سرگی برین یکی از دانشمندان خبره علوم کامپیوتری است که با همکاری لری پیج موتور جستجوی گوگل را ایجاد کرد و با تبدیل کردن گوگل به موتور جستجوی محبوب جهان و غول رسانه‌های مدرن میلیاردر شد. سایت موفق شو یکی از پرطرفدارترین سایت‌های بروز دنیا است که اسرار موفقیت و بیوگرافی بسیاری از میلیاردرهای دنیا و شخصیت‌های تأثیرگذار جهان را ارائه می‌دهد. در این بخش با مراجعه به سایت موفق شو با رموز پیشرفت شغلی پدر گوگل آشنا خواهید شد.

سرگی برین کیست؟

سرگی برین دانشمند علوم کامپیوتر و کارآفرین است. او با لری پیج در دانشگاه استنفورد آشنا شد. این دو دانشمند موتور جستجویی ایجاد کردند که صفحات وب را بر اساس پیج های محبوب مرتب می‌کرد. گوگل پس از راه‌اندازی در سال 1998، محبوب‌ترین موتور جستجوی جهان شد که موفقیت چشمگیر آن بنیان‌گذارانش را به میلیاردرهای دنیا تبدیل کرد. سرگی برین و پیج در سال‌های بعدی به ترتیب به‌عنوان رئیس و مدیرعامل شرکت مادر گوگل آلفابت انتخاب شدند و البته سرگی برین از سمت خود در دسامبر 2019 کناره‌گیری کرد.

زندگینامه سرگی برین

دوران کودکی سرگی برین

سرگئی میخایلوویچ برین در 21 اوت سال 1973 در مسکو روسیه به دنیا آمد. او فرزند یکی از اقتصاددان و ریاضی‌دانان اتحاد جماهیر شوروی است. سرگی برین و خانواده‌اش برای فرار از آزار و شکنجه یهودیان در سال 1979 به ایالات‌متحده مهاجرت کردند. وی پس از دریافت مدرک ریاضیات و علوم کامپیوتر از دانشگاه مریلند در کالج پارک وارد دانشگاه استنفورد شد و در این دانشگاه با لری پیج آشنا گردید. لری پیج و سرگی برین هر دو دانشجوی دکتری در علوم کامپیوتر بودند.

جوانی سرگی برین

آغاز گوگل

برین و پیج به‌عنوان یک پروژه تحقیقاتی در دانشگاه استنفورد، موتور جستجوی خود را ایجاد کردند. این موتور جستجو نتایج سرچ را براساس محبوب‌ترین صفحات نشان می‌داد. براساس این رتبه‌بندی، محبوب‌ترین نتیجه اغلب مفیدترین آن‌ها نیز بود. آن‌ها این موتور جستجو را گوگل برگرفته از اصطلاح ریاضی “googol” نامیدند. این عنوان مأموریت آن‌ها برای سازمان‌دهی مقدار عظیم اطلاعات موجود در اینترنت را منعکس می‌کرد.

این دو دانشمند پس از جمع‌آوری 1 میلیون دلار از خانواده، دوستان و سایر سرمایه‌گذاران، این شرکت را در سال 1998 راه‌اندازی کردند. مرکز اصلی این کمپانی در سیلیکون ولی کالیفرنیا مستقر شد. اولین پیشنهاد عمومی گوگل در آگوست 2004 به جهان عرضه شد که میلیاردها دلار برای صاحبانش به دست آورد. گوگل از آن زمان به بعد به محبوب‌ترین موتور جستجوگر جهان تبدیل‌شده است و در سال 2016 به‌طور متوسط ​​بیش از یک
تریلیون جستجو در روز دریافت می‌کرد.

 

سرگی برین و لری پیج

موفقیت، فناوری و توسعه

گوگل در سال 2006 محبوب‌ترین وب‌سایت پخش فیلم توسط کاربر یعنی یوتیوب را به قیمت 1.65 میلیارد دلار سهام خریداری کرد.

گوگل در سال 2012 از آینده شیشه‌ای Google Glass خود پرده‌برداری کرد. گوگل گلس نوعی عینک کامپیوتری بود که دارای تاچ پد و کنترل صدا، نمایشگر روشنایی LED و دوربین است. اگرچه این عینک به‌عنوان یکی از قابل‌توجه‌ترین ابزارهای فنی مجموعه شناخته شد بااین‌حال نگرانی‌هایی در مورد حفظ حریم خصوصی و ایمنی و نبود هدف مشخص در زندگی روزمره باعث گردید موفقیت آن‌چنانی در بازار تجاری به دست نیاورد. بااین‌حال، این فناوری برای استفاده در مراقبت‌های بهداشتی، نشریه نگاری و ارتش استفاده‌شده است.

سرگی برین و لری پیج در 10 آگوست 2015 اعلام کردند که گوگل و کلیه بخش‌های آن تحت نظر یک شرکت مادر اصلی به نام آلفابت در حال بازسازی هستند و برین و پیج به‌عنوان رئیس و مدیرعامل آلفابت فعالیت می‌کنند.

در نوامبر سال 2016، سرگی برین در رتبه سیزدهم فهرست میلیاردرهای فوربس و در رتبه دهم لیست میلیاردرهای ایالات‌متحده قرار گرفت. در اوایل سال بعد، وی به جمع معترضان به سیاست‌های مهاجرتی رئیس‌جمهور دونالد ترامپ در فرودگاه بین‌المللی سان‌فرانسیسکو پیوسته و اظهار نظراتی کرد.

در تاریخ 3 دسامبر سال 2019، سرگی برین و پیج اعلام کردند که از سمت‌های خود در آلفابت کناره‌گیری می‌کنند، اگرچه آن‌ها همچنان به‌عنوان دو سهامدار بزرگ در این شرکت باقی ماندند.

زندگی شخصی سرگی برین

همسر سرگی برین

در سال 2003، برین با بنیان‌گذار کمپانی 23andMe با آن‌ها وویچیتسکی ازدواج کرد. این زوج دارای دو فرزند هستند. بااین‌حال، آن‌ها در سال 2013 با همدیگر به اختلاف رسیده و سرانجام در سال 2015 از هم طلاق گرفتند. علت این جدایی برقراری رابطه بین سرگی برین و مدیر بازاریابی گوگل گلس آماندا روزنبرگ بود.

سرگی برین در سال 2018 با نیکول شاناهان، وکیل و کارآفرین مطرح آمریکا ازدواج کرد. آن‌ها صاحب یک فرزند دختر شدند اما خبر به دنیا آمدن این فرزند چندین ماه بعد منتشر شد.