یکی از بزرگترین چالش های پیش روی تمامی استارت آپ ها، افزایش سرمایه است، اما خوشبختانه، گزینه‌های متعددی برای صاحبان استارت آپ ها برای جلب سرمایه مورد نیاز وجود دارد. جستجو برای یافتن سرمایه‌گذاران فرشته‌ای مزایای خود را داراست. اما سرمایه گذاری های جمعی به منزله بازتعریفی از نحوه بسترسازی شرکتهای نوپا می باشند. هردو روش، موافقان و مخالفان خود را دارند، اما پیش از انتخاب یکی از این دو، درک شیوه تاثیرگذاریشان بر چشم انداز طولانی مدت استارت آپ شما مهم است. در این مطلب مقاله موفق شو شما رو با برخی از مضامین این دو نوع سرمایه‌گذاری آشنا می‌کند.

سرمایه گذاری فرشته چیست؟

سرمایه گذاری فرشته چیست

سرمایه‌گذاری کمک‌کننده و نجات‌دهنده را سرمایه‌گذاری فرشته می‌نامند. سرمایه‌گذاران خطرپذیر فرشته افرادی هستند که با خرید یک و یا چند سهام از شرکتی سرمایه و پشتیبانی مالی خود را به آن کسب‌وکار تزریق می‌نمایند. این افراد را می‌توان در کنار بسیاری از کارآفرینان (entrepreneurs) مشاهده نمود. درواقع صاحبان کسب‌وکار بعد از شروع استارت آپ های (startup) کوچک خود از این افراد درخواستمی نمایند تا درازای گرفتن سهام سرمایه‌های مالی خود را به مجموعه اضافه نمایند.

درک بیشتر سرمایه‌گذاری فرشته

افرادی که سرمایه‌گذاری‌های فرشته را انجام می‌دهند معمولاً افرادی دارای ریسک بالا هستند. اغلب این افراد دارای ثروت و سرمایه زیادی هستند. این سرمایه‌گذاران برعکس وام‌دهنده‌ها صرفاً به فکر سود خود در سهام یا کسب‌وکار نیستند. هدف اصلی این افراد کمک کردن به استارت آپ های (startup) کوچک است و می‌خواهند تا به کسب‌وکار رونق دهند. نمی‌توان به این سرمایه‌گذاری حالت رسمی بخشید، زیرا اغلب به‌طور خصوصی و با شرکت‌ها کار می‌کنند. دغدغه این افراد کمک به کارآفرینان (entrepreneurs) است.

نکات مهم

  1. سرمایه‌گذار فرشته فردی باارزش است که با کمک مالی (financing) خود باعث رشد استارت آپ می‌گردد.
  2. بیشتر کارآفرینان (entrepreneurs) کمک گرفتن از این نوع سرمایه‌گذاری را بهتر از هر روشی برای ارتقا کسب‌وکار خود می‌دانند.
  3. پشتیبانی و کمک این افراد باعث رشد اقتصادی در جامعه می‌گردد.
  4. این سرمایه‌گذاری دارای ریسک بالا است و فرد به سودی که قرار است به دست آورد اهمیت چندانی نمی‌دهد.

تاریخچه پیدایش سرمایه گذاری فرشته

اصطلاح سرمایه گذاری فرشته و یا سرمایه‌گذاری فرشته از تئاتری پیداشده است. در زمان قدیم افراد ثروتمند برای پیشبردن تئاترها کمک‌های مالی (financing) دریافت می‌نمودند. برای اولین بار این اصطلاح توسط ویلیام وتلز استفاده شد. او فردی بود که اولین مرکز تحقیقات سرمایه‌گذاری را افتتاح کرده بود. ولتز تحقیقاتی را درباره‌ی نحوه جمع‌آوری سرمایه برای کارآفرینان به انجام رساند.

به چه افرادی می‌توان لقب سرمایه گذار فرشته را داد؟

سرمایه گذاری فرشته

سرمایه‌گذاران فرشته افرادی هستند که وضعیت سرمایه‌گذار معتبر (accredited investor) را کسب نموده‌اند. سرمایه‌گذار معتبر به فردی گفته می‌شود که دارای دارایی خالص یک‌میلیون دلار باشند. اما باید توجه داشت که هر سرمایه‌گذار معتبر را نیز نمی‌توان سرمایه‌گذار فرشته نامید. درواقع در صورتی این افراد سرمایه‌گذار فرشته و فرشته نامیده می‌شوند که با سرمایه خود استارت آپ (startup) کوچک و نیازمندی را روبه‌راه نمایند.

منابع مالی

در این نوع سرمایه‌گذاری فرد مستقیماً از دارایی خود صرف تأمین مالی شرکت می‌نماید. اما این امکان نیز وجود دارد که از صندوق‌های مالی ( investment fund) و نهادها درخواست پول نماید و یا سرمایه‌گذاری خود را از طریق سایر شرکت‌ها که محدودتر هستند(limited liability company) انجام دهد.

