متاسفانه در سیستم آموزشی ما، دانش‌آموزان و دانشجویان هیچ‌گونه آموزشی درباره هوش مالی نمی‌آموزند. این عیب زمانی بیشتر خود را آشکار می‌کند که پی ببریم آنها در خانه و خانواده هم این آموزه‌ها را فرا نمی‌گیرند. با این وجود یادگیری یک‌سری مسائل و مفاهیم پیرامون هوش مالی مانند نحوه پس‌انداز پول، صرفه‌جویی در مخارج و… قبل از ۱۸ سالگی و درست قبل از پاگذاشتن به دنیای بزرگسالی بسیار لازم است.

شورای آموزش اقتصادی توصیه‌هایی درباره نحوه آموزش هوش مالی منتشر کرده است. اگر در شرف شروع دهه سوم زندگیتان هستید، این مقاله کمک زیادی به شما خواهد کرد:

پس انداز کردن

پس انداز و هوش مالی جوانان

جوانان عموما اهمیت پس‌انداز پول برای آینده را دست‌کم می‌گیرند. اما در هر صورت دو انتخاب پیش روی همه ماست: یا پول خود را برای آینده پس‌انداز کنیم یا همه‌ آنها را همین الان خرج کنیم. اما شرایط به همین سادگی نیست. اگر  پول را در حساب بانکی پس انداز کنیم در گذر زمان با افزایش نرخ تورم ارزش پول کاهش می‌یابد. برای اینکه ارزش پول خود را در گذر زمان حفظ کنید  و چه بسا بیشتر هم کنید باید آن پول را سرمایه‌گذاری کنید.

عموم افراد با در نظر گرفتن بالا بودن هزینه‌ها حتی نمی‌توانند تصور کنند که می‌توانند پس انداز هم داشته باشند! اگر شما هم جز این دسته هستید باید بدانید که لازمه پس‌انداز بیشتر این است که هزینه‌های خود را کاهش دهید. با تغییر دادن خود و نحوه خرج کردنتان ازین پس در روند زندگی و مخارج خود تغییر ایجاد کنید.

وام گرفتن

وام و هوش مالی جوانان

مردم به دلایل مختلفی از وام‌های بانکی استفاده می‌کنند اما بسیاری از آنان نمی‌دانند که دقیقا چه زمانی باید پول قرض بگیرند!  وام گرفتن یا قرض کردن پول از دیگر مفاهیمی است که در سواد مالی باید در رابطه با آن اطلاعات کسب کنید تا بدانید بهترین زمان برای گرفتن وام چه زمانیست و چطور باید آن را به بهترین نحو ممکن استفاده کنید.

برای وام گرفتن باید بدانید که نرخ‌های بهره، هزینه‌ها، حق‌الزحمه‌ها و.. چگونه و برای چیست. همچنین این هزینه‌ها را در بین بانک‌های مختلف مقایسه کنید و تفاوت آنها را بیابید تا بتوانید تصمیم درستی بگیرید که از کدام منبع پول قرض بگیرید. در کنار لزوم دانستن این اطلاعات علت وام گرفتن هم بسیار حائز اهمیت است. در بعضی موقعیت‌ها مانند خرید مسکن، وام گرفتن منطقی است زیرا سبب می‌شود سرمایه‌ای برای شما فراهم شود اما در برخی موقعیت‌های غیر ضروری وام گرفتن جایز نیست و تنها خرج اضافه‌تری به مخارج ماهانه شما تحمیل می‌شود. باید با دقت این موقعیت‌ها را ارزیابی و شناسایی کنید سپس اقدام به گرفتن وام کنید. در کنار پولی که بعد از گرفتن وام دریافت می‌کنید در نظر داشته باشید که ریسک‌هایی همانند گرو گذاشتن وثیقه یا سند را متحمل می‌شوید تا بتوانید پول به دست آورید.

سرمایه گذاری

سرمایه گذاری و هوش مالی جوانان

جنبه مهم دیگر هوش مالی سرمایه گذاری است. شما باید بتوانید با پولی که پس انداز کرده‌اید سرمایه‌گذاری کنید. قبل از اقدام به سرمایه‌گذاری باید با مفاهیمی چون ریسک یا پاداش آشنا باشید و بدانید که که چه نوع سرمایه‌گذاری‌ را با در نظر گرفتن میزان ریسک درست داشته باشید و در کنار آن باید آموزش ببینید که چطور ریسک یک سرمایه‌گذاری را به حداقل برسانید. به طور مثال هزینه‌های سرمایه‌گذاری را با دقت محاسبه کنید و طبق آنها تصمیم گیری کنید. بسیاری از مردم مالیات‌هایی که بابت سود سرمایه‌گذاری پرداخت می‌کنند را نادیده می‌گیرند و همین موضوع سبب می‌شود که در دراز مدت آسیب ببینند. درک این دو موضوع به شما کمک می‌کند انتخاب‌های صحیح‌تری در سرمایه‌گذاری داشته باشید. دقت داشته باشید که احساس جایی در سرمایه‌گذاری ندارد چراکه تصمیم گیری بر پایه احساسات، منطق شما را کاهش داده و اجازه تصمیم گیری درست به شما نمی‌دهد. برای یک سرمایه گذاری درست بجای تکیه بر اینکه چه احساسی نسبت به آن دارید حتما باید ببینید آن کسب و کار چگونه است و عملکرد آن را ارزیابی کنید.

خرید کالا و خدمات

شاید از نظر بسیاری احمقانه باشد که چرا ما برای خرج کردن پول نیاز به هوش مالی داریم؟! پاسخ ساده است، به این دلیل که برای مخارجمان تصمیم‌گیری آگاهانه داشته باشیم. شما باید در رابطه با خریدهایتان به طور کامل تحقیق کنید و محصولات و خدماتی متفاوت را با هم مقایسه کنید پس باید نحوه تحقیق و مقایسه محصولات را بدانید. با دانستن این اطلاعات بیشتر متوجه خواهید شد که چطور هزینه‌های زائد زندگی خود را کاهش دهید و درآمد خود را پس‌انداز کنید.

محافظت و بیمه کردن

بیمه و هوش مالی جوانان

یکی از مهمترین هزینه‌های زندگی ما هزینه‌هایی است که بابت بیمه پرداخت می‌کنیم. بیمه برای زندگی بسیار ضروری است اما اگر از دید هوش مالی بخواهید این هزینه‌ها را بررسی کنید باید ببینید باتوجه به شرایط جغرافیایی و زندگیتان کدام بیمه‌ها مورد نیاز زندگی شما و کدام یک برایتان درجه اهمیت کمتری دارد. در این صورت قادر خواهید بود هزینه‌های اضافی بابت بیمه‌هایی که مورد نیازتان نیست را کم کنید یا اینکه ارزیابی کنید که خدماتی که بیمه در قبال هزینه‌ دریافتی از شما دارد ارزشمند است یا خیر.

جلو رفتن

اگر در رابطه با تمام موارد یاد شده اطلاعاتی ندارید اصلا ناراحت نباشید بلکه از همین حالا شروع کنید. منابع بسیار زیادی در بستر اینترنت در اختیار شماست که می‌توانید به کمک آنها اطلاعاتی کسب کنید که در رابطه با آنها تاکنون هیچ نمی‌دانستید.