منظور از انعطاف‌پذیری، ایجاد یک سپر غیر قابل‌نفوذ و شکست‌ناپذیر، در مقابل‌تغییرات زندگی و یا کسب­ و کار نیست. بلکه منظور از آن، ایجاد و توسعه روش‌هایی برای پذیرش و تطبیق با شرایط کنونی و یا پیچ‌های غیرمنتظره و اجتناب­ ناپذیر در جاده زندگی است؛ و این به معنای مبارزه، برای آنچه می‌خواهید اتفاق بیفتد، نیست، بلکه به معنای حرکت و پیشرفت، در میان آن چیزی است که اتفاق می‌افتد.

و هنگامی‌که شما نگاه دقیق­ تری به تعریف انعطاف‌پذیری، داشته باشید، آنگاه، مفهوم آن برای شما واضح­تر می­ شود. انعطاف­پذیری، عبارت است از: تطابق و عکس ­العمل مثبت، به استرس و مشکلات.

انعطاف‌پذیری، چیزی نیست که به‌طور ذاتی در ما وجود داشته باشد، بلکه مهارتی است که می‌توانیم در هر زمانی، آن را کسب و یا تقویت نماییم و یکی از اصلی‌ترین روش‌های یادگیری و آموزش آن، تمرین پذیرش است. انسان‌های موفق، با تمرین پذیرش تغییر و تقویت مهارت انعطاف­پذیری خود، سعی می­ نمایند که حداکثر بهره را از موقعیت و تغییرات جدید، ببرند.

انجمن روانشناسی آمریکا، پذیرش را یکی از بهترین راه‌­های ایجاد انعطاف‌پذیری، معرفی می­ کند. آن‌ها می­ گویند: « بپذیرید که تغییر، جزئی از زندگی است». آن‌ها همچنین توضیح می‌دهند که:« ممکن است در نتیجه شرایط نامطلوب، بعضی از اهداف شما، تحقق نیابند، پذیرش شرایطی که قابل‌تغییر نیست، به شما کمک می‌کند که روی شرایطی که می‌توانید تغییر دهید، متمرکز شوید». برای تمرین مهارت های انعطاف پذیری با موفق شو همراه باشید.

تمرین مهارت انعطاف­ پذیری برای پذیرش تغییر

انعطاف پذیری برای پذیرش تغییر

در اینجا به تمرین 5 مرحله­ ای برای ایجاد انعطاف‌پذیری، پرداخته‌شده است که با اجرای آن می­ توانید، تغییر را به‌راحتی، بپذیرید و از آن در جهت موفقیت خود، استفاده نمایید.

تنفس عمیق

تمرین تنفس عمیق، از عوامل بسیار مؤثر، در بهبود مهارت انعطاف­ پذیری می ­باشد. هنگامی‌که فاجعه یا اتفاقی در زندگی شما اتفاق می‌افتد (چه تغییرات بزرگ در زندگی باشد و چه ریختن چای بر روی میز یا لباس‌تان)، قبل از این‌که عکس ­العملی از خود، نشان دهید، نفس عمیق بکشید.

تنفس 8-7-4 را امتحان کنید. در ابتدا، 4 ثانیه از طریق بینی خود، نفس عمیق بکشید. سپس به مدت 7 ثانیه، نفس خود را نگه‌دارید و در نهایت، به مدت 8 ثانیه، نفس خود را از طریق دهان و لب‌های جمع شده، بیرون دهید.

بسیاری از مشکلات پیچیده و حوادث غیر­مترقبه در جهان وجود دارد؛ اما فقط برای چند ثانیه، تمرکز شما بر دم و بازدم خودتان باشد. آنگاه متوجه تأثیر فوق­ العاده­ آن بر پذیرش شما برای تغییر اتفاق افتاده، می ­شوید.

حضور دوباره در لحظه تغییر

یکی از عوامل مؤثر در تمرین مهارت انعطاف­ پذیری، این است که در هنگام اتفاق و یا تغییر جدید، خود را برای لحظاتی، کاملاً در دنیای دیگری تصور نمایید، آنگاه با برگشت به وضعیت فعلی، پذیرش دنیای واقعی، برای شما بسیار آسان‌تر می­ شود. در لحظه حضور مجدد خود، در موقعیت فعلی، سعی کنید که لحظاتی به محیط اطراف خود، شامل رنگ­ ها، صداها، ویژگی­ ها و مناظر، کاملاً توجه نمایید تا هر چه سریع‌تر، بر موقعیت جدید، مسلط شوید و آن را بپذیرید.

توجه به احساسات و افکار

برای بهبود مهارت انعطاف­ پذیری خود، سعی نمایید احساسات، حالات و افکار خود را از دید یک مشاهده‌گر یا ناظر ببینید. بدون قضاوت، در مورد واکنش­تان نسبت به موقعیت جدید، اجازه دهید که احساسات و افکار شما بروز داده شوند. همانند هنگامی‌که به یک رنگ، بر روی دیوار نگاه می­ کنید، شاید رنگ آن کمی برای شما ناراحت‌کننده باشد اما چند دقیقه به آن نگاه کنید، بدون این‌که بخواهید رنگ‌ها را به‌گونه‌ای دیگر بر روی دیوار، نقاشی کنید.

تائید و تصدیق موقعیت جدید

مهم‌ترین مرحله تمرین پذیرش تغییر و انعطاف­ پذیری، تصدیق و یا تائید موقعیت جدید، می­ باشد. موقعیت جدید و درک خود از آن موقعیت را بپذیرید.

همچنین، احساسات و افکار ثابت نشده خود، درباره موقعیت جدید را تائید کنید. تائید احساسات و افکار خود، به ‌معنای این نیست که شما به آن‌ها عمل می‌کنید و یا این‌که آن‌ها درست هستند، بلکه به معنای این است که شما آن‌ها را می‌بینید و به آن‌ها توجه دارید.

پذیرش موقعیت جدید

انعطاف پذیری برای پذیرش تغییر

آخرین مرحله از تمرین انعطاف­ پذیری، پذیرش تغییر از طرف شماست. به خود، آزادی دهید که موقعیت جدید که می­تواند موفقیت‌های جدید برای شما به همراه بیاورد را بپذیرید. پذیرش تغییر به این معنی است که شما موقعیت جدید را می­پذیرید، حتی اگر آن موقعیت، ایده­ آل­ ها و انتظارات شما را برآورده نکند.

به فکر دعا یا ذکری باشید که شما را آماده پذیرش موقعیت جدید می­نماید. برای بسیاری از افراد، دعای آرامش بسیار مهم است:« به من آرامش ببخش تا چیزهایی را که نمی‌توانم تغییر دهم، بپذیرم و به من شجاعت بده تا چیزهایی را که می‌توانم، تغییر دهم و به من خرد و دانش بده تا تفاوت میان آن‌ها را تشخیص دهم».

پذیرش یک موقعیت جدید، به‌ معنای تسلیم شدن نیست. بلکه به معنای اعتماد به توانایی‌های خودتان، برای تسلط بر آن موقعیت می‌باشد. معنای انعطاف‌پذیری نیز همین است که کمی عقب­تر بایستید و آنگاه، با تفکر و توجه به موقعیت جدید، راه خود را به سمت پیشرفت، پیدا نمایید.