روپرت مرداک بنیان‌گذار و رئیس نیوز کورپوریشن (News Corporation) شرکت مادر رسانه‌های گروهی چندملیتی است. روپرت مرداک شرکت پخش رادیویی فاکس را در سال 1986 ایجاد کرد. مردان بسیار بزرگی در جهان هستند که بافکر و اندیشه خود نه‌تنها زندگی خود بلکه دنیا را نیز تغییر داده‌اند. گاهی لازم است ما نیز برای بهتر شدن زندگی خود قدم برداریم. اولین کار در این راه آشنایی با نگرش‌ها، آرزوها و افکار این شخصیت‌های بزرگ تاریخی است. سایت موفق شو یکی از کامل‌ترین سایت‌هایی است که به رموز موفقیت و طرز فکر افراد قدرتمند دنیا پرداخته است. در سایت موفق شو می‌توانید از انگیزه‌های زندگی افراد بسیاری آشنا شوید که در اوایل زندگی‌شان یک فرد معمولی مانند اغلب مردم دنیا بودند و البته توانستند راه خود را در زندگی پیدا کنند. اگر مایل به تحول در شیوه زندگی خود هستید حتماً به سایت جذاب موفق شو سر بزنید.

روپرت مرداک کیست؟

روپرت مرداک در 11 مارس 1931 در ملبورن استرالیا متولد شد. پدرش خبرنگار مشهور جنگ و ناشر روزنامه بود. روپرت مرداک مقالات پدر خود شامل نیوز و ساندی میل (Sunday Mail) را به ارث برد و همچنان به خرید رسانه‌های دیگر در طی این سال‌ها ادامه داد. در دهه 1970، او شروع به خرید روزنامه‌های آمریکایی کرد. مرداک با خرید کمپانی تولید فیلم فاکس قرن بیست در سال 1985 حضور خود در بخش سرگرمی را آغاز کرد و سپس با معرفی فاکس نیوز تحولات چشمگیری در بحث رسانه و تلویزیون برجای گذاشت. وی چهار سال بعدازاین جریان ساختار امپراتوری خود را به دو بخش تقسیم کرد. روپرت مرداک در سال 2017 بخش عمده‌ای از کمپانی فاکس قرن بیست‌ویک را به شرکت والت دیزنی فروخت.

اوایل زندگی و شغل روپرت مرداک

جوانی روپرت مرداک

کیت روپرت مرداک در 11 مارس 1931 در مزرعه‌ای کوچک در فاصله 30 مایلی جنوب ملبورن استرالیا به دنیا آمد. نام وی (روپرت) از نام پدربزرگ مادرش گرفته‌شده است. پدر وی، کیت مرداک، روزنامه‌نگار مشهور استرالیایی بود که صاحب تعدادی از روزنامه‌های محلی و منطقه‌ای شامل: هرالد در ملبورن، پیک پستی در بریزبن و اخبار و ساندی میل بود.

مزرعه خانوادگی آن‌ها Cruden نام‌گذاری شده است. این نام از نام دهکده‌ای در اسکاتلند که والدین مرداک ازآنجا مهاجرت کرده بودند، اتخاذ شده است. خانه‌ای که روپرت مرداک در آن زندگی می‌کرد ساختمان سنگی بود که با ستون‌های فراوان و همراه با نقاشی‌های اصیل، پیانوی بزرگ و کتابخانه‌ای آراسته‌شده بود. این ساختمان در میان اراضی سبز مزرعه واقع‌شده بود. سرگرمی مورد علاقه مرداک در کودکی اسب‌سواری بود. مادرش کودکی پسرش را چنین توصیف می‌کند: “به نظر من روپرت کودکی نرمال بود، گمان دارم که او خوش‌شانس بود که در این‌چنین محیط جذابی بزرگ شد “. روپرت مرداک فرزند روزنامه‌نگار مشهور شهر از سن بسیار پایین وارد دنیای نشر شد.

روپرت مرداک در سال 1949 از مدرسه معتبر شبانه‌روزی در استرالیا فارغ‌التحصیل شد. سپس وی از اقیانوس‌ها گذشت تا در کالج وورسستر در دانشگاه آکسفورد در انگلستان ثبت‌نام کند. در یکی از زندگی‌نامه‌هایی که برای وی نگارش شده است می‌توانیم ببینیم که وی ” دانشجویی معمولی بود و دوستان زیادی داشت، به مشروبات الکلی علاقه داشت، همیشه به سوارکاری می‌پرداخت، اهل ورزش بود و بیشتر پول‌هایش را خرج می‌کرد “.

