حل مشکلات دیگران پیدا خواهیم کرد. بدیهی است که در مسیر، مشکلات خود را نیز حل خواهیم کرد.

  • اهدای خون
  • کمک داوطلبانه به یک بانک غذا
  • کمک به همسایه ها و دوستان و تشویق دیگران

از جمله راه های رایج کمک به دیگران محسوب می شود. در خصوص اینکه از چه راه هایی می توانید به دیگران کمک کنید، تحقیق کنید. این روش ها می تواند شامل حل مشکل یک شخص و یا کمک به بهتر کردن روز فردی دیگر باشد. ممکن است این کمک به شکل شرکت در یک مسابقه دو در کنار همسرتان باشد. یا تعمیر سینک ظرفشویی همسایه با استفاده از ابزاری باشد که سال ها در انباری خود نگهداری می کنید. جادوی کمک به دیگران، از تمایل ما به مشاهده نیازهای اطرافیان سرچشمه گرفته و سپس به استفاده از زمان، منابع و ارتباطات برای تامین نیاز های آن ها، ختم می شود.

 2. افزایش شادی با انجام کارهای خیرخواهانه و غیرمنتظره

افزایش شادی با کمک دیگران

رفتارهای ساده و خیرخواهانه، مهربانی، سخاوت، عشق و شفقت را به گونه ای با دیگران تقسیم می کند. مخاطب در نهایت متعجب و خوشحال می شود. شادی مسری است و انتشار آن به دیگران یکی از روش های سریع برای احساس کردن شادی توسط خود فرد است. اگر تا به حال در صف خرید نان یا قهوه قرار گرفته باشید و فرد روبروی شما، هزینه نان یا قهوه شما را پرداخت کرده باشد، بدون شک تجربه این خوشی های ناگهانی و پیش بینی نشده را درک می کنید. مهربانی فقط به وعده های غذایی محدود نمی شود. شما می توانید:

  •  یک بعد از ظهر خود را صرف جمع آوری زباله هایی در یک پارک محلی کنید.
  • برای ایستگاه آتش نشانی و یا بخش اورژانس درمانگاه محل شیرینی تهیه کنید.
  • قبض معوقه کسی را پرداخت کنید.
  • به پیشخدمت 50 درصد بیشتر انعام دهید.
  • پای حرف های همسایه مسن خود بنشینید.
  • یک دسته گل برای خانه سالمندان بفرستید.

ایده های مشابه دیگری که می توانند در طول یک روز، فرصت های شادی آفرینی را در اختیار شما قرار دهند. بدین شکل، شما یک زنجیره خوشبختی به وجود می آورید و اولین کسی هستید که از وجود آن احساس شادی خواهد کرد.

3. قبل از آنکه خرج کنید، پس انداز کنید!

افزایش شادی و پس انداز کردن

خرج کردن پول می تواند به شکل مقطعی سبب افزایش دوپامین شوند. اما این صرفه جویی و پس انداز است که می تواند بیش از هر چیز سبب افزایش شادی طولانی مدت شود. اگر تا به حال به همراه یک کودک تعداد روزهای باقیمانده تا عید نوروز را شمرده باشید و یا از شش ماه قبل برای یک سفر برنامه ریزی کرده باشید، قدرت انتظار را درک خواهید کرد. سپری کردن یک هفته شلوغ کاری زمانی آسان تر است که بدانیم آخر هفته ای پر از شادی و استراحت در انتظارمان است.

اگر برای یک تعطیلات رویایی در مناطق گرمسیری پس انداز می کنید در خصوص برنامه های خود در طول سفر فکر کنید. رستوران های مناسب را انتخاب کنید. برای گشت و گذار برنامه ریزی کنید. لباس هایی که قرار است بپوشید. مناظری که دوست دارید در کنار آن ها عکس بگیرید را تصور کنید. شما می توانید با صحبت کردن در خصوص برنامه ها و نقشه های خود با دوستان، همسر و یا خانواده خود از این دوران انتظار لذت ببرید. زمانی که پول کافی برای هدف خود جمع کردید و آن هدف را عملی کردید، لذت بسیار زیادی را تجربه خواهید کرد. لحظه ای احساس گناه نخواهید داشت و خاطرات این سفر می توانند در عمیق ترین بخش ذهن شما ثبت شوند. در طول این سفر نیز نگران پرداخت هزینه های سفر و یا مشکلات مالی که در خانه انتظارتان را می کشند، نخواهید بود.

