رشد استارت آپ اگر به شکل درستی صورت نگیرد می تواند باعث هرج و مرج شود. در این مقاله قصد داریم نحوه ایجاد یک برنامه مناسب برای مقیاس بندی تیم خود ارائه شده است. چرا که اگر بدون برنامه ریزی وارد فرآیند رشد کسب و کار خود شوید، به احتمال زیاد افراد اشتباهی را واد تیم خود کرده، باعث ناامیدی مشتریان خود شده، پول نقد خود را خرج کرده و در بدترین حالت ممکن کسب و کار خود قرار می گیرید.

در ادامه موضوعاتی را به شما خواهیم گفت که استفاده از آنها می توانند به مقیاس گذاری بهتر کسب و کارتان کمک کند:

  1. شما نیاز به یک نقشه راه دارید

راه برنامه رشد استارت آپ

شما باید بدانید که قبل از اینکه پای خود را روی گاز گذاشته و شروع به گاز دادن می کنید، قرار است به کجا بروید. این نقشه باید تمامی هدف هایی که می خواهید در طول مسیر و قبل از هدف آخر به آنها برسید را شامل شود. باید بدانید که در هر بخش مسیر و دقیقا در فواصلی معقول به یکسری اهداف دست پیدا کنید. مثلا از خودتا بپرسید: «چه زمانی نیاز است که یک مدیر پروژه استخدام کنید؟ چه زمانی باید روی بازاریابی خود تمرکز کرده و آن را بهبود ببخشید؟»

اما در نظر داشته باشید که برنامه ریزی ها باید به سبکی باشد که ناشناخته ها را نیز پیش بینی کرده باشید. در هر مسیری فراز و نشیب هایی وجود خواهد داشت. اتفاقاتی که شاید در هیچ مرحله ای از مسیر رشد استارت آپ خود انتظار مواجه شدن با آنها را ندارید. اما خیلی بهتر است که حتی برای همان اتفاقات غیرقابل منتظره و شاید بعید نیز پیش بینی لازم را کرده باشید.

  1. اگر مسیر را نمی دانید، از افراد با تجربه کمک بگیرید

یکی از بهترین تصمیماتی که می توانید در راستای رشد استارت آپ خود انجام دهید این است که یک فرد پیشرو در فناوری را قبل از هرگونه اقدامی برای توسعه استخدام نمایید. چنین فردی می تواند به راحتی یک طرح مناسب برای مقیاس گذاری شرایط کسب و کارتان برایتان تهیه نماید. برنامه ای که شامل همه چیزهایی است که می خواهید قبل از رسیدن به هدف اصلی به آنها دست پیدا کنید. بعد از آن می توانید به کمک این طرح اقدام به استخدام افرادی کنید که می توانند در این مسیر به عنوان متخصص به کمک شما بیایند.

در غیر این صورت ممکن است از همان ابتدا با یکپیش فرض اشتباه کسانی را استخدام کنید که چندان به کارتان نمی آیند. هر کارآفرینی تمایل دارند که هدفی را تعیین کرده و در کوتاه ترین زمان ممکن به آن دست پیدا کند. اما موضوع این است که این طرز فکر تنها باعث ایجاد هرج و مرج و وقفه در مسیر رشد استارت آپ خواهد شد. پس اگر مطمئن نیستید که باید چکار کنید، شخصی را استخدام کنید که این موضوع را به شما بگوید.

  1. زمان گذاشته و تیمی با استعداد و هماهنگ استخدام کنید

پیدا کردن افراد با استعداد به خودی خود کار سختی نیست. بخش دشوار ماجرا این است که بتوانید افراد با استعدادی را پیدا کنید که بتوانند در کنار هم به خوبی کار کنند. اگر شما یک تیم بزرگ از افراد حرفه و متخصص داشته باشید اما آنها نتوانند به خوبی در کنار هم کار کنند، شما در مسیر رشد استارت آپ خود شکست می خورید.

به همین دلیل بهتر است افرادی که قرار است به تیم شما اضافه شوند در کنار بقیه اعضای تیم قرار بگیرد و با یکدیگر ملاقات داشته باشند. این کار به شما کمک می کند تا ببینید آنها می توانند با یکدیگر تعامل کنند یا نه. همیشه به خاطر داشته باشید که مهارت را می تواند یاد گرفت، اما ذهنیت افراد را به سختی می تواند تغییر داد.

  1. برای رشد استارت آپ خود، یک برنامه آموزشی مناسب تنظیم کنید

شما نمی توانید شرکت خود را مقیاس بندی کنید، مگر اینکه به اعضای جدید خود یاد بدهید که می خواهید در چه زمینه هایی رشد و پیشرفت داشته باشید. معمولا هفته ها طول می کشد تا افراد جدید در جریان کار شرکت شما قرار بگیرند و متوجه جایگاه خود در تیم شوند. در نتیجه اطمینان حاصل کنید که برای روزهای ابتدایی کار آنها به خوبی برنامه ریزی کرده باشید. همچنین سعی کنید آنها را درگیر فعالیت ها کرده و احساس غریبه و جدید بودن را در آنها از بین ببرید.

شما در مسیر رشد استارت آپ خود نیاز دارید برنامه ای برای آموزش افراد جدید مهیا نمایید. این کار را می توانند کارکنان فعلی و با تجربه تر انجام دهند. می توانید از آنها بخواهید که در کنار کار خود زمانی را نیز به آموزش این افراد اختصاص دهند. فراموش کنید که قبل از ورود افراد جدید باید برای روزهایی که هنوز با روال کار آشنا نشده اند برنامه ریزی کرده باشید.

  1. به فکر روحیه افراد تیم خود باشید

برنامه رشد تیم استارت آپ

داشتن یک استارت آپ با سرعت رشد بالا نیاز به زمان و دقت زیادی دارد. شاید لازم باشد حتی بیشتر از 8 ساعت کاری زمان بگذارید تا رشد استارت آپ خود را به درستی مدیریت کنید. اما در نظر داشته باشید که چه زمانی و در چه شرایطی از آنها می خواهید که بیش تر از همیشه برای رشد کسب و کار تلاش کنند.

اگر فشار بیش از اندازه به آنها وارد شود، ممکن است آنها را از دست بدهید. شما باید در کنار تعادل داشته باشید. به عنوان مثال اگر نیاز است که چند روز به صورت متداول و بیشتر از حالت معمول کار کنند، باید در کنار آن به فکر اختصاص دادن زمانی برای استراحت نیز باشید. شما می توانید بعد از پشت سر گذاشتن دوران فشار کاری برای رشد استارت آپ خود، به آنها مرخصی دهید.

شما نیاز دارید که به صورت استراتژیک در مسیر رشد استارت آپ خود گام بردارید در غیر این صورت ممکن است در این مسیر شکست بخورید. داشتن سرعت می تواند اتفاق ارزشمندی باشد اما باید در کنار آن باید میزان مقیاس پذیری کسب و کار خود را نیز در نظر بگیرید. اگر شما بخواهید بدون گذاشتن زمان و انرژی و فکر و داشتن برنامه ریزی مناسب استارت آپ خود را بسازید، مطمئن باشید که نمی توانید نتیجه مطلوب و خاصی را به دست آورید.