آداب معاشرت‌ها و تفریحات جوانی وی با مرگ ناگهانی پدرش در سال 1952 به پایان رسید. وی به‌طور ناگهانی صاحب و وارث روزنامه‌های آدلاید، نیوز و ساندی میل شد. پس از شرکت در دوره کارآموزی کوتاهی در روزنامه دیلی اکسپرس در لندن در سال 1953، روپرت مرداک 22 ساله به استرالیا بازگشت تا رسالت پدرش را از نو آغاز کند.

روزنامه مغول: روزنامه قدیمی روپرت مرداک

جوانی روپرت مرداک

روپرت مرداک بلافاصله پس از به دست گرفتن کنترل نشریه نیوز و ساندی میل، تمام‌وقت خود را وقف این نشریات کرد. او سرفصل‌های اصلی را می‌نوشت، صفحات را مجدداً طرح‌بندی می‌کرد و در اتاق‌های چاپ کار می‌کرد. او به‌سرعت اخبار را به سمت خبرهای جنایات، جنسی و رسوایی هدایت کرد و درحالی‌که این تغییرات بحث‌برانگیز بود اما بر روی تیراژ مقاله نتیجه بسیار خوبی گذاشت و تیراژ مقاله بالا رفت.

روپرت مرداک بعد از گذشت سه سال در سال 1956 با خرید ساندی تایمز مستقر در پرت، عملیات خود را گسترش داد و آن را دوباره تجدید کرد. سپس در سال 1960، روپرت مرداک با خرید مایرر (Mirror ) وارد بازار سودآور سیدنی شد و آن را تبدیل به پرفروش‌ترین نشریه سیدنی کرد. روپرت مرداک در سال 1965 به موفقیت و جاه‌طلبی‌ها و نفوذ سیاسی‌اش دلگرم شد و نخستین روزنامه ملی استرالیا را تأسیس کرد. این نشریه روپرت مرداک را به یکی از شخصیت‌های خبری بارز و محترم جامعه تبدیل نمود.

او در پاییز سال 1968 در 37 سالگی صاحب یک امپراتوری خبری استرالیا با ارزش 50 میلیون دلار شد. سپس روپرت مرداک به لندن نقل‌مکان کرد و روزنامه تبلیغاتی بسیار مشهور The News of the World را خریداری کرد. او در سال بعدی روزنامه تبلیغاتی دیگری را خریداری کرد و دوباره با انتشار گزارشات مربوط به رابطه جنسی، ورزش و جنایت تحولات دیگری را رقم زد. این روزنامه همچنین با درج تصاویر افراد مشهور درگیر رسوایی خوانندگان زیادی را به خود جلب کرد.

روپرت مرداک بعدها با خرید نشریه San Antonio News در تگزاس، امپراتوری خبری خود را به ایالات‌متحده گسترش داد. نشریات روپرت مرداک علاوه بر استرالیا و انگلیس به‌سرعت در سراسر دنیا گسترش یافت و در سال 1976 نیویورک پست، شرکت هلدینگ با ویژگی‌های مختلف رسانه‌ای را خریداری کرد.

روپرت مرداک در طول دهه‌های 1980 و 1990 با سرعت بسیار بالایی رسانه‌های خبری را در سراسر جهان به دست آورد. او در ایالات‌متحده مجلات شیکاگو سان-تایمز، مجله Village Voice و نیویورک را خریداری کرد. در انگلستان، او بارها بارزترین روزنامه‌های معتبر Times و Sunday Times of London را به پرفروش‌ترین روزنامه‌های کشور تبدیل کرد.

ظهور فاکس: کمپانی بزرگ روپرت مرداک

روپرت مرداک و دونالد ترامپ
روپرت مرداک در کنار دونالد ترامپ

در همین سال‌ها بود که روپرت مرداک شروع به گسترش امپراتوری رسانه‌ای خود به تلویزیون و بخش سرگرمی کرد. در سال 1985، او شرکت فیلم فاکس قرن بیست و همچنین چندین ایستگاه تلویزیونی مستقل را خریداری کرد و این شرکت‌ها را با شرکت فاکس ادغام کرد و درنهایت این شرکت به یک شبکه بزرگ تلویزیونی آمریکایی تبدیل شد.

او در سال 1990 یک شرکت پخش تلویزیونی مستقر در هنگ‌کنگ را تأسیس کرد. علاوه بر این، او پس از خرید چندین شرکت معتبر چاپ و نشر دانشگاهی بریتانیایی و آمریکایی در اواخر دهه 1980، تمامی کمپانی‌ها را در سال 1990 در HarperCollins ادغام کرد. روپرت مرداک همچنین در ورزش سرمایه‌گذاری کرده است. او عضو مهمی از کمپانی‌های Los Angeles Kings NHL، Los Angeles Lakers NBA و Staples Center و Fox Sports 1 و وب‌سایت Fox Sports است.