سود این نوع سرمایه‌گذاری چگونه است؟

اغلب سرمایه‌گذاران فرشته در ابتدای کار خود مقداری از سرمایه را از دست می‌دهند و اصلاً سودی به دست نمی‌آید اما بعد از گذشت زمان و رونق گرفتن کسب‌وکار ممکن است سود بازده داخلی (internal rate of return) بالغ‌بر 20 الی 30 درصد از این سرمایه‌گذاری خود به دست آورند. البته سرمایه‌گذاران حرفه‌ای درجاهایی کار خود را انجام می‌دهند که پول کمتری را از دست بدهند و به دنبال استراتژی‌های موجود (exist strategy) و نظریه‌های قبلاً اجراشده هستند.

این نوع سرمایه‌گذاری برای کارآفرینان که در ابتدای راه‌اندازی کار خود هستند واقعاً فرشته است. زیرا آن‌ها با مشکلات مالی بسیاری دست‌وپنجه نرم می‌کنند. سرمایه‌گذاری فرشته در دهه‌های اخیر افزایش چشمگیری داشته است. این موضوع سبب شده که بارونق گرفتن ایده‌ها و کسب‌وکارهای جدید فرصت‌های شغلی جدید ایجاد گردد و سود خوبی نصیب اقتصاد کشورها شود.

در اصل این افراد با کمی ریسک و پشتیبانی کردن افرادی که دارای ایده‌های تازه هستند می‌توانند به‌غیراز به دست آوردن سود و درآمد باعث رشد جامعه نیز شوند. این نوع اقدامات می‌تواند اقتصاد کلی جامعه را تأمین مالی (financing) کرده و باعث رشد افراد بااستعداد در جامعه گردد. کشور ما نیز به این نوع سرمایه‌گذاری‌ها احتیاج زیادی دارد.

سرمایه گذاری استارت آپ با سرمایه گذاران فرشته

سرمایه گذاری فرشته ای در استارت آپ

یک سرمایه گذار فرشته فردی با ارزش خالص بالایی است که علاقمند کمک به توسعه شرکت های جدید است. چنین سرمایه گذاران معتبری، به ازای سهم سرمایه گذاری، سرمایه اولیه استارت آپ را تامین می کنند. منطق حاکم به این صورت است که زمانی که شرکت به سوددهی رسید، سرمایه گذار فرشته‌ای می‌تواند برای کسب سود، سهام خود را بفروشد.

سرمایه‌گذاران فرشته ای می‌توانند به شکل مستقل یا به عنوان بخشی از گروه سرمایه‌گذاری فعالیت کنند، که برخی مواقع با نام سندیکا شناخته می‌شوند. در برخی موارد برای کمک به استارت آپ سرمایه‌گذاران فرشته‌ای ممکن است حتی با مبالغی بسیار زیاد مایل به مشارکت در قسمتهایی باشند.

موافقین سرمایه گذاری فرشته

سرمایه گذاری فرشته نوعی وام نیست. اخذ وام توسط یک تجارت کوچک روش متفاوتی برای سرمایه‌گذاری یک استارت آپ است، اما تعهدی قانونی برای بازپرداخت آنچه قرض گرفته شده است را ایجاد می‌کند. از سوی دیگر، سرمایه گذاران فرشته‌ای، توقع بازپردخت پول را ندارند. در عوض، با گذر زمان سرمایه‌گذاری آنها در شرکت اعتبار شرکت را ارتقا می‌بخشد.

سرمایه‌گذاران فرشته می‌توانند چیزی بیش از پول برای شرکت تامین کنند. اغلب سرمایه گذاران فرشته خودشان صاحبان تجارت هستند و سالها تجربه کاری با استارت آپها را دارند. علاوه بر تامین پشتوانه مالی مورد نیاز شما برای شروع و اجرای کار، سرمایه‌گذار فرشته‌ای غالبا تجربیات خودش را با شما به اشتراک می‌گذارد، که می تواند در موفقیت طولانی مدت شرکت نقش داشته باشد.

سرمایه‌گذاران فرشته خطرپذیر هستند. اینکه اکثریت غالب استارت آپ ها بادوام نبوده و از دید یک سرمایه گذار، بسیار پرخطر نیز می‌باشند،  حقیقتی ناخوشایند است. بدون یک رکورد شفاف از اقدامات پیشین، تامین وام مالی یا اخذ سرمایه‌گذاری از طریق یک سرمایه گذاری مشارکتی می تواند همه چیز باشد اما غیر ممکن است. از سوی دیگر، سرمایه‌گذاران فرشته‌ای، خطرات موجود را درک می‌کنند و تمایل دارند که پول خود را در جهت حمایت از رشد استارت آپ قرار دهند.