4. برای افزایش شادی در مورد چیزهایی که برایتان مهم است، اعتراض کنید

اولویت ها برای افزایش شادی

میزان پولی که در صورت عدم توجه ما از حسابمان خارج می شود، شگفت انگیز است. هزینه های جزئی، مانند تبلیغاتی که هزینه آن از حساب موبایلمان برداشت می شود. هزینه پیک های غذایی که خودمان می توانیم به راحتی از رستوران دریافت کنیم. موارد مشابه می توانند در طول یک ماه بر روی هم جمع شده و سبب تخلیه منابع مالی ما شوند. بدون آنکه سود مشخصی برایمان به همراه داشته باشند.

با این حال هر هزینه ای، بیهوده نیست. گاهی هزینه های به ظاهر الکی می توانند به بهبود شرایط روحی و عاطفی ما کمک کنند. بیشترین زمان و انرژی روزانه خود را در چه جایی مصرف می کنید. چقدر پول (یا بودجه) برای بهبود شرایط در این حوزه در نظر گرفته اید؟ به عنوان مثال، صندلی ارتوپدی چیزی در حدود 12 میلیون تومان است. شاید این هزینه در ابتدا بیهوده به نظر برسد. اما برای کسی که بیشتری ساعت های روز خود را پشت میز می گذارند مناسب است. چون در خطر ابتلا به انواع کمردرد ها و عارضه های مفصلی است.

در هزینه های خود زیاده روی نکنید

خرید های بزرگ برای افراد مختلف ممکن است متفاوت باشند. زیرا این نوع از هزینه ها به سبک زندگی و عادت های فردی بستگی دارند. اما می توانند پیشرفت های واقعی و تغییرات قابل توجهی را در ریتم زندگی افراد به وجود آورند. اگر صفحه تلفن هوشمند شما شکسته است یا سرعت مناسبی را برای جستجو در سایت ها ندارد، به فکر تعمیر آن و یا خرید یک تلفن بهتر باشید. این هزینه ها برای بهبود کیفیت زندگی شما لازم هستند. به یاد داشته باشید که خوشبختی و بدهی با یکدیگر سازگار نیستند. بنابراین در هزینه زیاده روی نکنید و به بودجه خود پایبند باشید.

5. چه چیزهایی سبب آسایش شما می شوند؟

خانواده و افزایش شادی

تشکر از مردم، لحظات و چیزهایی که زندگی شما را زیبا تر می کنند، احساس شادی را در شما تقویت می کند. شما می توانید تشکر صادقانه خود را به هر شکلی که برایتان راحت تر است نشان دهید. به عنوان مثال: یک دفترچه سپاسگزاری، نماز و یادداشت تشکر. هنگامی که این لیست ها را تهیه می کنید، به خاطر داشته باشید که مقایسه به جای بیشتر کردن شادی، از حجم آن می کاهد. بنابراین برای شکرگزاری نعمت های خود، بجای تمرکز بر داشته های دیگران، بر موجودیت و اهمیت آن نعمت در زندگی خود متمرکز باشید.

هرچیزی که در طول روز می تواند سبب لذت بیشتر شما از زندگی شود را یادداشت کنید. ملحفه های تازه شسته شده، یخچالی که غذا را خنک نگه می دارد، حمل و نقل، اب روان، مُسکن ها، موسیقی و موارد مشابه می توانند در لیست شکرگزاری شما قرار بگیرند. این کار به شما کمک می کند تا متوجه شوید که هر روز ترکیب کاملی از چیزهایی است که خوشی را به شما هدیه می دهند.همچنین به شما کمک می کنند تا از زندگی خود بیشتر لذت ببرید.

6. به سورپرایزها بگویید بله!

شادی در زندگی

زندگی در منطقه امن برای هر انسانی آسان است. پذیرفتن چیزهای جدیدی که زندگی بر سر ما قرار می دهد، از سویی دیگر، تنها راه افزایش غنای زندگی و کسب تجربه های بیشتر است.

  • یک رستوران جدید را امتحان کنید
  • به یک گروه جدید بپیوندید
  • برای انجام کارها در محل کارتان داوطلب شوید
  • به مناطق ناشناخته سفر کنید
  • از مهمانی ها و مقالات جذاب با دوستان و غریبه ها استقبال کنید

برخی از اتفاق ها می توانند سبب افزایش شادی شما شوند. بعضی دیگر، می توانند به یک تجربه دلپذیر و شاد تبدیل شوند. هر لایه جدیدی از خاطرات، مسیری را در ذهن ما به جای می گذارند که می توانیم به آن بازگردیم. از به یاد آوردن خاطرات، احساس شادی و نشاط کنیم. درهای ارتباطات جدید را به روی خود باز کنید تا دنیای عظیمی از شادی شما را شگفت زده کند. تا انرژی کافی برای سپری کردن روزهای سخت یک سال را برایتان به ارمغان بیاورد.