امپراتوری رسانه‌ای روپرت مرداک

زندگینامه روپرت مرداک

با شروع قرن جدید، روپرت مرداک همچنان به گسترش منابع جدید News Corp جهت کنترل بیشتر رسانه‌ها ادامه داد. او اینترمیکس مدیا سایت محبوب شبکه‌های اجتماعی MySpace.com را در سال 2005 خریداری کرد. دو سال بعد، در سال 2007، روزنامه قدیمی مغول با خرید ژورنال وال‌استریت عناوین خبری جدیدی را آغاز کرد.

روپرت مرداک در مورد انحصار کنترل رسانه‌های بین‌المللی و دیدگاه‌های سیاسی محافظه‌کارانه‌اش در گزارش رسانه‌های تحت کنترل از قبیل فاکس نیوز انتقادهای گسترده‌ای را به خود جلب کرد. در انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا در سال 2010، بخش‌های مختلف اتحادیه News Corp هرکدام 1 میلیون دلار به انجمن فرمانداران جمهوری‌خواه و اتاق بازرگانی ایالات‌متحده اهدا کردند تا از نامزد جمهوری‌خواه حمایت کنند. منتقدان معتقدند که صاحب منابع خبری مهم نباید مستقیماً در مبارزات سیاسی از قبیل انتخابات دخیل باشد.

امپراتوری روپرت مرداک در سال 2011 با شوک بزرگی روبرو شد. بخش رسانه‌ای در لندن با عنوان “اخبار جهان ” گرفتار رسوایی هک تلفنی شد. چندین ویراستار و روزنامه‌نگار به اتهام دسترسی غیرقانونی به پیام‌های صوتی برخی از چهره‌های پیشگام انگلیس متهم شدند. روپرت مرداک در همان سال شخصاً جهت حضور در دادگاه فراخوانده شد. اتحادیه خبری وی مجبور شد خساراتی را به برخی از افراد هک شده پرداخت کند.

امپراتوری رسانه‌ای روپرت مرداک هنوز هم باوجوداین رسوایی بخش قابل‌توجهی از اشکال رسانه در سراسر جهان را در اختیار دارد. مرداک صاحب بسیاری از کتاب‌ها و روزنامه‌هایی است که مردم می‌خوانند، برنامه‌های تلویزیونی و فیلم‌هایی است که آن‌ها تماشا می‌کنند، ایستگاه‌های رادیویی است که آن‌ها گوش می‌دهند، وب‌سایت‌هایی است که بازدید می‌کنند و وبلاگ‌ها و شبکه‌های اجتماعی است که در آن عضو می‌شوند. وی در سال 2013 از بازسازی مجدد امپراتوری خود خبر داد. روپرت مرداک تصمیم گرفت تجارت اصلی خود را به دو شرکت فاکس قرن بیست‌ویک و نیوز کُرپ تقسیم کند. این اقدام او باعث جدایی بخش سرگرمی از بخش نشری-خبری شد. به گفته لس‌آنجلس تایمز، مرداک در مورد این تقسیم‌بندی بیان می‌کند:”هر دو شرکت برای اجرای اهداف استراتژیک مربوطه و پیشبرد صنایع خود منحصربه‌فرد خواهند بود.”

اگرچه او هرگز خبر نداشت که قدرت وی تا چنین حدی گسترش خواهد یافت بااین‌حال این نوع نفوذ دقیقاً همان چیزی بود که مرداک به‌عنوان یک ناشر جوان به دنبال آن بود. او بیان می‌کند: “من در کار خود هیجان و قدرت را حس کرده‌ام. البته این صرفاً قدرت خامی نیست بلکه توانایی تأثیرگذاری است بر آنچه اتفاق می‌افتد “. وی بعد از شش دهه کار در رسانه، مدعی شده است که نمی‌تواند بدون آن زندگی کند. وی بیان کرده است: “اگر شما در رسانه‌ها، به‌ویژه در روزنامه‌ها کارکنید، چیزهای جالبی که در یک جامعه می‌گذرد، فراتر از حد بوده و
بدان جهت نخواهید توانست زندگی خود را صرف چیز دیگری به‌غیراز آن کنید “.

رهبری جدید و فروش به دیزنی

زندگینامه روپرت مرداک

در ژوئن سال 2015، اخباری منتشر شد مبنی بر این‌که روپرت مرداک رهبری فاکس قرن بیست‌ویک را به پسرش جیمز واگذار کرده است. مرداک به‌عنوان مدیر اجرایی در این سازمان ماندگار شد و همانند بزرگ‌ترین فرزند خود لاچلان در تصمیم‌گیری‌ها مشارکت نمود.