مخالفین سرمایه گذاری فرشته ای

ممکن است فشار بیشتری روی موفقیت وجود داشته باشد. در حالیکه تمایل به کمک به موفقیت تجارت های جدید در تصمیمات سرمایه‌گذاران فرشته نقش دارد، اما تنها انگیزه کار نیست. آنها همچنین تمایل دارند به روشی ملموس شاهد برگشت سرمایه‌شان باشند. می‌توانند فشار روی استارت آپ را بالا ببرند تا نرخ خالص عایدی را افزایش دهند.

– سرمایه‌گذاران فرشته دست بسته نیستند. همانطور که پیشتر اشاره شد. سرمایه گذاران فرشته‌ای مقادیر مشخصی از سهم را به ازای تامین سرمایه استارت آپ دریافت می‌کنند. نه تنها شما درصدی از سود آینده شرکتتان را از دست خواهید داد بلکه بعلاوه مقادیر مشخصی از کنترل در تصمیم‌گیریها را نیز فدا می‌کنید. این مساله زمانی مشکل ساز خواهد شد که تناقضاتی پیرامون نقش سرمایه‌گذار فرشته‌ای در عملکرد شرکت ایجاد شود.

استفاده از سرمایه‌گذاری جمعی برای افزایش سرمایه

سرمایه گذاری جمعی

طرفداران

نیازی به سرمایه‌گذاری مبتنی بر سهام نیست. در عین حال که استارت آپ ها می‌توانند از طریق پلت فورم سرمایه گذاری جمعی از سهام برای جذب سرمایه‌گذاران عمل کنند، اما همیشه نیاز نیست که از حق کنترل مالکیت شرکتشان برای افزایش سرمایه چشم‌پوشی کنند. برخی از پلت فورمها برای تامین بودجه به شما اجازه اتخاذ رویکردی مبتنی بر پاداش را می‌دهند. برای مثال، اگر استارت آپ شما روی ایجاد محصول خاصی متمرکز است، می‌تواند آن محصول را پیش از معرفی به عموم مردم برای سرمایه‌گذارانتان قرار دهید.

جذب سرمایه‌گذاران می تواند آسانتر صورت گیرد. وارد کردن سرمایه‌گذاران فرشته‌ای ممکن است فرایندی زمانبر باشد چرا که معمولا شامل پیمایش متعدد مفهوم استارت آپ شما است. از سوی دیگر، پلت فرمهای سرمایه‌گذاری های جمعی، این مسیر را با اجازه دادن به استارت آپ ها برای ورود به مسیری که طیف وسیعی از سرمایه‌گذاران در آن هستند میسر می سازد.

سرمایه گذاری جمعی می تواند وضوح را افزایش دهد. بازاریابی می‌تواند بخش اعظمی از بودجه استارت آپ را ببلعد، اما استفاده از پلت فورم برای افزایش بودجه روشی کم هزینه برای انتشار واژه است. وقتیکه کمپین سرمایه‌گذاری جمعی، نسبتا به سرعت انجام می‌شود، پیامی می‌فرستد که آن استارت آپ باید دیده شود. این مساله می تواند وضوح برند را افزایش داده و به جلب سرمایه‌گذاران بیشتر برای دوره‌های بعدی بودجه کمک کند.

مخالفان

افزایش بودجه نامحدود نیست. در عین حال که 1 میلیارد ریال می‌تواند مبلغ قابل توجهی به نظر برسد، برای برخی از استارت آپها خیلی به چشم نمی‌آید. شرکت هایی که نیازمند بودجه بیشتر هستند می‌توانند به سرمایه گذاران فرشته‌ای یا وام هایی برای پر کردن فضایی که با از خارج کردن سرپوش سرمایه گذاری خرد از دست داده‌اند، روی آورند.

گران بودن دستمزدها: پلت فرم های ‌ جمعی علاوه بر تمرکز به مرتبط ساختن سرمایه‌گذار با استارت آپ ها، به تجارت برای کسب درآمد نیز توجه دارند. استارت آپ هایی که از این پلت فورمها استفاده می‌کنند می‌توانند در هرجایی انتظار پرداخت هرجایی 5 تا 10 درصد دستمزدشان را برای افزایش پول مورد نیاز آنها داشته باشند که ممکن است از مقدار سرمایه موجودشان کاسته شود.

جمع بندی

سرمایه گذاری فرشته‌ای گزینه خوبی برای استارت آپ ها برای افزایش مقادیر زیادی از سرمایه بدون محدود شدن به الزاماتی هستند که با وام گرفتن با آنها مواجه می شوند. اما ایراد اصلی، این واقعیت است که این روش مستلزم چشم پوشی کردن از مقادیر بزرگی از مالکیت شرکت است. در حالی که سرمایه گذاری جمعی مبتنی بر پاداش، کار را پیرامون آن برهان قاطع ارائه می‌کند، نرخها را می‌توان به سرعت افزایش داد. سنگین شدن کفه ضرر سهام در برابر هزینه تصمیم گیری در مورد بهترین گزینه را برای استارت آپ آسانتر می‌کند.