راجر آیلز، رئیس و مدیرعامل شرکت فاکس نیوز و گروه ایستگاه‌های تلویزیونی فاکس در ژوئیه سال 2016 به دلیل آزار و اذیت جنسی گرتچن کارلسون مجری تلویزیونی فاکس از سمت خود استعفا داد. روپرت مرداک اعلام کرد که سمت آیلز را به‌طور موقت بر عهده خواهد گرفت.

مرداک جهت بازسازی کمپانی فاکس قرن بیست‌ویک، به مذاکره با والت دیزنی در مورد فروش املاک خودپرداخت. درحالی‌که گفته می‌شد این مسئله در نوامبر 2017 به پایان رسیده است، طبق گزارش‌ها آن‌ها چندین هفته نیز به بررسی این تصمیم پرداختند و پیشنهادهای دیگری ازجمله شبکه‌های کابلی و بخش‌های بین‌المللی را نیز در نظر گرفتند.

در اواسط ماه دسامبر، توافق‌نامه‌ای حاصل شد که مبنی بر آن دیزنی بسیاری از سهام فاکس قرن بیست‌ویک را طی معامله‌ای به ارزش حدود 52.4 میلیارد دلار خریداری کرده است. روپرت مرداک کنترل بخش‌های Fox News، شبکه پخش فاکس و کانال ورزشی FS1 را حفظ کرده و خواهان این بود که این دارایی‌ها را به شرکت تازه تأسیس‌شده دیگری انتقال دهد.

در فوریه سال 2018، فیلم پخش‌شده در حیطه شبکه اجتماعی فیس بوک منجر به بروز اختلافاتی بین مرداک و مدیرعامل فیس‌بوک مارک زاکربرگ شد. بنا بر گزارش‌ها، این اختلافات جدید نبوده و به سال 2007 میلادی بازمی‌گشت. مارک زاکربرگ مدعی بود که اتحادیه نیوز مرداک در این فیلم سعی داشته است که وجود آزار و اذیت جنسی در بین کارمندان فیس‌بوک را جلوه دهد. بعدها در طی نشستی در 2016 اتحادیه خبری ملزم شد که الگوریتم‌های خبری فیس‌بوک را تغییر دهد. این مسئله سبب گردید که شبکه‌های اجتماعی قدرت ویژه‌ای پیداکرده و تأثیر چشمگیری بر ترافیک سایت‌های دیگر داشته باشند. شایعه شده است که کمپانی خبری روپرت مرداک تهدید کرده است که با لابی‌گری و راه‌اندازی کمپین ضد فیس‌بوک از طریق بسیاری از رسانه‌های خود انتقام سختی از این کمپانی خواهد گرفت.

مرداک درحالی‌که منتظر تصویب معامله گسترده خود با دیزنی بود، سهام فاکس قرن بیست‌ویک اسکای نیوز مستقر در ایالات‌متحده در حال افزایش بود. بااین‌حال، این معامله علی‌رغم اصرار این شرکت مبنی بر حفظ استقلال تحریریه اسکای نیوز با توجه به نگرانی در مورد انحصار کامل این کمپانی توسط دیزنی، با مخالفت سیاستمداران و تنظیم‌کنندگان انگلیسی روبرو شد.

زندگی شخصی روپرت مرداک

زندگینامه روپرت مرداک

روپرت مرداک در سال 1956 با پاتریشیا بوکر ازدواج کرد. آن‌ها قبل از طلاق در 1965 دختری به نام Prudence به دنیا آوردند. او در سال 1967 با آنا تورو ازدواج کرد و آن‌ها قبل از طلاق در سال 1999 چهار فرزند به دنیا آوردند. تنها 17 روز پس از طلاق دوم خود، مرداک با سومین همسرش ازدواج کرد. همسر وی وندی دنگ بوده و آن‌ها دو فرزند به دنیا آوردند.

روپرت مرداک در ژوئن سال 2013 از دنگ شکایت کرده و خواهان جدایی از وی شد. خبر این جدایی برای برخی از افراد شگفت‌آور شد و در سال‌های اخیر شایعاتی بسیاری برای آن‌ها ایجاد شد. طلاق این زوج در سال 2014 نهایی شد.

در ژانویه سال 2016، مرداک با همسر سابق جری هال یعنی میگ جاگر نامزد شد و آن‌ها در 4 مارس 2016 در لندن ازدواج خود را رسمی کردند.